“VERS VLEES recepten” voor katten, wie heeft tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:04

wij barfen ook, maar dan voor de honden, wij kijken zelf ook www.barfplaats.nl voor recepten en tips etc. Hier zijn ze er in iedergeval gek op! :9

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:37

Wij voeren onze 3 binnenkatten ook Carnibest.
Is gekomen door blaasproblemen, die met antibiotica niet overging maar sinds we Carnibest voeren is het verdwenen! (eerst nog even verzuurd met granberry sap).

Wij voeren onze katten 3x daags een portie; sochtends, rond avondeten en voor slapengaan.
Ze zijn er echt dol op (hoewel we 1 zeer moeilijke eter hebben die gerust 2 dagen niet eet als mevrouw geen zin heeft...!) en toen we er net mee begonnen klommen ze bij je broekspijp omhoog en mepten het zo uit je handen; nooit geweten dat onze katten zo fel konden zijn :oo

We hebben best een grote vriezer en halen iedere keel een kilo of 12 op aan kilorollen.
Onze koelkast staat heel koud (ongeveer 5 graden) waardoor het erg langzaam ontdooit. We schrapen dus iedere keer een buitenlaag eraf, waardoor we 3 dagen met 1 rol kunnen doen.

Onze katten zijn nu alledrie erg vitaal en superslank en de zwarte kat glimt als een spiegeltje!

Op deze manier kosten de katten ons aan voer samen zo'n E35 per maand, voor 3 katten.
Ik vraag me af of het met rauwvlees goedkoper kan en of dat beter is dan Carnibest?
Of dat het beter zou zijn om bijvoorbeeld 1 maaltijd per dag te gaan vervangen voor rauw vlees?

Ik wil er bet wat voor doen, maar ben wel dearenfreak en vegetarisch, wat betekend dat het enige vlees dat er in huis is, vor de katten is ;) en ik dus geen hele kuikentjes wil voeren/snijden ofzo :r

Hebben ze bij iedere slager-op-de-hoek spullen waar je wat aan hebt?

En drumsticks en kipfilet enz. kan dus echt rauw? Nooit geweten! Wij koken de kipfilet altijd (die we normaliter alleen voeren als we vergeten zijn een rol carnibest te ontdooien).

Ik lees nog even verder mee hier :)

Oh nog 1 vraag; hoe doen jullie het als je op vakantie bent en een ander past op je katten :=
Wij hebben vorige keer de rollen carnibest allemaal onder de afkortzaag gehaald zodat ze in hapklare plakjes waren, hoefde ze dus alleen maar voor iedere dag de juiste hoeveelheid uit de vriezer te halen en op schoteltje te leggen. Maar schoonmams was vroeger al aan het barfen voor haar hond dus die heeft daar geen problemen mee. Na onze verhuizing volgende maand wonen we echter dichterbij mijn ouders, die dat vast niet zo leuk vinden ;)
Geven jullie dan bijvoorbeeld brokjes?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:19

Wat betreft de prijs weet ik zeker dat het goedkoper kan dan carnibest. Of het beter is? Daarover zijn de meningen zeer verschillend. De één zegt van wel, omdat je dan écht precies weet wat er in je kat gaat. Nu ga je weer af op wat er op een etiket staat.
Maar als je niet exact oplet wat je voert qua verhoudingen, dan natuurlijk weer niet, want carnibest is compleet.
Als je katten het vlees ook aan één stuk eten, is het voor het gebit wel weer beter. Carnibest is gemalen, en dus hap, slik, weg.

Het is dus niet beter om een voeding te vervangen voor vers. Tenzij je dan ook weer op de verhoudingen let. Anders trek je het "complete" van het dieet uit elkaar. Zo af en toe een maaltijd vervangen zal niet veel kwaad kunnen. Temeer omdat de meeste KVV's wat hoog in het orgaan zit. Maar zelf zou ik het niet dagelijks doen.

Een hond kan "compleet" eten uitgesmeerd over 2 weken, dus je kan dan bijvoorbeeld 1 keer per 2 weken de hoeveelheid orgaan voeren.
Bij een kat werkt het zo niet. Die kan het best iedere dag compleet eten, dus 15% orgaan, 15% bot en 70% spiervlees.
Met een compleet voer als carnibest heb je die verhouding altijd goed. Wil je dagelijks een maaltijd vervangen moet je dus ook die verhoudingen doen. Dat wordt een heel gepriegel kan ik je zeggen!

Denk je dat het kippenvlees wat er door de carnibest zit ook gekookt wordt? Nee dus! Gewoon heerlijk rauw geven en dan zo groot mogelijk. Laat die knipkiesjes maar eens goed werken! Gewoon 1 stuk dus. Perfect om het gebit te reinigen.

Ja bij iedere slager of poelier hebben ze vlees waar je wat mee kan. Nooit varkensvlees geven!

Kuikentjes hoef je trouwens niet te snijden, die voer je helemaal heel. en behalve het botgehalte zijn die al compleet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:22

Laika, een kat hoeft ook niet elke dag volledig te eten hoor? Ik voer per week volledig, 2x per week een orgaanmaaltijd.

Ik weet wel zeker dat het goedkoper kan met BARF dan met Carnibest. Maar dan moet je wel echt veel vriesruimte hebben, aangezien je met een kilo vlees (in die porties bezorgt de goedkopere groothandel het) al ruim een week doet. Als je dus een volwaardige voorraad wilt hebben, heb je aardig wat kilo's in je vriezer..

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:35

Okee Chubby, ik had die info van voernatuurlijk.nl
Citaat:
Geef een kat deze percentages het liefst elke dag: Katten, eten in tegenstelling tot honden in de natuur voornamelijk gehele prooidieren. Het is daarom ook veel natuurlijker om elke dag deze genoemde percentages te verstrekken: een muis is ten slotte ook een "compleet pakketje".

Het is maar hoe je het leest eigenlijk. Het is "natuurlijker" om ze dagelijks compleet te voeren. Staat niet geschreven dat het moet, of beter is. ;) Ik denk dat je met 1 keer per week ook gewoon nog altijd "gezond" zit :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:32

Een muis is onderdeel van het menu en inderdaad een volledig pakketje. Maar ook duif, konijn, kwartel en dergelijke zijn onderdeel en maar weinig katten zullen die in 1x kunnen verorberen.

Ook de grotere katachtigen die dan weer op grotere prooien jagen, zullen een deel laten liggen (voor de volgende dag)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:13

Oke we hebben vandaag van die kipdrumsticks ofzo gekocht, redelijk kleine zodat het gewoon 1 portie is per kat.
Drie porties neergelegd (rauw) en de katten kwamen eraan omdat ze trek hadden (was etenstijd voor ze) en de enige die het wilde eten was waarempel onze kieskeurige dame die leeft volgens het principe 'wat de boer niet kent...'
Echt heel maf, ze greep die stick en rende ermee weg, hard grommend als er iemand in de buurt kwam enz.
Voor de andere katten hebben we ze bijna een uur laten liggen maar die keken en likten alleen maar wat.
Zonet greep de kat de volgende stick, die heb ik met veel gegrom af kunnen pakken en ik heb ze opgeborgen.
Ze heeft het botje laten liggen trouwens, dat zal wel even wennen zijn om te eten denk ik?
De anderen willen we een klein stukje vlees vanaf snijden en lichtjes koken en dan erbij leggen zodat ze al uit hetzelfde bordje eten en daarna misschien doorgaan met de hele stick.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 19:36

Laika schreef:
En smuldier is zo ongeveer het slechtste merk KVV :o Persoonlijk vind ik het niet meer op vlees lijken, maar meer op een bak snot :r

_O- _O- :')
.

1 van mijn poezen is nog steeds aan de spetterpoep... Wie van de twee weet ik nog steeds niet ^)
Laatst bijgewerkt door VDB op 15-01-10 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 19:42

opisop_shop schreef:
Wij voeren onze katten 3x daags een portie; sochtends, rond avondeten en voor slapengaan.
Ze zijn er echt dol op (hoewel we 1 zeer moeilijke eter hebben die gerust 2 dagen niet eet als mevrouw geen zin heeft...!) en toen we er net mee begonnen klommen ze bij je broekspijp omhoog en mepten het zo uit je handen; nooit geweten dat onze katten zo fel konden zijn :oo

Oh nog 1 vraag; hoe doen jullie het als je op vakantie bent en een ander past op je katten :=

Gewoon suede chaps aantrekken, Opisop. :D

Als er nu mensen moeten oppassen op mijn poezen, dan kunnen ze alles vinden. Ik hebnamelijk op ieder bakje met stift geschreven wat het is en de porties zijn klaar voor gebruik voor twee katten :-)