Hond heeft konijn, kip en een lammetje gegrepen wat nu??!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:35

Ik lees dat je hond niet in de tuin komt.
Maar weet niet hoe groot de tuin is, maar als die goed is afgesloten dan
kan je de hond daar toch ook wat beweging geven.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 11:41

Zorry, ja dat zou kunnen, maar onze kippen lopen in de tuin. En aangezien ze vorige maand een van de kippen kapot heeft gebeten mag ze zeker niet meer in de tuin. De kippen zitten al in een verstevigd hok maar ze zal helemaal gefocust om dat hok gaan heen rennen en proberen bij de kippen te komen.

NZ92

Re: Hond heeft konijn, kip en een lammetje gegrepen wat nu??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:43

misschien moet je dan prioriteiten stellen? of je kippen eruit of je hond eruit?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:47

Ja ik zou zelf de kippen weg doen . Mijn hond vind het heerlijk om in de tuin rond te scharrelen als je hem buiten ookal niet meer los gaat heeft de hond eigelijk niks meer.... Is met de auto naar de duinen of het bos gaan geen optie?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:48

shilady schreef:
Ja ik zou zelf de kippen weg doen . Mijn hond vind het heerlijk om in de tuin rond te scharrelen als je hem buiten ookal niet meer los gaat heeft de hond eigelijk niks meer.... Is met de auto naar de duinen of het bos gaan geen optie?

Daar kom je ook herten, konijnen, vossen, vogels ed tegen..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:50

De herten vossen en vogels hebben een grotere kans om te ontsnappen dan de kippen in de tuin ;)
Moet een hond dan maar alleen in huis rond lopen ? Vind ik echt over de top dan zou ik de kippen weg doen dan heeft mijn hond tenminste nog wat.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:51

Ja maar een lam kan ook rennen..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:07

Ik zou ervoor kiezen om de kippen weg te doen.

Mijn hond rende ook altijd als een gek om het kippenhok heen. Maar na een paar keer flink corigeren heeft ze het afgeleerd. Ze moet er niet eens naar kijken, want dan weet ze dat ze een probleem met mijn heeft :+

Vind dat sommige mensen hier flink overdrijven hoor... Kinderen met lammetjes vergelijken... Bull oliebol. Hond aflaten maken??? laat me niet lachen. Werk zelf al een aantal jaren als Paraveterinair, heb bij verschillende DA gewerkt en stage gelopen. En er zijn maar weinig DA die een gezonde hond om zijn jacht instinct in laten slapen. Dan moet je maar niet aan een hond beginnen.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:16

En anders zou ik kijken of je misschien ergens iets kan vinden
wat goed afgesloten is waar ze los kan lopen.
Een collega van mij heeft ook een hond die niet los mag omdat hij achter beesten aan gaat.
Die mag de hond nu 2 keer per week in de binnenbak van de manege los laten lopen.
Dit doet ze dan of heel laat in de avond of vroeg in de morgen, zodat er natuurlijk niemand meer in de bak is.
De hond kan de bak niet uit, en kan zich zo even uit leven.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 13:17

Bedankt voor de tips. We hebben een gedragstherapeut gevonden die bij ons in de buurt woont. Daar gaan we nu contact mee opnemen en dan gaan we kijken of zij ons verder kan helpen.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:21

Lijkt me een juiste beslissing!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:33

Hele goede beslissing.
Zoals ik al eerder zei in mijn post; het heeft vooral te maken met gehoorzaamheid en opvoeding (En ook wat met instinct. Maar alle honden hebben een bepaald jachtinstinct - ze stammen immers van de wolven af. *Al zijn sommige rassen te ver doorgefokt om dit gedrag nog te vertonen..) Opvoeding en training is niet bij alle honden even makkelijk, dus een gedragstherapeut kan jullie daar goed bij helpen.
Heel veel succes met haar! :)

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 16:06

Bedankt :D Ik hoop ook echt dat zij ons en Lana goed kan helpen. Vrienden van ons hebben in ieder geval goede ervaringen met haar. Ook zijn we weer van plan om nieuwe cursussen te gaan doen om haar geestelijk en lichamelijk bezig te houden. We waren aan het denken om misschien agillity met haar te gaan doen. Maar goed, eerst aan de slag met de gedragstherapeut en dan zien we weer verder :D

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:13

Goede beslissing, als je echt op de gehoorzaamheid wilt gaan trainen met cursussen en misschien wel in wedstrijdverband, moet je ook eens gaan kijken naar Rally-O, nog vrij onbekend in Nederland maar een combinatie tussen de gewone gehoorzaamheids comando's en Agility.
http://www.rally-o.nl/

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:52

Helemaal goed van je!!!!!!!!!

Zou je misschien in dit topic neer willen zetten wat de gedragstherapeut er van zegt en welke oefeningen ze jullie aanraadt?
Ik heb namelijk heel veel interesse in hondengedrag etc. Ik leer graag van alles bij, ook al vertonen mijn honden dat gedrag niet.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 17:33

Is goed hoor HBVisser :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:48

Goed besluit, hond vast :) En ook nog hulp dr bij gaan zoeken, je bent goed bezig. Ik hoop dat je hem in de toekomst ooit weer kan vertrouwen!

robbedoes schreef:
ik begrijp dat de katten wel onder appel staan?
als er bij mij een vreemde kat op het erf loopt, reageer ik ong. zoals mijn hond. ik bijt niet, maar hij/zij moet wel op******.

Euhm, neem aan dat er onder die puntjes niet iets staat als doodmaken? Waar het in dit topic over ging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:11

Skygirl schreef:
loriene schreef:
Voor altijd aan de lijn houden,eventueel een muilkorf om.

Ik zie niet in waarom dat zou moeten? Konijntjes e.d. zijn wel weg voordat een aangelijnde hond in de buurt kan komen. Verder als de hond gewoon goed luistert, kun je haar gewoon normaal corrigeren, maar ze kan dan iig niet weg en je hebt het zelf meteen door.

Sommige honden zijn zodra ze een haas zien niet meer te hanteren. Ik ken een pakwerker, luistert geweldig, alleen al stilstaan en meneer weet het commando. Maar zodra er een haas in zicht is en hij is los, dan is het mis. Hij heeft meerdere dieren doodgebeten. Ik ben pro muilkorf, eigenaar niet.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:12

Mindim schreef:
[

Sommige honden zijn zodra ze een haas zien niet meer te hanteren. Ik ken een pakwerker, luistert geweldig, alleen al stilstaan en meneer weet het commando. Maar zodra er een haas in zicht is en hij is los, dan is het mis. Hij heeft meerdere dieren doodgebeten. Ik ben pro muilkorf, eigenaar niet.

En voor dat soort situaties draagt mijn hond een teletac, ik heb het ding bijna niet nodig maar door die band kan hij heerlijk los mee als ik met de paarden bezig ben. Hij heeft alle vrijheid om te rennen en bij de paarden te liggen(zijn grote passie) maar weet donders goed dat hij niet moet proberen om zijn middelteen naar mij op te steken als ik hem bij mij roep. Ook niet als er een konijn langs rent...

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 22:14

Mijn ouders gaan nu donderdagmiddag met ons hondje naar de hondentherapeute. Ik ben heel benieuwd wat zij zal gaan zeggen. Als zij ons niet verder kan helpen kunnen we nog altijd nadenken over zo'n teletac ding, zodat ze wel los kan maar niet meer kan jagen. Ik hou jullie op de hoogte, ik probeer donderdagavond een post te plaatsen met het advies van de therapeut :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:27

Nou dat is een goed bericht, hoop alleen dat die teletac nog heel ver in het verschiet ligt en er eerst alles wordt geprobeerd, dit kan wel enige maanden duren.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:30

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt, snap dat je geen vertrouwen meer in haar hebt!

Maar het is zoals eerder aangegeven echt onverstandig om haar los te laten lopen, gevaar voor anderen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:31

DoryXxX schreef:
In het geval van mijn inmiddels overleden Bouvier vind ze het leuk om achter beesten aan te rennen. Ze jaagde ook altijd reigers op en beet vliegen/bijen/hommels (ja eng vonden wij ook) dood. Ze heeft wel bewust een van onze toen ontsnapte kippen doodgebeten en op willen vreten. De kitten had ze perongeluk (ze bijt nooit expres dieren die in ons huis wonen) gebeten, die later is doodgegaan.
Maar ik ken ook een hondje waar jachthondenbloed inzit, die gaat ook achter hazen e.d. aan. Het is heel vervelend als ze dat doen, daarom zouden wij ook nooit een jachthond nemen.

een beetje zwart wit. mijn jachthond (heidewachtel) is de meest eenvoudig op te voeden hond die ik totnutoe heb gehad (2 berner sennens, een jack russel en een kooikerhondje). ja, ze gaat achter konijnen en katten aan als ze ze ziet rennen. tevens stopt ze en draait ze om om terug te komen als ik halverwege een brul geef. als er iets moeilijk is, dan is het wel stoppen met erachteraan jakkeren als ze al 20 meter bij je vandaan zijn. dit beestje doet geen vlieg kwaad en wil enkel spelen, heeft nog nooit een dier doodgebeten en speelt ontzettend schattig met kittens en katten die haar tolereren.
ik heb hier echt minimale aandacht aan besteed tijdens de opvoeding, simpelweg omdat het niet nodig was.
net als dat niet alle staffords over 1 kam te scheren zijn geldt dat dus net zo hard voor jachthonden.

TS: ben heel benieuwd wat de gedragstherapeute zegt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:37

slimmerik schreef:
me_myself_i schreef:
Het is ook een lastige situatie.. We laten haar nu ook nooit maar dan ook echt noooit meer los.!

Dat besef had natuurlijk veel eerder er moeten zijn. Waren er slachtoffers gespaard gebleven. Mijns inziens is het nooit meer loslaten niet vol te houden voor jullie. Dus wacht met spanning op het eerste menselijke slachtoffer....

Dat zal er neit komen, hond heeft een sterk jachtinstinct, een mens is geen prooi voor een hond. Zo simpel is dat.

De teletac is hier al eerder genoemd, die zou ik ook proberen in dit geval. Dit zal wel niet aardig klinken, maar wat jagen betreft, ben ik echt van de harde maatregelen, omdat het zulk zelfbelonend gedrag is. Een hond die op de jacht succes heeft gehad, zal het weer doen. Het is in wezen volkomen natuurlijk gedrag, maar hoort niet thuis in onze maatschappij, aanpakken dus. Valt me overigens op dat zelfs mijn vader, die 0,0 verstand heeft van honden, hier nuchterder in is, dan de gemiddelde bokker...... Sja, jachtinstinct, zegt-ie, hebben katten ook..... en bij een kat ben je ook niet bang dat die een kind zal aanvallen, wel?
Overigens zou ik inslapen wel overwegen, als al het andere niet helpt. Maar meestal is een teletac (mits goed gebruikt, zou contact opnemen met een ervaren trainer) uiterst effectief, je kunt erg goed doseren met een tt én de correctie op het juiste moment geven. Omdat je niet hoeft te komen inlopen, zal de hond de correctie ook niet aan jou linken, maar aan zijn gedrag.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:04

Ik schrik best van de heftige reacties.
Het jachtinstinct herken ik van mijn vorige hond.
Dat was een bouvier.Ik had haar al 4 jaar toen mijn eerste werd geboren.
Zij was een uitstekende baby sit.Waken voor de deur en super lief voor mijn oudste.
Ook toen mijn dochter werd geboren kon ik me geen betere hond voorstellen.
Ze hebben allebei leren staan door de hond.Ze liet ze tegen zich aan leunen en ze grepen haar in dr vacht en zo trok ze de kids omhoog.Toen ze 16 was was ze op.Ik had de kids op school en had de DA gebeld om haar te laten inslapen.
De da kwam eraan en de telefoon ging.De directeur van school had 2 huilende kids bij hem staan.
Ze voelden dat de hond doodging en wilden erbij zijn.Zo sterk was de band tussen de hond en de kids.
Maar......ze heeft mijn parkiet opgevreten ,konijnen en kippen uit de tuin opgevreten(hok losgemaakt) en op de cursus is ze ontsnapt en heeft gevochten met een stier. :o
Ik wist dat ik haar nooit los kon laten,ondanks dat ik haar goed onder appel had,maar als ze een ander dier zag was ze weg!!!
Ik kon haar tijdens pakwerk laten transporteren,ze ging stellen als ik het zei en los laten als ik het commando gaf.
Ze is nooit een gevaar geweest voor andere mensen of kinderen.Maar dieren ...
Dus al die tijd is zij het enige huisdier geweest.Dat is voor ons nooit een probleem geweest.