Delphi schreef:Inderdaad en je moet zelf die afweging maken. Wil je er bijna geen geld aan uitgeven, moet je er gewoon niet aan beginnen! Jammer dat mensen zich vooraf bijna nooit inlezen en in een opwelling een aquarium of kom aanschaffen.
Gelukkig zijn de meeste aquaria zo vreselijk duur dat die veel minder snel in een opwelling worden gekocht, helaas is dat niet zo voor goudvissen.

Abeltje77 schreef:Fijn grind (1 tot 3 mm) moet toch wel kunnen? Dit is zelfs voor 'echte' grondelaars zoals corydorasjes nog correct, dus dat moet voor goudvissen ook wel lukken toch?
Zelf heb ik fijn zwart grind waar mijn cory's in rondstruinen en dit gaat prima.
Wat je zou kunnen doen is een gedeelte zand leggen, en dan hevelen boven het grind.
Zand is toch wel echt het beste. Ik ga ook drie grondelaren nemen (Harempje Rhinogobius Duospilus) maar ik wil ook grind. Dus ik doe 1/3e van de bak met filterzand en de rest met zeer fijn zwart grind. Ik had het liefste zwart zand genomen, maar dat is a) nouwelijks aan te komen en b) als je dan een zak vind betaal je jezelf scheel (rond de 10euro voor 4kg )
Ik ga een afscheiding tussen het zand en het grind maken (dmv stenen, en het liefst nog iets van een plastic wandje, maar dat laatste is nog niet zo makkelijk) anders dan ligt het zand door de hele bak heen