Hond dekt teef, teef in kreukels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:36

Beter lezen dan, ik ben wel meteen naar een DA gegaan. Dier liep namelijk kreupel als de neten. Alleen is dat een andere DA om de kosten te drukken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:37

Pauline schreef:
Goed, de tumor bleek een speekselklier te zijn die geen opening heeft in de mondholte. Daardoor is 10 maanden lang pus enz opgehoopt. Ze is een heel ander dier nu :)

Jeetje. Dat is dus gewoon een aangeboren afwijking geweest als ik dat zo hoor. Zoiets verwacht je ook niet snel bij een jonge hond van 8 maanden. Ik heb wel ervaring (Diagnose door DA en geholpen bij de operatie) met een hond die op latere leeftijd iets met zijn speekselklieren kreeg. Fijn dat ze dan weer goed opgeknapt is. Eigenlijk, nu ik door zit te denken, nog een wonder dat ze loops was geworden. Vaak zie je dat dieren die niet goed in hun vel zitten en iets mankeren ook niet geslachtsrijp worden. Zeker met een dusdanige slechte conditie (lijkt mij tenminste als je bijna niet kan eten en slikken)

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:38

Zilfstar schreef:
Pauline schreef:
Goed, de tumor bleek een speekselklier te zijn die geen opening heeft in de mondholte. Daardoor is 10 maanden lang pus enz opgehoopt. Ze is een heel ander dier nu :)

Jeetje. Dat is dus gewoon een aangeboren afwijking geweest als ik dat zo hoor. Zoiets verwacht je ook niet snel bij een jonge hond van 8 maanden. Ik heb wel ervaring (Diagnose door DA en geholpen bij de operatie) met een hond die op latere leeftijd iets met zijn speekselklieren kreeg. Fijn dat ze dan weer goed opgeknapt is. Eigenlijk, nu ik door zit te denken, nog een wonder dat ze loops was geworden. Vaak zie je dat dieren die niet goed in hun vel zitten en iets mankeren ook niet geslachtsrijp worden. Zeker met een dusdanige slechte conditie (lijkt mij tenminste als je bijna niet kan eten en slikken)

Daarom heeft ze zich waarschijnlijk dan ook laten dekken?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:39

Chiqa schreef:
De eerste keer loops, en dan al meteen drachtig? Sorrie maar dat gaat er bij mij niet in.
Een teef is pas vruchtbaar tussen de 9e en 12e dag dus dit klopt niet.

Denk quote mijzelf nog eens.

Maar bij veel teven (weet het percentage nu even niet) en zeker jonge teven die het voor het eerst zijn wil dat wel eens helemaal niet zo merkbaar zijn dat ze al 9 dagen loops zijn!
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 07-01-10 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:39

Zilfstar schreef:
Jenna schreef:
Nou de dierenarts assistente vertelde dat de sterilisatie werd gedaan bij 10 dagen dracht.
Vandaar.
Maar wat nou als die teef door de baarmoeder ontsteking gesteriliseerd moest worden?
Kan dat?

Ja dat kan. Beter nog: dat is bij een BM-ontsteking de enige optie (ik ben paraveterinair DA-assistente)

Hier mijn mening aangevuld met info/ mening van mijn oude werkgever die ik effe geraadpleegd heb.

8 maanden is wel heel jong om een baarmoederontsteking zo maar te krijgen. Meestal zie je dit bij ongesteriliseerde teven die op leeftijd zijn. Bij ons op de praktijk was het: oudere ongesteriliseerde teef met koorts: meteen komen en OK klaar maken voor sterilisatie. BM-ontsteking is heel gevaarlijk en eruit halen eigenlijk de enige optie.
Omdat de jonge teef dus gedekt was, is dit toch wel 99% zeker de reden van de ontsteking. Zeker gezien het ongewild is gebeurd, bij eerste loopsheid met een wrs niet schone reu. Dekreu-en worden vaak goed bijgehouden om voorhuidontsteking te voorkomen, iets wat bijna elke reu nml wel heeft.

Maar goed. Deze dus jonge teef is ongewild gedekt. Meteen gezien en gepoogd te verbreken. Daar kan door stress (ook als reu blijft staan) toch scheurtjes door zijn ontstaan met als gevolg het binnen dringen van een bacterie. Een ontsteking is het gevolg maar meestal is dat binnen enkele dagen al duidelijk door weinig eetlust, koorts etc.

Geen MAP gebruikt dus aangezien ze met 10 dagen dracht dus pas geopeerd is. Nou dat is ze niet meteen na de dekking. Dus de operatie zal zo'n 2 weken na de ongewenste dekking zijn gebeurd. Dus zo'n 14 dagen na de dekking waren de gezondheidsklachten dusdanig dat ze op het randje lag. Dan heeft de eigenaar of heel lang gewacht in de hoop dat beessie vanzelf op zou knappen OF door de verzwakking door de dekking van het weefsel (in combi wellicht met geen goede nazorg van de dekking: lees schoonhouden, wat extra hygiene in acht nemen) is er later alsnog vuil in gekomen wat de ontsteking secundair heeft veroorzaakt. Een BM-ontsteking op zo'n jonge leeftijd komt eigenlijk niet voor zonder een voorafgaand trauma.

Dus:
In mijn (en mijn DA's ) opinie erg dom dat mevrouw geen MAP gegeven heeft en het risico genomen heeft.
MAP had meteen gegeven moeten worden.
Er is dus lang gewacht. Dat riekt naar het willen houden van de pups.
Teef werd echter ziek. Danwel primair (en dat moet dan eigenlijk binnen enkele dagen toch wel een week merkbaar zijn geweest) door de dekking dan wel secundair door de dekking.
Enige optie is dan sterilisatie.

Dus eigenlijk kun je wel stellen dat de sterilisatie voortvloeit uit de dekking.
Maar ik kan niet aan de indruk ontkomen dat de mevrouw/ eigenaar van de teef hier toch ook steken heeft laten vallen door ten eerste niet te weten wanneer een teef loops is en ten tweede niet de juiste nazorg heeft gedaan omtrent afbreken dracht (MA-pil) of broodnodige extra zorg/ hygiene indien de dracht gehouden wilde worden.

Ik ben benieuwd naar het verhaal van de DA!

Dit soort informatie is dus gewoon super! Nooit geweten dat het zo kon...

Ik hoop dat TS en Pauline er samen goed zijn uitgekomen zonder verdere problemen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:40

riz95 schreef:
Daarom heeft ze zich waarschijnlijk dan ook laten dekken?

Nee zover ga ik niet. _O- :D
Ik vond het meer verwonderlijk dat ze loops was met een slechte conditie.

Enneuh.... bijna elke loopse teef laat zich gewillig dekken op de juiste dagen hoor. OOK de jonkies.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:41

Ik vind het niet zo heel gepast om te vertellen tot welke oplossing we zijn gekomen aangezien ik niet weet of Pauline wil dat ik dit op bokt zet.
Ik wist dus echt niet dat de eigenaar een bokker was anders had dit verhaal niet op bokt gezet.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:42

Nog een toevoeging en dan laat ik het hierbij. Ze hebben 40 minuten op elkaar gezeten. De dag erna is de reu 3 keer terwijl ze aangelijnd zat op haar gesprongen maar is dat meteen verbroken.

Hoe we dit oplossen is onze zaak, wat mij betreft .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:43

Jenna schreef:
Ik vind het niet zo heel gepast om te vertellen tot welke oplossing we zijn gekomen aangezien ik niet weet of Pauline wil dat ik dit op bokt zet.
Ik wist dus echt niet dat de eigenaar een bokker was anders had dit verhaal niet op bokt gezet.

Nja het verhaal staat op bokt, dus ik zou ook graag de oplossing zien.

Maar dat is aan jullie.

heb je wel een boktmeeting gehad nu hahaha :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:44

Denk dat we het eigenlijk gewoon maar beter hierbij kunnen laten...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:44

De dag erna?
Die reu kon wel heel goed sloten openmaken... en hij heeft nog een geweldig geheugen ook!
Dit werpt weer ander licht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:45

Storm76 schreef:
De dag erna?
Die reu kon wel heel goed sloten openmaken... en hij heeft nog een geweldig geheugen ook!
Dit werpt weer ander licht...

Idd erg vreemd...

Iris82

Jolliegirl schreef:

Ik vind jouw reactie eigenlijk vrij brutaal... :\
Ze reageren beiden toch dat dat hun zaak is?

Jolliegirl

Iris82 schreef:
Jolliegirl schreef:

Ik vind jouw reactie eigenlijk vrij brutaal... :\
Ze reageren beiden toch dat dat hun zaak is?

Had ik niet gezien ;)
kwam voor mijn reactie toen ik al op verzenden had geklikt :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:46

Jolliegirl schreef:
Had ik niet gezien ;)

Oké, no hard feelings. ;)

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:47

Pauline schreef:
Nog een toevoeging en dan laat ik het hierbij. Ze hebben 40 minuten op elkaar gezeten. De dag erna is de reu 3 keer terwijl ze aangelijnd zat op haar gesprongen maar is dat meteen verbroken.

Dat maakt het weer een heel ander verhaal.
ook dat het die dag en naar nog een paar keer gebeurd is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:48

Iris82 schreef:
Jolliegirl schreef:
Had ik niet gezien ;)

Oké, no hard feelings. ;)

hihi
ik had het via snelantwoorden gedaan, dus dan zie ik niet altijd als er nog reactie voor mij geplaatst zijn.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:49

Nog vreemder wordt het omdat niemand hier er vanaf schijnt te weten dat de hond van mn moeder de dag erna blijkbaar weer een poging tot dekken heeft gedaan.Dit is voor het eerst dat ik het hoor, tenminste het was voor het eerst dat ik dat hoorde van pauline net aan de telefoon.

Maar goed..het was niet mijn bedoeling een welles/nietes spelletje te spelen.
Mijn intenties waren gewoon oprecht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:51

Heb eens wat berichten nagekeken..

hopelijk komen jullie eruit.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 07-01-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:52

Dat lukt wel Jolliegirl. Dank je.

rakni

Re: Hond dekt teef, teef in kreukels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:55

wat een vervelend verhaal! Gelukkig hebben jullie een oplossing gevonden.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:56

Veel sterkte en succes voor alletwee de kanten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:58

Jolliegirl schreef:
Heb eens wat berichten nagekeken..

hopelijk komen jullie eruit.

Idd...dan kom je weer een heel ander verhaal tegen.....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:10

ik hoop dat beide eruit komen, vervelend voor beide partijen, beide hebben niet bewust schade willen berokkenen

wat betreft de schade
ik snap het probleem eerlijk gezegd niet zo
je bent daar gewoon WA voor verzekerd en die regelen het wel
het is niet zo dat je WA premie omhoog gaat bij schade dus waarom moeilijk doen
de reu heeft het teefje gedekt en schade berokkend, als de DA dat bevestigd is het een simpele zaak en een kwestie van even bij je verzekering melden

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:34

Pauline schreef:

Nu ik dit lees snap ik ook wel waarom jij als vrouwtje het wil verhalen.

sterkte nog met de teef...