Urko schreef:..
Ik kies niet voor die methode. Ik heb jaren gewerkt op deze manier, toen was ik 15-16 en er werd me niks anders verteld op de club waar ik toen zat. Wegens ouderdom van mijn hond ben ik toen gestopt. Ik vond het geheel normaal dat een hond op zijn rug gelegt werd, rukken kreeg aan een slipketting als hij gecorrigeerd moest worden. Ik vond het zelfs normaal als een hond een ruk kreeg aan de ketting als hij moest volgen!
..
De manier die nikki en ik gebruiken is een keuze die we gemaakt hebben, die ook werkt met honden die ook wel degelijk agressie of angst inzetten. De weg daarnaar toe is alleen wat langer, maar veel minder stress vol voor de hond. Het word zelfs leuker voor de hond.
De handelingen die je noemt moet je doen als je weet hoe en waarom en wanneer. Als je dat precies goed doet is het een hele fijne methode.
De methode van Cesar is sneller en zeker niet vervelend voor de hond. De hond word op zn plaats gezet en zodra hij deze kent en
aanneemt, en jou dus als leider accepteerd, is het goed. Een hond heeft liever een lagere rang met duidelijkheid dan een hoge rang met onduidelijkheid.
Haha kiwiko, hoe banger mensen voor een hond zijn, hoe liever ze naar die persoon gaan is mijn ervaring

en nu zeg ik daaaaaaaaaag tegen dit topic. Ik ga me niet meer verdedigen tegenover mijn mijn mening, principes en ervaringen, ik weet dat het werkt en dat ik er mee om kan gaan. Ik hoef niet overtuigd te worden van Cesar, vind dat ik namelijk een methode heb die veel leuker en net zo effectief is en eerlijk tegen over het dier.