Hoe ver ga je voor je dier ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:05

KiWiKo schreef:
BraveSpots schreef:
@Kiwiko: Omdat sommige mensen met dieren dezelfde soort band hebben als met een kind wil daarom niet direct betekenen dat ze niet meer kunnen zien waar de grens ligt (medisch en op andere vlakken).

Er zullen vast zulke mensen bestaan, daar niet van, maar het is imo geen rechtreekse verbinding.

vind je?

Ik vind dat mensen die dieren zien als kinderen n=minder geschikt zijn voor het houden van dieren

Ja, dat vind ik ;) .

Net zoals ik het omgekeerde ook vind, met mezelf ingesloten.
Ik zie mijn hond absoluut niet als een kind, maar ik heb er wel (veel) voor over om haar te helpen.
Dat betekent niet dat ik de grenzen niet weet van tot hoever ik kan gaan. Alleen liggen die grenzen anders dan bij jou. Daar is imo niets slechts aan.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:06

Ik zou idd mijn nier geven voor mijn poes ja. En over een paar weken ga ik op vakantie en dan gaat ze naar een logeeradres en dan gaat er van alles mee wat naar haar en naar mij ruikt. Plus de rataplan aan insuline en dieet voer, testmateriaal.

Ik weet dat ik goed voor mijn poezel,mijn kindje ben. En als de tijd komt dat ze echt ziek zou zijn en geen hoop op een goed leven,of met veel pijn weet ik echt wel wat ik moet doen hoor. Want houden van is ook loslaten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:12

KiWiKo schreef:
kinderen en dieren zijn gevoelsmatig niet te vergelijken......... diegene die een dier als kind zien zouden geen dieren mogen moeten houden ivm dierenwelzijn

nou zie ik mijn dieren toch echt niet als kind want ik weet heel goed het verschil ertussen
maar ook IK ga heel erg ver voor mijn dieren
ik verkoop rustig mijn auto als ik daarmee de operatie van mijn hond of kat kan betalen......

nou ligt het wel aan de slagingskansen en hoeveel het dier moet lijden en of hij/zij wel pijn vrij wordt
maar indien de kansen goed staan ga ik door roeien en ruiten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:22

KiWiKo schreef:
listiglistje schreef:
Dat excuus van ik heb geen geld....

Al zou ik het op dat moment niet hebben dan neem ik een lening (bank/familie), zoek baantje(s) of desnoods verkoop ik zelfs mijn eigen kont ervoor :+

makkelijk banketstaaf, je hebt zeker geen gezin met kinderen........... ?

Nee gelukkig niet :Y) ik ben nu 35 en ik begin er ook zeker niet aan......

Overigens zie ik mijn kat wel als maatje/partner en het voelt als een familielid :j
Bij mijn paard heb ik dat ook, maar toch iets minder als bij mijn kat,
maar ja Tijger loopt, eet, slaapt, knuffelt, speelt, deelt lief en leed met mij samen.
Als ik thuis ben wijkt hij geen moment van mijn zijde!

pinuts

Re: Hoe ver ga je voor je dier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:25

het ligt eraan wat idd de slagingskans is.. in hoeverre je het dier helpt.. en hoeveel geld je kan missen. Ik hou heel veel van dieren, maar het blijven wel dieren. Waar je natuurlijk zo goed mogelijk voor zorgt, maar ik zou er niet de schulden voor in willen gaan.

brandy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:16

mijn beesten zie ik niet als kinderen nee ze zijn veeeeel leuker dan kinderen ,ben ik dan wel geschikt voor het houden van dieren???
KiWiKo schreef:
BraveSpots schreef:
@Kiwiko: Omdat sommige mensen met dieren dezelfde soort band hebben als met een kind wil daarom niet direct betekenen dat ze niet meer kunnen zien waar de grens ligt (medisch en op andere vlakken).

Er zullen vast zulke mensen bestaan, daar niet van, maar het is imo geen rechtreekse verbinding.

vind je?

Ik vind dat mensen die dieren zien als kinderen n=minder geschikt zijn voor het houden van dieren

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:36

Totaal eens met Kiwiko.
Hoeveel je ook van je dier houdt, het blijft een dier en dat mag je nooit uit het oog verliezen.
Ik ga ver voor mijn dieren, zolang het dier een waardig leven heeft. Moet hij een maand pijn lijden om daarna een paar jaar te leven, zou ik dat niet doen. Een mens kan vooruit kijken, die weet waarom hij pijn lijdt. Een dier kan dat niet, die leven in het nu en die willen nu een fijn leven hebben, niet over een paar maanden.
Qua kosten zijn er vast grenzen, maar bij hoge kosten horen imo ook lastige operaties, die ik een dier sowieso niet snel zou aandoen.

Dat niet iedereen 5000,- ophoesten kan voor een operatie lijkt me trouwens logisch.
Daarvoor een lening afsluiten of je huis verkopen klinkt erg stoer, maar het lijkt me niet dat dat in praktijk zo werkt.

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:38

Zo veel mogelijk! Al wordt het nog zo moeilijk/zwaar/iets anders, ik zal er altijd voor mijn beesies zijn :(:)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:38

wimmus schreef:
Dat niet iedereen 5000,- ophoesten kan voor een operatie lijkt me trouwens logisch.
Daarvoor een lening afsluiten of je huis verkopen klinkt erg stoer, maar het lijkt me niet dat dat in praktijk zo werkt.

dat heeft niks met stoer te maken,maar met iemand zijn keuze......
en ja ik heb al eens eerder mijn auto te koop gezet om de operatie van t paard te betalen....
helaas voor mij en hem, bleek hij daarna te weinig kansen te hebben en heb ik hem dus laten gaan.....

niks stoers aan overigens :\

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:45

Het ligt ook heel erg aan de aandoening en of de operatie/ behandeling echt voor lange tijd wat toevoegd.
Ik ga best ver, een van mijn honden heeft al een paar keer heel veel geld gekost en dan heb ik het over grote bedragen.
Zo ook mijn paarden.
Zo heb ik mijn e-pony al 5/6 jaar met pensioen door artrose en bronchites.
Ze krijgt alle zorg, maar zou ze iets krijgen wat weinig kans heeft van slagen zou ik er misschien mee stoppen.
Het is heel moeilijk, meestal weet je dat pas als het zover is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:47

Hypofocus schreef:
In mijn ogen mag geld geen énkele rol spelen.
Als je een dier neemt, ben je verantwoordelijkheid voor zijn verzorging en gezondheid. Punt uit.

Als je familie in het ziekenhuis ligt, geef je ze toch ook geen spuitje omdat het te duur is om een gecompliceerde botbreuk te herstellen?

Nou is een dier geen mens natuurlijk.
Want in onze cultuur is een dier een stuk minder "waard" helaas.
Maar om een dier dan maar te laten inslapen, omdat het je te veel geld zou gaan kosten, vind ik ontzettend egoïstisch, materialistisch en kil.

Zo lang het dier goed te redden is met levenswaardige kansen, dan vind ik dat geld nooit een rol mag spelen.

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, precies hoe ik erover denk. Het is in onze cultuur heel gewoon dieren als minder te zien dan een mens en daarom maar gebruik van ze te maken (wat paardrijden in zekere zin ook is overigens) of ze dus zoals je hier leest gewoon maar te laten vermoorden (cru woord voor 'inslapen') omdat je de kosten niet wilt opbrengen.

Ik snap nooit zo goed waarom mensen vinden dat ze het recht hebben zoiets te doen, of vooral.. waarom je niet uit het oog moet verliezen dat het 'maar een dier' is- want waarom is een dier 'maar' een dier? En is een jong kind of iemand met een verstandelijke beperking die net zoveel (of weinig) besef hebben als een dier, dan ook 'maar een kind' of 'maar iemand met een verstandelijke beperking' voor mensen die 'maar een dier' vinden?? En waar ligt dan precies het verschil??

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:49

in mijn honden steek in geen operatiegeld meer.
niet uit egoïsme of weet ik veel, ik zie die diertjes ontzettend graag maar ze zijn gewoon stokoud.
de ene begint incontinent te worden en is al blind en doof.
de andere is 7 jaar en is ook al 75% blind.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:04

Ik had twee cavia's die mij in totaal ruim 600 euro hebben gekost (2x een operatie, behandelingen en medicijnen)
Ik kon het destijds betalen en ik heb het ook graag voor de diertjes over, maar nu zou ik het niet zo snel meer doen.

5000 euro vind ik een hele hoop geld.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:07

WildWings schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen vinden dat ze het recht hebben zoiets te doen, of vooral.. waarom je niet uit het oog moet verliezen dat het 'maar een dier' is- want waarom is een dier 'maar' een dier? En is een jong kind of iemand met een verstandelijke beperking die net zoveel (of weinig) besef hebben als een dier, dan ook 'maar een kind' of 'maar iemand met een verstandelijke beperking' voor mensen die 'maar een dier' vinden?? En waar ligt dan precies het verschil??

Als dit een poging is mijn tekst te verdraaien.. :+

Ik bedoel niet dat het 'maar' een dier is.
Een dier heeft gewoon andere behoeften dan mensen, een dier wil pijnvrij en fijn leven. En dan nu, niet over 5 jaar (wat een mens wel wil, want een mens kan redeneren) Als dat met een dure operatie te behalen is, prima.
Als dat na een dure operatie nog steeds niet een fijn leven is, dan vind ik het belachelijk om je dier te laten leven. Dat is egoïsme, geen dierenliefde, maar 'kijk mij eens megaveel geld uitgeven aan mijn dier'

Een dier is een grote verantwoordelijkheid, niet alleen qua geld. Op een bepaald moment moet je kunnen zeggen; nu is het klaar. Dat recht moet je nemen, dat is je verantwoordelijkheid, omdat je dier anders lijdt.

Natuurlijk moet geld nooit een reden zijn om het leven van je dier te beëindigen, maar ieders portemonnee heeft grenzen. Voor mij persoonlijk is die grens er pas, als het dier zijn grens bereikt heeft. Een ander bereikt die grens veel eerder.

Overigens vind ik het nogal een verschil om geen geld kúnnen uitgeven, en geen geld wíllen uitgeven.
Dat laatste vind ik wel erg ehmm.. discutabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:02

Het was helemaal niet persoonlijk bedoeld, ik zag alleen de tekst 'maar een dier' erg vaak langskomen, heb niet bedoeld wiens tekst dan ook te verdraaien hoor. :+

Ik ben het met je eerste punt volledig eens, natuurlijk 'moet' je dier (mijn inziens) wel een dierwaardig leven kunnen hebben na de operatie en moeten de kansen wel aanwezig zijn op herstel of een goed leven, anders schiet het niets op... liefde is niet alleen willen doorgaan met je dier, maar ook kunnen laten gaan.. dat ben ik 100% met je eens hoor. Maar ik quote Hypofocus waarmee ik het eens ben, die zei "Zo lang het dier goed te redden is met levenswaardige kansen, dan vind ik dat geld nooit een rol mag spelen.". Je weet vooraf wat voor kosten een dier kan meebrengen en ik vind persoonlijk dat je daarvoor moet willen instaan. Zo niet, dan vind ik dat je niet aan een dier moet beginnen.. of aan een dier dat minder medische kosten met zich meebrengt. (Of een goeie verzekering voor je dier afsluiten ;) ). (Algemeen bedoeld overigens, dus niet op jou wimmus, ook al spreek ik met 'je' :) )

Dat laatste vind je discutabel, maar je gaat er niet inhoudelijk op in, dat is jammer. :) Want ik kan ook wel zeggen dat het discutabel is, of onzin is, of geen onzin is, maar zonder goede argumenten schiet je daar niets mee op. Het klinkt als een botte opmerking, maar we hebben hier in de klas wel eens discussie over gehad. Waarom wij mensen het recht hebben dieren, zoals paarden, te domesticeren en daarbij bijv. niet tegemoet te komen aan hun natuurlijke behoeftes, of ze medische zorg te ontzien omdat wij het geld er niet aan willen uitgeven, of vinden dat wij ze mogen slaan of schoppen, etcetera. Vaak kwam dat toch uit op.. omdat een dier simpeler denkt dan een mens en denkt in het hier en nu, omdat ze het laten doen, omdat dieren nou eenmaal minder dan mensen zijn omdat ze minder ingewikkeld zijn, etcetera. En dan kom je bij een punt waar je daar verder op ingaat, en gaat vergelijken.. zoals in het stukje wat ik schreef dat je quotte :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:10

ik zou het doen als mijn dier daarbij een pijnloos leven en gelukkig leven kan leiden :j
onze katten hebben beide een operatie ondergaan die ook niet goedkoop was, een
gescheurd kruisbandje. De ene is er volledig van hersteld na die operatie, de ander
heeft wéér haar kruisbandje gescheurd en heeft toen een zenuwbeschadeging
opgelopen en moest een hele tijd aan de medicatie.... niet goedkoop :+

Dus zorgekindjes hebben we al :P En Puk is me alles <3 slaap niet zonder haar

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:48

Ik heb veel over voor mijn dieren als het maar reeël is. Als mijn dieren daarna een pijnvrij leven hebben en een dierwaardig leven, ja, dan ga ik ver. Is niks zeker en kost het veel geld, dan ga ik toch twijfelen. Risico's houdt je altijd, maar een goede slagingskans vind ik toch wel belangrijk.

Laatst overigens mijn hamster in laten slapen, ze had duidelijk pijn, er kwam bloed uit haar neus en ze had een gezwel onder haar keel. De dierenarts wist niet wat ze had, maar ze wilde haar wel wat geven om te kijken of ze op knapte. Nee, mijn dier is geen proefdier, ze wist niet wat ze had, beestje was al 1,5 jaar en beestje verging van de pijn. Dan vind ik het niet reeël om nog van alles uit te gaan testen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 07:26

@Valine vind je ???????????? jammer dan..imo ben jij sowieso fout bezig maar goed dat is een ander onderwerp een hond in leven laten een boxer notabene met zoveel mankementen en vervolgens roepen als ie medicijnen nodig heeft ...dat kan ik niet betalen

Ik blijf van mening dat je goed voor een dier moet zorgen en idereen doen dat op een andere manier maar als een dier ziek wordt mag geld geen issue zijn.
Er worden hier compleet achterlijke bedragen genoemd gewoon om soort van relletje te veroorzaken. Niemand maar niemand kan zeggen wat ie gaat doen in een bepaalde situatie..behalve de mensen die vrijwel geen spaargeld hebben en absoluut niet willen lenen

Zoals Vestjagirl al eerder riep 500 euro is teveel voor mijn kat...tja dan moet je dus niet aan een dier beginnen want 500 euro zit je zo aan.
Op dit moment zijn mijn 4 katten ziek aan iets simpels als schimmel...voordat we wisten dat er schimmel was moest er een kweek gemaakt worden..kweek + consult was 113 euro.
Vervolgens wordt er een behandelplan opgesteld.....die is duurder dan 1000 euro en hoe duur ie gaat worden dat weet je niet omdat je niet van te voren kan voorspellen hoe lang alles gaat duren
Denk je nou echt als ik vorige week donderdag tegen de da had gezegt van laat maar inslapen kost te veel %) dat ze dat zouden doen??????????????????????

Iid moet je kijken naar de leefomstandigeheden van een dier en wat de slagingspercentag is ..overigens 2008 werd poon ziek 15% overlevingskans toch laten opknappen en meer dan 2000 euro kwijt maar hij leeft nog steeds..Ik heb het geld en kan het missen (al gaat het nu wel hard :( )

Je moet gewoon blijven sparen en als je geen geld heb sluit aub een verzekering af voor je huisdier kost hooguit 135 euro per jaar voor een kat.

Maar bepaalde mensen hier in dit topic zijn gewoon verkeerd bezig.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 08:35

Bij onze Eef werd de hartruis bij de eerste DA controle vastgesteld, iemand die mij nu een aan een verzekering kan helpen neem ik met beide handen aan,.. maar ik denk dat er geen een is.

De arts in de kliniek zei dat als het operabel zou zijn het wel richting de 5000 euro zou gaan, dus niks om een relletje te veroorzaken maar harde waarheid.
Laatst bijgewerkt door kavama op 23-04-10 08:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:38

WildWings schreef:
Je weet vooraf wat voor kosten een dier kan meebrengen en ik vind persoonlijk dat je daarvoor moet willen instaan. Zo niet, dan vind ik dat je niet aan een dier moet beginnen.. of aan een dier dat minder medische kosten met zich meebrengt. (Of een goeie verzekering voor je dier afsluiten ;) ).

Ik ben het met je eens hoor, maar helaas nemen verzekeringen niet alle diersoorten aan. Als ratten verzekerd konden worden zou ik het zo doen, ze krijgen toch gegarandeerd wat. :+

Hoewel ik dus een spaarpotje voor mijn dieren heb weet je nooit wat het leven brengt. In het ergste geval worden paard, kat en 6 ratten tegelijk ontzettend ziek. Dat zou ik niet kunnen betalen, maar moet ik dan maar helemaal geen dieren nemen omdat er altijd iets zou kunnen gebeuren? Ik vind absoluut dat je je verantwoordelijkheid moet nemen als je dieren hebt, maar als alleen mensen die eindeloze DA-rekeningen kunnen betalen dieren mogen nemen blijven er weinig diereneigenaren over...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:03

kavama schreef:
Bij onze Eef werd de hartruis bij de eerste DA controle vastgesteld, iemand die mij nu een aan een verzekering kan helpen neem ik met beide handen aan,.. maar ik denk dat er geen een is.

De arts in de kliniek zei dat als het operabel zou zijn het wel richting de 5000 euro zou gaan, dus niks om een relletje te veroorzaken maar harde waarheid.

ging niet om jou maar meer om de bedragen van 10.000 of 50.000 euro of wat vestjagirl zei ik wil geen 5000 euro uitgeven voor een kat.

Ik vind 5000 best veel voor een hartruis...ik weet niet of ik dat zou doen...maar ja ik zit met mijn doodgewone schimpie ook zo tegen de 2500 euro aan als ze zo doorgaan :(
En je kunt altijd onverwachtse extra kosten krijgen

dieren kosten geld...en kunnen heel veel geld gaan kosten en het is aan de baas de keuze of ie het gaat doen of niet

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 09:10

Bij de 1ste DA controle was het een hartruisje, bij de 2de controle een flinke hartruis.
5 weken geleden hebben we de eerste echo gemaakt, de dierenarts vondt het niet echt nodig nog maar ik wilde gewoon weten wat er was met haar.
Toen bleek ze een gaatje te hebben in de tussenwand van het hart en een slecht sluitende hartklep.
Nu 5 weken later is het hart gegroeid (de hond is 5 maanden dus het hart groeit nog) maar het gat groeide dus ook mee en de kamers zijn wat vergroot.
Ze heeft sinds gister 2 soorten medicijnen en juni gaan we weer terug.
Mochten er symptomen komen dan natuurlijk eerder.
Laatst bijgewerkt door kavama op 23-04-10 09:18, in het totaal 2 keer bewerkt

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:16

@Tita,
Toen ik mijn hond uit het nest haalde was ze al ziek, uiteindelijk heeft ze binnen 1 jaar 2x een hersenvliesontsteking gekregen.Dit is allemaal netjes behandeld en betaald met veel liefde en plezier. Aangezien de boxer met AB telkens zieker werd heb ik nog een aantal onderzoeken laten doen en daar uit bleek dat ze een allergie heeft tegen stoffen van buitenaf (AB,e.d) Dit houd in dat wanneer zij weer eens ziek wordt dat ik en de hond beide een probleem hebben.
Helaas heeft ze dus ook nu HD en ED en zolang ze nog altijd vrolijk in de rondte huppeld en ik alles in mate met haar doe (wandelen,spelen) is deze hond nog altijd pijnvrij. De LSi is een verhaal apart, als ze hier een aanval van krijgt, krijgt ze een injectie in haar ruggenmerg en is daarna weer pijnvrij (na de injectie is ze dus wel doodziek voor een dag of 2)
Elke 3 maanden laat ik haar bloed controleren op ontstekingswaarden en als die te hoog zijn an moet ik met de DA om de tafel.
Ik bedoelde met de 300 euro pm een voorbeeld, ik wil het met alle liefde betalen want mijn hond is mijn alles, maar ik neem aan dat je niet bij mij in mijn portemenee kan kijken wat ik wel of niet te besteden heb.
En uit jouw bericht kan ik opmaken dat het belachelijk is dat ik mijn hond laat leven? Zolang deze hond geen pijn heeft, blijft ze leven ja... krijgt ze pijn en heeft ze geen plezier meer in het leven, dan houd het op en kies ik voor haar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:22

als ik met een operatie een grote slagingskans zou hebben voor mn dier dan liet ik het zeker doen mits mn beurs het aankan natuurlijk.
Maar zou het dier daarna enkel nog met sterke medicijnen kunnen functioneren dan laat ik em uit het lijden verlossen hoor.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:23

HD is behoorlijk pijnlijk iig niet pijnloos maar laten we er over ophouden want dit is offtopic.

Het gaat mij om het feit dat mensen dieren willen hebben maar vooral geen kosten buiten het eten ed.
Jij voldoet aan voldoende verplichtingen om er eventueel mee te stoppen net als de ts...jullie proberen nog en zijn al veel geld kwijt geweest

Maar als een hond of kat een pootje geamputeerd moet worden kosten zijn tussen de 600-1500 euro de standaard kosten dat men dan roept phooooeee wat veel geld inslapen die handel daar kan ik niet zo goed tegen.