Mijn konijn gromt!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dennisje

Re: konijn die gromt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:11

maar dan heb ik een vraag.
ik heb een mannetjes konijn voor zover ik weet genaamd jip ongeveer een jaar oud. heb hem gekregen dus vandaar dat ik nog niet alles weet en ben hem voorzichtig ermee bezig om hem te laten wennen aan mij enzo en hij eet graag snoepjes enzo uit me hand inmiddels haha.

maar daar kan ik toch niks bijzetten?

ja ene vrouwtje maar dan meot hij gecastreerd worden!
en das heel duur en hij stata onder mijn cavia`s. die zitten wel met zn 2e.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:36

Wat noem jij duur? Mijn rammetje is vorig jaar voor 40 euro gecastreerd en even informeren bij verschillende praktijken kan nog wel eens wat prijsverschil opleveren. (Dit is alleen niet mijn dierenarts, maar die van de vorige eigenaren.)

En het karakter van een dier dat alleen zit kan totaal anders zijn dan als hij/zij een maatje heeft. Mijn omgeving had ernstige twijfels bij mijn plan om mijn eigenwijze, dominante voedster een maatje te geven. En toen koos ik ook nog een klein, verlegen rammetje, dus ze hadden al medelijden met hem. Maar dat kleine ventje is wel de baas over die eigenwijze dame die twee keer zo groot is als hij.

Die voedster had trouwens in het begin ook last van territoriumdrift, maar ze zat toen ook in een veel te klein hok. (Ze is een vondeling en dus was het onvoorbereid en ongepland dat er een konijn kwam.) Toen ze meer ruimte kreeg stopte ze met aanvallen als je wilde voeren, nu valt ze alleen nog wel eens het vegertje aan als ik hun verblijf ga schoonmaken. Maar na een aanval kiest ze er voor om maar aan de andere kant van de kamer onder de bank te gaan zitten.

Over die eerste tijd dat ze alleen was durf ik wel te zeggen dat ze niet ongelukkig was, maar ik zie aan alles dat ze nu met een maatje gewoon veel gelukkiger is.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:26

mijn konijn deed dat ook , hij begon te grommen en toen viel die aan .
en wat het geweest was geen idee .
Inmiddels is die al een tijdje dood .

vond het ook maar heel raar .
maar als die uit zijn hok was was die verder super lief :)

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 23:27

was die alleen?

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:35

Niien_S schreef:
was die alleen?

ja die zat ook alleen :)
wel in een heel groot hok .

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:27

x_Marr schreef:
Aparte hokken is niet samen.
Kan ook best frusterend zijn om 1 soortgenoot te zien maar daar niet aan te kunnen snuffelen of mee te kunnen spelen, slapen, wassen ed.

Vind het verbazingwekkend hoeveel mensen konijnenwelzijn blijkbaar niet belangrijk vinden.. had er meer van verwacht op een paardenforum, neem toch aan dat als je iets met paarden het je ook wel iets hebt met de andere dieren die je neemt.

Haha mijn konijnen aan bod? :D
Tsja, wat wil je met twee Franse Hangoren? :') Ik heb ze weleens samen in een hok gehad maar dat was niet te doen, veel te klein. Een groot hok kunnen wij niet kwijt. Overigens spelen ze vaak zat met elkaar. Nee hoor, mijn konijnen hebben 't absoluut niet slecht! :D

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:33

haha ja mijn konijntje deed het ook was ook een vrouwtje.. _O-
ze kwam zeer zeker geen aandacht te kort.. maar af en toe indd dan gromde ze een keer..
maar verder altijd een lief meissie geweest mocht elke avond bij ons door het huis rennen
en ze liep in de zomer lekker buiten en ze is 6 geworden..
maar daarna heb ik 2 rammetjes gehad waarvan er nu nog maar 1 leeft maar die heb ik het nog
nooit horen doen..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:34

Niien_S schreef:
Apart dat er niet veel meer mensen zijn die dit herkennen, het zal toch niet aan mij liggen?

Meeste mensen houden ook geen konijnen alleen. :)*

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:50

x_Marr schreef:
xNursiex schreef:

En een mooi hok?
Konijnen in een hok, dat vind ik pas zielig!
Mensen roepen erg snel dat geen maatje zielig is, blijkt nu ook maar weer. Maar twee
konijnen in een hok vind ik pas sneu.
Stel je voor dat je nu een slaapkamer zit en als je vergroot krijg je er de ruimte van je badkamer bij. Wat een luxe ;)
Geef dat dier een stukje tuin/balkon/een kamer gedeelte. Kunnen ze rennen.
Wat ook konijnen zijn vluchtdieren.

Jij ziet zeker alleen maar die dierenwinkelhokken voor je? Er bestaan ook nog andere hokken hoor :)*
Als ik het balkon vergelijk van mijn oma met mijn hok(+ ren eraan) is dat even groot.

En moet het dan of een maatje zijn of een groter hok? Sinds wanneer kan beide niet meer?
Waarom ga je iemand aanvallen die dezelfde ideeen waarschijnlijk heeft als jou? :+

Magda: Dat je konijnen blijven leven zegt niet dat ze o zo gelukkig zijn.
Tuurlijk jij zou ook overleven als je alleen op de wereld bent. Maar ben je dan ook echt gelukkig? ;)
Dit heet niet vermenselijken, dat is iets heel anders, dit is een vergelijking met mensen, want blijkbaar is dat nodig voor de mensen die niet kunnen snappen dat konijnen samen gelukkiger zijn.

Mjay: Dat klopt dus niet, zijn genoeg voedsters die dan stoppen met grommen en aanvallen.
Ken ook genoeg voedsters die dat niet doen(het grommen)... heel veel zelfs.. in de opvang waar ik stage loop.

Ik val je niet aan, ik geef mijn mening over hokken.
Jij noemde het alleen zitten van een konijn dierenmishandeling, misschien voel ik me dan ook wel aangevallen? :)*
Zeker als de reden vermeld dat een vriendje nu niet kan, zie de al veel vaker uitgelegde reden. Als daar geen begrip voor is en er steeds met hetzelfde terug word gekomen is er ook geen eerlijke discussie meer mogelijk.

edit: Ik lees dat je een "aanval" bedoelde op iemand met hetzelfde idee.
Maar ik vind hokken echt uit den boze. Dus dan mag ik dag zeggen, net zoals jij van mij mag vinden, ondanks
dat ik gek op op de pluizige knagers, dat ik niet goed ben voor mijn konijn als deze alleen zit. Want daar neem jij
ook geen blad mee voor de mond.
Daarbij omschrijf je niet wat je met hok bedoelde en ja dat had ik kunnen vragen. Maar ik ging uit van een hok,
niet van een ren want dat noemde je niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:57

Hannah_Menno schreef:
x_Marr schreef:
Aparte hokken is niet samen.
Kan ook best frusterend zijn om 1 soortgenoot te zien maar daar niet aan te kunnen snuffelen of mee te kunnen spelen, slapen, wassen ed.

Vind het verbazingwekkend hoeveel mensen konijnenwelzijn blijkbaar niet belangrijk vinden.. had er meer van verwacht op een paardenforum, neem toch aan dat als je iets met paarden het je ook wel iets hebt met de andere dieren die je neemt.

Haha mijn konijnen aan bod? :D
Tsja, wat wil je met twee Franse Hangoren? :') Ik heb ze weleens samen in een hok gehad maar dat was niet te doen, veel te klein. Een groot hok kunnen wij niet kwijt. Overigens spelen ze vaak zat met elkaar. Nee hoor, mijn konijnen hebben 't absoluut niet slecht! :D

Goed dat je je aangesproken voelt, maar nee dat eerste was niet tegen jou, er was namelijk iemand boven mijn post waar ik op reageerde met dat eerste.

Waarom koop je franse hangoren als je al weet dat je dat je ze niet samen in 1 hok kunt houden omdat je daar de ruimte niet voor hebt? Beetje raar trouwens, want meestal nemen 2 hokken meer ruimte in dan 1 grote..

xNursiex: Beter lezen zou ook wel goed zijn, leg me geen woorden in de mond die ik niet gezegd hebt.
Het is niet of of, het is en en.
EN een ruim genoeg hok EN een soortgenoot (en daarnaast natuurlijk correcte verzorging) maken een konijn gewoon het gelukkigst.
Er zijn heel soms uitzonderingen van konijnen die gewoon geen sociale vaardigheden opgedaan hebben en dus helaas niet meer samen kunnen, maar dat komt niet super vaak voor.

De reden dat konijnen vaak alleen zitten is puur gemak of egoisme. Of het konijn kan niet samen met andere soortgenoten omdat ze het ooit met 1 konijn hebben geprobeerd en dat niet wou. Tja vind jij iedereen leuk dan?
Als mensen zich eerst eens goed zouden inlezen voordat ze konijnen aanschaffen zou het al heel erg schelen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:00

Tegenwoordig zijn er veel hokken met ren eronder te koop. En veel grotere formaten dan je in een dierenwinkel vind. Zo'n hok heb ik, en dan er ook nog een ren aangemaakt, omdat ik die ruimte kon bieden(met wel even een discussie met mn moeder :+) en dat dan niet achterwege wou laten.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:00

x_Marr schreef:
xNursiex: Beter lezen zou ook wel goed zijn, leg me geen woorden in de mond die ik niet gezegd hebt.
Het is niet of of, het is en en.
EN een ruim genoeg hok EN een soortgenoot (en daarnaast natuurlijk correcte verzorging) maken een konijn gewoon het gelukkigst.
Er zijn heel soms uitzonderingen van konijnen die gewoon geen sociale vaardigheden opgedaan hebben en dus helaas niet meer samen kunnen, maar dat komt niet super vaak voor.

De reden dat konijnen vaak alleen zitten is puur gemak of egoisme. Of het konijn kan niet samen met andere soortgenoten omdat ze het ooit met 1 konijn hebben geprobeerd en dat niet wou. Tja vind jij iedereen leuk dan?
Als mensen zich eerst eens goed zouden inlezen voordat ze konijnen aanschaffen zou het al heel erg schelen.

Dat EN EN het beste is, ik heb zelf al aangegeven dat ik ook inzie.
Maar ik heb ook al aangeven waarom dat momenteel niet mogelijk is.

Toch raar. Als iemand een pony wil kopen buiten zijn ouders om wordt dat penny genoemd. Maar als het om konijnen
gaat moet dat ineens maar kunnen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:06

Ik zou zelf meer moeite doen om die laatste paar jaar er toch voor Ko nog een konijn bij te hebben.
Je ouders vinden het ook niet goed als er een konijn rond dezelfde leeftijd van Ko bij komt? Want er zitten soms ook nog oude konijnen in een opvang... die vaak helaas geen plekje meer krijgen omdat mensen ze te oud vinden of een jong konijn hebben waar een leeftijdsgenootje bij gekoppeld moet worden.

Ik heb ook nergens gezegd dat je het buiten je ouders om moet doen.
En een konijn en paard verschillen nogal kwa formaat en kostenpot :+

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:13

x_Marr schreef:
Ik zou zelf meer moeite doen om die laatste paar jaar er toch voor Ko nog een konijn bij te hebben.
Je ouders vinden het ook niet goed als er een konijn rond dezelfde leeftijd van Ko bij komt? Want er zitten soms ook nog oude konijnen in een opvang... die vaak helaas geen plekje meer krijgen omdat mensen ze te oud vinden of een jong konijn hebben waar een leeftijdsgenootje bij gekoppeld moet worden.

Ik heb ook nergens gezegd dat je het buiten je ouders om moet doen.
En een konijn en paard verschillen nogal kwa formaat en kostenpot :+

Het is gewoon geen konijn erbij in het algemeen. Je bent niet op de hoogte van de moeite die ik heb gedaan, dus ik vind
dat je op dat vlak me niet kunt veroordelen. Ik ga echt niet zomaar met de pakken neer zitten. Maar soms is een nee, ook echt
een nee.

De kostenpot maakt geen verschil en het formaat staat er ook buiten. Het gaat mij erom dat je sommige dingen gewoon
niet zonder wederzijdse toestemming kunt doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:21

De kostenpot maakt geen verschil? :+
Ik vind ook niet dat je dat kunt doen maar om dan een paard en ene konijn te vergelijken... :+

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:29

mag ik vragen hoelang je je konijn al hebt?
er nu nog een bijzetten gaat echt niet goed dat wordt geheid vechten :n
jou konijn zit nu in zijn eentje in een hok en dat is nu dus in haar ogen háár hok.
als je er nu een ander konijntje bijdoet zal ze dat niet accepteren en kan je dat arme ding binnen de kortste keren naar de dierenarts brengen om te laten oplappen ben ik bang ;)
dat grommen herken ik trouwens wel maar mijn konijn staat samen met een ander konijntje.
ze zijn precies tegelijk in hun nieuwe hok gekomen.
eerst was het echt bitchfight maar na een paar daagjes waren het al beste vriendinnetjes en wasten ze elkaar.
en ach de grommer (zo noem ik hem nu maar even :+ ) is vanzichzelf al een beetje sjaggie gewoon maar negeren.
ik ben trouwens een keer gebeten door haar maar dit accepteer ik absoluut niet!
ik gaf haar gelijk een tik op d'r neus en sindsdien nooit meer gebeurd, ze weet nu in welke rangorde ze staat. en die ander is een en al knuffel :D

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:30

Natuurlijk maakt de kostenpot geen verschil! Als iemand niet instemt over iets dan maakt het toch niet wat de kosten zijn.
Ik geeft het op :D

Ik ga de mooie bolletje in het scherm afklikken en mezelf richten op andere zondagse zaken :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:32

mimeslosydy schreef:
mag ik vragen hoelang je je konijn al hebt?
er nu nog een bijzetten gaat echt niet goed dat wordt geheid vechten :n
jou konijn zit nu in zijn eentje in een hok en dat is nu dus in haar ogen háár hok.
als je er nu een ander konijntje bijdoet zal ze dat niet accepteren en kan je dat arme ding binnen de kortste keren naar de dierenarts brengen om te laten oplappen ben ik bang ;)
dat grommen herken ik trouwens wel maar mijn konijn staat samen met een ander konijntje.
ze zijn precies tegelijk in hun nieuwe hok gekomen.
eerst was het echt bitchfight maar na een paar daagjes waren het al beste vriendinnetjes en wasten ze elkaar.
en ach de grommer (zo noem ik hem nu maar even :+ ) is vanzichzelf al een beetje sjaggie gewoon maar negeren.
ik ben trouwens een keer gebeten door haar maar dit accepteer ik absoluut niet!
ik gaf haar gelijk een tik op d'r neus en sindsdien nooit meer gebeurd, ze weet nu in welke rangorde ze staat. en die ander is een en al knuffel :D

Daarom moet je ook op neutraal terrein koppelen, dus nee inderdaad niet zo ineens pats boem in haar hok zetten.
Ook moet je het hok schoonmaken en een sopje geven voordat je ze er weer inzet, zodat haar geuren eruit zijn.

Dat lijkt mij wel xNursiex.
10 euro per maand of over de 100 per maand....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:44

x_Marr schreef:
Goed dat je je aangesproken voelt, maar nee dat eerste was niet tegen jou, er was namelijk iemand boven mijn post waar ik op reageerde met dat eerste.

Waarom koop je franse hangoren als je al weet dat je dat je ze niet samen in 1 hok kunt houden omdat je daar de ruimte niet voor hebt? Beetje raar trouwens, want meestal nemen 2 hokken meer ruimte in dan 1 grote..

Ten eerste had je het wél over mij omdat mijn vriendin het over mij had! :D
Ik had eerst 1 franse hangoor, toen vond ik het tijd voor een tweede. Wij hebben nu een plek waar twee hokken kunnen staan (niet 1 grote want dat past niet tussen twee bomen) en waar ze niet in de zon, tocht of regen staan.
Dus je kunt me een vreselijk schuldgevoel aan gaan zitten praten, try it! lukt je niet! :) Mijn konijnen zijn vrolijk, behalve Pruts dan, die kan nog weleens haar knorrige periode's hebben. Maar die is er als tweede bijgekomen, heeft nooit alleen gezeten. Is gesteriliseerd (omdat vrouwtjes konijnen 9 v/d 10 keer doodgaan aan baarmoederhalskanker. Dit heb ik zelf moeten betalen maar MAN wat ben ik slecht voor mijn konijnen! _O- ) omdat ze altijd knorde, na sterilisatie is het beter geworden maar ze knort nog steeds. En dit doet ze OOK als ze buiten met het andere konijn loopt! Dus.. wat is daar de reden dan van volgens jou? :)

Air

Re: Mijn konijn gromt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:48

Ik heb nergens gezegd dat konijnen niet kunnen knorren als ze samen zitten :)
Ik heb gezegd dat als een konijn knort (en evt. aanvalt) EN aanvalt dat hoogstwaarschijnlijk kan komen omdat het konijn alleen zit.

Kan je die 2 hokken niet met elkaar verbinden?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:50

Nee, ik heb dat al gevraagd aan mijn pappie en mammie maar die willen daar geen moeite voor doen! _O- Overigens gaat dat denk ik ook een beetje moeilijk! ;p
We zijn nu al wel aan het kijken voor een ren waar ze gewoon de hele dag samen in kunnen zitten zonder dat ik er de hele tijd bij moet zitten. Omdat ik ze heb leren springen over dingen heen springen ze nu vaak over hegjes heen in de tuin zodat ze ontsnappen! _O-

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:52

Hoe staan je hokken dan?
Je bent geen 12 meer, denk dat je zelf ook wel wat kan toch? ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:53

Ik zal even een foto maken!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:58

Afbeelding

Pruts (bruin) en Flappie (grijs/wit bont)
als ik ze aan elkaar ZOU maken kunnen ze niet meer op die plek staan. Zoals ik eerder al zei is deze plek het fijnst voor hun, in de zomer hebben ze alleen 's morgens zonlicht zodat het niet te warm word. In de winter regent het íets in (we hebben al plastic flapjes ervoor hangen).

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:46

Maar je kunt ze toch ook in een hoekje tegen elkaar aan zetten? Gat in een zijkant, aan elkaar maken met ijzerdraad en klaar is je grotere hok. Wat zijn de afmetingen van de hokken eigelijk? Ik vind het namelijk klein ogen voor franse hangoren.