Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:22

Nessah schreef:
Katten kunnen met een goede strenge opvoeding anders héél eenvoudig zindelijk worden gemaakt hoor.. Alle 6 de katten die wij hier hebben gehad kwamen naar binnen om hun behoeften te doen in de kattenbak.

Al weet je natuurlijk wat ze buiten doen, ik neem aan dat je er niet continue zicht op hebt?

Mijn katten waren altijd perfect zindelijk, maar toen ze nog buiten kwamen, deden ze het ook wel in die geweldig grote kattebak hoor ;) .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:22

Diablo schreef:
KiWiKo schreef:
mijn paard kan lekker bewegen in zijn stapmolen, als hij even los is en als hij aan het werk gaat, dus dat vind ik ook echt geen argument :D

Ik snap je post niet helemaal. Een stapmolen is toch geen bewegingsvrijheid?
Ik vind sowieso een weide ook geen bewegingsvrijheid voor een paard. Een paard moet kilometers kunnen lopen, trekken en dat kunnen ze over het algemeen ook niet. Dus een paard wat in een wei(tje) staat vind ik helemaal niet beter dan een kat die een huis tot zijn beschikking heeft.

een kat kan ook geen vogeltjes, muisjes jagen in huis, en dat is toch echt een primaire behoefte :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 16-01-10 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:23

ardo_iggy schreef:
Dus omdat jullie de katten zo nodig naar buiten willen doen en niet in jullie eigen tuin willen houden moet ik hier de hele dag in de vieze kattenzeik zitten?

Waarom is het zo veel moeite voor een katten eigennaar om hun eigen tuin af te zetten en daar hun beesten in te laten.
Hoef ik er tenminste geen last van te hebben.

Het zal wat worden als ik iedere dag mijn hond bij jullie in de tuin laat om zijn behoefte te doen.
Is in mijn ogen precies het zelfde als met die klere katten hou ze lekker bij je.

:D :D

Ik heb nog nooit klachten gehad, voor een plasje duikt poekie de tuin in, en voor een grotere behoefte even onder de heg door in de tuin van de seniorenflat... Nog nooit een woord over gerept.

Een tip voor jou; Strooi wat koffiedik in je tuin ;) Goed voor de planten en anti-kat... Hoef je in ieder geval geen luchtbuks aan te schaffen :)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:24

Ik heb zelf 6 katten, ze komen alle 6 gewoon buiten.
Katten luikje staat dag en nacht gewoon open.
Toen we ze met oud en nieuw binne hielden,
toen stonden een voor een voor het luikje en wouden ze naar buiten.
denk dat de katjes het wel lekker vinden om naar buiten te kunnen :))

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:24

FunkyMistiC schreef:
Naja, wij hebben gewacht tot ze gesterriliseerd mocht worden en toen dat geheeld was mocht ze naar buiten :+

Ja, dat hebben wij ook zo gedaan. Weet je tenminste zeker dat ze oud genoeg zijn en niet met ongewenste aanvulling thuiskomen. Vooral met katers is dat prettig omdat ze dan minder makkelijk op stap gaan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:26

Kiwiko, moet even je post goed lezen, maar het is gelukt ;) . Edit: je hebt 't al gewijzigd.

Eerste primaire levensbehoefte? Mijn kat gaat niet dood omdat hij niet kan jagen hoor. En trouwens, ze jagen hier heel wat af, in huis. Niet op levende vogeltjes natuurlijk :D , maar wel op vliegjes, grote enge spinnen en door ons gecreëerde prooien. Ik geloof niet dat hij doorheeft dat het allemaal niet echt is.

Net zoals dat mijn paard zich neerlegt bij de 3 ha. (en volgens mij is dat nog best veel vergeleken met de meeste andere paarden) die hij tot zijn beschikking heeft, terwijl hij eigenlijk véél meer zou moeten hebben....
Laatst bijgewerkt door Diablo op 16-01-10 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:26

Schiet me ineens te binnen dat onze 5 vrouwtjes niet gesterilisteert zijn, maar ons ene mannetje wel gecastreert :))

Nessah

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:29

Mijn paard gaat ook niet dood als ze niet in het land komt. ;)

Mijn kat is zindelijk, dat weet ik zeker.. Want hij komt bijna elk kwartier even thuis en gaat dan naar de kattenbak en daarna weer naar buiten.

@Leinearthur: Dat vind ik niet slim, als er een kater op je poes springt zit jij met een nestje ( en nog meer katten in het asiel)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:29

Diablo schreef:
Kiwiko, moet even je post goed lezen, maar het is gelukt ;) . Edit: je hebt 't al gewijzigd.

Eerste primaire levensbehoefte? Mijn kat gaat niet dood omdat hij niet kan jagen hoor. En trouwens, ze jagen hier heel wat af, in huis. Niet op levende vogeltjes natuurlijk :D , maar wel op vliegjes, grote enge spinnen en door ons gecreëerde prooien. Ik geloof niet dat hij doorheeft dat het allemaal niet echt is.

Net zoals dat mijn paard zich neerlegt bij de 3 ha. (en volgens mij is dat nog best veel vergeleken met de meeste andere paarden) die hij tot zijn beschikking heeft, terwijl hij eigenlijk véél meer zou moeten hebben....

zo ken ik ook geen stalpaarden die dood zijn gegaan van het op stal staan :D

Ik vind het alleen zo frappant dat als het om de kat gaat, alle argumenten om het dier binnen te houden geaccepteerd worden, terwijl diezelfde argumenten mbt tot paarden zo van tafel geveegd worden. Ik vind dat vreemd :)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:31

Onze kat komt ook niet buiten. We wonen 4hoog dus dan is het ook moeilijk om hem naar buiten te laten gaan omdat hij dan ook niet meer naar binnen kan. Verder komt hij wel bijna elke dag buiten op balkon aan het tuigje. Ook vinden het veel te gevaarlijk. We wonen aan een drukke weg, moet er niet aan denken dat hij word overreden...
Ik heb niet het idee dat hij ongelukkig is omdat hij niet buiten komt.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:31

[quote="Nessah"]Mijn paard gaat ook niet dood als ze niet in het land komt. ;)

Mijn kat is zindelijk, dat weet ik zeker.. Want hij komt bijna elk kwartier even thuis en gaat dan naar de kattenbak en daarna weer naar buiten.

@Leinearthur: Dat vind ik niet slim, als er een kater op je poes springt zit jij met een nestje ( en nog meer katten in het asiel)[/quote]

Er is 1 keer een nestje gekomen van 2 kittens, die we nu nog steeds hebben,
en als komt er weer een nestje dan kunnen we er iemand anders blij mee maken :))

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:33

Nessah schreef:

@Leinearthur: Dat vind ik niet slim, als er een kater op je poes springt zit jij met een nestje ( en nog meer katten in het asiel)

Ik zeg toch ook niet dat een paard dood gaat als hij niet buiten komt? Mensen voelen zich alleen geweldig als ze hun paard iedere dag naar buiten doen, want dan doen ze het goed. En als ze dan de kat binnenhouden, doen ze het niet goed.
Een paard wat buiten komt, heeft het nog steeds niet zo goed als een paard zou moeten hebben. We kunnen dat nooit nabootsen, dat weitje waar ze in staan, voldoet echt niet aan hun natuurlijk behoefte.
Daarom vind ik het ook geen vergelijk, een paard en een kat. Een kat die binnen moet blijven, heeft het misschien niet optimaal, maar niet slecht. Een paard wat buiten in een wei(tje) staat, heeft het ook niet optimaal, maar ook niet slecht. Zelfde toch?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:34

Nessah schreef:

Da's niet gezond hoor, een kat die elk kwartier wat moet doen, zou dat toch wel in de gaten houden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:35

Leinearthur schreef:
Nessah schreef:

@Leinearthur: Dat vind ik niet slim, als er een kater op je poes springt zit jij met een nestje ( en nog meer katten in het asiel)[/quote]

en als komt er weer een nestje dan kunnen we er iemand anders blij mee maken :))

Dit vind ik dan wel weer erg laks. Ongesteriliseerde poezen buiten laten lopen en maar raak fokken.....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:36

Er zijn zoveel katten die nog wachten op een huisje, dus waarom voor nog meer katten zorgen? Dat vind ik egoïstisch. Die mensen die jij dan een kitten geeft kunnen ook een andere kat nemen.. Er is al een overschot. Maar dat is een hele andere discussie, topics zat over geweest :)

Maar waarom zou je de natuur nabootsen voor dieren die gedomesticeerd zijn?? Je kan ze dat beetje extra geven, (land,buiten,vriendjes ect) en dat is voldoende.. Een paard wat in een kudde buiten staat heeft het voor een gedomesticeerd dier goed. Een kat die alleen binnen leeft niet. Je neemt het jagen,spelen,territorium bakeren van hem af.

Diablo: Elk kwartier is overdreven, maar ik bedoelde er mee te zeggen zeer regelmatig.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:37

Diablo schreef:
Leinearthur schreef:

Dit vind ik dan wel weer erg laks. Ongesteriliseerde poezen buiten laten lopen en maar raak fokken.....[/quote]

Het is niet de bedoeling dat we fokken hoor :/ ,
we wouden ze al laten sterriliseren maar het is er nog niet van komen.
kan moeilijk tegen me ouders zeggen : En nu laten jullie ze sterriliseren!!!!!

:roll:

Nessah

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:39

Er nog niet van gekomen? Dat is wel een beetje laks.. Van je ouders dan.. Er bestaat ook de pil voor katten, misschien iets om voor te stellen bij je ouders? :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:40

Nessah schreef:
Er zijn zoveel katten die nog wachten op een huisje, dus waarom voor nog meer katten zorgen? Dat vind ik egoïstisch. Die mensen die jij dan een kitten geeft kunnen ook een andere kat nemen.. Er is al een overschot. Maar dat is een hele andere discussie, topics zat over geweest :)

Maar waarom zou je de natuur nabootsen voor dieren die gedomesticeerd zijn?? Je kan ze dat beetje extra geven, (land,buiten,vriendjes ect) en dat is voldoende.. Een paard wat in een kudde buiten staat heeft het voor een gedomesticeerd dier goed. Een kat die alleen binnen leeft niet. Je neemt het jagen,spelen,territorium bakeren van hem af.

Diablo: Elk kwartier is overdreven, maar ik bedoelde er mee te zeggen zeer regelmatig.

En nog netjes op de pot ook ;)

Vind het inderdaad ook niet netjes om maar af te wachten waar moeders mee thuiskomt. Voor hetzelfde geld gaat een verdwaalde zoon er op zitten...

Onze kat is momenteel eigenlijk alleen maar binnen, heb het idee dat die de witte wereld niet zo fijn vindt. Lekker op de vloer liggen (vloerverwarming) en af en toe even naar buiten.
Als mevrouw naar binnen wil, en wij zitten te eten, springt ze wel op de vensterbank om zich te melden... :=
Lang is ze momenteel niet buiten, dat komt in de zomer wel weer. Als de muizen zich weer aandienen! :j

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:40

hebben we ook al in huis , maar alsnog het is onze keus.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:42

Nessah schreef:

Een paard heeft het goed, als gedomesticeerd dier, omdat....? Hij staat buiten in een kudde, maar kan niet rondtrekken zoals een paard hoort te doen.....en de meeste paarden hebben het 's winters nog slechter....

Waarom heeft mijn kat het niet goed als ik hem binnenhoud? Hij heeft een enorm huis tot zijn beschikking (wij wonen groot gelukkig), kan jagen op dieren (als hij goed zoekt, misschien zelfs wel een muis, dat heb je op een boerderij :D ), maar dan vooral op dikke spinnen en dat soort eng ongedierte. Hij heeft het niet slecht hoor, met al die ruimte....

Goed, niet ieder kwartier dus.....hij zou het dus ook misschien wel ergens anders kunnen doen, dat zie je niet. Over het algemeen komen katten niet speciaal thuis om hun behoefte te doen, dat heeft niets met opvoeding te maken.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 16-01-10 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:43

Diablo schreef:
Nessah schreef:

Een paard heeft het goed, als gedomesticeerd dier, omdat....? Hij staat buiten in een kudde, maar kan niet rondtrekken zoals een paard hoort te doen.....en de meeste paarden hebben het 's winters nog slechter....

Waarom heeft mijn kat het niet goed als ik hem binnenhoud? Hij heeft een enorm huis tot zijn beschikking (wij wonen groot gelukkig), kan jagen op dieren (als hij goed zoekt, misschien zelfs wel een muis, dat heb je op een boerderij :D ), maar dan vooral op dikke spinnen en dat soort eng ongedierte. Hij heeft het niet slecht hoor, met al die ruimte....

Vooral de wilde paarden als je de voorpagina moet geloven ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:44

Janine1990 schreef:

Heb de voorpagina niet gelezen, wat bedoel je?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:45

Janine1990 schreef:
Lang is ze momenteel niet buiten, dat komt in de zomer wel weer. Als de muizen zich weer aandienen! :j

Om die mee naar binnen te nemen, voor je neer te leggen.. Zo van; Alsjeblieft baas :Y)

@Diablo: Toch vind ik buiten of binnen anders. Sja, een paard kan niet rondtrekken.. Dit doen ze in de natuur alleen als de voedsel/water voorraad opraakt ( of er een andere kudde aankomt,of niet meer veilig is) en dit is in het weiland niet het geval.. Wij hebben veel hectare land, dus die paarden hebben dan ook minder de behoefte om echt rond te trekken want het is er veilig en er is voldoende voer en water.
Zelfde dat mijn kat de behoefte niet heeft om een gevangen muis/vogel ook echt op te eten.

Ze doelt op de konik denk ik. ( voorpagina, offtopic)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:45

Diablo schreef:
Janine1990 schreef:

Heb de voorpagina niet gelezen, wat bedoel je?

Midwolderbos, Oostvaarderplassen... Big news de laatste dagen...
Discussie die heel wat stof doet opwaaien, met name met betrekking tot het houden van paarden zoals jij en ik doen bijvoorbeeld...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:46

Nessah schreef:
Janine1990 schreef:

Om die mee naar binnen te nemen, voor je neer te leggen.. Zo van; Alsjeblieft baas :Y)

@Diablo: Toch vind ik buiten of binnen anders. Sja, een paard kan niet rondtrekken.. Dit doen ze in de natuur alleen als de voedsel/water voorraad opraakt ( of er een andere kudde aankomt,of niet meer veilig is) en dit is in het weiland niet het geval.. Wij hebben veel hectare land, dus die paarden hebben dan ook minder de behoefte om echt rond te trekken want het is er veilig en er is voldoende voer en water.
Zelfde dat mijn kat de behoefte niet heeft om een gevangen muis/vogel ook echt op te eten.

Ze doelt op de konik denk ik. ( voorpagina, offtopic)

Ja heerlijk.
Vergeet nooit weer dat wij terugkwamen van vakantie, en in het gras 4 muizenlijkjes naast elkaar onaangevreten neer waren gelegd...
:+: