De waarheid over goudvissen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:49

Delphi schreef:
Inderdaad en je moet zelf die afweging maken. Wil je er bijna geen geld aan uitgeven, moet je er gewoon niet aan beginnen! Jammer dat mensen zich vooraf bijna nooit inlezen en in een opwelling een aquarium of kom aanschaffen.

Gelukkig zijn de meeste aquaria zo vreselijk duur dat die veel minder snel in een opwelling worden gekocht, helaas is dat niet zo voor goudvissen. :(:)

Abeltje77 schreef:
Fijn grind (1 tot 3 mm) moet toch wel kunnen? Dit is zelfs voor 'echte' grondelaars zoals corydorasjes nog correct, dus dat moet voor goudvissen ook wel lukken toch?

Zelf heb ik fijn zwart grind waar mijn cory's in rondstruinen en dit gaat prima.

Wat je zou kunnen doen is een gedeelte zand leggen, en dan hevelen boven het grind.

Zand is toch wel echt het beste. Ik ga ook drie grondelaren nemen (Harempje Rhinogobius Duospilus) maar ik wil ook grind. Dus ik doe 1/3e van de bak met filterzand en de rest met zeer fijn zwart grind. Ik had het liefste zwart zand genomen, maar dat is a) nouwelijks aan te komen en b) als je dan een zak vind betaal je jezelf scheel (rond de 10euro voor 4kg )

Ik ga een afscheiding tussen het zand en het grind maken (dmv stenen, en het liefst nog iets van een plastic wandje, maar dat laatste is nog niet zo makkelijk) anders dan ligt het zand door de hele bak heen :+ (kijkmaar : http://www.youtube.com/watch?v=s_fVvTCAeOA )

Urko

Re: De waarheid over goudvissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:36

die vis spoort niet hahaha, alsof hij dood seriues een duin aan het maken is... hahaha!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:44

ik vind m geweldig :D

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:47

ik heb hele kleine steentjes in mijn aquarium zitten, maar die zuigen ze ook op en laten ze weer vallen.
dus geen zand ;)
het gaat ze prima af! zo zitten ze al 2 jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:58

Vjestagirl schreef:
Dierenspeciaalzaken willen verdienen. Als jij je vis verkeerd houdt wordt hij niet zo oud, dus zul je eerder langskomen om een nieuwe te halen. Daarbij is er veel personeel in dierenspeciaalzaken wat gewoon geen verstand heeft van vissen en je dus alles zal verkopen.

Dat is lang niet het hele verhaal.
Veel klanten zijn eigenwijs, en slaan advies in de wind, en willen toch een vis in een kleine kom. Soms kunnen ze ronduit boos worden als je verteld dat je geen kleine kommen verkoopt, of dat er in een 60 liter bak 'heus geen 5 goudvisjes passen'
Heb je die kleine kommen niet in de dierenwinkel, dan halen ze een kleine kom of vaas bij de blokker, of een vis bij een andere winkel die minder goed advies geeft.
Zo goed mogelijk advies geven in de hoop dat mensen er van leren en nog eens bij je terugkomen voor een filter of een grotere bak is alles wat je kan doen.

desty schreef:

En dat is ook zo wat
'mijn goudvissen hebben het prima, de vorige hebben ook wel 5 jaar geleefd'
Terwijl ze wel 20 kunnen worden.
Een paard in een veel te kleine stal vinden we ook zielig, dus waarom een vis niet?
En als een paard na 5 jaar omvalt omdat je er slecht voor zorgt dan is dat net zo jong als voor de vis!

Ik heb Koikarpers, goudvissen en goudwindes in de vijver en vooral de goudvissen en koi's zijn volwaardige huisdieren. Ze weten heel goed het verschil of ik naar buiten kom lopen om te voeren of mijn vriend, die ze nooit wat geeft, daar komen ze ook niet op af. En ze hebben een langer geheugen dan 3 seconden. Ik heb een keer een reiger in de vijver gehad en ik heb 2 weken lang geen vis gezien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 22:02

desty schreef:
ik heb hele kleine steentjes in mijn aquarium zitten, maar die zuigen ze ook op en laten ze weer vallen.
dus geen zand ;)

Ik heb een shetlander, die in een stal van 2x2 staat. Er ligt zand op de grond, daar neemt hij af en toe een hapje van, en dan laat hij hetook weer vallen.
1x in de week haal ik hem eruit, en dan maak ik de stal schoon. Dan zet ik ook de deur open voor frisse lucht. De rest van de week staat hij binnen. De handelaar zei dat het prima kon zo! En het gaat prima af, hij zit al 2 jaar zo!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:07

mijn goudvissen zitten niet standaard in zo'n plastic bak ;)
ik weet niet wat jullie denken?
ik heb mijn vissen al 3 jaar en heb ondertussen ook nog van bak verwisseld..
ik ben niet iemand die zijn vis in een bak van 50x30 zet ofzo,
ik denk na ;)

sorry mensen dat ik gereageerd heb! maar ik heb tenminste info opgezocht over waar mijn vissen in moeten zitten, daar zwemmen ze nou ook in ;)
ik vind het heel jammer dat er gelijk zo word gereageerd, en niet wetend over in wat voor bak de vissen zitten!
hier op bokt kun je ook niets zeggen, alles is fout.
nogmaals sorry

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 22:11

Sorry, k had niet zo moeten reageren.

Maar had je dat niet verwacht dan, in een topic wat erom gaat om een dier zo goed mogelijk te houden, als je er dan iets in zet wat duidelijk tegen 'the best interest' van het dier in gaat, ook nog onder de noemer 'het gaat best zo' dat mensen dan denken dat het je niets kan schelen?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:14

alsof zand zo heilig is.
nee, daar zitten ook weer stoffen in die schadelijk kunnen zijn voor vissen ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 22:15

Wat voor zand dan?

Als je je zand goed spoelt voordat je het in je aquarium doet dan zitten er geen stoffen in die schadelijk zijn voor vissen. Anders zouden de gevoeligere vissen die op zand leven wel dood gaan... Met filterzand heb je dat zelfs nog minder...

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 00:15

Abeltje77 schreef:
xNursiex schreef:
Een een vraagje, ze zoeken dus graag hun voedsel in zand.
Zijn fijne steentjes ofzo ook een goede vervanger? Ja ik heb mijn vissen in een aquarium, maar is er
een manier om de bodem fijner te maken voor ze?
Zand is in een aquarium waarschijnlijk nogal een kriem met schoonmaken!

Fijn grind (1 tot 3 mm) moet toch wel kunnen? Dit is zelfs voor 'echte' grondelaars zoals corydorasjes nog correct, dus dat moet voor goudvissen ook wel lukken toch?

Zelf heb ik fijn zwart grind waar mijn cory's in rondstruinen en dit gaat prima.

Wat je zou kunnen doen is een gedeelte zand leggen, en dan hevelen boven het grind.

De vriend van me ma had ook fijn grind, die is na een jaar overgestapt op zand omdat ed corydorassen en de algeneters hun "snor" kwijt waren door het wroeten tussen de steentjes, het is toch voor langdurig gebruik net te scherp denk ik.

Vind het trouwens een heel goed topic, en fijn dat je het ook aan dierenwinkels wil delen. +:)+

Enige wat ik nog niet tegen was gekomen was het temperatuurverschil met het verschonen van de bak.
Mijn ma vroeger deed dan de visjes even in een klein kommetje appart, gooide de bak leeg in de gootsteen en spoelde het grind uit (weg bacteriën) vervolgens maakte ze die bak schoon vulde hem helemaal met koudwater (want tja het zijn toch koudwatervissen :roll: )
en gooide dan de visjer terug, das dan een verschil opeens van 18 graden naar 8 graden, het lijkt niet veel, maar met dierverzorging heb ik bij aquariumles geleerd dat de visjes al een temperatuurverschil van 0.5 graad voelen.

Dan krijgen ze dus elke week weer die klap (terweil 2 graden verschil al een hele klap is)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:21

Verschonen van de bak hoor je ook niet in 1 keer helemaal te doen. Gewoon iedere 2 weken ongeveer 30% van het water.

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:11

Hmm.. waar heb je al die informatie vandaan? Een aquarium van minsten 1.2 m? Dat geloof ik echt niet!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 20:16

Peach schreef:
Hmm.. waar heb je al die informatie vandaan? Een aquarium van minsten 1.2 m? Dat geloof ik echt niet!

Waarom niet? Goudvissen zijn lange afstands zwemmers, die graag langere stukken rechtuit zwemmen.

http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... ratus.html

De rest heb ik in de loop van de 2 á 3 jaar van aquariumtopics op bokt, aquarium fora en encyclopedieën zoals degene hierboven.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:20

Van vissen heb ik weinig verstand, maar ik vind het super dat je deze informatie deelt met anderen en bovendien mensen aan het denken zet. Als je dieren houdt moet je er verantwoordelijkheid voor nemen en ze de beste verzorging geven. Of dat nou vissen zijn of paarden of honden, in principe maakt dat geen verschil.

Kan me trouwens herinneren dat 'vroeger' (10 jaar terug) op de braderie in ons dorp altijd een spel was waarbij je munten in een bakje moest werpen. Als dat lukte kreeg je als prijs een goudvis is zo'n pllastic zakje. Ik vrees dat een hoop van deze diertjes het niet zo best vergaan is daarna....

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:23

Vjestagirl schreef:
Peach schreef:

Waarom niet? Goudvissen zijn lange afstands zwemmers, die graag langere stukken rechtuit zwemmen.

De rest heb ik in de loop van de 2 á 3 jaar van aquariumtopics op bokt, aquarium fora en encyclopedieën zoals degene hierboven.

Ok.. maar het hangt dus ook van welke 'lengte' je kiest. Ik vind het wel logisch dat een goudvis van 36 cm een aquarium nodig heeft van 1.2 m.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:25

hmmmm als ik t zo lees doe ik t wel heel slecht en al zo'n 20 jaar...

heb 1 goudvis....(al 20 jaar de zelfde!!)

geen pompje 1 keer per week een hele schone kom en gewoon stenen op de bodum en elke dag goudvissen voer.

in een klein kommetje begonnen tot ie "klem" zat toen een grotere gekocht toen ie weer "klem" zat nog een grotere en toen ie weer "klem" zat een aquarium van zo'n l40 bij b20 bij h25.
en nu krijgt ie geen grotere meer past niet meer op de kast.

als ik langs de kom loop gaat ie bedelen voor eten als dr een ander langs loopt doet ie helemaal niets en vergeet ik m gaat ie heel hard smakken en tegen t glas tikken tot ie eten heeft.

dus goudvissen dom???

ik hoop de VIS(zo heet ie) nog een paar jaar mee gaat en als ie dood gaat dan koop ik een nieuwe en gaat ie gewoon weer in t kommetje....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 20:29

Peach schreef:
Vjestagirl schreef:

Ok.. maar het hangt dus ook van welke 'lengte' je kiest. Ik vind het wel logisch dat een goudvis van 36 cm een aquarium nodig heeft van 1.2 m.

Ja, maar een goudvis groeit. Als jij er eentje van 2,5 cm uit de dierenwinkel haalt dan koop je zoiets als een bernersennen puppy. Die groeien. Snel... En ze hebben de ruimte nodig om te, anders stoppen ze met groeien (aan de buitenkand)

En goldynf: wat ik niet snap is dat je van plan bent de goudvis weer in de kom te stoppen, terwijl je een bak hebt die al iets meer in de richting komt van wat een goudvis nodig heeft.

Een kom is niet alleen slecht vanwege de te kleine hoeveelheid water. Het is ook slecht omdat het water oppervlak in vergelijking tot de hoeveelheid water heel erg klein is, waardoor er niet voldoende zuurstof opgenomen kan worden. Dat, plus dat het beeld vertekend van binnenuit, wat doodeng is voor een (goud)vis...

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:18

Omgeving Adam of Hsum nog wel een vijver waar wat bij mag, mocht iemand zn goudvis meer ruimte willen geven..
We hebben er vorig jaar ook al 2 geadopteerd van vriendinnen v mij :-).

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:13

leuk hoor dat zand op de bodem maar je planten groeien er niet in!
verder super topic!
Ben grrrooooot aquarium liefhebber

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:13

connie1964 schreef:
leuk hoor dat zand op de bodem maar je planten groeien er niet in!
verder super topic!
Ben grrrooooot aquarium liefhebber

Als je kleibolletjes bij de wortels doet en/of speciale aquarium plantenvoeding in het water doet wel :)

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:54

Oei, als ik dit zo lees waren we vroeger echte dierenbeulen. %)
We hebben onze visjes heel lang in een kommetje gehad. Later wel in een aquarium, maar niet zo groot als had gemoeten.

TS goed dat je dit post en succes met je campagne! Ik denk dat er nog heel wat verbeterd kan worden voor deze diertjes. :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:23

Er was zomaar iets raars bij onze vissen aan de hand. Ik weet dat iemand op maandag geprobeerd heeft er een paar uit te vissen voor iemand anders zijn vijver. Overigens vind ik dat prima, we hebben er teveel maar......woensdag liet ik de honden los in de tuin, ze stormen naar de vijver en gaan hysterisch blaffen en zoeken. Waarnaar, geen idee! Vervolgens zijn de vissen tot afgelopen zondag zoek geweest!!!!

Het was warm zat, de pomp stond aan en toch bleven ze ver onder water! Dan is er dus iets gebeurd wat indruk gemaakt heeft dus zo achterlijk is een vis niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:36

Echt super dat jullie dit gemaakt hebben.
Een goudvis hoort niet in een klein kommetje :n
Alleen jammer dat er mensen zijn die er niet naar willen luisteren. En het de grootste onzin vinden. Maar dat heb je helaas met alle dieren :( Zelfde verhaal met hamsters :(

ikke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:12