Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:17

ah ok ;) ik dacht ook al. ik zal eens vragen of ze ook diepvriesvlees hebben. Is misschien wel net zo goed voor m. Toch? En dan 's ochtends gewoon denkadog brokjes? kan dat? Pff weet het echt niet meer.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:18

thorn2006, ik heb het van het internet af die waardes,maar mss hebben ze andere broksamenstelling...geen idee.... (was niet boos bedoeld hoor van mij....)

vind het altijd wel interessant de ingredienten in brokken :j

en rodi uit de vriezer die hamburgers is kvv voeren...alleen neem wel de kompleet maaltijden daar zijn alle pitamientjes aan toegevoegd :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:19

ilse hoe groot is je hondje?

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:19

ilse86 schreef:
ah ok ;) ik dacht ook al. ik zal eens vragen of ze ook diepvriesvlees hebben. Is misschien wel net zo goed voor m. Toch? En dan 's ochtends gewoon denkadog brokjes? kan dat? Pff weet het echt niet meer.

Dat is een prima oplossing of bv 1 dag in de week alleen op vlees uit de vriezer en de rest van de week op de brok!! Niet dat je hond alleen maar diepvries voer wil eten en geen droogvoer meer ;)

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:20

ilse86 schreef:
Rodi.. Zijn dat gewoon die rode of goudkleurige rollen? Die heb ik gebruikt op de guppycursus. Deed ie een moord voor.
Kun je m wel 's ochtends op brok en 's avonds op vlees zetten? Dan zit er 8 uur tussen. Dat zou niet slecht zijn, volgens de pet's place mevrouw :P

mij hebben ze gezegd dat het niet goed is om brok en vers vlees door elkaar te voeren ook al zit er zolang tussen dit komt door de verschillende enzymen die ze nodig hebben voor brokken en vlees. die enzymen blijven niet wisselen :P .
je zult dan misschien ook wel slijm bij de ontlasting vinden omdat het toch anders verteerd moet worden.

als mij hond van een klant weer eens een koekje krijgt ( :( ) dan kan ik dat merken aan de hoeveelheid slijm die opeens bij zijn ontlasting zit. nou verschilt het natuurlijk ook wel of het een klein koekje of groot koekje is!

als ik die van mij momenteel een aantal brokjes laat eten glibbert alles morgen er zo uit met darmontstekingen tot gevolg als hij pech heeft, dit laatste ligt aan zijn allergie natuurlijk.

het diepvries vlees van rodi zijn schijven die je in doosjes kunt kopen.
die rollen die je bedoelt zijn niet bedoelt als complete maaltijd maar kun je wel geven als tussendoortje.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:22

@ kimmie
ok. en stel ik wil over op de kvv van rodi.. moet ik dan de helft voeren omdat ik 's ochtends al brokjes voer? voor foto hondje check mijn profiel. daar staat rocco wel in. het is een malthezertje. ongeveer 4 kilo geloof ik. het is een klein malthezertje.

@thorn
ja, dat wil ik idd voorkomen. t is al zo'n verwende pispot met eten... (eigen schuld trouwens ;))

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:25

Horen we jammer genoeg vaak met de kleine hondenrassen, hihihi!
Ik zou persoonlijk alleen de compleet voeren en niet mengen met de brokken!
B.V. zondag --> rodi vlees dag ;)

@thorn
ja, dat wil ik idd voorkomen. t is al zo'n verwende pispot met eten... (eigen schuld trouwens ;))[/quote]

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:26

Ga nu, iedereen succes!!
Paardjes eten geven en richting bedje, lekker warm!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:26

Ok. Dus 's ochtends brok en 's avonds vlees is dus niet aan te raden?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:27

[HK] Carnivoren eten vers!

Er is een centraal topic voor mensen die graag meer info willen over vers voeren ;)

Het kan geen kwaad KVV en brokken te geven op één dag. Voor het verteren van heel bot is een zuur maagzuur nodig, voor brokjes minder zuur. Maar brokjes verteren ook best in zuurder maagzuur. Je moet alleen opletten dat je een onervaren hond (met dus een minder zuur maagzuur) niet zomaar overzet van brokken naar vlees met heel bot. KVV bevat gemalen bot, dat verteert veel makkelijker en anders geeft het nóg geen verstoppingen.

Pas wel op dat er ondanks al het heerlijke enthousiasme geen onwaarheden worden verkondigd in dit soort topics, ik noem ff 2 voorbeelden, niet persoonlijk bedoeld:

cmatthijssen schreef:
in het vlees van mijn hond zit bot verwerkt waardoor dit hetzelfde resultaat heeft als brokken, het is alleen vele malen gezonder dan brokken.

Dat gemalen bot heeft geen invloed op de tandplak of -steen. Ongemalen bot en grote stukken vlees hebben een vorm van reiniging omdat er met het opeten simpelweg wrijving ontstaat. KVV en vlees bevatten geen zetmeel, waardoor er minder tandplak en -steen ontstaan.

cmatthijssen schreef:
een hond in de natuur eet vlees en organen en oke daar zit weleens een beetje granen in de darmen enz. maar dat is niet erg. ik heb nog nooit een hond granen zien eten in de natuur haha het zijn tenslotte geen koeien!

Koeien eten ook geen granen, maar gras. Gras is geen graan. En honden en katten eten geen darmen. Hooguit de maaginhoud (vuile pens) die grassen/ planten en zaden/ granen kan bevatten in een bepaalde mate van vertering. Door die vertering is de stevige cellulose van de plantaardige cel al aangetast en dan kan een hond er pas wat mee qua vertering. Katten zijn meer carnivoor dan honden, vaak bevat KVV en een volwaardig vleesmenu van een hond dus wel een klein percentage gekookte/ gepureerde plantaardig bestanddeel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:29

ilse86,denk dat jou hondje 100 gram per dag zou eten??

dat zou 1 hamburger per dag zijn,zou zeggen smorgens de helft en savonds de helft??

en thorn,even 1 ding,waarom is een hond verwend als ie geen brokken meer wil eten??

een hond ís een vleeseter,dus zal vlees ws lekkerder vinden als brokken,en het is nog 100x gezonder ook...waarom is in hemelsnaam een hond verwend als ie wil eten wat goed voor hem is??

maw geef een paard maar 1x per week hooi en voor de rest stro,anders wordt ie te verwend omdat ie hooi wil eten???

snap dit echt nooit....eten moet een hond graag doen,en als je nu goed kan voeren,dat wat een hond nodig heeft en hij eet dit graag,waarom is het dan niet goed om een hond elke dag goede voeding te geven??

en neeeee,geen smoesjes dan lusten ze het vlees niet meer,voer nu 28 jaar vlees en gaat er nog steeds zonder probleem in bij de honden....geen probleem met dat ze ineens vlees niet meer willen eten....

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:35

Mwah, mijn hondje is wel heuuul kieskeurig hoor. Maar is mijn eigen schuld. Heb ff op de Rodi site gekeken. Daar staan de verschillende menu's. Wat is dan het best voor hem: met of zonder groenten? Er is dan rund en lamshart en rund en groenten. eventueel ook nog pens en schapenvet voor een betere vacht.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:36

Als je vers geeft zou ik echt vers (barf) geven. Is verkrijgbaar bij een aantal dierenspeciaalzaken. Wij bestellen dat ivm de allergie van onze bullmastiff, maar mijn maltezer van 13 doet het hier erg goed op. Wij bestellen het in bulkformaat dat is goedkoper voor ons. We waren eerst 200 euro per maand kwijt..Eerst stond de maltezer op smolke en proplan, maar toch overgestapt en ze heeft nu ondanks haar enorme leeftijd veel minder last van tandsteen en is super fit! Pedigree is idd niet zo'n heel goede brok net als bonzo zitten veel zouten in.

Succes met het maken van je keuze!

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:41

kimmie261 schreef:
ilse86,denk dat jou hondje 100 gram per dag zou eten??

dat zou 1 hamburger per dag zijn,zou zeggen smorgens de helft en savonds de helft??

en thorn,even 1 ding,waarom is een hond verwend als ie geen brokken meer wil eten??

een hond ís een vleeseter,dus zal vlees ws lekkerder vinden als brokken,en het is nog 100x gezonder ook...waarom is in hemelsnaam een hond verwend als ie wil eten wat goed voor hem is??

maw geef een paard maar 1x per week hooi en voor de rest stro,anders wordt ie te verwend omdat ie hooi wil eten???

snap dit echt nooit....eten moet een hond graag doen,en als je nu goed kan voeren,dat wat een hond nodig heeft en hij eet dit graag,waarom is het dan niet goed om een hond elke dag goede voeding te geven??

en neeeee,geen smoesjes dan lusten ze het vlees niet meer,voer nu 28 jaar vlees en gaat er nog steeds zonder probleem in bij de honden....geen probleem met dat ze ineens vlees niet meer willen eten....

Nee mijn paarden krijgen soep!! Ik ben maar een Pets Place mevrouwtje en heb er geen verstand van!! :P
Laten we het daar maar op houden.
Mijn honden zullen nooit helemaal op vlees komen, eten ook liever paardenshit :( dan brokken en vlees!!
Maar ik houd ze toch op de brokken, kauwen ze teminste maar kauwen zal ook wel niet goed zijn!!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:45

Chubby schreef:
[HK] Carnivoren eten vers!

Er is een centraal topic voor mensen die graag meer info willen over vers voeren ;)

Het kan geen kwaad KVV en brokken te geven op één dag. Voor het verteren van heel bot is een zuur maagzuur nodig, voor brokjes minder zuur. Maar brokjes verteren ook best in zuurder maagzuur. Je moet alleen opletten dat je een onervaren hond (met dus een minder zuur maagzuur) niet zomaar overzet van brokken naar vlees met heel bot. KVV bevat gemalen bot, dat verteert veel makkelijker en anders geeft het nóg geen verstoppingen.

De meningen over het wel of niet kwaad kunnen van 's ochtends brokken en 's avonds vlees zijn dus verdeeld. Euhh. Volgens mij ben ik de weg een beetje kwijt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:51

Ik voer alleen nog maar Carnibest, vers vlees dus (maar dat komt omdat de hond voor vrijwel alles waar granen in zit allergisch is....en aangezien dat in de meeste brokken als vulmiddel zit....).

Heel af en toe krijgt ze het bot van de koeienschenkel (als ik soep maak). Ik merk niks van tandplak hoor.

Brokken waren wel gemakkelijker (en goedkoper, tenminste die ik aan ons vuilnisbakkie voerde).
Maar die van ons hoef ik geen brokken meer voor te zetten. Dan kijkt ze naar haar bak alsof ze wil zeggen: wasdaaat! Dat mot ik nie!

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:52

ik heb een paar honden van het kngf hier gehad en heb er nog een die nu van mij is een lab hij en mijn twee jackies krijgen altijd hils brokken en verder niks buiten hun koekje s avonds ze zien er top uit en poep is mooi droog en stinkt niet zo

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:54

Belangrijk is dat het onderscheid tussen 'vlees' en 'vlees' duidelijk is:

- vlees als in KVV is volledig en gehakt, dus dit levert geen problemen op vwb verstopping bijvoorbeeld, dit kun je prima combineren met brok.

- vlees als in vers vlees is een samengesteld menu van vleesbot, spiervlees en orgaanvlees. Deze laatste 2 kun je rucksichtloos combineren met brok, omdat er geen sterk maagzuur nodig is om te verteren. Voor de vleesbot wél en als je dat wilt voeren moet je zorgen voor een goed maagzuur en dus je hond terdege voorbereiden.

Als het hoofdbestanddeel van je voer een volledige brok of een volledige KVV is, hoef je bij het zelf samenstellen niet naar % te kijken. En kun je dus naast die brok of KVV prima spiervlees voeren.

Je kunt beter brok combineren met KVV of spiervlees, dan alleen brok te voeren ;) Nog beter is KVV en vers vlees te voeren. Nóg beter voor je hond en kat is een volledig samengesteld menu van puur vlees, míts het echt een volledig menu is!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:57

ok, dus op één dag én brok én vlees kan wel, mits het niet tegelijk gevoerd wordt?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:06

Thorn2006 schreef:
Nee mijn paarden krijgen soep!! Ik ben maar een Pets Place mevrouwtje en heb er geen verstand van!! :P
Laten we het daar maar op houden.
Mijn honden zullen nooit helemaal op vlees komen, eten ook liever paardenshit :( dan brokken en vlees!!
Maar ik houd ze toch op de brokken, kauwen ze teminste maar kauwen zal ook wel niet goed zijn!!

je hoeft niet zo boos te reageren hoor,maar smoesjes als 'verwende honden' als ze alleen maar vlees krijgen??

zo'n rare gedachte ,en kauwen doen ze bij mij ook hoor...ook al krijgen ze kvv,krijgen hier ook grote botten om aan te kauwen,en kipkarkassen....en ja zelfs af en toe brokken maar die geef ik niet om te kauwen..

Afbeelding

:D

ik geef (af en toe)brokken omdat ik grote honden heb die bekend staan om maagkantelingen,dus liever dan de hele dag een laagje in hun buik als ineens een plons eten...ik kan ze niet smorgens ook voeren omdat ik hier te onregelmatig naar buiten ga,en dan gaan ze mee,dus niet een uur rust kan geven na het eten,behalve na het avond eten omdat ik dan direct daarna zelf naar bed ga...

en je zegt zelf dus verstand te hebben van hondenvoer,dan zou je toch ook moeten weten dat een hond een carnivoor is,en lijkt mij dat je dan aanraadt een zo goed mogelijk en zo natuurlijk mogelijk voer aan te raden?

weet niet hoor,is maar een gedachtegang...

ilse,een rodi nemen waar het woord "kompleet" opstaat,daar zit alles aan toegevoegd...of af en toe de pens voeren,ook erg gezond :j

en brok en vlees op 1 dag kan zeker wel :)

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:08

mijn westy/malteser kreeg altijd royal canin vd dierensrts voor haar huidje . ze sabbelde veel en kreeg rode vlekjes ,die dan kapot gingen . dat ging gedeeltelijk wel over met dit voer.
nu voer ik bij toeval een andere zak, prins, las ik net ,gewoon omdat we niet langs de da kwamen, maar hier doet ze het veel beter op, geen enkel vlekje meer te zien!!

voor zo'n kleintje moet je iig kleine brokjes hebben , cavom bijv komt er bij die van mij 2 keer zo groot ad voorkant weer uit, dit kan ze niet verwerken...
voor mn grote honden heb ik canex .

oha kun je wel stellen dat supermarkt voer slecht is, dus de bonzo ,frolic en de pedigree zooi, veel te zout.
ook kun je kijken hoeveel e nummers erin zitten ,deze zijn voor mensen allang verboden omdat ze kanker verwekkend zijn ,maar voor dieren is er nog steeds een hoge dosering toegestaan!

ondanks dat vers misschien erg goed is ,ben ik er geen fan van : veel te onhandig, en je moet je hond dan ook echt iedere dag wat te knagen geven. mijn oudje kreeg vroeger alleen vers voer en suiker uit de suiker pot :+ (woonde bij bejaarde vrouw :D ) en dat is te zien ad tanden : veel tandsteen en een aantal tanden missen.

Ook kun je zien of het voer goed is aan hoevaak/veel de hond poept : je weet dat als ie veel poept dat er dan veel afvalstoffen ih voer verwerkt zit, wat de hond er weer uit gooit. mijn grote honden poepen meestal 1 keer, soms 2 keer per dag.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:11

ok. ga brok en vlees doen. vindt ie lekker. als het dan gezond is, is het helemaal goed.

ontlasting checken is lastig. we hebben veel ruimte rond huis. hond loopt gewoon en doet z'n ding. 's zomers loopt ie de hele dag buiten en ik weet niet waar ie t dan allemaal laat ;)
af en toe wandel ik wel met m, maar ik speel meer met m in huis.
ik weet wel dat ie sowiezo 1x per dag poept.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:17

even voor alle duidelijkheid,honden krijgen tandsteen van brokken,die onzin dat honden juist daardoor geen tandsteen krijgen,forget it...

in brokken zit ongelooflijk veel zetmeel wat aanslag geeft op de tanden,mijn honden krijgen al jaren, en echt al jaren (28 jaar is best al een tijdje) kvv en níet elke dag te knagen en hebben geen tandsteen...

vers vlees geeft geen tandsteen bij honden...ook alleen kvv voeren geeft geen tandsteen,en het is niet onhandig ,tenzij je een pakje vlees ontdooien onhandig vind,tja,dan wel.... :+

dus er zijn GEEN brokken nodig om tandsteen tegen te gaan,ze krijgen er juist wél tandsteen van...

en dat hondje met slechte tandjes,zal vooral komen door suiker uit een suikerpot en niet door het vlees...maar denk dat je dat zelf ook wel al begrepen had... :7

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:24

pffff, heftig ding, relax!!!!
inderdaad , ik vind iedere keer vlees ontdooien inderdaad onhandig, ben altijd druk dus dan is een goede brok veel makkelijker.
enne ,ben je tandarts cq dierensrts ofzo? mag ik anders een wetenschappelijke onderbouwing over de tandsteen, want mijn da geeft hele andere info !!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:26

kimmie261 schreef:
even voor alle duidelijkheid,honden krijgen tandsteen van brokken,die onzin dat honden juist daardoor geen tandsteen krijgen,forget it...

in brokken zit ongelooflijk veel zetmeel wat aanslag geeft op de tanden,mijn honden krijgen al jaren, en echt al jaren (28 jaar is best al een tijdje) kvv en níet elke dag te knagen en hebben geen tandsteen...

vers vlees geeft geen tandsteen bij honden...ook alleen kvv voeren geeft geen tandsteen,en het is niet onhandig ,tenzij je een pakje vlees ontdooien onhandig vind,tja,dan wel.... :+
dus er zijn GEEN brokken nodig om tandsteen tegen te gaan,ze krijgen er juist wél tandsteen van...

en dat hondje met slechte tandjes,zal vooral komen door suiker uit een suikerpot en niet door het vlees...maar denk dat je dat zelf ook wel al begrepen had... :7

Je moet het ook niet vergeten uit te leggen (zoals wij van de week), want je hebt het niet 123 ontdooid (tenminste de kilorollen van Carnibest).
Ik heb daarom voor de zekerheid altijd een blik voer of renske vers in de kast staan. Voor het geval we het vlees vergeten zijn uit te leggen. Komt gelukkig niet al te vaak voor.