hip he, t ratten topic. Hebben afgelopen zomer ook een meeting gedaan, was reuze gezellig
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

gebruik ik ook voor me hamsters. Omdat ik erg overgevoelig reageer op stof en daar verkouden van word. 
arans schreef:xLiezel schreef:Je kunt het beste idd dan 2 vrouwtjes nemen... 2 mannetjes gaan vrijwel eigenlijk nooit goed!
Toen ik nog erg jong was hadden wij 2 mannen en nooit problemen mee gehad.
Nu hebben we 2 vrouwtjes en die zitten de hele tijd mert elkaar te stoeien ( wel vriendelijk hoor)

SRG schreef:@ Christel1857:
Niet persoonlijk tegen jou bedoelt hoor, maar voor het welzijn van ratjes in het algemeen...
Laat alsjeblieft je ratten niet ondoordacht (en daar bedoel ik mee, zonder de hele genetica van eerdere generaties uit te pluizen, te selecteren op een zo gezond mogelijke lijn) je ratjes rittens krijgen. Je kan nog wel zo zeker zijn dat het geen inteelt rittens zijn, maar dat geeft geen garantie naar gezonde rittens met een leuk karakter. Je weet waarschijnlijk niets of weinig van de ouders en andere familieleden van je ratten, dus hoe weet je of je rittens een grote kans op tumoren hebben? Of er geen valse karakters in de vorige generatie zaten, allemaal dingen die makkelijk overerven.
Je kan er natuurlijk nu niets meer aan doen, maar denk ajb de volgende keer na voordat je weer een nestje op de wereld zet. Als het je leuk lijkt om een keer een nestje op te voeden kan je bijvoorbeeld ook aan een opvang vragen of je, als zij een keer veel nesten hebben, een nestje mag opvangen en opvoeden.
Ratteries proberen namelijk wél zo gezond mogelijke rittens op de wereld te laten komen, omdat ratten natuurlijk al snel ziek worden en een niet al te lange levensduur hebben.
Nogmaals, dit is echt niet om jouneer te halen of te kwetsen ofzo... maar meer zodat je ziet wat de gevolgen van zo'n nestje nou eigenlijk zijn...
En uit 2 verschillende landen ook nog. Niet zo snel conclusies trekken, ik weet heel erg goed waar ik mee bezig ben. Overigens zijn op dit moment alleen nog de mannetjes over. 
SRG schreef:Oh sorry Christel, dan heb ik indd te vroeg mijn conclusies getrokken... maar door je woordkeus (bijv... bruin jap ipv augouti jap en kleuren als amber en bruin met witte pootjes) dacht ik een beetje te kunnen lezen dat je er niet zo doordacht mee bezig was.. Maar sorry, had het indd eerst ff moeten vragen.
Ze zijn nu gelukkig allemaal weg naar leuke mensen dus eind goed al goed
Maar dit was mijn eerste nestje ratjes. Vond het zo leuk dat ik misschien over een tijdje nog een nestje doe. De kleuren waren ook precies zoals ik had gehoopt (2 x champagne
) nja heel leuke ervaring in ieder geval voor mensen die de tijd hebben zoals ik