De walgelijke manier van honden fokken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:53

Ik heb sowieso morele bezwaren tegen het 'klooien' met het oorspronkelijke ontwerp van een dier.
Zijn er nu werkelijk mensen die denken dat ze het beter kunnen ontwerpen dan de natuur dat ooit heeft gedaan?
Alles is in oorsprong mooi, functioneel en gezond. Door al dat geklooi veranderd er wellicht visueel/ esthetisch iets... maar wat is het belang daarvan voor een levend wezen?
Zodra competitiedrang en geldlust in 1 zin genoemd worden met dieren, trekken dieren over het algemeen aan het kortste eind.
Ik heb een op straat gegooide mix thuis... in alle opzichten esthetisch vast niet fraai, maar wel oergezond en strontgelukkig ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:54

ps: ik vind de schuine rug de herder juist een eng en creepy uiterlijk geven... ik kan niet begrijpen waarom mensen dat zouden willen benadrukken.
Het lijkt een beetje op de hyena. Functioneel is het allerminst, ik zie dergelijke herders zelden soepel lopen.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:57

Dit is zeker niet goed..

Wij hebben zelf een teckel(zie profiel), volgens mij worden die ook aardig doorgefokt..
Laatst bijgewerkt door Steef op 03-05-10 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:00

Het doet me denken aan die tennesee walking horses, die zien dr ook zo misvormd uit.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:01

Kymalin schreef:
Het doet me denken aan die tennesee walking horses, die zien dr ook zo misvormd uit.

Daar moest ik dus ook gelijk aan denken!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:03

Maar als ik het goed begrijp dan is dit ook Amerikaans, dus die zullen zon rare slappe achterhand en zwaaiende voorpootjes wel echt tot het schoonheidsideaal vinden behoren :? want ze zoeken dit dus zowel bij paarden als bij honden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:09

christel1857 schreef:
Wilawander schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LAYU4JLS.jpg

Hier een mooi voorbeeld uit een topic hier op bokt.

Hond die behoorlijk schuin is neer gezet. Deze hond heeft de heupen dus in orde en heeft IPO3 dus is zeker al een jaar of 4 oud. Heeft dus in de sport gelopen dat kan die echt niet als de rug te schuin was en de heupen niet in orde. Bij IPO3 moet je toch echt wat pakwerk laten zien en moet ze over een haag van een meter en een schuine schutting van minimaal 1.80m, dat gaat niet als de heupen of rug niet in orde zijn.

Waarom gaat dit niet als de heupen en rug niet in orde zijn? Niet dat ik me hier voor de domme ga houden ofzo, maar ik ben wel benieuwd waarom dit precies niet gaat, en vooral waarom het door die schuine poten beter zou moeten gaan? Heb je wel eens een springpaard gezien met zulke poten? Of een kikker? Alles wat goed moet kunnen springen zou toch juist een sterk ontwikkelde achterhand moeten hebben ipv die kruiperige houding van een herder.
Oh en een duitse herder is imo een hond gefokt voor jawel *schok* het bijeenhouden van vee. Dus vanwaar de relatie met pakwerk?
Veel politiehonden zijn trouwens mechelse herders.

Heel simpel. Heb je er eens verdiept hoe zwaar pakwerk is? Honden moeten 100% gezond zijn anders id dat niet mogelijk.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:09

Wij hebben franse bulldogs en inderdaad worden de neuzen steeds platter gefokt.
Wij hebben er voor gekozen om naar een fokker te gaan die ze juist iets langer fokt zodat ze geen ademhalingsproblemen hebben.
Wat word die vrouw afgezeikt door veel mensen dat ze troep fokt nou ik ben er blij om.
Maar ik heb vernomen van de kennelclub dat ze het wel gaan veranderen omdat het te gek gaat worden.
Daar ben ik erg blij mee wand ik hoef namelijk geen show te lopen met mijn honden ik krijg op al mijn papieren te staan dat de neus te lang is nou ja zeg denk ik dan wees er blij om.
Ook wij willen straks gaan fokken maar dan ook met langere neuzen , wij vinden gezondheid belangerijker dan goede show honden.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:11

Ten eerste wil ik even mededelen dat de TS zelf begonnen is over de DH en daar ook foto's van heb aangehaald.

Misschien zou het een idee wezen om die schuine lijn niet zo te benadrukken, alleen al om van die vooroordelen af te wezen :P
Ik kan er niet goed tegen dat "leken" het altijd beter lijken te weten en ze zich nog nooit verdiept hebben in de rasstandaard van bepaalde rassen. Misschien zou het bijwonen van verschillende seminars geen verkeerd iets zijn voordat ze beginnen te blaten.

We zijn het er allemaal over eens dat alles waar "te" voor staat niet goed is.
Maar volgens mij is toch het merendeel van de "goede" fokkers toch echt wel bezig om een zo gezond mogelijke hond te fokken. Ik kan immers alleen voor mezelf spreken en dat is dat ik er alles aan zal doen en heb gedaan om een zo gezond mogelijke hond mee te kunnen geven aan de nieuwe eigenaren.

Een pup die overhoekt is wil niet zeggen dat het maar aangenomen moet worden dat deze HD zou hebben. Dat heeft daar helemaal niks mee te maken. Een pup groeit heel onregelmatig, eerst omhoog dan weer de lengte dan weer de breedte etc etc. Alle verhoudingen komen nog niet met elkaar overeen.

Een DH moet een hoge schoft hebben en in een opwaartse beweging draven.
De stuwing moet vanuit de achterhand komen. Als een hond weinig hoeking heeft zal deze ook nooit met zo'n opwaartse beweging kunnen draven. Dat is gewoon de rasstandaard en daar kan ik ook niks aan veranderen.

Dat heeft ook niks te zeggen over de functionaliteit. En misschien de herders die je dan ziet lopen die niet soepel zijn heeft misschien wel een andere oorzaak.

Gisteren heb ik met twee honden UV-examen gehad. Dat is een examen waarbij de hond 20 km naast de fiets moet draven in een gang van zo'n 14/15 km per uur. Allebei de honden zijn geslaagd op hun sloffen :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:14

christel1857 schreef:
Wilawander schreef:
Kan het nog sterker vertellen, één van mijn vorige honden hadt IPO3, HD noch zugelassen, dat betekent dat ze nog net toegelaten werdt voor de fokkerij. Deze hond heeft tot haar dood top gelopen, ze is geröntgend vlak voor haar overlijden (ander probleem) en hadt meerdere hernia's in de rug, vermoedelijk omdat ze zo gigantisch inkwam bij het pakwerk. Nooit wat van gemerkt en dat met haar schuine glijbaan. :D

Gefeliciteerd, je hebt hiermee alleen bewezen dat je hond een hond is. Namelijk dat honden slechts wanneer ze sterven van de pijn het aan hun baas zullen laten merken. Dit kun je zelf toch ook geen goed argument noemen of wel?

Een hond die last heeft KAN dat werk niet meer doen, hoe graag ze ook zullen werken voor de baas en hoe graag ze ook pakwerk doen.
Ze zullen kreupel van het veld komen of niet meer omhoog kunnen komen uit de mand. 1.80m schutting is niet mogelijk meer om overheen te komen en ook het springen bij lange afstand stellen naar de mouw zullen ze niet kunnen.
Dus dat is echt onzin.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:16

Nado schreef:
Deze discussie gaat tot nu toe voornamelijk over de Duitse herder, maar ik heb een Cavalier en ik vond het heel erg om dat filmpje te zien ook. 'Gelukkig' voldoet mijn cavalier niet aan de richtlijnen voor het ras, hij is te groot en te zwaar (hij is mooi op gewicht voor zijn hoogte), heeft niet zo'n bol hoofd en een langere neus. Zelf vind ik dit zowiezo mooier, de Cavalier wordt mijns inziens steeds verder richting de King Charles gefokt, wat tegen het oorspronkelijke idee van het ras in gaat, namelijk het terugfokken van de hond die bestond voordat deze, door kruisingen met kleine hondjes met bolle hoofden, de huidige King Charles spaniel werd.

Zoals gezegd is mijn hond te groot en te zwaar, volgens de richtlijnen zou hij 5-8 kilo mogen wegen, hij weegt 11,5 en echt niet omdat hij maat bijzettafeltje is. Hij is ook heel vrij en onafhankelijk, terwijl ik, helaas, heel veel honden van dit ras (wel rasstandaard) meegemaakt heb die erg zenuwachtig en timide waren. Wellicht ook door de kleinere schedel ? Dit (wederom, want deze tendens heeft dus ook al in de 17e eeuw plaatsgevonden) fokken naar kleiner, ieler, schattiger, puppy-achtiger toe snap ik niet. Je wilt toch een hond en niet een levende pop ? Mijn hond rent mee naast de fiets, gaat met paard mee het bos in en speelt met alle grote honden gewoon mee in de modder.

Mijn hond wordt in augustus 8, en heeft helaas ook een hartruis. Hier krijgt hij medicijnen voor en, doordat hij goed op gewicht blijft en voldoende beweging heeft, hoop/denk ik dat hij het nog een flink aantal jaar gaat volhouden. Maar straks, als hij er niet meer zou zijn, weet ik niet of ik weer een Cavalier zou nemen. Het zijn echt geweldige dieren, met een supergoed karakter, maar of ik in de fok van tegenwoordig nog een hond zoals de mijne zou kunnen vinden... ik ben eigenlijk bang van niet.

Mag ik weten welke ouders er achter jouw hond zitten?
Ik heb nm 20 jaar gefokt met Cavaliers en heb altijd wat grote honden gefokt.
Ben gewoon benieuwd.
grt LINDA

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:16

wat verwoord je het goed kamatz! +:)+

Kymalin schreef:
Maar als ik het goed begrijp dan is dit ook Amerikaans, dus die zullen zon rare slappe achterhand en zwaaiende voorpootjes wel echt tot het schoonheidsideaal vinden behoren :? want ze zoeken dit dus zowel bij paarden als bij honden.

en ik vind het ook mooi.. een herder met lage achterhand en zwaaiende voorpootjes :j (zwakke achterhand gelukkig niet ;) :)) )
Afbeelding
http://i738.photobucket.com/albums/xx27 ... G_2593.jpg
:D

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:17

Ik heb het over een slappe achterhand, da's toch echt heel wat anders ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:18

O'ja, als dat verhaal van te kleine schedels waar was dan is het probleem verholpen door grotere Cavaliers te fokken. Helaas is de oplossing niet zo makkelijk.

Emori

Re: De walgelijke manier van honden fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:20

sorry hoor, dacht even een vrolijke noot (hond) in het topic ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:20

shera schreef:
en die ''fokkers'' maar afgeven op mensen die een gelegenheidsnestje fokken....
Of een kruising nog erger... :+

Nou, dat is nou precies waarom ik ook nooit zo op 'papieren' ben...
Mensen geloven de fokkers met 'papieren' altijd maar, zo stom!
Net of alles altijd legaal gaat in die kringen... Wie gelooft dat nou?

TS, je hebt helemaal gelijk hoor! :j

De reactie van mensen die graag 'op papier' fokken, ja, zo kunnen we ziekten en dergelijke herleiden... Ja, aan me hoela, dit is gezond zeker... Triest, in en in triest...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:21

MissToseland schreef:
sorry hoor, dacht even een vrolijke noot (hond) in het topic ;)

:= oh ok, dacht dat je je aangevallen voelde :+

Emori

Re: De walgelijke manier van honden fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:23

nee.. mijn hond is ook zo'n voorpootzwaaier... maar alleen als ze nogal blij is :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:26

MamboBeach schreef:
shera schreef:
en die ''fokkers'' maar afgeven op mensen die een gelegenheidsnestje fokken....
Of een kruising nog erger... :+

Nou, dat is nou precies waarom ik ook nooit zo op 'papieren' ben...
Mensen geloven de fokkers met 'papieren' altijd maar, zo stom!
Net of alles altijd legaal gaat in die kringen... Wie gelooft dat nou?

TS, je hebt helemaal gelijk hoor! :j

De reactie van mensen die graag 'op papier' fokken, ja, zo kunnen we ziekten en dergelijke herleiden... Ja, aan me hoela, dit is gezond zeker... Triest, in en in triest...

Nou ik denk dat het een stuk verstandiger is een pup uit keurfok te nemen waarvan bekend is hoe het er qua HD en ED eruit ziet. Ouders hebben VH1 of meer (IPO) zodat je ook weet dat ze het werk aan kunnen, ze hebben UV dus 1ua conditie, longen, hart zijn ze ook gezond. Het karakter wordt getest want anders zouden ze met pakwerk op de aankeuring door mand vallen enz,

Die veiligheid heb je niet zonder papieren en met kruisingen en die mensen schreeuwen altijd rond dat hun herder HD heeft en zo denkt een ander weer dat het er 1 met stamboom is enz, en zo komen de fabels in de wereld.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:35

Wilawander, mijn broer en ik hebben hetzelfde ras hond. Die van mij kwam op mijn pad, was verliefd, mensen konden hond niet houden en ik heb hem overgenomen. Ik heb geen papieren bij de hond en maakt ook niet uit voor mij...
Mijn broer heeft wel papieren bij de hond. Conclusie, hond heeft een wat grilliger karakter dan mijn hond, mijn hond vind ik een stuk mooier, hun hond heeft altijd wat, mijn hond nooit (afkloppen) ze zitten altijd te kwakkelen met hun hond.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik het in dit geval erg heb getroffen en hun ook, alleen wat hun aan hun papierhond al hebben uitgegeven aan medische kosten is niet te geloven, daarmee zal ik wel een geluk hebben gehad.

Maar wat je ook zegt, ik vind het prietpraat en ga het nooit met je eens worden...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:36

Afbeelding
Hier mijn voorbeenzwaaiers :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:37

Steef schreef:
Oke, ik zal even een andere zoeken. Ben namelijk wel benieuwd :=

Wat wil je hiermee bewijzen want ik voel iets aankomen! :)

Ik kijk nooit naar dit soort honden omdat ik ze niet mooi vindt maar ik begrijp je reactie niet helemaal.

Martina67

Smokey je hebt helemaal gelijk!
Maar zolang er mensen zijn die geen kennis van zaken hebben en de beesten blijven kopen.... |(

Zelfde problematiek geldt ook voor paarden, pony's katten. En de daarbij behorende kennis van hoe ze te houden!

Emori

maar mambobach, dit is dus 2 honden die jij als voorbeeld hebt..
en ik heb juist weer het tegenovergestelde meegemaakt, en zo heeft iedereen ook weer een ander referentiekader

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:40

MissToseland schreef:
maar mambobach, dit is dus 2 honden die jij als voorbeeld hebt..
en ik heb juist weer het tegenovergestelde meegemaakt, en zo heeft iedereen ook weer een ander referentiekader

Dat begrijp ik juist wel maar dan moeten mensen die graag met papieren fokken niet zeggen dat fokken per definitie zonder papier niet door de beugel kan. Voor mij is dit de reinste kolder. Natuurlijk weet ik ook dat er broodfokkers zijn en dergelijke maar dat lijkt me weer een ander onderwerp. Ook dat keur ik uiteraard niet goed.