Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Yamcha schreef:Op foto's zien ze er soms bijna hetzelfde uit, de verschillen zitten vooral in de karakters, de belastbaarheid en de functionaliteit van de honden.
Kynologen worden meer op uiterlijk gefokt, werkhonden meer op belastbaarheid en karakter. Dat is het voornaamste verschil. Maar een kynologen-fokker zal zeer zeker geen honden met een rampzalig karakter fokken, hoor, dat zijn net zo goed heel leuke honden.
Een werkhonden fokker fokt vooral voor de sport en het 'werk', vaak komen uit die kennels ook politiehonden.
Maar ik zie gewoon het nut niet in van combinatiefok, echt niet. Ik zou dan zeggen: richt je op de werklijnen, en zie daar dan prettige, stabiele honden te fokken, die én goede huishonden zijn, én fantastische sporters. Ik snap niet echt waarom je daar kynologen voor zou gebruiken, anders dan om de looks.
Rechtere bouw vinden wij mooier en we willen een hond waar we veel mee kunnen qua cursussen en behendigheid enzo.
kamatz schreef:Veel werkhonden hebben volgens de rasstandaard niet het gewenste exterieur, dus waarom zou je daar geen goed gebouwde en goed werkende kynoloog op zetten? Komt alleen maar ten goede uit voor het ras.

kamatz schreef:Daarnaast ben ik van mening dat sommige fokkers alleen maar op karakter fokken...en dat komt ze ook allemaal niet ten goede. Wat ik al eerder schreef is dat sommige werkhonden echt tegen de "nerven" aan zitten en zo hoort een DH niet te zijn.

Yamcha schreef:Denk dat we dat idd moeten blijven nastreven.
Maar dat betekent ook, dat wij als eigenaars, geen Golden Retriever in herderpak moeten willen, maar de DH accepteren zoals hij is, met pittig karakter en enorme veelzijdigheid, daar moet je trots op zijn.
De DH is nog nooit een beginnershond geweest, en dat moeten we ook niet willen, denk ik. Juist dat pure karakter, dat vermogen om je precies aan te voelen, die spiegel die hij kan zijn, met zijn temperament, maakt het geen makkelijke hond, maar wel een hond uit duizenden.
Denk dat kopers maar ook fokkers moeten beseffen dat een DH geen huishondje is, geen hond die aan 3 wandelingetjes van 10 minuten genoeg heeft, maar een hond die uitgedaagd wil worden, die wil werken en spelen, die energie heeft voor 10.....
het zijn in wezen gewoon langharige Duitse Herders, ze hebben bewust minder temperamentvolle honden gebruikt om een iets "zachtere" hond te creëren. Overigens wordt van alle ODH's beweerd dat ze een rechte rug hebben, maar ze hebben net zo'n rug als DH's, ze worden alleen niet in stand gezet, en dus lijkt de rug rechter, maar imo is het kopersbedrog.
Yamcha schreef:@ Gimmick: heb al eerder uitgelegd dat de ODH niet echt bestaathet zijn in wezen gewoon langharige Duitse Herders, ze hebben bewust minder temperamentvolle honden gebruikt om een iets "zachtere" hond te creëren. Overigens wordt van alle ODH's beweerd dat ze een rechte rug hebben, maar ze hebben net zo'n rug als DH's, ze worden alleen niet in stand gezet, en dus lijkt de rug rechter, maar imo is het kopersbedrog.
Maar de ODH is niet FCI-erkend, en dat zal ook niet gebeuren. Ook de RvB erkend geen ODH. Ik vind het wel een goede ontwikkeling dat ze langharen weer willen gaan goedkeuren voor de fok, trouwens, dan heb je gewoon langharige en kortharige DH's.
Wel een heel aardige man trouwens, heb haast de hele middag een dikke boom met hem opgezet over (O) DH's, we konden het niet eens worden uiteraard, maar 't was wel erg gezellig