Je eigen koe houden en laten doden voor het vlees?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij een kalf kunnen op laten groeien om daarna te slachten?

Ja, dan weet ik in ieder geval wat voor vlees ik eet
72 (25%)
Ja, geen probleem mee
40 (14%)
Nee
162 (57%)
Anders nl
9 (3%)

Totaal aantal stemmen: 283

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:50

Yamcha schreef:
Slachten is moord?

Da's leuk om te horen als je je paard laat slachten omdat het niet meer gaat...... echt heel tactisch wel.......

Als het zoveel pijn heeft dat het niet meer gaat dan is het vanzelfsprekend, maar het gaat hier over gezonde dieren. Die koe mankeert toch zeker niks?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:50

Nuchter zeg ik ja.
Maar zie ik een foto van die lieve Billy zeg ik heel hard nee. :D :')

Maar ik vind het heel knap als je het kan.
Dan weet je tenminste zeker dat je stuk vlees een goed leven heeft gehad.

Maargoed ik vind het idee super!
Een voor mij vreemd dier heb ik absoluut geen moeite mee, maar mijn 'huisdieren'?
Ik weet niet of ik het zou kunnen.
Alles wat hier komt blijft tot de dood, maargoed dan heb ik het ook niet over koeien maar kleinere dieren.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:52

Iris82 schreef:
Brainless schreef:
Dus een paard/hond laten inslapen dor de DA is dan ook moord.

Definitie van moord:

Moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven.

Dus nee, dieren slachten is geen moord.

misschien is het wel wettig om dieren te mogen slachten op de wijze zoals ze het doen,
maar het is wel opzettelijk, bedacht dat je het dier op gaat eten en je berooft het dier ook van het leven.

Breghje

Re: Je eigen koe houden en laten doden voor het vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:59

Ja, geen probleem mee. Vrienden van ons hebben ook op die manier koeien, en om de zoveel tijd wordt er eentje geslacht. Ze hebben een heeerlijk leven gehad, geen rare voedingstoestanden / medicatie / kistkalverengedoe en daarna genieten wij zorgeloos van heerlijk vlees.

Ik vind dit een fijner idee dan dat de koeien die amper buitenlucht hebben gezien geslacht worden, en ze slachten puur voor eigen consumptie.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:14

Stel je voor: Iemand houdt héél erg van mensenvlees en hij begint stiekem allemaal mensen te vermoorden om ze op te eten. Maar dan komt iemand erachter en hij moet voor de rechter komen. De rechter zal hem écht niet vrijspreken omdat hij ze vermoorde 'met het oog op het te verkrijgen vlees'...
Maar bij dieren is het opeens heel anders! Je mag ze gerust hun hele leven opsluiten, martelen, vetmestel en vermoorden om ze daarna op te eten, daar krijg je geen straf voor!
En waarom?
Volgens mij is het begrip 'slachten' en 'moorden' alleen verschillend omdat dieren (wat we trouwens zelf ook zijn) blijkbaar minderwaardig zijn dan mensen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:37

@Fenna1995
Ja er is nu eenmaal een verschil tussen mensen en dieren.
- Je hond mag je 3x per dag uitlaten aan een halsband met riem. Met je kind/vrouw/man mag dat niet.
- Een konijn mag je in een hokje stoppen of en een ren in de tuin, je vrouw/man niet (kinderen dan weer wel tot een bepaalde leeftijd).
- Je paard mag je opsluiten in een weiland en als je wilt er een zadel opleggen, erop gaan zitten en beslissen waar hij heen moet gaan (en hoe snel).

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:40

Vlees van dieren die NIET opgegroeid en gefokt zijn in de bio industrie is veel gezonder.
Omdat men weet wat er met het vlees is gebeurd.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:50

Hoe staan jullie dan tegenover ritueel slachten?
Het zogenaamde halal vlees?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:51

annastasia schreef:

Wij verkopen dit nl ook in de winkel. En als mensen vragen wat het is en je vertelt het ze dan hoeft 3/4 van de mensen die frikandellen of kroketten al niet meer.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:16

Nee.
Dit zou ik absoluut niet kunnen.
Voor een dier zorgen, een band bouwen en daarna een stuk ervan op mijn bord zien liggen en nog op eten ook?
Absolutely not.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:22

Ik denk dat ik het wel zou kunnen. Nu we in Zweden wonen is het wel het plan dusss. Koeien, schapen, kippen en wellicht een varken. Af en toe een stukje eland tussendoor;-)

Ik denk dat het wel scheelt als je ze geen naam geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:43

annastasia schreef:

Als ik "gewoon" slachten niet afkeur, kan ik halal ook moeilijk afkeuren imo :)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:17

Clovertje schreef:

geen naam geven.. wat zeg je dan? (in het geval dat je één koe hebt, gaat dit topic btw ook over) ik ga even naar DE koe?

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:23

Wijzelf hebben een vleesvee bedrijf, dus ik zeg makkelijk ja.
Hoe ouder het dier hoe taaier het vlees, je kan evt het dier ook aan een slager verkopen dan hoef je je diepvries niet in met tranen als gevolg dat je vriendje niet in jou pan ligt. :Y)

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:33

tja valt te zien denk ik langs welke kant je het beziet

jij geeft dat dier een aantal jaren een écht goed leven en in 'ruil' daarvoor doe je hem dood
dan genieten ze echt van het leven in vergelijking met andere koeien
wij doen da ook met onze koeien (hebben er nu 4) en zijn alle 4 vol.
is echt enorm lekkker vlees !

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:40

ja!
Het is moeilijk, pijnlijk en verdrietig maar ik weet wel dat het vlees dat ik eet een waardig leven heeft gehad.
Ik vind het ook heel belangrijk om bewust te zijn van wat ik eet, ik haal het niet meer in mijn hoofd een stukje (dierbaar) vlees weg te gooien.
Zelf slachten krijg ik (nog) niet over mijn hart maar het in de vriezer leggen wel.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:52

fenna1995 schreef:
Clovertje schreef:

geen naam geven.. wat zeg je dan? (in het geval dat je één koe hebt, gaat dit topic btw ook over) ik ga even naar DE koe?

Eeeh, ja, zo zou ik het doen ja, dan weet iedereen toch wat je bedoelt? (en ik snapte wel dat het topic om 1 koe ging hoor, maar bedankt dat je mer nog op wees :+ )
Trouwens, koeien zijn kuddedieren, net als paarden, dus een beetje sneu is 1 koe wel, zelfs al staat hij met paarden.
Hier in Zweden is er een welzijnswet die dat niet teostaat. Asl je een kuddedier wilt houden moet je er minimaal dus 2 hebben, van dezelfde soort, dus niet een paard en een koe, nee 2 paarden en/of 2 koeien. Hele goede wet vind ik, kan NL wat van leren!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:55

fenna1995 schreef:
Stel je voor: Iemand houdt héél erg van mensenvlees en hij begint stiekem allemaal mensen te vermoorden om ze op te eten. Maar dan komt iemand erachter en hij moet voor de rechter komen. De rechter zal hem écht niet vrijspreken omdat hij ze vermoorde 'met het oog op het te verkrijgen vlees'...
Maar bij dieren is het opeens heel anders! Je mag ze gerust hun hele leven opsluiten, martelen, vetmestel en vermoorden om ze daarna op te eten, daar krijg je geen straf voor!
En waarom?
Volgens mij is het begrip 'slachten' en 'moorden' alleen verschillend omdat dieren (wat we trouwens zelf ook zijn) blijkbaar minderwaardig zijn dan mensen.

Ben je veganist? Alleen dan kun je deze mening verkondigen zonder hypocriet te zijn. Eet je kaas? Drink je melk? Dan zijn er een boel kalfjes voor jouw eten /drinken "vermoord".

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:56

fenna1995 schreef:
Clovertje schreef:

Zou trouwens geen nut hebben bij mij. Dan word het Koe, en zie ik dat beestje toch nog even graag :D .

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:58

Daar ben ik ook echt voorstander van voor meerdere dieren te houden en niet een, Nederland is er mee bezig maar zo snel zijn ze hier niet, die moeten eerst tien jaar kijken naar een ander land, voordat ze een beslissing nemen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:59

Als ik mondeling een afspraak heb met een boer of van een afstandje een koe koop met het idee dat die speciaal geslacht word voor mij; ja hoor.

Zelf een stiertje kopen, opvoeden, knuffelen, troetelen etc? Echt niet :')

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:00

@ BraveSpots: zou heel goed kunnen dat het daar bij ons ook op gaat uitdraaien hoor ;-)

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:03

Wij hebben vroeger ook koeien en stieren gehad, Elk jaar werd er 1 geslacht voor ons en de familie, het was altijd een familie aangelegenheid, de stier/koe werd naar de plaatselijk slagerij gebracht en geslacht, dan gingen mijn moeder en tantes het vlees verwerken(biefstuk,gehakt enz).

Ik zou er geen probleem mee hebben omdat het bij ons een goed leven heeft gehad,kun je van het meest vlees niet meer zeggen, en ik was toen jong,ik speelde met de koeien maar ik wist wel waar het vlees vandaan kwam en was er trots op.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:05

wij eten altijd ons eigen vlees en ik moet zeggen, veel lekkerder dan uit de supermarkt. ;)
Moet zeggen dat 5 al aardig oud is om te slachten, wij hebben ze meestal zo tussen de 18 en 20 maanden....

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:14

dots83 schreef:
wij eten altijd ons eigen vlees en ik moet zeggen, veel lekkerder dan uit de supermarkt. ;)
Moet zeggen dat 5 al aardig oud is om te slachten, wij hebben ze meestal zo tussen de 18 en 20 maanden....

Brrr die zijn amper volwassen... ;(

Vraag me toch af hoe dit topic had gelopen als ik gezegd had dat ik een dik belgisch trekpaard had lopen die in naar de slacht wou brengen.