ik word gek van onze pup..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:01

HBVisser schreef:
Ik denk, maar dat is mijn persoonlijke mening dat de ts het in dat opzicht te ver heeft laten komen.
Dat is ook niet zo raar, zo vergaat het de meeste hondenbezitters die te kampen krijgen met een eerste extraverte of angstige pup.

Als je dan geen kennis van zaken hebt en je stiefvader dat ook niet wil krijgen, blijf je steken op een bepaald niveau.
En dat niveau is hier blijkbaar dat slaan de oplossing is.

Ik wil iedereen echt even op het hart drukken dat dit niet aanvallend bedoelt is, gewoon een objectieve vaststelling van mijn kant.

Het klinkt misschien heel raar in jouw oren dat weglopen meer oplevert dan een corrigerende tik.
Weglopen is voor een pup heel naar. Hij wordt na een bepaalde actie van hem ineens aan zijn lot over gelaten.
Hij kan dat ook beter begrijpen, het is de taal die zijn moeder en de rest van zijn familie zijn hele korte leventje gesproken heeft.

Met andere woorden, slaan snapt ie niet. Slaan of corrigeren is iets menselijks. Honden doen dit niet bij pups.
Hij zal slaan dus ook niet herkennen als straf voor eerder vertoont gedrag.
Hij vind het alleen bedreigend. En als een hond zich bedreigd voelt kan je allerlei vreemde en nare reacties krijgen.

Nou ja, en daarna snapt ie al helemaal niet meer waar het over ging. Alleen dat zijn baasje niet te vertrouwen is in zijn ogen en dat je daar vooral uit de buurt moet blijven.

ik hoor je :D :D

het ligt niet aan de hond zelf....... het ligt aan de eigenaar die het zover laat komen...........

maargoed we zijn nu eenmaal op dit punt aangekomen, dus moet je ermee dealen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:01

Nikki__ schreef:
Ik vraag me ook af tot in hoevere de pup daadwerkelijk door beet en het 'spelen ' was. Als TS met bijv. wijzend vingertje foei zei, tja, dan is de kans groot dat de pup t wijzende vingertje als speelgoed ziet.

@Kiwiko, maar is het dan niet zo dat het kind eerst moet weten dat foei/nee betekend dat hij los moet laten? Voordat er word geschopt?

maar natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:02

KiWiKo schreef:
HBVisser schreef:
Hahaha dat geeft niet, maar ik blijf toch lekker bij mijn standpunt.
Na lang en intensief studeren :D en heel veel oefenen op mijn totaal verknipte Knorrie.

Nee echt zonder gekheid, natuurlijk moet je het niet over je kant laten gaan. Maar nogmaals geweld lost dit echt niet op.
Ik kan de ts alleen maar aanraden om te googlelen wat nou wel een gepaste straf is. Of zoals ik dat zie, een gepaste reactie.

Ikzelf ben altijd simpelweg weg gelopen. Als jij in mij hapt, dan vind ik dat niet fijn en dan zoek je het maar uit.
Hoef je maar een paar keer te doen, dan is de lol er snel af voor de hond.

Maar.......je moet dan wel op tijd stoppen met het spelletje. Dus niet laten escaleren tot pup die in je arm hangt. Ik ben altijd meteen gestopt met welk spelletje dan ook, zodra puplief aan mij begon te knagen.

Niks niet schattig "ah hij sabbelt op mijn mouw". Kappen daarmee of ik ga weg.

maar het sabbelen stadium is ts al voorbij...... het dier beet :D :D

en dan moet je toch echt effe ingrijpen......... of ben ik nou helemaal gek?

Joh, de pup is 8 weken oud, wat heeft ie nou geleerd, normaal komen ze dan pas net bij moeders vandaan. Als jij verwacht dat zo een diertje weet wat alles inhoud, dan ben jij helemaal gek ja, zoals je zelf stelt.
Kijk als een hond eenmaal weet wat wel en niet mag, dan kan je er een straf op zetten, zolang een dier niet weet wat ie fout doet, omdat het hem niet is geleerd, kun je beter jezelf een mep verkopen dan de hond, want dan bij jij degene die faalt, niet de hond.

KiWiKo

Re: ik word gek van onze pup..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:04

dier is al twee weken in huis........... moet toch wel enige regels meegekregen hebben?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:05

Mossel schreef:
Tellisto schreef:
Zooo, wat wordt ik hier verdrietig van zeg!!!
Vandaar dat er zoveel agressieve honden rondlopen. Als alles wordt aan en af geleerd door slaan en een grote stemverheffing.

Hallo, deze pup is 8 weken!!!Jeetje, een kind van nog geen jaar oud geef je toch ook geen klap als het je niet begrijpt! Voorbeeld: Als hij tijdens het verschonen in je gezicht piest :D Dat is toch echt heel anders met een kind van 12 jaar. Daar kan je boos op worden.

De kunst van het opvoeden ligt hem in het afleiden tot positief gedrag. Vertel hem wat hij WEL mag doen.
Maw, als hij in je arm bijt, kijk je hem strak aan en zegt hem duidelijk, op rustige toon NEE of FOEI. Vervolgens geef je hem zijn speeltje waar hij wel in mag bijten. En als hij daar dan niet in wil bijten, speel je even met hem en het speeltje zodat het speeltje aantrekkelijker wordt.
En mocht hij je arm of trui niet los willen laten, dan trek je langzaam zijn kaken van elkaar. Of je duwt je arm of hand iets verder in zijn mond, Dan is het ook al gauw niet leuk meer ;)

Ik heb het hier niet tegen iemand persoonlijk, maar in het grote algemeen!

Tegen een hond hoef je niet te schreeuwen, hij hoort 40 keer beter dan wij.

Iedereen weet toch dat een pup het meeste leert van die hond waar het zo leuk mee kan spelen.
Niet van die hond die hem direct afsnauwt.
Dus dan weet je ook hoe je er zelf mee om moet gaan.
En een bouvier is geen makkelijke hond, die moet je de dingen VEEL vaker vertellen, voordat hij het snapt.

Waarom betaal je de cursus niet zelf? Als je stiefvader jou met zijn hond opscheept, mag je toch verlangen dat het een leuk dier is/wordt.
Overigens hardstikke leuk om te doen, zo'n cursus.

NOGMAALS deze pup is 8 weken!!! Gewoon nog een baby!! Met een rustige omgang kom je echt verder.

Ageressieve hond? waar? Een hond met een beter karakter, en zo lief voor klein en groot kan ik me niet wensen, je krijgt ageressieve honden door niet op te voeden of door lief vragen of ze dat asjeblieft niet willen doen. En ik heb echt geen makkelijk ras

Ik heb het hier tegen niemand persoonlijk, maar in het GROTE ALGEMEEN!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:06

Yes...ben blij dat je me hoort.

Ok. Op zich allemaal niet zo dramatisch maar we hebben allemaal, neem ik aan, kunnen constateren dat slaan niet werkt.
Het lokte agressie uit bij deze pup.

Zo klaar als een klontje toch?
Harder slaan, maat 37 t/m 44 in de strijd gooien zal ook niet helpen. Hond in kwestie leert alleen dat ie harder van zich af moet bijten.

Dus...negeren....heel hard negeren. En voorkomen...heel veel voorkomen.
Een tevreden, vermoeide pup zal niet snel in meubels ed gaan bijten.
Lekker op een leuke positieve manier met je pup bezig zijn is hier de oplossing naar mijn mening.

Ook grenzen stellen uiteraard. En goed gedrag vooral belonen.

Edit: Twee weken is kort hoor. Vergeet niet dat het diertje in een hele nieuwe omgeving is gekomen, aan alles moet wennen etc etc.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 09-05-10 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:06

KiWiKo schreef:
Nikki__ schreef:
Ik vraag me ook af tot in hoevere de pup daadwerkelijk door beet en het 'spelen ' was. Als TS met bijv. wijzend vingertje foei zei, tja, dan is de kans groot dat de pup t wijzende vingertje als speelgoed ziet.

@Kiwiko, maar is het dan niet zo dat het kind eerst moet weten dat foei/nee betekend dat hij los moet laten? Voordat er word geschopt?

maar natuurlijk!

En ik denk dat het hier bij TS ontbreekt. Denk namelijk dat de pup nog niet helemaal begrijpt wat nee of foei betekend.
Denk dat de kans ook groot is dat pupsel wel loslaat als hij weet waar zijn commando's voor zijn :D
TS heeft het dier nu 1.5 week dacht ik, en het is redelijk vroeg uit t nest gehaald waardoor die zn puppencorecties niet helemaal mee heeft gekregen. Juis dan is het aan TS om eerst aan te leren waar wat voor staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:07

KiWiKo schreef:
dier is al twee weken in huis........... moet toch wel enige regels meegekregen hebben?

Nu weer 2 weken? eerder nog een week.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:09

ding is acht weken oud........ gaat doorsnee met 6 weken een nest uit toch?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:10

Nee joh, het is zelfs bij de wet verboden om dieren jonger dan 7 weken van de ouderdieren te scheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:12

KiWiKo schreef:
ding is acht weken oud........ gaat doorsnee met 6 weken een nest uit toch?

Bij een goede fokker krijg je je pup niet eerder dan met 8 weken mee, 7 weken is vaak te vroeg.
Normaal krijg je ze mee naar huis op deze leeftijd en deze moet de commando's al weten? Beest lag nog niet zo lang gelee bij mams te drinken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-05-10 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:12

[
HBVisser schreef:
Ik denk, maar dat is mijn persoonlijke mening dat de ts het in dat opzicht te ver heeft laten komen.
Dat is ook niet zo raar, zo vergaat het de meeste hondenbezitters die te kampen krijgen met een eerste extraverte of angstige pup.

Als je dan geen kennis van zaken hebt en je stiefvader dat ook niet wil krijgen, blijf je steken op een bepaald niveau.
En dat niveau is hier blijkbaar dat slaan de oplossing is.

Ik wil iedereen echt even op het hart drukken dat dit niet aanvallend bedoelt is, gewoon een objectieve vaststelling van mijn kant.

Het klinkt misschien heel raar in jouw oren dat weglopen meer oplevert dan een corrigerende tik.
Weglopen is voor een pup heel naar. Hij wordt na een bepaalde actie van hem ineens aan zijn lot over gelaten.
Hij kan dat ook beter begrijpen, het is de taal die zijn moeder en de rest van zijn familie zijn hele korte leventje gesproken heeft.

Met andere woorden, slaan snapt ie niet. Slaan of corrigeren is iets menselijks. Honden doen dit niet bij pups.
Hij zal slaan dus ook niet herkennen als straf voor eerder vertoont gedrag.
Hij vind het alleen bedreigend. En als een hond zich bedreigd voelt kan je allerlei vreemde en nare reacties krijgen.

Nou ja, en daarna snapt ie al helemaal niet meer waar het over ging. Alleen dat zijn baasje niet te vertrouwen is in zijn ogen en dat je daar vooral uit de buurt moet blijven.

Ik denk dat je gelijk hebt.
Deze pup past in het geheel niet bij de familie van TS. TS denkt er tenminste nog over na!
Heel jammer dat die man denkt dat hem niets meer vertelt hoeft te worden, zonde van de hond!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:13

HBVisser schreef:
Yes...ben blij dat je me hoort.

Ok. Op zich allemaal niet zo dramatisch maar we hebben allemaal, neem ik aan, kunnen constateren dat slaan niet werkt.
Het lokte agressie uit bij deze pup.

Zo klaar als een klontje toch?
Harder slaan, maat 37 t/m 44 in de strijd gooien zal ook niet helpen. Hond in kwestie leert alleen dat ie harder van zich af moet bijten.

Dus...negeren....heel hard negeren. En voorkomen...heel veel voorkomen.
Een tevreden, vermoeide pup zal niet snel in meubels ed gaan bijten.
Lekker op een leuke positieve manier met je pup bezig zijn is hier de oplossing naar mijn mening.

Ook grenzen stellen uiteraard. En goed gedrag vooral belonen.

Edit: Twee weken is kort hoor. Vergeet niet dat het diertje in een hele nieuwe omgeving is gekomen, aan alles moet wennen etc etc.

ik zit dan wat anders in elkaar........... en ik ben het helemaal met je eens dat mijn aanpak een "dont try this at home" aanpak is........

maar ik maak het dan even zo moeilijk dat het dier geen kant op kan........ ik ga er gewoon bovenop liggen............. en als ik zo een stadium van doen ben dan kan het dier bijten of doen wattie wil, maar dat voel ik dan niet........ en pas bij overgave, ga ik pas mijn wonden likken......

ik pik geen grote monden van puppies of van mensjes :) hou ik niks van :(

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:15

nah dat is dat stap 1 waar ts al de fout in is gegaan :)

broodfokker zeker, voor weinig geld een bouvier kopen?

en dan nu huilenbalken........

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:18

KiWiKo schreef:
nah dat is dat stap 1 waar ts al de fout in is gegaan :)

broodfokker zeker, voor weinig geld een bouvier kopen?

en dan nu huilenbalken........

Nou ja, ts denkt in elk geval al na.
Dat vind ik al een grote stap. Hulp vragen als je een probleem hebt.
Nu maar hopen dat zij en de familie ook een deel van de goedbedoelde raad hier aan willen nemen.

Als je niet weet dat je iets fout aanpakt kan je het ook niet verbeteren toch?
Nu weet ze, althans als ze het aan wil nemen dat slaan of corrigeren in hun situatie niet de weg is naar een fijne, evenwichtige hond,
kan ze het over een andere boeg gooien.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:19

Annettu_ schreef:
Nu greep ik hem bij zen nekvel en duwde hem op de grond en piepen en schreeuwen dat hij deed dat ik hem maar snel weer losliet.

En daar ga je net in de fout! niet loslaten, op de zij of rug houden tot hij rustig wordt. Ik heb er ook eentje die 1001x probeert, prima, dan wordt er 1001x niet toegegeven, en als er geen 1002 komt wordt hij netjes beloond. Ze zijn jong en tasten grenzen af (die hij dus niet kent), net aan jou om die duidelijk te maken. je zal nog wel een paar weken gek van hem worden,geloof me.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:24

Hoi Wij hebben n bouvier die nu 2 jaar is. Tot nu toe hebben wij altijd beschadigde honden gehad Die bijna niet meer te plaatsen waren.
Regel 1 blijf en ben consequent
2e slaan helpt niet leg hem op zn rug en ga hier hoe vermoeiend dan ook mee door totdat de pup zich overgeeft. Dus sap wordt.
regel 3
zorg dat je een zak knikkers in de buurt hebt. Wordt er aan de tafel geknaagd gooi je de knikkers die kant op. De herrie en de schrik zit er dan wel even in
4 zorg dat de pup moe wordt. zt teveel aan energie wordt ongezet in rottigheid
5 beloon voor goed gedrag. Bijten is of angst of dominantie dus weer bij dit soort gedrag op zn rug. Dat piepen is de reactie die hij normaal naar zn moeder gaf maar laat dit je neit van de wijs brengen. Vasthouden totdat de hond zich totaal overgeeft.
6 maak korte commando;s Nee streng en braaf vriendelijk houd vol hoor het is en blijft moeilijk.
Ga met de pup trainen neem lekkere dingen mee als beloning.
Laatst bijgewerkt door Zirano op 09-05-10 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:24

dat is het grootste probleem........... het dilemma wegnemen als de hond gaat piepen......

jet hondje van mijn schoonmoeder maakt echt herrie bij het tevoorschijn halen van de halsband........... echt, die breekt de tent af........ :)

bij mij doettie niets,

ik sta erbij, kijk ernaar en time is on my side............ vind het gescheten :) ding springt zich een ongeluk.......... vooral doen joh........... zolang je het vol kan houden..... ik heb mijn sigaretten op zak :D :D

en uiteindelijk is het dier bij mij zo aan de riem........... en bij baasje kan het gewoonweg een dik half uur duren voordat die daar is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:28

Maar dat is dan ook weer het ene uiterste en het andere.
Mijn hond komt aan de riem, geen probleem, omdat ie weet dat ie wel kan gaan sodemieteren, maar uiteindelijk dan nog aan de riem beland. Dus het is van zijn kant vergeefse moeite, hij schiet er geen zak mee op, verder vind hij het ook erg leuk om uit wandelen te gaan met de baas, dat scheelt ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:32

tis gewoon hondengedrag :) :) zo simpel is het :) en de reactie die de begeleider erop geeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:35

KiWiKo schreef:
tis gewoon hondengedrag :) :) zo simpel is het :) en de reactie die de begeleider erop geeft :)

Zo is het

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:39

IK BEN EEN PUP: dit betekent dat mijn intelligentie en leermogelijkheden hetzelfde zijn als die van een kind van 8 jaar.

IK BEN EEN PUP: ik kauw op ALLES waar ik mijn tanden in kan krijgen.zo onderzoek ik de wereld en leer die kennen, zelfs mensenkinderen stoppen van alles in hun mond. Het is aan jullie om mij duidelijk te maken waar ik op mag kauwen en waarop NIET.

IK BEN EEN PUP: ik kan mijn plas niet langer ophouden dan 1 – 2 uur. Ik kan niet voelen wanneer ik moet “poepen”, tot het er al uitkomt. Ik kan jullie echt niet vertellen dat ik “moet” en ik heb mijn blaas en darmen echt nog niet onder controle tot ik zo`n 6 maanden ben. Straf me niet als je me 3 uur geleden hebt uitgelaten en ik dan binnen begin te plassen. Het is dan jouw schuld. Het is verstandig je te herinneren dat ik als pup “uit moet” na iedere maaltijd, na het slapen en na het spelen en daarnaast ook nog elke 2-3 uur. Als je wilt dat ik de hele nacht doorslaap, geef me dan geen water meer na 7 uur 's avonds.

IK BEN EEN PUP: wees geduldig met mij, ongelukjes zijn zo gauw gebeurd, ik leer het op den duur heus wel een keer.

IK BEN EEN PUP: ik speel graag, ik zal rondrennen, op denkbeeldige monsters jagen en je voeten en tenen “aanvallen”, achter ballen, kleine kinderen en andere honden aanrennen. Ik speel, dat is wat ik doe. Wees niet boos op me, of verwacht dat ik rustig en bedaard ben en de hele dag slaap. Als mij energieniveau voor jou teveel is, zou je misschien moeten overwegen om een “oudere”hond uit het asiel te halen. Mijn spel is nuttig voor mij. Wees wijs en begeleid me in mijn spel met geschikt speelgoed (ook iets om op te kauwen) en activiteiten zoals achter een bal aanrennen en rustige trekspelletjes. Als ik je "per ongeluk" te hard bijt, vertel me dan in "hondentaal" dat ik dat doe, door luidkeels "Ieieieieieieie" te roepen. Die boodschap kan ik begrijpen en ik laat dan onmiddellijk los. Dit is de manier waarop honden met elkaar communiceren. Als ik te wild word, negeer me dan gewoon een tijdje, of zet me in de bench met een kauwspeeltje.

IK BEN EEN PUP: hopelijk schopt u geen 6 maanden oud mensenkind, dus doe dat alstublieft ook niet met mij. Ik ben gevoelig voor indrukken. Als je mij ruw bejegent zal ik opgroeien met de angst om geschopt of geslagen te worden. Begeleid me in plaats daarvan met aanmoediging en wijsheid. Als ik op iets verkeerds kauw zeg dan "NEE" en geef me iets waar ik wel op mag kauwen. Beter nog: ruim voorlopig alles op waar ik niet op mag kauwen. Ik kan het verschil niet zien tussen een oude sok en een nieuwe, of tussen een oude schoen en de nieuwe Nikes van 200 euro.

IK BEN EEN PUP: ik ben een levend wezen, met gevoelens en instincten. Ze lijken veel op die van jou, maar niet helemaal. Hoewel ik geen MENS in een HONDENVERPAKKING ben, ben ik ook geen gevoelloze robot, die op iedere gril van jou onmiddellijk kan reageren. Ik wil je echt ter wille zijn en een lid van je gezin en een deel van je leven zijn. Je hebt me aangeschaft (hoop ik) omdat je een liefhebbende partner en vriend wilt, dus verban me niet naar de achtertuin als ik groter word. Vorm me met zachte hand tot het soort familielid dat je wilt dat ik zal zijn.

IK BEN EEN PUP: ik ben niet perfect en ik weet dat jij dat ook niet bent, maar ik hou zowiezo van jou. Dus alsjeblieft, leer alles over hoe je een pup traint en verzorgt en hoe ik mij moet gedragen bij de dierenarts. In boeken kun je dat allemaal vinden, of anders via internet. Leer over de karakteristieke eigenschappen van mijn ras. Het zal je inzicht geven en begrip over waarom ik dingen doe zoals ik ze doe. Alsjeblieft, leer me de juiste omgangsvormen met liefde en geduld en socialiseer mij door middel van een puppycursus. We zullen daar samen een hoop plezier aan beleven.

IK BEN EEN PUP: en meer dan alles wil ik van je houden, bij je zijn en je een plezier doen. Wil je alsjeblieft de tijd nemen om uit te vinden hoe ik in elkaar steek? We zijn hetzelfde: jij & ik, in dat we allebei honger voelen, pijn en dorst, ongemak en angst. Maar tegelijkertijd zijn we ook verschillend en moeten we moeite doen om elkaars lichaamstaal te begrijpen en elkaars wensen en behoeften. Eens zal ik een knappe hond zijn, hopelijk eentje waar je trots op kunt zijn, eentje waar je net zoveel van houdt als ik van jou doe.

IK BEN EEN PUP: eens zal ik groot genoeg zijn om je te verdedigen, maar nu is het nog jouw taak om mij te beschermen tegen dingen die mij zouden kunnen kwetsen of ziek maken, of tegen goedbedoelende kinderen die te ruw met mij spelen of hun vingers in mij ogen prikken.

Tot zolang ben ik heel erg afhankelijk van jou.

JE PUPPY

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:41

puppie mag fouten maken, absoluut.......... das geen probleem....

maar in mijn arm hangen omdat het dier gecorrigeerd word met een foei.........issem nou net effe niet :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:43

KiWiKo schreef:
puppie mag fouten maken, absoluut.......... das geen probleem....

maar in mijn arm hangen omdat het dier gecorrigeerd word met een foei.........issem nou net effe niet :) :)

Beestje weet waarschijnlijk niet eens wat foei betekent.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:43

Das een mooi gedicht maar waarschijnlijk heeft deze pup dus verkeerde indrukken opgedaan en is duidelijkheid erg van belang dat dit aangeleerd wordt. Probeer de hond te socialiseren. vergeet neit daarbij dat je een bouvier hebt. Dat zijn meestal al honden die wel makkelijk zijn, dominant kunnen zijn en het neit zo giga op vreemden hebben. Ze werken daarentegen graag voor je. Maar ze zullen het zeker proberen om over de baas de baas te worden.