Informatie gezocht over de husky

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:56

Roosje1987 schreef:
@ Sunny: Leuk dat je hier je verhaal doet, en dat je trots bent op je hond dat is hartstikke goed natuurlijk. Maar ik vind het dan wel weer erg laag om te zeggen dat mensen die wel een husky hebben getroffen waarbij het natuurlijke (of erin gefokte) gedrag simpelweg te sterk aanwezig was, iets verkeerd hebben gedaan in de opvoeding van hun hond. Erg jammer. Ik ga daar ook niet verder op in.

iets verkeerd gedaan in de opvoeding is misschien iets te extreem verwoord. maar ik bedoel daarmee dat ik er echt niet aan zou denken dat mijn hond ooit een schaap ofzow zou opeten. en waneer je dus een husky hebt die je gewoon houd als in de natuur in een roedel, dat het aan jezelf licht wanneer die ontsnapt en hij eet een schaap of wat dan ook op. hij kent dan niks anders, dus dan licht het echt bij jezelf.
en ik vindt het dan niet leuk om te lezen dat husky's worden verwoord als die rotbeesten die alles opeten wat ze tegen komen, want een husky is een hele vriendelijke en zachtaardig als je de goeie aandacht geeft.

RoosvanBlue

Re: Informatie gezocht over de husky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:05

Ik zal nooit zeggen dat het rotbeesten zijn, ik vind het nog steeds de meest geweldige honden die er bestaan. Wel wil ik mensen zoals TS duidelijk maken wanneer een husky niet zomaar bij haar plannen past.

Toen ik voor een eigen hond koos, ging ik bewust NIET voor een husky. Mijn hart ging er dan wel naar uit, maar de omstandigheden lieten dat simpelweg niet toe.

Wat is dan eerlijk? Als je nog de keuze hebt!

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:11

ik raad de husky ook zeker niet aan. het is een hele moeilijke hond. om er uit te krijgen wat er in zit kost heeeel veel moeite. en waarom zou je voor een husky kiezen hoewel andere rassen veel makkelijker zijn.
als ik opnieuw zou moeten kiezen dan ben ik er ook niet zeker van of ik de husky weer zou kiezen, omdat je heel lang bezig bent met de opvoeding.
maar dat er word gezegt dat het NOOIT kan, dat vindt ik dus niet.

en ik snap waarvoor er word overdreven, omdat heeeel veel mensen dit dus niet kunnen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:34

sunny44 schreef:

en ik snap waarvoor er word overdreven, omdat heeeel veel mensen dit dus niet kunnen.

Dan lees je ook wel heel selectief. Heb in mijn eerste post al aangegeven dat ik Husky's heb gekend die GG1 liepen en dan heb ik het wel over Huksy's met FCI stamboom, want van een Husky zonder stamboom weet je nooit of er ander bloed doorheen zit wat invloed kan hebben.
Ik heb ze ook in de agilityles gehad, zo bijzonder is dat niet.

Alleen voor wat TS allemaal wil is de Husky nu niet bepaald een slimme keuze.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:41

Dit wordt dus weer zo'n topic : gebed zonder einde !!!

14 jaar geleden dachten wij te weten waar we aan begonnen. Nu weten we wat we gedaan hebben. We hadden 2 teefjes met 1 jaar verschil : vragen om problemen.( super afstamming, allebei kampioen geworden ) Problemen : die hebben we ook echt wel gehad. ( na een jaar of 10 werden de dames verstandiger en rustiger) Nu heb ik nog een oud vloerkleedje van 14 jaar voor de kachel liggen, de andere hebben we helaas moeten laten inslapen op 11,5 jarige leeftijd. Ik heb het echt niet willen missen, maar heb wel als advies : BEZINT EER GE BEGINT !!!!

Zoveel mensen die dezelfde ervaringen hebben. Positieve en negatieve.

TS heeft haar besluit allang genomen. Ik, en met mij denk ik velen, hopen dat het de juiste is. Laat de toekomstige baasjes en de pup niet de dupe worden van een mode-trekje.

Ik heb met de oudste ook gg1 gelopen. Helaas is ze op het apporteren gezakt. (wat moet ik in godshemelsnaam met dat stokje ??) Luisteren en gehoorzaam kan ze als de beste, maar het blijft een malamute !!
Hoe ouder ze werd, hoe dominanter. Toen ze een jaar of 5 was, was los uitlaten niet meer verantwoord. Een buurhond die eerst vriendin was, werd ineens vijand nr. 1. Ze zou haar echt vermoord hebben.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:59

ThePast03 schreef:
sunny44 schreef:

Dan lees je ook wel heel selectief. Heb in mijn eerste post al aangegeven dat ik Husky's heb gekend die GG1 liepen en dan heb ik het wel over Huksy's met FCI stamboom, want van een Husky zonder stamboom weet je nooit of er ander bloed doorheen zit wat invloed kan hebben.
Ik heb ze ook in de agilityles gehad, zo bijzonder is dat niet.

Alleen voor wat TS allemaal wil is de Husky nu niet bepaald een slimme keuze.

ik zei ik : er word gezegt dat.
dus dat betekend niet door iedereen, maar dat er een paar mensen zeggen dat het dus nooit kan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:01

Waar zie jij dat staat dan? :?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:06

Moderatoropmerking:
De toonzetting wordt hier steeds grimmiger.
Als dit niet een beetje verbetert en we hier op een gewone manier elkaars meningen kunnen lezen, sluit ik dit topic.
TS heeft inmiddels al dagen niet gereageerd, die is de discussie kennelijk ook al moe.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:28

het word er inderdaad niet gezelliger hier haha. Hoop dat er inderdaad verstandige keuzes gemaakt wordn. Elke hond en elke eigenaar zijn anders. De ene luistere beter dan de andere als ze t maar beide naar hun zin hebben en vooral de hond goed behandeld word.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:33

Of ze goed los kunnen lopen is denk ik afhankelijk van hoe je ze opvoed. Ik kom altijd iemand tegen tijdens het wandelen die te paard is met 3 honden. Om er dan voor te zorgen dat de honden netjes bij hem blijven lopen gaat hij snoepjes gooien (soort hans en grietje idee), zo hebben de honden totaal geen oog meer voor mijn honden.
Waar je wel op moet letten is dat husky`s dus dat de husky nog heel dicht bij de wolf staat. Ze kunnen heel erg dominant zijn en hebben een hele goede''roedel' leider nodig (jou dus). Het is dus zeker belangrijk dat je goed weet hoe je een hond moet trainen.
Ik vind het trouwens een top idee om hem mee te nemen met het rijden, dat is echt super voor zo`n hond!
Veel succes er mee! :D

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 20:42

Dank voor de opmerking nickeltje werd het inderdaad een beetje moe van dat ze oordelen zonder mij te kennen, heb overings wel steeds mee gelezen.

Laat ik 1 ding voorop stellen bij mij komen de dieren die ik heb of in de toekomst neem altijd op de eerste plaats dus als er tegen die tijd nog twijfel is of gekomen dan nemen we geen husky maar hoe we er nu over denken wel.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:10

Waarom denk je dan dat een husky zo goed bij je past? daar ben ik wel eens benieuwd naar...en graag een andere reden dan het uiterlijk.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:34

IggyPop schreef:
Of ze goed los kunnen lopen is denk ik afhankelijk van hoe je ze opvoed.

Bij veel honden is dat zo, maar denk dat het bij husky toch wat lastiger is, die hebben nu eenmaal sterk dat gedrag qua weglopen en achter dingen aanjagen. Als ik er 1 zou hebben zou ik 'm iig nooit niet loslaten (heb er overigens ook nog nooit 1 los zien lopen, dus denk dat de kans niet zo heel groot is dat je er 1 treft die heel braaf los naast je blijft wandelen).

Een kennis had er 2.. op zijn koelkast zat een hangslot anders aten ze die helemaal leeg. En de keihoge schutting deed zijn werk prima, tot er een keer een kat over liep, hond zat eronder en floep was erover om de kat te vangen. En dat was echt geen laag sprongetje... ook iets om rekening mee te houden, gemiddelde schutting werkt volgens mij bij zulke honden niet om ze tegen te houden.

Denk dat het niet echt een goede keus is, zeker niet als je voor ogen hebt ermee buitenritten te maken met je paard (aangespannen of niet, met paard is niet een goede combi vind ik persoonlijk). Dan zou ik voor een ander ras kijk die daar wel geschikt voor is en ook goed los kan lopen!

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:09

Eindelijk sneeuw voor mijn Husky/Akita! Wordt echt een dag om te genieten van haar *\o/*
Heb met verbazing dit topic verder doorgelezen :roll: TS vraagt om advies omtrent de husky en velen van jullie hebben dit ook gegeven. Maar er wordt haar ook een mening opgedrongen waar ze niet om gevraagd heeft.
Tuurlijk is het niet de makkelijkste hond, maar om de husky nu af te schilderen als een of ander ontspoort soort hond gaat me echt te ver. Ik heb in elk geval heel veel plezier van mijn hond ondanks dat ik ook wat negatieve dingen met haar mee heb gemaakt.
Woon je op een flatje 9 hoog, werk je van 9 tot 5, is de enige uitlaatmogelijkheid 3x per dag een kwartiertje, dan moet je niet aan zo'n ras beginnen.
Kun je er de tijd voor vrij maken om flinke wandelingen een aantal keren per dag te maken. Ben je bereid veel energie in de opvoeding te steken. Neem je alle negatieve kanten van de husky voor lief? Dan zul je naar mijn mening een fantastisch fijne hond hebben.

Ik ben na 12 jaar in elk geval nog steeds dolblij met mijn Chelsea :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:40

@Augurk
Ik heb begrepen dat TS de hond genoeg beweging kan geven, alleen dat ze hem dan los moet meenemen (tijdens het paardrijden in het bos). En daar zit het hem juist in.
Alle fokkers zeggen dat 99,9% van de Husky een keer gaat lopen en zijn jachtinstinct achterna gaat (ook de "goed" opgevoede).
Je moet ervan uitgaan dat je een Husky niet los kan laten lopen. Dan kun je wel zeggen, maar ik ga hem wel goed opvoeden...., maar dat is wel wat eigenwijs van TS en andere; als iedereen met ervaring met de Husky (en dan vooral de fokker) zegt dat het niet kan en absoluut niet verantwoord is.