Nado schreef:Deze discussie gaat tot nu toe voornamelijk over de Duitse herder, maar ik heb een Cavalier en ik vond het heel erg om dat filmpje te zien ook. 'Gelukkig' voldoet mijn cavalier niet aan de richtlijnen voor het ras, hij is te groot en te zwaar (hij is mooi op gewicht voor zijn hoogte), heeft niet zo'n bol hoofd en een langere neus. Zelf vind ik dit zowiezo mooier, de Cavalier wordt mijns inziens steeds verder richting de King Charles gefokt, wat tegen het oorspronkelijke idee van het ras in gaat, namelijk het terugfokken van de hond die bestond voordat deze, door kruisingen met kleine hondjes met bolle hoofden, de huidige King Charles spaniel werd.
Zoals gezegd is mijn hond te groot en te zwaar, volgens de richtlijnen zou hij 5-8 kilo mogen wegen, hij weegt 11,5 en echt niet omdat hij maat bijzettafeltje is. Hij is ook heel vrij en onafhankelijk, terwijl ik, helaas, heel veel honden van dit ras (wel rasstandaard) meegemaakt heb die erg zenuwachtig en timide waren. Wellicht ook door de kleinere schedel ? Dit (wederom, want deze tendens heeft dus ook al in de 17e eeuw plaatsgevonden) fokken naar kleiner, ieler, schattiger, puppy-achtiger toe snap ik niet. Je wilt toch een hond en niet een levende pop ? Mijn hond rent mee naast de fiets, gaat met paard mee het bos in en speelt met alle grote honden gewoon mee in de modder.
Mijn hond wordt in augustus 8, en heeft helaas ook een hartruis. Hier krijgt hij medicijnen voor en, doordat hij goed op gewicht blijft en voldoende beweging heeft, hoop/denk ik dat hij het nog een flink aantal jaar gaat volhouden. Maar straks, als hij er niet meer zou zijn, weet ik niet of ik weer een Cavalier zou nemen. Het zijn echt geweldige dieren, met een supergoed karakter, maar of ik in de fok van tegenwoordig nog een hond zoals de mijne zou kunnen vinden... ik ben eigenlijk bang van niet.
Mag ik weten welke ouders er achter jouw hond zitten?
Ik heb nm 20 jaar gefokt met Cavaliers en heb altijd wat grote honden gefokt.
Ben gewoon benieuwd.
grt LINDA