The dog wispherer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:30

Urko schreef:
..

Ik kies niet voor die methode. Ik heb jaren gewerkt op deze manier, toen was ik 15-16 en er werd me niks anders verteld op de club waar ik toen zat. Wegens ouderdom van mijn hond ben ik toen gestopt. Ik vond het geheel normaal dat een hond op zijn rug gelegt werd, rukken kreeg aan een slipketting als hij gecorrigeerd moest worden. Ik vond het zelfs normaal als een hond een ruk kreeg aan de ketting als hij moest volgen!

..

De manier die nikki en ik gebruiken is een keuze die we gemaakt hebben, die ook werkt met honden die ook wel degelijk agressie of angst inzetten. De weg daarnaar toe is alleen wat langer, maar veel minder stress vol voor de hond. Het word zelfs leuker voor de hond.

De handelingen die je noemt moet je doen als je weet hoe en waarom en wanneer. Als je dat precies goed doet is het een hele fijne methode.

De methode van Cesar is sneller en zeker niet vervelend voor de hond. De hond word op zn plaats gezet en zodra hij deze kent en
aanneemt, en jou dus als leider accepteerd, is het goed. Een hond heeft liever een lagere rang met duidelijkheid dan een hoge rang met onduidelijkheid.

Haha kiwiko, hoe banger mensen voor een hond zijn, hoe liever ze naar die persoon gaan is mijn ervaring :+

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:36

Loiz schreef:
Nikki__ schreef:
Echt, ik krijg het idee alsof jullie denken dat mijn hond bij het minst gedringst volledig uit haar naad schiet, ze vervolgens niet meer te hanteren is en alles en iedereen opvreet die in haar buurt komt, terwijl ik toch al eerder heb omschreven dat dit niet meer het geval is.

Niemand zegt dit volgens mij? En dan nog, je begint hier zelf over in een topic wat over een methode gaat die jij niet hanteerd en goed vind, er zijn hier een aantal die het wel goed vinden en dan krijg je zulke reactie's, dat lijkt me meer dan logisch.
En het gaat hier bij Cesar over extreme honden, neem aan dat de jouwe niet zoo erg is als de husky bijvoorbeeld.

Sanne heeft wel degelijk dit gedrag vertoond. Zij vond namelijk ook dat als ik haar corrigeerde op het gedrag van uitvallen, ze daarna best naar mij mocht snauwen. Ze heeft het niet in zulke extreme vormen gedaan als de Husky. Maar dus wel bepaalde delen van het gedrag vertoond.
TS vraagt wat mensen van zijn theorie vinden, dáár heb ik op geantwoord. Toen gaf ik al aan dat ik niet al zijn methodes slecht vind. En je kan de zin ook andersom zetten. Je weet dat er altijd 'tegenstanders' van iemand zijn ;)

Nikki__ schreef:
@Loiz; dus omdat het werkt hoeft het maar niet meer vervelend te zijn? Ik had Sanne ook op een andere manier aan kunnen pakken, had ze het gedrag waarschijnlijk ook niet meer vertoond, maar of dat de juiste manier is? Voor mij iniedergeval niet.

Er zijn zeker meerdere wegen naar Rome, maar de methode van Cesar heeft heel wat afgeschreven honden terug op het spoor gezet..
Vervelend is het in mijn ogen helemaal niet, het is duidelijke taal en dat is fijn voor een hond, de meeste weten immers niet hun positie en worden daar agressief van.
Of het de juiste manier is moet je zelf beslissen, maar jou Sanne is niet elke hond. De methode van Cesar helpt bij heeeel veel honden en is dus duidelijk geen slechte methode over het algemeen bij extreme gevallen.

Ik zeg ook niet dat Sanne elke hond is ;). Voor de zoveelste keer, er werd gevraagd naar hoe IK het heb aangepakt met mijn hond, en dat is wat ik heb verteld.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:37

Je denkt seriues dat ik altijd dat metale ding bij heb he. Kom op zeg, clickeren is echt wel meer dan een metale ding in je hand of ander je voet.

Deze manier werkt ook bij honden die ceaser traint. UIt mijn eigen ervaringen ben ik daarvan overtuigd en zeker uit de ervaringen van de trainers waar ik tegen op kijk. Ik neem aan kiwiko, dat jij niks meer geklickert hebt dan een huis keuken en tuin hond, maar mijn ervaringen gaan toevallig wel ver buiten huis keuken en tuin honden waarbij er wel degelijk probleem gedrag is. Ik kan alleen maar zeggen dat je te weinig ervaring hebt met de clicker als je denkt dat je altijd met dat stomme gadget bezig denkt te zijn. Ik gebruik dat ding werkelijk alleen voor het aanleren van nieuw gedrag.

Honden reageren overigs alleen met bepaald gedrag als het gedrag hem wat oplevert. Zorgen dus dat het gedrag niks meer oplevert, zorgt ervoor dat het gedrag afneemt. Om dit te bereiken stimuleer je het gedrag wat je dus wel wilt zien, zonder dat je een hond, of dier, daarvoor hoeft te pijnigen.

Amandavd

Re: The dog wispherer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:39

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:39

en eat is het verchil tussen een clicker en een aai over de bol?

of op afstand zeggen dat de hond braaf is..........

nee, ik heb het, en zal het altijd onzin vinden dat clickergedoe

cklikckeren is voor mijn idee alleen maar uitgevonden voor mensen die niet weten hoe te belonen....... daar is bij het clickeren een leidraad voor gegeven...........

als je weet hoe te belonen heb je heel die clicker niet nodig :D :D
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 30-05-10 09:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:41

Urko schreef:
Honden reageren overigs alleen met bepaald gedrag als het gedrag hem wat oplevert. Zorgen dus dat het gedrag niks meer oplevert, zorgt ervoor dat het gedrag afneemt. Om dit te bereiken stimuleer je het gedrag wat je dus wel wilt zien, zonder dat je een hond, of dier, daarvoor hoeft te pijnigen.

Larie, hoe wil je voorkomen dat een hond zoals die Husky in je arm hangt, iedere keer als je met hem gaat wandelen en hij een andere hond tegenkomt?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:44

Ik ben dus ook geen voorstander voor de clicker..

Ach als het werkt Nikki__, dan is t toch prima?
Het is niet mijn manier, maar zo zijn er gelukkig genoeg methodes die je kunt proberen met een probleemhond.
Het enige wat mij tegenstaat is dat je zijn handelingen en methode zielig (zoals de riemen) en onnodig (zoals het tikje van achter) vind, en dat is het, als je je verdiept in zijn denken juist niet.

Urko, jou idee van belonen voor goede dingen is prima, goed idee.
Maar, de honden die Cesar krijgt zijn niet te belonen voor gedrag wat ze laten zien omdat ze negatief gedrag vertonen.
De hond moet door hem op zn plaats gezet worden en duidelijkheid hebben dat Cesar de leider is en de hond volgt.
Hierbij beloont hij wel degelijk als de hond iets goed doet, maar bij het begin is dit niet mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 30-05-10 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:45

Urko schreef:
Shadow, ik denk dat Nikki meer kennis van honden heeft dan jij denkt. Er zijn meerder wegen om gedrag op te lossen, hoe cesar dat doet is er 1 van.

Geloof ik best maar kun je wat meer laten zien over het effect van die methode bij honden met flinke problemen? Dat filmpje lijkt mij namelijk een prima manier om om te gaan met een doorsnee hond in een doorsnee training. Zoals de join up ook iets is dat je echt niet nodig hebt bij het gros van de paarden... prima voor de mainstream, niks mis mee. Maar DAT is niet waar Cesar zich op richt, en dus ben ik heel benieuwd naar de alternatieven die gericht zijn op dezelfde groepen.

En misschien kan het ook wel hoor, via de lange weg. Ik denk dat het zelfs bij die Malamute wel had gewerkt. Maar... je ontzegt zo'n hond dan wel heel lang de kans op gewoon buitenlopen bijvoorbeeld. Want die hond vloog de baas al aan als de andere hond op een afstand was van tientallen meters... dus gewoon een blokje om was volkomen onmogelijk. Er was in die situatie ook niets meer over om te belonen... zijn gedrag was gewoon fout.

Dan moet je dus het punt opzoeken waar die hond precies begint te reageren maar niet zover dat er problemen ontstaan... en dat maanden lang. Dat is misschien principieel niet onmogelijk, maar het was in deze situatie WEL onmogelijk omdat je in de tussentijd de hond niet voldoende kunt bieden om respectvol hond te zijn.
In sommige gevallen dan toch liever een paar stevige confrontaties en de rest van de maanden gewoon plezierig, ipv elke dag weer moeizaam ploeteren en alles aanpassen. Ik geloof niet dat heel veel dagen een beetje stress altijd beter is dan een paar keer flinke confrontatie en daarna klaar, duidelijk, en bezig met opbouwen.
(Ik geloof overigens ook niet dat je alles maar met confrontatie op moet lossen hoor... maar dit was een duidelijk uitzonderlijke situatie waar de lange weg niet meer haalbaar was.)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:48

:evaw: en nu zeg ik daaaaaaaaaag tegen dit topic. Ik ga me niet meer verdedigen tegenover mijn mijn mening, principes en ervaringen, ik weet dat het werkt en dat ik er mee om kan gaan. Ik hoef niet overtuigd te worden van Cesar, vind dat ik namelijk een methode heb die veel leuker en net zo effectief is en eerlijk tegen over het dier.

kiwiko, dan zal ik me als ik jou was toch maar eens beter verdiepen in deze trainingsmethode. Dit komt namelijk af van het trainen van dolfijnen, en dolfijnen KUN JE NIET STRAFFEN! En ook bij dolfijnen komt probleem gedrag voor, ook agressie en dominantie. Daar heb ik meerdere malen met mijn neus boven op gestaan. Een dolfijn doe je geen ketting of halsband om, als je hem schopt of slaat, als je dat al lukt, zwemt dat dier simpel weg en werkt hij niet meer voor je. Ik heb ik dergelijke situatie gestaan waarbij er dominante dolfijnen waren die zo dominant waren dat ze andere dolfijnen verboden om te eten of verboden om te werken. En dan sta je daar, 2 beesten in het water die zo danig op elkaar klappen dat je niks kan doen, het enige wat je kan doen is zorgen dat dergelijke situaties niet voorkomen, en rustig aan beginnen met werken. Dus uit elkaar die 2, op afstand houden van elkaar. En belonen belonen belonen als het goed gaat. Ik heb met zeeleeuwen gewerkt die al het voer van hun jongen af pakte omdat ze zelf alles wilde hebben. Als je deze dieren dwingt kom je er ook niet vanaf zonder een fikse bijt. Ze bijten nog sneller dan een hond.
En waarom deze vergelijking!
De clickermethode is hiervan afgeleid. Karen Pryor was een van de eerste trainers de deze trainings methode toe ging passen op andere dieren, en het werkt gewoon. Klaar punt. Het is anders, het is nieuw, je moet er aan wennen. Maar het is leuk en het werkt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:52

zoals ik al zei.............. je wil het wel of niet zien...........

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:52

Nikki__ schreef:
Voor de zoveelste keer, er werd gevraagd naar hoe IK het heb aangepakt met mijn hond, en dat is wat ik heb verteld.

Dat was niet waarnaar gevraagd werd. Er werd meerdere keren gevraagd naar wat jij een alternatieve methode vond voor honden met het extreme gedrag uit het filmpje. En dat je je daar niet mee bezig houdt en dan doorstuurt vond ik persoonlijk een wat makkelijk uitweg eigenlijk. Het is eenvoudig om kritiek te hebben op een methode en daar niets tegenover te stellen, behalve een veel minder extreme situatie die bovendien niet geheel is opgelost (je vermijdt situaties en ook al is dat voor jou prima en is dat geheel jouw keuze en volkomen gerechtvaardigd, als ik een oplossing zou zoeken voor een probleem zou 'vermijdt het maar' geen aanvaardbaar antwoord zijn.)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:54

Ahh hier nog een Cesar fan... ik vind echt super wat hij doet... kan het helaas maar te weinig kijken.

Urko, ik had die filmpjes ook gekeken van de links die jij plaatste...
ik snap jouw bedoelingen er mee, het kan ook anders... maar wat me (in het eerste filmpje)opviel, is dat door de trainer eerst een negatieve reactie wordt uitgelokt, zodat hij die kan gaa corigeren... dat vind ik imo oneerlijk tegenover de hond.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:58

KiWiKo schreef:

dan zijn we het daar over eens , want in mijn ogen, heeft 98 procent van dit topic oogkleppen op, sorry ik bedoel, een betonne muur voor hun ogen staan. ;)

Carina, de trainer doet dit omdat dit geen stress is voor de hond, de hond probeert om dat eten te pakken maar het levert hem niks op, dus went hij zich maar tot de trainer, want hem dus wel wat oplevert. Eerlijker tegenover de hond dan zo´n slipketting.
Laatst bijgewerkt door Urko op 30-05-10 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:58

@ Shadow; Dus omdat ik het niet eens ben met zijn manier van doen bij de hond, maar ik de hond zelf ook niet aan zou kunnen, kies ik voor de makkelijke uitweg?
Ik probeer zo goed mogelijk te omschrijven hoe ik het met mijn hond aan heb gepakt, die ook deels dat gedrag vertoonde. Zodat ik jou uit kan leggen waarom ik voor een andere methode kies.

Echt, ik zeg het voor de laatste keer, ik VERMIJD GEEN SITUATIES, ik zoek ze alleen niet op! En als ik ze wel tegen kom, dan heb ik Sanne met een brul weer keurig bij me. Waar is het probleem dan niet opgelost? Dat ze soms nog uitvalt?! En dat ze dan met 1 brul terug moet worden geroepen? Denk dat menig jaloers is op het feit dat mijn hond keurig terug geroepen kan worden op het moment dat ze de hond ziet waar ze een hekel aan heeft ;)

Sanne valt enkel nog uit naar de honden die haar voorheen hebben aangevallen. En als ik dan rechtdoor kan, de hond tegmoet lopen, of naar rechts kan, een ander weggetje lopen, ja dan kies ik voor rechts. Puur en alleen voor de rust van mijn eigen honden ;)

@ CarinaR; hoe denk je dat Cesar de hond zo ver krijgt om het ongewentse gedrag te vertonen? Hij lokt het ook uit.
Laatst bijgewerkt door Nikki__ op 30-05-10 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:59

Urko schreef:
kiwiko, dan zal ik me als ik jou was toch maar eens beter verdiepen in deze trainingsmethode. Dit komt namelijk af van het trainen van dolfijnen, en dolfijnen KUN JE NIET STRAFFEN!

Ok, op het gevaar af domme dingen te zeggen: dolfijnen zijn toch hele andere dieren dan honden? Ik zou methoden die bij paarden werken niet zomaar projecteren op honden, en wat je met een kat doet is weer heel anders. Bepaalde basisprincipes zijn wel heel handig om mee te nemen, en dat het duidelijk belonen van goed gedrag een methode is om dingen aan te leren zal niemand betwisten.

Maar je gaat nu wel heel makkelijk voorbij aan de details van de situatie. Als ik IETS goed vindt aan Cesar is dat hij vooral niet 1 methode heeft die hij dogmatisch blijft volhouden, maar een veelheid aan manieren waarbij hij de persoonlijkheden (en energie) van de mensen en honden die erbij betrokken zijn goed gebruikt.

Citaat:
Het is anders, het is nieuw, je moet er aan wennen. Maar het is leuk en het werkt.

Het is niet zo heel nieuw, en of het leuk is, daar mogen meningen over verschillen, denk ik? Het werkt in een aantal gevallen, dat betwijfel ik niet. Of het ook echt een goede oplossing is in extreme situaties heb je wat mij betreft volstrekt niet duidelijk kunnen maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:00

Nikki__ schreef:
Echt, ik zeg het voor de laatste keer, ik VERMIJD GEEN SITUATIES,

Dat was wel wat je schreef:

Nikki__ schreef:
en probeer de hond te mijden waarvan ik weet dat ze er niet mee overweg kan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:02

Urko schreef:
KiWiKo schreef:

dan zijn we het daar over eens , want in mijn ogen, heeft 98 procent van dit topic oogkleppen op, sorry ik bedoel, een betonne muur voor hun ogen staan. ;)

Carina, de trainer doet dit omdat dit geen stress is voor de hond, de hond probeert om dat eten te pakken maar het levert hem niks op, dus went hij zich maar tot de trainer, want hem dus wel wat oplevert. Eerlijker tegenover de hond dan zo´n slipketting.

liever een betonnen muur uit ervaring dan met de eerste de beste hooiikiboo training mee moeten gaan omdat je het gewoon niet weet

meis.......... ik heb honden ouder gehad dan jij :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:03

nee kiwiko, je weet inderdaad niet beter... fijn dat het uit je eigen mond komt!!

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:06

Shadow0 schreef:
Ok, op het gevaar af domme dingen te zeggen: dolfijnen zijn toch hele andere dieren dan honden? Ik zou methoden die bij paarden werken niet zomaar projecteren op honden, en wat je met een kat doet is weer heel anders. Bepaalde basisprincipes zijn wel heel handig om mee te nemen, en dat het duidelijk belonen van goed gedrag een methode is om dingen aan te leren zal niemand betwisten.

Maar je gaat nu wel heel makkelijk voorbij aan de details van de situatie. Als ik IETS goed vindt aan Cesar is dat hij vooral niet 1 methode heeft die hij dogmatisch blijft volhouden, maar een veelheid aan manieren waarbij hij de persoonlijkheden (en energie) van de mensen en honden die erbij betrokken zijn goed gebruikt.

AMEN! _/-\o_
Volg deze discussie en is wel interresant. Moet zeggen dat ik het hier helemaal mee eens ben.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:08

Shadow0 schreef:
Nikki__ schreef:
Echt, ik zeg het voor de laatste keer, ik VERMIJD GEEN SITUATIES,

Dat was wel wat je schreef:

Nikki__ schreef:
en probeer de hond te mijden waarvan ik weet dat ze er niet mee overweg kan

Ja, dus dat is de situatie niet opzoeken toch?
Vermijden vind ik, alle honden die ik tegen kom uit de weg lopen. Maar dat doe ik zeker niet ;) Ik loop gewoon op honden af en verwacht van haar dat ze zich gedraagd, raakt ze gespannen, vraag ik haar aandacht terug, geen probleem.
Maar als ik een kans zie om een andere kant op te gaan dan de kant van een hond waarvan ik wéét dat het fout gaat, ja, dan loop ik die andere kant op.
Sanne reageerd enkel nog heftig op de honden die haar gebeten hebben. Vind je het gek? ;) menig hond rent weg, of word een angsthaast. Ik heb de pech dat mijn hond 't kaas niet dr brood laat eten en dus in de aanval gaat. Maar dan alsnog is ze met een brul terug te krijgen.

Dan mag jij me nog eens uitleggen waarom het probleem niet is opgelost? ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:08

gelukkig :) :) zullen we het daarop houden, want nu kom je niet meer met relevante posts om je mening te onderbouwen, slechts met kalimero gedrag........

vertel het me waarom ik het fout zie, en misschien verander ik wel van mening, al moet ik je er bij voorbaat al op wijzen dat dit erg moeilijk gaat worden en je wel met heel concrete voorbeelden moet komen........

lastig dat snap ik :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:11

Urko schreef:
KiWiKo schreef:

Ik heb geen muur voor mn ogen hoor, hahaha, ik gebruik namelijk de belonende methode met mijn hond (zónder clicker), en dat
werkt prima. Werpt geweldig z'n vruchten af, mevrouw is zo gehoorzaam als wat en hoef niet tot nauwelijks te straffen.
Maaaar, dan heb ik natuurlijk ook een jonge hond die we opvoeden en socialiseren, en dat is met de honden van Cesar niet gebeurt.
Deze methode is dan ook niet om te gebruiken bij de opvoeding, maar bij de héropvoeding.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:15

Dolfijnen zijn anders dan honden. Waarom toch die vergelijking? Om de de trainingsmethode (ook die om iets op te lossen) wel werkt bij honden en andere dieren. Daarom. Ik wil hiermee aangeven dat je een dolfijn niet kunt straffen, dit dus niet in de trainingsmethode gebruikt word en dit dus OOK BIJ honden werkt. Klaar punt. Neem hem natuurlijk gedrag van een dier mee, onthoudt dat elk gedrag iets oplevert voor een dier (anders vertoont een dier dat gedrag niet, want dan is het zinloos, en zinloos gedrag heeft geen overlevings nut voor een dier) en er zullen weinig probleem gevallen ontstaan of overblijven :)

Nogmaals. PRIMA dat Cesar zijn methode werkt. Ik wil alleen niet op die manier met mijn hond omgaan. Ik heb nu iets gevonden wat ik leuker vind en ook werkt.

@loiz. de methode die ik hanteer is ook toe te passen op heropvoeding zoals ik meerdere malen aangegevan heb.

De husky uit het betreffende filmpje zou ik eerst thuis trainen, en dan steeds verder weg gaan. Leren dat hij zich ontspant aan de riem. Begint hij zo artelijk te doen, zou ik 180 graden omdraaien en naar huis lopen, bekijk het maar, als het zo moet ga ik echt niet met hem wandelen. Op het moment dat de hond naast me loop en hij doet rustig zou ik hem belonen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:15

Nikki__ schreef:
Ja, dus dat is de situatie niet opzoeken toch?
Vermijden vind ik, alle honden die ik tegen kom uit de weg lopen. Maar dat doe ik zeker niet ;) Ik loop gewoon op honden af en verwacht van haar dat ze zich gedraagd, raakt ze gespannen, vraag ik haar aandacht terug, geen probleem.
Maar als ik een kans zie om een andere kant op te gaan dan de kant van een hond waarvan ik wéét dat het fout gaat, ja, dan loop ik die andere kant op.
Sanne reageerd enkel nog heftig op de honden die haar gebeten hebben. Vind je het gek? ;) menig hond rent weg, of word een angsthaast. Ik heb de pech dat mijn hond 't kaas niet dr brood laat eten en dus in de aanval gaat. Maar dan alsnog is ze met een brul terug te krijgen.

Dan mag jij me nog eens uitleggen waarom het probleem niet is opgelost? ;)

Doet de mijne ook, en die is dan wel 50 kilo, dus die houd je moeilijk als ze wil.
Daarom gebruiken wij in drukke omgevingen áltijd een antitrektuig of slipketting.
En wij lopen nooit maar dan ook nooit via een andere route omdat we een hond tegenkomen die ze niet mag, ze moet
zich maar gedragen en naar ons luisteren. Gelukkig corrigeren we prima en is het zo goed als opgelost en hoeven we
nooit oplettend te gaan lopen want mevrouw luisterd naar ons en doet iets wat wij niet willen ook gewoon niet.
En het leuke is, mijn nichtje van 9 kan gewoon fijn met haar lopen terwijl de hond tot ruim haar navel komt, maar ze luisterd gewoon.

Je zegt trouwens in beide quotes gewoon vermijden, dus dan bedoel je naar mijn idee hetzelfde ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:18

Urko schreef:
@loiz. de methode die ik hanteer is ook toe te passen op heropvoeding zoals ik meerdere malen aangegevan heb.

De husky uit het betreffende filmpje zou ik eerst thuis trainen, en dan steeds verder weg gaan. Leren dat hij zich ontspant aan de riem. Begint hij zo artelijk te doen, zou ik 180 graden omdraaien en naar huis lopen, bekijk het maar, als het zo moet ga ik echt niet met hem wandelen. Op het moment dat de hond naast me loop en hij doet rustig zou ik hem belonen.

Ik heb het over de methode van Cesar. ;)

Ach dat kan ook, maar dan heb je nogsteeds niet de leidende positie die ik zou willen bij een dominante hond.