Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:26

een hond die bijt is al fout,maar een hond die zomaar zonder reden gromt vind ik ook niet pluis.

Een gedragstherapeut heeft weinig zin vermoed ik...hij doet het toch alleen bij je vriend?
Je vriend zou moeten leren hoe hij met een dominante hond moet omgaan...maar ik denk dat de schrik er nu best inzit,dus gezag uitstralen zal die arme jongen nu ook niet doen.

Is het een uiting van jalouzie van je hond naar jouw vriend?
Heb je sinds kort je vriend en zijn er voor de hond dingen verandert de eerst voor je vriend er was wel mochten?

Sweetselina

De vriend had inderdaad ook beter de hond aan de lijn kunnen doen. Doordat hij al spanning had en haar vriend hem strak vastpakte werd de spanning ook wel een beetje bevestigt.

Ik heb zelf een klein hondje die soms ook raar doet naar andere honden. Als ik met hem uit ga is er vaak spanning als er andere honden zijn. Laat mijn vriend hem uit is er helemaal niks aan de hand. De spanning zit er dus bij mij in en bij hem niet.

Je vriend houdt nu inderdaad spanning en dat heeft, denk ik, heel veel tijd nodig om te herstellen.

Dat boek wat eerder genoemt is, van de monty roberts onder de honden is ook geweldig. Mijn ouders hebben dat bij de boerboel tegepast en daar is al heel wat mee verbeterd, maar helaas heeft dat geen nut gehad. De hond maakte de baas overspannen en de baas de hond, dus dat ging gewoon niet meer. Boerboels zijn inderdaad gefokt om te waken en beschermen en bij de onze kwam het helaas wel heel duidelijk naar boven. Ik ben nu ook met dat boek bezig voor dat kleine hondje. Onze rangorde is ook niet zoals dat moet zijn, maar het is een klein hondje, dus dat is nog te doen. Maar als ze groter zijn dan wordt dat toch erg moeilijk.

kimmie261

waarom zou deze hond dan "zomaar" een kind gaan bijten??

dat snap ik niet zo...

er is duidelijk aanleiding geweest tot bijten naar mijn mening...hij heeft niet zomaar vanuit het niets ineens iemand of iets aangevallen...

snap de gedachte niet dat als een hond 1 x bijt dat ie dan meteen een moordlustige killer wordt...

laten jullie ook paarden inslapen als ze bijten of trappen,of katten??ook die kunnen zomaar kindjes aanvallen,of trappen of bijten...

hier is een groot rangorde probleem aan de gang,ik zou zeggen,of goede hondenschool,of gedragstrainer,en dan vooral met degene die het minst te vertellen heeft bij de hond...

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:27

Onze hond heeft ook ooit iemand gebeten. Dit was ook volledig onze schuld, hij heeft hiervoor de mogelijkheid gekregen.

We waren thuis, achter in de tuin. De oom van mijn vriend kwam bij ons (bang voor honden achteraf, onbekend voor de hond). Wij hoorden zijn auto en meenden aan het geluid de auto van mijn schoonouders te herkennen. Daarom ging de hond naar de achterdeur, om zo dachten wij, schoonouders te begroeten. Helaas liep dit dus volledig verkeerd. De oom liep het huis binnen, en zodra hij in het territorium van de hond kwam (waar hij altijd ligt), heeft de hond hem met twee beten (hij hield niet vast) de deur uitgejaagd.

Ik was vreselijk geschrokken, vertrouwde de hond niet meer. Ben toen heel veel boeken gaan lezen (was ook nog eens zwanger...), en heb toen heel veel dingen rigoreus aangepakt. Als er bezoek komt wat hij niet kent, gaat hij in de ren. Wij bepalen wanneer hij eruit mag, of wanneer hij die mensen mag ontmoeten. Bij de minste of geringste aanwijzing laat ik hem af gaan.

Overigens kan deze hond heel goed los buiten, negeert vreemde mensen buiten, het is puur en alleen als er vreemden bij ons huis komen. Heb de hond wel laten castreren.

Maar...terugkomend op het verhaal van TS...als de hond zich naar een van de familie keert, dan is het einde verhaal. Wij geven duidelijk aan wat de rangorde is. Hij mag bijvoorbeeld ook niet voor mijn zoontje aan naar buiten.

In jouw geval, met het grommen daarna naar je vriend, vind ik moeilijk. De hond had zich in mijn optiek onderdaniger moeten gedragen, omdat hij een ranghogere heeft gepakt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:28

ik geloof niet dat deze hond onzeker is, volgens mij is hij juist heel zeker van zijn zaak
DAT maakt het zo moeilijk en gevaarlijk
deze hond weet nu dat hij sterker is, mentaal en lichamelijk, dat vergeet hij nooit meer en ooit zal er op een bepaald moment weer een kans zijn die hij zal grijpen om hoger op te komen

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:34

Bij ons zou het "simpel" zijn, één keer bijten naar de baas is weg (enkeltje)!

Absoluut niet acceptabel natuurlijk, maar er is helaas genoeg aan vooraf gegaan waardoor dit is gebeurd en de hond steeds hoger is komen te staan en uiteindelijk over je vriend heen is gelopen.

Als je weet dat je hond ander/dominant gedrag vertoont naar grotere honden, zorg dan dat je hem afleidt en de aandacht op jou gevestigt houd. Kijken mag, maar loeren absoluut niet, daar komt spanning van en die uit zich op een manier.

Ben het met Cayenne eens, zo'n hond zou ik nooit meer vertrouwen met kinderen.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:34

Hopende dat er aan gewerkt kan worden is dat een optie. Evt een goed ander tehuis..... alleen als je zeker weet dat het dier goed terecht komt en daar tot de dood mag blijven maar aangezien niks zeker is in het leven en als je vriend er niet aan wil werken dan is er nog maar 1 eerlijke keuze.
Die is moeilijk en hard maar de gedachte dat het gedrag erger wordt en het voor het dier ook niet fijn meer is, dan houdt het op.
Honden vinden het fijn als ze in een duidelijke roedel leven. De meest dominantie hond accepteert de plek onder de baas want dat geeft hem veiligheid maar is die veiligheid weg dan gaat het dier kijken hoever hij kan komen en dat is nu bezig of jullie werken eraan of je laat hem inslapen.
iemand anders ermee opschepen is eigenlijk niet eerlijk voor het dier en ik persoonlijk vind als je aan iets begint moet je het ook afmaken. (vooral met honden) Mits je natuurlijk iemand vindt die het aan wil maar vaak roepen mensen een hoop maar doen minder.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:36

Heb niet alle blz door gelezen maar hebben een soort zelfde hond. Hij is bij zijn vorige baasjes regelmatig flink in zijn nekvel gepakt wat uiteraard zeer doet.

Toen wij hem net hadden heeft hij mij gebeten ik wilde hem bij zijn band pakken en hij beet uit een schrikreactie omdat hij bang was dat ik hem in zijn nekvel wilde pakken.

Onze hond is ook een ongecastereerde reu en is helaas al meerdere malen gebeten door loslopende reuen. Hij dult dus ook bijna geen enkele reu meer. Hij gaat inderdaad ook gelijk staan grommen naar grotere reuen en gemeen staan blaffen. Wij negeren dit en lopen verder, inmiddels loopt hij 9 van de 10 keer na een korte blaf en grom naar de andere reu toe braaf door.

Het angstig zijn voor het nekvel pakken hebben wij afgeleerd door hem in eerste instantie niet aan zijn band te pakken, zeker niet in stress situaties. Nu kunnen we hem gewoon zonder problemen bij zijn band pakken als dat nodig is zonder dat hij nog bang is dat we hem in zijn nekvel pakken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:38

kimmie261 schreef:
snap de gedachte niet dat als een hond 1 x bijt dat ie dan meteen een moordlustige killer wordt...

Dat zegt niemand, maar deze hond heeft al eerder tekenen van agressie getoond, en niet alleen nu.
Zoals te lezen heeft hij ook al eens lopen grommen zonder dat er een andere hond aanwezig was.

Dit heeft niets met angst te maken, maar wel met een hond die wil overheersen en plotseling uit kan vallen, en DAT maakt het nog gevaarlijker. Nu was het een volwassen persoon, de volgende keer is het een kind.
en een paard kan inderdaad trappen, maar een kind hoort niet bij een paard te komen en dit is een hond die al een geschiedenis heeft, dus onnodige risico's moet je niet willen lopen. Een kind en hond die bij elkaar komen is namelijk erg reeel, zeker omdat TS in de toekomst misschien kinderen wil.

en ga jij maar eens tegen de ouder van een gebeten kind verantwoorden waarom deze hond nog leeft terwijl hij al eerder gebeten heeft.. Hoe wil je dat uitleggen?

pubeliaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:44

geerke schreef:
een hond die bijt is al fout,maar een hond die zomaar zonder reden gromt vind ik ook niet pluis.

Een gedragstherapeut heeft weinig zin vermoed ik...hij doet het toch alleen bij je vriend?
Je vriend zou moeten leren hoe hij met een dominante hond moet omgaan...maar ik denk dat de schrik er nu best inzit,dus gezag uitstralen zal die arme jongen nu ook niet doen.

Is het een uiting van jaloezie van je hond naar jouw vriend?
Heb je sinds kort je vriend en zijn er voor de hond dingen verandert de eerst voor je vriend er was wel mochten?

Maar een hond doet dingen niet vanuit het niets. De TS gaf in de begin post aan dat hij al een keer eerder naar haar heeft gegromd. En Bij onze honden word alleen grommen tijdens het spel getolereerd. En voor de rest laten we duidelijk weten dat grommen uit den boze is. Zowel naar ons, als naar andere mensen of honden.

Het heeft niks te maken waar de honden slapen. Normaal gesproken slapen honden ook in een groep bij elkaar. Alleen de hoogste in rang heeft het beste plekje, en de laagste in rang het slechtste plekje. (buiten of het hygiënisch is of niet)

Ik lees hier van een aantal mensen dat ze de hond de schuld geven. Maar ik denk dat het die hond niet te verwijten is.

Een hond heeft namelijk maar 2 doelen in zijn leven, en dat is overleven en voortplanten.

En bij dat overleven is dus ook het stukje van hoe hoog in rang je staat. En continu proberen om een rang hoger te komen. De ene keer lukt dat, en de andere keer lukt dat niet. Misschien heel banketstaaf voor jou vriend, maar bij hem is het gelukt.

Ik denk ook dat jou vriend eerdere signalen hiervan heeft gemist.

Zo lees ik ook in je begin post, dat deze hond vroeger door een andere hond is gebeten. Dit neem je als excuus dat de hond nu voor grotere honden mag gaan grommen. Terwijl dat jij de baas bent, en als jij/ jullie laten merken dat het niet angstig is, dus door het juist niet te vermijden, dit ook al een stuk minder in zijn gedrag merk baar zou zijn.

Ik vind daarom (maar ja wie ben ik) dat je eigenlijk een dieren gedragstherapeut in zou moeten gaan schakelen. Vind het ook erg makkelijk van jullie om te zeggen die hond die moet er nu uit want hij heeft gebeten. Want het probleem ligt niet bij de hond maar waarschijnlijk bij jullie. Vind niet dat daar de hond voor zou moeten boeten.

Liezel1

Re: Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 13:47

Ik heb ook nergens gezegd dat hij eruit moet... Ik wil éérst weten waar dit vandaan komt...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:52

Kan je vriend niet met de hond naar de club, zodat de verhoudingen tussen hem en de hond goed komen. Ik denk dat daar het probleem zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:52

de vraag blijft of een hond met zo'n dominant karakter past in hun "gezin"
we kunnen wel allemaal roepen "je moet dit en dat doen" maar als haar vriend geen type is om steeds een hond heel duidelijk op zijn plaats te zetten of daar gewoon het karakter niet voor heeft , gaat het nooit lukken

niet iedereen heeft zelf het karakter om met zulke honden om te gaan

eerlijk is eerlijk, ik heb kinderen en bij mij kreeg hij een enkeltje
want ik en mijn man krijgen zo'n hond er wel onder maar voor mijn kinderen weet ik dat niet 100%
en voor bezoek al helemaal niet

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:54

Hij had van mij vanmorgen direct een enkeltje naar de DA gemaakt. Ik zou zo'n dier werkelijk nooit meer kunnen vertrouwen. :n

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:54

Dit klinkt als een behoorlijke dominant hond
Persoonlijk zou ik de hond direkt in laten slapen voor er meer ongelukken gebeuren

Een vriendin van mij had een hond met soortgelijke gedrag (begon steeds meer agressief te worden naar de eigen gezinsleden (behalve tegen haar)
Op een dag pakte hij het kind van haar broer in het gezicht
Toen hebben ze hem meteen in laten slapen
Een afschuwelijke beslissing maar op dat moment wel de beste
Hij was pas 2 jaar

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:55

pubelia schreef:
Maar een hond doet dingen niet vanuit het niets.

Als eigenaar zijnde ben je zo ongeveer de enige die je hond kan lezen. En zelfs daarbij ging het al fout. Laat staan wanneer er een vreemd kind aankomt. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je vergeeft het jezelf niet als je schade toebrengt aan een ander. Of die ander nu een volwassene is, een kind of een andere hond. Je kunt niet voorkomen dat een ander een fout maakt, niet wetende dat jouw hond die zou kunnen afstraffen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:57

Ik denk dat je even een beetje buiten beschouwing moet laten hoe te handelen in detail. Er is eerst een grotere beslissing te nemen. Eén die je niet alleen kan maken, denk ik.
Het komt op mij over alsof jouw vriend niet zo handig is als jij met deze hond. Het zou zelfs kunnen dat ze elkaar niet zo goed liggen.

Als ik met mijn vorige vriend samen was gebleven, was er nooit een hond gekomen. Omdat ik aan hem al zag dat hij er nooit handig in zou zijn en nooit de hond helemaal onder controle zou krijgen/hebben. Is dus geen slimme combinatie.

Nu je vriend zijn vertrouwen in deze hond kwijt is en daarmee ook het vertrouwen in het feit dat hij de hond NO MATTER WHAT onder appèl heeft, is er imo een onhoudbare situatie ontstaan.

Het dominantieprobleem met jouw hond is waarschijnlijk wel op te lossen. Misschien zelfs door jou. Of door kundige andere mensen. Maar jij woont met deze vriend. En hij kan het niet en gelooft er ook niet in. Dat zal dan in de toekomst op blijven spelen. In mijn ogen is er dan helemaal geen discussie meer mogelijk over rehabilitaie van de hond bij jullie thuis.
Bij mij gaan mensen vóór dieren, al zal dat voor sommigen misschien anders zijn. Maar in de samenstelling van deze relatie en je honden, vind ik dat in stand houden van de situatie erg risicovol is.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:59

Ik heb alleen TS d'r berichten gelezen, dus daar reageer ik op.
Ik heb hier een reu van inmiddels 6 jaar. Het is een herplaatser, hij was mishandeld door zijn vorige eigenaar. We kregen er een klein teefje bij en toen werd meneer ineens een haantje. Daarvoor was hij een watje en voor mannen was hij helemaal bang..........Hij accepteerde op een bepaald moment ook geen correctie meer van mij of mijn vriend. Hij heeft ons beide gebeten. Mijn vriend heeft hem een blauw oog geslagen en ik heb hem bijna gewurgd. Zo boos waren we. (zal nu wel half bokt over me heen krijgen, maar boeien)

We hebben hem een laatste kans gegeven door hem te laten castreren. Hij is nu weer het watje wat hij voorheen ook was. Af en toe gromt hij nog wel eens, maar weet gelijk dat hij fout zit. Tenzij het grommen tijdens het spelen is. Dus castreren is wel degelijk een optie.
Met mij en mijn vriend stoeit hij regelmatig zelfs met mijn dochter. Met mijn zoon niet, dan staat hij gelijk stil en laat bijna alles toe. (zoon heeft handicap)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:59

cayenne mijn honden grommen ook wel hoor...

zijn ze nu ook levens gevaarlijk???

allemaal potentiele kindermoordenaars??

zover ik begrijp is de hond verder tegen vreemden heel lief en vriendelijk,hij gromt naar mensen die hoger willen staan als hem,tenminste dat is nu 2x gebeurd,ik maak niet op uit het verhaal dat het dagelijks gebeurd...

een kind is in 9 van de 10 gevallen geen enkele bedreiging in de zin van dominanter voor een hond,waarom zou hij deze dan aanvallen???

deze hond heeft een poging egdaan met grommen naar zijn eigenaren,en die hebben op dat moment niet "goed" gehandeld,het niet meteen zijn kop ingedrukt dat ie wel heel ver onderaan de roedel staat,al moet ie kruipen,maar lager staan als mij doen mijn honden echt,als ze echt boos grommen,dan doen ze dat zeker voor de komende 10 jaar niet meer...

een hond spreekt ook met grommen,gromt hij uit agressie,gromt ie om zijn grens aan te geven,gromt ie van angst??

weet jij dat als je dit leest??

jemig zeg,een hond is een dier,niet een mens,het is het enigste dier die zich haast menselijk moet gedragen,anders is er altijd maar 1 oplossing en dat is de dood... :n

daarnaast heeft deze hond nog steeds niet "zomaar" gebeten,er is wat vooraf gegaan,het is niet zomaar een aanval geweest...

dus ja,als het mijn hond was,zag ie met een end hout alle hoeken van de kamer met 1 x grommen ,en dan wel boos grommen naar de baas,kruipen zou ie...en verder heeft ie een lang en gelukkig leven hoor...

niets spuitje... :n ,en nee,ik zou niet bang zijn dat ie een kind zou pakken,geen enkele reden toe...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:01

spatter schreef:
eerlijk is eerlijk, ik heb kinderen en bij mij kreeg hij een enkeltje
want ik en mijn man krijgen zo'n hond er wel onder maar voor mijn kinderen weet ik dat niet 100%
en voor bezoek al helemaal niet

Dat is inderdaad ook zoiets. De TS kan misschien haar hond wel onder appel hebben (al blijkt dat niet helemaal uit de beginpost, no offense.) maar van bezoek en kinderen kun je dat niet verwachten. Stel dat TS dus ooit kinderen krijgt, hoe ga je daar dan mee om? Als een kind per ongeluk toevallig iets verkeerd doet en de hond bijt, of dat er iemand op straat langs de hond loopt en godverbied dat deze persoon de hond per ongeluk in de ogen kijkt? Dan is het "hadden we maar..." ja, en daar schiet je niets mee op.
en dan inderdaad nog familie, vrienden, etc etc.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-03-10 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:02

Iedereen verzint maar smoesje ja maar de vriend pakte de halsband blablabla. Allemaal leuk en wel maar je hebt er niets aan. Honden mogen niet bijten punt uit. Al die onzin van je mag een hond zijn eten niet afpakken ook onzin.

ZE MOGEN GEWOON NIET BIJTEN! Iedereen vergeet dat de hond nu al jaren gedomesticeerd beest is en het echte instinct is er niet meer. alleen nog maar een klein beetje en honden mogen niet bijten of dat nu een kind is ofniet!

Sorry hoor maar het zit al helemaal fout als honden hun eigen baasjes gaan bijten. Als het een vreemde was had ik er ergens nog wel wat van gesnapt maar het baasje bijten?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:03

nou ,voor bezoek zou ik al zeker geen hond in laten slapen zeg....pffff...wat een gekkigheid...

daar zijn toch wel andere oplossingen voor te bedenken,als er visite langs zou komen en je vertrouwd je hond daar niet bij..

djee wat zijn jullie makkelijk met het leven van en hond zeg....

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:04

Zo zo....dat is een heftige ervaring.....

Je vriend vertrouwt de hond niet meer, dat kan ik me best voorstellen.
Ik weet niet hoeveel je vriend en jij van hondengedrag afweten of bereid zijn om hierover te leren?
Jullie zullen deels de hand in eigen boezem moeten steken. Een hond wordt niet zo geboren maar gevormd door ervaringen en hoe er mee omgegaan wordt.
Dus ergens is er iets fout gegaan. Ik neem aan dat je dat met me eens bent.

- Allereerst, als jullie er beide nog voor willen gaan, neem een gedragstherapeut.
-Ten tweede, voor een hond die al opgewonden is, met welke reden dan ook, moet je nooit maar dan ook nooit in zijn nekvel pakken.
-Een hond moet je nooit op zijn rug gooien en zo domineren.
Jouw dominante positie ten opzichte van de hond moet je verdienen. Afdwingen heeft geen zin, je hond geeft zich dan niet over. Hooguit kan hij dan van zich afbijten.

Ik ben geen gedragstherapeut en ik ken jullie hond niet. Over hoe dit aan te pakken kan ik je geen passend advies geven.
Als jullie er beide nog voor willen gaan dan kan ik je het hondengedragsforum aanraden. Hier zijn meerdere gedragstherapeuten actief die je graag verder zullen helpen.

Succes.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:05

kimmie261 schreef:
nou ,voor bezoek zou ik al zeker geen hond in laten slapen zeg....pffff...wat een gekkigheid...

daar zijn toch wel andere oplossingen voor te bedenken,als er visite langs zou komen en je vertrouwd je hond daar niet bij..

Je leest wat je wilt lezen. Het gaat hier niet alleen om bezoek en dat wordt ook door niemand gezegd.
Met selectief lezen schiet je niets op. We praten hier over het hele plaatje.

Ik hoop dat de TS een goede beslissing neemt. Uiteindelijk is het haar hond en die van haar vriend, maar lopen ook anderen een risico en daar heb je ook rekening mee te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:05

kimmie261 schreef:

Het gaat hier niet om bezoek. Ik heb zelf ook bijna nooit visite omdat mijn hond raar uit de hoek kan komen maar het gaat hier om het baasje! Honden horen niet te bijten en al helemaal hun eigen baas niet! Ik zeg ook niet direct afmaken maar ga ook geen smoesjes bedenken en uitwegen bedenken waarom die hond dan heeft gebeten. Bijten mag niet zo simpel is het.