duitse herderlijnen die niet zo laag in de heupen staan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: duitse herderlijnen die niet zo laag in de heupen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:39

Goed hoor :j

sonnie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:50

Ik kwam toevallig dit forum tegen. Mijn man en ik willen ook heel graag een duitse herder. Ik ben er vroeger mee op gegroeid en het blijft me trekken om er zelf weer 1 te hebben.
Nu willen wij ook graag een hond die niet zo laag in de heupen staat.
Fidele wat een gave honden! Vooral die half/half! Zo 1 zou ik er wel willen! Jammer dat er niks op je site staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:56

Ik ben persoonlijk eigenlijk geen voorstander van combinatiefok, mijn ervaring is dat het toch mindere werkhonden oplevert.
Ik heb volgens iedereen altijd belachelijk mooie honden, en toch komen mijn honden uit pure werklijnen.

Ligt er wel aan wat je wilt, ik vind het leuk om er veel met ze op uit te gaan, maar als je een wat zachtere hond wil, die iets wat minder aan tomeloze energie heeft, zou ik voor een kynoloog gaan. Mijn Dimo bijvoorbeeld is een schat, maar geen beginnershondje. Tibeau en Igor zijn dat al helemáál niet....

Denk dat je beter een keuze kan maken óf/óf. De HD-verhalen over de werklijnen komen mij niet bekend voor, sterker nog, ik heb altijd het idee dat de werkhonden beter in elkaar zitten dan de kynologen. Verder vind ik het karakter van de werkhonden prettiger, wat stoerder, en stabieler. Maar als je kids hebt, is een kynoloog over het algemeen weer een betere keuze.

sonnie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:26

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar wat is precies het verschil tussen een werklijn en een kynolooglijn?
Hebben jullie misschien ook twee foto's van de verschillende lijnen?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:33

Yamcha, ik ga ook helemaal voor de mindere werkhonden, ik fok HUIS honden, maar de mijne kunnen prima werken hoor en de kynologen ook trouwens. Het ligt er ook voor een heel groot deel aan hoe de hond wordt opgevoed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:39

Op foto's zien ze er soms bijna hetzelfde uit, de verschillen zitten vooral in de karakters, de belastbaarheid en de functionaliteit van de honden.
Kynologen worden meer op uiterlijk gefokt, werkhonden meer op belastbaarheid en karakter. Dat is het voornaamste verschil. Maar een kynologen-fokker zal zeer zeker geen honden met een rampzalig karakter fokken, hoor, dat zijn net zo goed heel leuke honden.
Een werkhonden fokker fokt vooral voor de sport en het 'werk', vaak komen uit die kennels ook politiehonden.

Hmm tuurlijk ligt een deel aan de opvoeding, maar de hond van een vriendin van mij zul je fysiek en geestelijk nooit zoveel kunnen vragen als van Dimo, die is gewoon veel belastbaarder. Tuurlijk kan een kynoloog werken, maar een hond die sportgericht is gefokt, zal gewoon hogere ogen gooien.
Dat is net zoiets als een slanke Haflinger en een KWPN-er. Tuurlijk kan de Haf een leuk dresuurproefje lopen, maar in de hogere klasses zal hij het afleggen. Hij is alleen wel veel vergevingsgezinder en ook makkelijker in de omgang.

Als je vooral lol met je knol wilt, is een Haf een veel betere keus dan de KWPN-er.

Als je een leuke huishond wilt, ga dan voor de kynoloog, zeg maar :j

Maar ik zie gewoon het nut niet in van combinatiefok, echt niet. Ik zou dan zeggen: richt je op de werklijnen, en zie daar dan prettige, stabiele honden te fokken, die én goede huishonden zijn, én fantastische sporters. Ik snap niet echt waarom je daar kynologen voor zou gebruiken, anders dan om de looks.

sonnie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:47

Ik wil graag een hond die lief is in huis en die met kinderen zou kunnen. Daarnaast zou ik er ook graag bjivoorbeeld behendigheid willen doen (hobby) en misschien iets van gehoorzaamheid. Wat raden jullie dan aan?

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:17

Ik zou dan gaan voor de kynologenlijn. Die zijn toch over het algemeen wat rustiger en kunnen goed meekomen in de behendigheid.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:37

Yamcha schreef:
Op foto's zien ze er soms bijna hetzelfde uit, de verschillen zitten vooral in de karakters, de belastbaarheid en de functionaliteit van de honden.
Kynologen worden meer op uiterlijk gefokt, werkhonden meer op belastbaarheid en karakter. Dat is het voornaamste verschil. Maar een kynologen-fokker zal zeer zeker geen honden met een rampzalig karakter fokken, hoor, dat zijn net zo goed heel leuke honden.
Een werkhonden fokker fokt vooral voor de sport en het 'werk', vaak komen uit die kennels ook politiehonden.

Maar ik zie gewoon het nut niet in van combinatiefok, echt niet. Ik zou dan zeggen: richt je op de werklijnen, en zie daar dan prettige, stabiele honden te fokken, die én goede huishonden zijn, én fantastische sporters. Ik snap niet echt waarom je daar kynologen voor zou gebruiken, anders dan om de looks.

Ik ben wel een voorstander van combifok.
Van beide partijen is er zeker iets van te zeggen. Veel werkhonden hebben volgens de rasstandaard niet het gewenste exterieur, dus waarom zou je daar geen goed gebouwde en goed werkende kynoloog op zetten? Komt alleen maar ten goede uit voor het ras.
Daarnaast ben ik van mening dat sommige fokkers alleen maar op karakter fokken...en dat komt ze ook allemaal niet ten goede. Wat ik al eerder schreef is dat sommige werkhonden echt tegen de "nerven" aan zitten en zo hoort een DH niet te zijn.
Uit welke lijn een DH ook komt...hij zal toch ook fatsoenlijk als huishond moeten kunnen functioneren.

En als je goede kynoloog heb, maar je wil een stukje meer karakter terug fokken in je lijnen, waarom dan geen goed werkende en goed gebouwde werkhond erop zetten?

Onze Jayjay is ook een combifok...en het is een geweldige hond, zowel qua karakter als qua exterieur.

Grtz pam ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:49

Dit is precies hoe vriend en ik erover denken :j Rechtere bouw vinden wij mooier en we willen een hond waar we veel mee kunnen qua cursussen en behendigheid enzo.

Heb het er al een keer met Yamcha over gehad :j

Ga dus even dit topic doorlezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:19

kamatz schreef:
Veel werkhonden hebben volgens de rasstandaard niet het gewenste exterieur, dus waarom zou je daar geen goed gebouwde en goed werkende kynoloog op zetten? Komt alleen maar ten goede uit voor het ras.

Als ze wel een lekker karakter hebben, is dat zeker een optie :j
kamatz schreef:
Daarnaast ben ik van mening dat sommige fokkers alleen maar op karakter fokken...en dat komt ze ook allemaal niet ten goede. Wat ik al eerder schreef is dat sommige werkhonden echt tegen de "nerven" aan zitten en zo hoort een DH niet te zijn.

True, Heero zullen we nooit vergeten, die was van nature al ontzettend gedreven en nogal ongeremd, en dat icm met een verkeerde opvoeding...... die honden moet je niet willen fokken.

Punt is denk ik uiteindelijk dat je een Duitse Herder wilt fokken met een goed karakter, werkwillig maar stabiel, gedreven maar wel met zelfbeheersing, sociaal naar mens en dier, een goed lijf (en dan bedoel ik echt goed, vind die karperruggen persoonlijk ook niks) wat niet alleen functioneel is, maar ook mooi. Maar imo blijft een DH wel een werkhond, en dat moet je (niet alleen als fokker, maar ook als africhter, sporter, eigenaar) wel voor ogen houden. Ik wil geen mooi vloerkleed, ik wil een hond die energie heeft, die ik met me mee kan nemen als ik ergens heen ga, een hond die voor de duvel nog niet bang is, die zelfverzekerd is, sterk en stoer.
Een hond waar ik heel verschillende sporten mee kan beoefenen, die dat ook wil, en er goed in is. Er is een tijd geweest (en dat komt eigenlijk wel meer terug heb ik het idee) dat als een DH aan een veelzijdigheidwedstrijd meedeet, hij ook altijd won.... hij was nergens echt een uitblinker in, maar scoorde op ieder punt een dikke voldoende, en ook al had hij geen tienen, door al die zevens en achten, won hij toch. Dát is de hond die ik wil, een veelzijdige sporter met lef in de bast, en een heerlijke kameraad.....
Tot nu toe heb ik die honden vooral gevonden in de werklijnen, en ik zal wel vreselijk geluk hebben gehad maar mijn honden zijn HD-vrij, goed karakter, goede bouw. Mijn DA vindt mijn hond een sieraad voor zijn ras, nu, daar ben ik trots op.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:22

Zo mooi hoe jij over duitse herders praat Yamcha!Ik geniet er echt van om dat te lezen. Ik herken het gevoel van de liefde voor duitse herders maar al te goed :D
Dat zijn ook precies alles redenen en kwaliteiten die ik in een duitser zoek! :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:38

En ik ook :j

Wel op lange termijn, eerst maar eens een eigen huis, maar rondlezen kan nooit kwaad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:13

Dank jullie wel :D

Ik kan behoorlijk fanatiek worden hoor in een discussie over die Duitsers, schrijf dat dan maar toe aan mijn liefde voor het ras. Ik ben neit het type dat een hond koopt en er verder niets meer vanaf weet, en ik interesseer me voor de fokkerij met name, en voor de sport ook.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:16

Ik ook :D :P

Maar wat je zelf ook al schrijft. Een DH is de meest veelzijdigste hond die er maar bestaat. Ik denk niet dat er andere rassen zijn die op zoveel onderdelen ingezet kunnen worden ;)
En dat moeten we ook blijven nastreven in de fokkerij. Het belangrijkste is toch dat je in ieder geval kan zeggen dat je er alles aan hebt gedaan om een DH te fokken die voldoet aan de rasstandaard en daarbij ook nog eens gezond is.

Grtz pam ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:56

Denk dat we dat idd moeten blijven nastreven.

Maar dat betekent ook, dat wij als eigenaars, geen Golden Retriever in herderpak moeten willen, maar de DH accepteren zoals hij is, met pittig karakter en enorme veelzijdigheid, daar moet je trots op zijn.
De DH is nog nooit een beginnershond geweest, en dat moeten we ook niet willen, denk ik. Juist dat pure karakter, dat vermogen om je precies aan te voelen, die spiegel die hij kan zijn, met zijn temperament, maakt het geen makkelijke hond, maar wel een hond uit duizenden.

Denk dat kopers maar ook fokkers moeten beseffen dat een DH geen huishondje is, geen hond die aan 3 wandelingetjes van 10 minuten genoeg heeft, maar een hond die uitgedaagd wil worden, die wil werken en spelen, die energie heeft voor 10.....

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:04

Ga er maar van uit dat fokkers dat wel weten hoor Yamcha, geloof me ook ik heb het beste voor met dit ras anders was ik wel goudvissen gaan kweken..... (ook niet makkelijk lijkt me) Ik ben al 15 jaar aktief fokker, en heb vele vele tevreden "klanten" met prachtige lieve honden, die OOK in en om het huis prima functioneren. Jij wilt bepaalde activiteiten doen samen met je hond en een ander wil graag iets anders met een zelfde soort hond. Ieder zijn eigen ding op zijn eigen manier, als het welzijn en welbevinden van de hond maar voorop staat.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:25

Yamcha schreef:
Denk dat we dat idd moeten blijven nastreven.

Maar dat betekent ook, dat wij als eigenaars, geen Golden Retriever in herderpak moeten willen, maar de DH accepteren zoals hij is, met pittig karakter en enorme veelzijdigheid, daar moet je trots op zijn.
De DH is nog nooit een beginnershond geweest, en dat moeten we ook niet willen, denk ik. Juist dat pure karakter, dat vermogen om je precies aan te voelen, die spiegel die hij kan zijn, met zijn temperament, maakt het geen makkelijke hond, maar wel een hond uit duizenden.

Denk dat kopers maar ook fokkers moeten beseffen dat een DH geen huishondje is, geen hond die aan 3 wandelingetjes van 10 minuten genoeg heeft, maar een hond die uitgedaagd wil worden, die wil werken en spelen, die energie heeft voor 10.....

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik zocht even op ODH , en kwam hier terecht. Grappig ;)

Wij hebben trouwens ODH's met een rechte rug <3

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:31

Ik weet er zelf niet zo veel van. Maar heb wel een filmpje ter informatie (gaat ook over andere rassen, maar er zit ook een stuk in over duitse herders):

http://www.hetgesprek.nl/archief/3420/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:23

@ Gimmick: heb al eerder uitgelegd dat de ODH niet echt bestaat ;) het zijn in wezen gewoon langharige Duitse Herders, ze hebben bewust minder temperamentvolle honden gebruikt om een iets "zachtere" hond te creëren. Overigens wordt van alle ODH's beweerd dat ze een rechte rug hebben, maar ze hebben net zo'n rug als DH's, ze worden alleen niet in stand gezet, en dus lijkt de rug rechter, maar imo is het kopersbedrog.
Maar de ODH is niet FCI-erkend, en dat zal ook niet gebeuren. Ook de RvB erkend geen ODH. Ik vind het wel een goede ontwikkeling dat ze langharen weer willen gaan goedkeuren voor de fok, trouwens, dan heb je gewoon langharige en kortharige DH's.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:49

Yamcha schreef:
@ Gimmick: heb al eerder uitgelegd dat de ODH niet echt bestaat ;) het zijn in wezen gewoon langharige Duitse Herders, ze hebben bewust minder temperamentvolle honden gebruikt om een iets "zachtere" hond te creëren. Overigens wordt van alle ODH's beweerd dat ze een rechte rug hebben, maar ze hebben net zo'n rug als DH's, ze worden alleen niet in stand gezet, en dus lijkt de rug rechter, maar imo is het kopersbedrog.
Maar de ODH is niet FCI-erkend, en dat zal ook niet gebeuren. Ook de RvB erkend geen ODH. Ik vind het wel een goede ontwikkeling dat ze langharen weer willen gaan goedkeuren voor de fok, trouwens, dan heb je gewoon langharige en kortharige DH's.

Jaja, jij bent heel slim, ik heb het gelezen ;)

Ik ben het met je eens dat een ODH "eigenlijk" gewoon een DH LSH is.
Dat "ze" bewust honden hebben gebruikt met minder temperament..., hoe kom je daar bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:53

Dat is zo, ze willen dat het imago van de ODH wat zachter is als van de DH, daarom hebben ze wat zachtere honden gebruikt voor de fok. De ODH's zijn gefokt uit langharige, zachte vriendelijke kynologen, die omdat ze langharig zijn, niet worden goedgekeurd voor de DH-fok, maar op die manier dus wel gebruikt kunnen worden.
Vertelde een ODH-fokker me, maar die bleef volhouden dat het een apart ras is :D Wel een heel aardige man trouwens, heb haast de hele middag een dikke boom met hem opgezet over (O) DH's, we konden het niet eens worden uiteraard, maar 't was wel erg gezellig :D

Persoonlijk ben ik echt heel blij dat men in de toekomst ook langharigen weer gewoon gaat aankeuren, dat zal een hoop gehakketak schelen. Ben het ook niet altijd eens met de regels hoor, een tijdje terug nog, werd een prachtige teef niet aangekeurd, want ze had teveel zwart 8)7
Ook waanzin om langharigen met goed karakter en goede bouw niet aan te keuren, imo moet je je op andere dingen focussen dan haarlengte. Bouw is belangrijk, karakter, hond moet leuk zijn, betrouwbaar, veelzijdig, sociaal en scherp, dan heb je een lekkere DH. Als ie dan ook lichamelijk gewoon helemaal goed is, hoogte goed, heupjes goed, mooi lijf, heb je in mijn ogen gewoon een goede hond (mits hij presteert in de sport). En dan word ik soms wat moe van dat gezeur over langharig of stokharig...... wat wil je dan?

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:59

Het is dus maar net welke fokker je het vraagt, want het is echt totale onzin dat een ODH een hond is uit zachtere kynologische lijnen, en dat het dus de "knuffelberen" uit de Duitse herderfamilie zijn.

Die van ons komen uit gewone lsh dh's uit werk (DDR) lijnen, wij fokken eens per jaar een nestje, en de laatste reu die ik gebruikt heb heeft SchH3 op zijn naam staan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:09

Uit DDr-lijnen..... sjees........ zo een wil ik ook :D

Dan geldt dat voor Nederland, ik weet iets minder over de Duitse fokkerij :D

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:18

Er zijn in NL een paar fokkers die met west-duitse (kyno) lijnen ODH's fokken, en dan zeggen; de ODH is veel liever en zachter dan de gewone DH.