De perfecte hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:23

Chen schreef:
De vraag die voor mij nu overblijft is een raszuivere labrador of een kruising met een herder of iets anders. Ik heb contact gehad met 1 fokker hij had nog 1 teefje over van een kruising mechelse herder x labrador, 7 weken oud. Vinden jullie dat ik moet gaan kijken? Ik heb al 2 mensen gehoord die het tegen zijn iemand wel voor?

Ik heb niet heel het topic gelezen maar zijn de ouders getest op zaken als bijv. HD? Zo niet, dan zou ik al niet gaan kijken (ik vind geteste ouders een hele belangrijke voorwaarde om de kans op een gezonde pup zo groot mogelijk te maken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:38

Mlies schreef:
Helemaal met Yamcha eens, en dan moet ik zeggen dat ik de Mechelaars die ik ken nog vele malen drukker/neurotischer/feller vind dan de Duitsers..

Ik ga hier geen ras neer gooien, die moet je zelf uitkiezen.. Maar als je een Lab leuk vindt, denk ik niet dat een Mechel ook in dat zelfde eisenpakketje past..

Herken ik hoor, ik ben echt een herder-mens, maar wel bewust de keuze voor Duitsers gemaakt.

Wat ik er maar mee wilde zeggen is dat je echt wel de tijd en de energie voor een herder moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:39

Chiqa schreef:
Helemaal met het laatste eens wat Mlies zegt, dat is appelen met peren vergelijken....ik vraag mij daarom ook oprecht af hoe TS aan zo'n enorm verschil aan hondenkeuzes komt.

Ik was zelf persoonlijk dol op een hond die lomp is, stoer, lui en waakzaam. Toen pas ben ik gaan zoeken naar een verpakking dr omheen.

Zo moet je het imo ook doen.

je kiest in de eerste plaats voor een bepaald type, en dan komt de verpakking, niet andersom :)

Jade

Re: De perfecte hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:48

het is misschien ook wel makkelijker als je al een hond gehad hebt.. mijn moeder is begonnen met een berner sennen omdat het haar de ultieme kinderhond leek, was ook een ontzettend lief beest. de tweede was veel dominanter, dommer en stronteigenwijs :+ en toen kwam er nog een jackje bij want die zag er zo leuk uit :+
het was voor mij al snel duidelijk dat ik zelf nooit een terrier uit zou zoeken, dat stronteigenwijze volhardende past niet bij mij (het is overigens een schattig hondje verder hoor) en ik wil geen 20 minuten in het bos staan wachten tot de hond nog een keer besluit terug te komen, ik ben te lui om elke dag de hond te drillen en ik vind een wat groter formaat gewoon leuker.
ik wou geen ras wat in heel nederland loopt omdat ik het met zo'n grootschalige fok lastig vind om echt een goede fokker te vinden die het karakter en de gezondheid uit de rasomschrijving daadwerkelijk behoudt op het moment dat je niet bekend bent in die wereld. ik ben dan ook uitgekomen bij een actieve hond die onder het geweer jaagt, niet zelfstandig op jacht gaat maar volgzaam is, intelligent en eenvoudig op te voeden, middelgroot formaat, een kleine munsterlander, had er in het westen van het land nog nooit 1 gezien, hier zie je ze meer.
bijkomend voordeel was dat ik een bruinschimmel met fluffy oortjes leuk vond om naar te kijken :+
maar een duitse staande draadhaar vind ik ook prachtig, evenals een husky, zal ik alleen nooit kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 07:03

Husky's vind ik ook donders mooi, alle poolhonden trouwens.
Maar vind het klimaat in Nederland niks voor ze, en er is hier voor zo een hond ook veel te weinig te doen. Ze zijn ook niet bepaald goed trainbaar (niet zoals een Duitse Herder dan toch :)) ) dus zie me er ook nog geen hondensport mee doen......

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:38

Yamcha schreef:
Chiqa schreef:
Helemaal met het laatste eens wat Mlies zegt, dat is appelen met peren vergelijken....ik vraag mij daarom ook oprecht af hoe TS aan zo'n enorm verschil aan hondenkeuzes komt.

Ik was zelf persoonlijk dol op een hond die lomp is, stoer, lui en waakzaam. Toen pas ben ik gaan zoeken naar een verpakking dr omheen.

Zo moet je het imo ook doen.

je kiest in de eerste plaats voor een bepaald type, en dan komt de verpakking, niet andersom :)

Helemaal mee eens!! ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:41

Daar ben ik het ook mee eens.
Schrijf voor je zelf op waar je toekomstige hond aan moet voldoen. Wat vind je belangrijke eigenschappen? Wat zie je graag terug en wat liever niet? Wat vind je belanrijk in het karakter? Zet dit op papier en ga daarna pas op zoek naar een ras wat daarbij past.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:48

Yamcha schreef:
Husky's vind ik ook donders mooi, alle poolhonden trouwens.
Maar vind het klimaat in Nederland niks voor ze, en er is hier voor zo een hond ook veel te weinig te doen. Ze zijn ook niet bepaald goed trainbaar (niet zoals een Duitse Herder dan toch :)) ) dus zie me er ook nog geen hondensport mee doen......

precies :j
hoewel ik afgelopen zomer eerlijk gezegd ook wel medelijden had met mijn herder loge die echt de godganse dag lag te hijgen :(:) wij hebben onze berners ook altijd geschoren in de zomer, zagen eruit als ratten, maar blij dat ze waren zonder bontjas :j

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:49

Pollewoppy schreef:
Schrijf voor je zelf op waar je toekomstige hond aan moet voldoen. Wat vind je belangrijke eigenschappen? Wat zie je graag terug en wat liever niet? Wat vind je belanrijk in het karakter? Zet dit op papier en ga daarna pas op zoek naar een ras wat daarbij past.

Chen schreef:
Ik verwacht van een hond : trouw, een maatje, eerlijk, lief, waaks, betrouwbaar, actief, niet sloom, SLIM! en leergierig.

Ik zie trouwens het probleem niet dat 3 x per dag
naar het park gaan met een herder niet voldoende zou zijn?
Zolang het maar niet 3 keer een piesrondje is.
Bij ons in het park kan m'n hond heel wat energie kwijt hoor. :D
Bovendien geeft TS aan dat ze ook cursussen wil gaan volgen,
als je daar door de week ook nog wat mee traint
hou je de hond aardig bezig lijkt mij.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:52

je zal zo'n hond toch wel geestelijk bezig moeten houden, en met een rondje in het park bereik je dat niet.
je zal elke dag moeten trainen en beweging geven wil je je hond niet veranderen in een of andere neuroot.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:39

Hoelang wil je lopen in het park? Als jij 3 x per dag een uur lang de hond los door het park laat rennen en apporteerspelletjes met hem doet, zal hij voldoende energie kwijt kunnen.. Als jij sochtends 20 min met hem loopt voor een plasrondje, smiddags een half uur en savonds weer 20 min, moet je niet voor een herder gaan. Deze worden hier echt niet gelukkig mee.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:07

Kenzi: Dank je wel. Ik heb daar overheen gelezen en ben uitgegaan van de laatste reacties. Mijn fout, sorry.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:28

Waarom kiest men tegenwoordig nog enkel voor het uiterlijk?

Volgens mij heb je echt geen idee waar je over praat, sorry hoor.
Maar uit alle opmerkingen lees ik; nee niet mooi, vind ik niet leuk.
Verder dan de foto kijk je volgens mij niet eens!
Nu wil je ineens weer een kruising labrador met herder, zonder je er ruim voldoende in te verdiepen.
Je neemt impuls acties en die zijn zelde goed.
Ik loop momenteel stage in het asiel en bijna alles wat we hebben zitten, zijn verknipte kruising mechelaar hondjes. Mechel is géén simpel ras! Dat had je moeten weten als je je erin had verdiept.

Meid, een tip. Begin er voorlopig nog niet aan en kijk eens verder dan alleen het uiterlijk. Karakter zit van binnen, niet van buiten.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:30

En wat dan als je al die hoge eisen stelt (want dat is nogal wat), en de hond voldoet er niet aan? Een kruising weet je bijv niets van, hoe dat qua karakter gaat uitpakken.
Dus dan kun je wel eisen stellen, maar je hebt eigenlijk geen idee >.<

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:16

Nikki__ schreef:
Volgens mij heb je echt geen idee waar je over praat, sorry hoor.
Maar uit alle opmerkingen lees ik; nee niet mooi, vind ik niet leuk.
Verder dan de foto kijk je volgens mij niet eens!

Dat idee heb ik ook een beetje naarmate dit topic zich aan het vorderen is...
Heb even de berichten van TS doorgelezen (Kan tegenwoordig heel makkelijk met een druk op de knop) en zie alleen maar dingen staan als...'nee houd ik niet van, haren zijn te lang, niet mijn type, is een kruizing niets voor mij?'

Ik ga met je mee en hoop dat TS nog even wacht met wat ze écht wilt.....Dit heeft toch nooit haast, een hond kies je voor het leven.
Ik heb dr anderhalf jaar over gedaan voordat ik wist wat ik wilde.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:40

Chiqa schreef:
Ik ga met je mee en hoop dat TS nog even wacht met wat ze écht wilt.....Dit heeft toch nooit haast, een hond kies je voor het leven.
Ik heb dr anderhalf jaar over gedaan voordat ik wist wat ik wilde.

Hier kan ik me alleen maar volledig bij aansluiten.
Het is zeker de moeite waard om hier goed over na te denken. Daarom gaf ik ook al de tip om dingen op papier te zetten (wat je wil). Dan daar op af gaan en kijken welk ras daarbij past. Vervolgens kun je je gaan verdiepen in het ras. Hou het daarbij niet alleen bij inlezen, maar laat je ook informeren door mensen die ervaring hebben met het ras (fokkers / eigenaren / trainers enz.)
Zo voorkom je een impulsaankoop en zul je het meeste plezier hebben.

Chiqa: Ik kan er alleen maar respect voor hebben dat je ruimschoots de tijd hebt genomen om je keuze te maken en je beslissing niet overhaast gemaakt hebt! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:00

Dankjewel Pollewoppy :D
Ik vond het overigens heel erg leuk om er de tijd voor te nemen. Heb mij lid gemaakt van wat hondenforum's en ben gaan lezen...Lezen tot in de late uurtjes.
Testen van wat er bij me paste vond ik meteen al niets, daar kwamen honden uit die ik van zijn levensdagen niet zou willen hebben.

Toen ik dr achter kwam welk ras ik helemaal te gek vond ben ik ook nog eens maanden lang gaan verdiepen in bloedlijnen, ergelijke ziektes en.....Voorouders.

Maar ik ben hier mss wel uitzonderlijk in? :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:19

Ik denk dat je inderdaad een uitzondering bent helaas...
Namen maar meer mensen die tijd en moeite. Ik ben er van overtuigd dat er dan ook veel minder afgedankte honden zou zijn.

Die tests van welke ras bij je past vind ik trouwens ook niks :n

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:23

Wow chiqa, dat is zeker een perfecte voorbereiding zeg!

Ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan wat betreft verzinnen wat ik ongeveer wilde, maar ik heb mijn keuze wel een stuk sneller gemaakt. Zeker toen ik ze zag, ik was meteen verliefd, heb ze meteen meegenomen en dat laatste was dan weer wel wat impulsief :D

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:29

Ik heb een Berner, heerlijk dier en zou er zo weer 1 willen....
Maar heb ook gehoord en zie hier in mijn omgeving al dat er verschillende types en karakters zijn. De een is een schat en de ander een dondersteen.

Wat ik heel belangrijk vind is: Kies een hond op het karakter wat het beste bij je past... en wat wil je met een hond? Daarna kan je kijken wat je het leukste vindt om te zien.

Ik wilde een bullmastiff, puur om zijn super karakter, echter mijn vriend (van toen) wilde die absoluut niet want hij vond ze geen leuke uitstraling hebben en was er zelfs bang voor. Nou ja die vlieger ging dus op.... toen ben ik verder gaan kijken en aangezien we erover uit waren dat we een grote hond wilde hebben kwamen we uiteindelijk bij de berner uit. Ik heb nog geen seconde spijt van gehad, alleen vervloek ik af en toe de haren al denk ik niet dat deze meer haren verliest dan een andere hond. Deze zijn alleen makkelijk bij elkaar te rapen.

Maar wat heel belangrijk is, haal je hond bij een fokker.... en anders asiel... Vooral grotere rassen hebben snel last van ED en HD, bij fokkers zijn vaak de ouders erop getest (kan je gewoon vragen) en heb je bij je pup minder kans op, maar zeg nooit nooit.

Je betaald misschien iets meer, maar een bezoekje aan de dierenarts of vervolgens een flinke operatie kost je meer.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:33

Mijn beide duitse herders hebben echt niet genoeg aan 3 x daags een rondje park. Htezelfde geld (nog meer) voor de mechelaar. Herders willen werken, opgaves doen. Zo gaan wij 3 x per week naar het hondevbeld voor training en doen de rest van de week bijna elke dag wat met de hond zoals fietsen, speuren, pakwerk, appél enz. Daarnaast lopen ze enkele uren per dag buiten (lees= rennen, spelen, jagen, slepen enz) de rest van de dag slapen ze :+

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:45

Wilawander, daar heb je helemaal gelijk in. Daarom zeg ik ook, kijk welke hond het beste bij je wensen past. Daarbij was onze keuze ook een "rustigere" hond. We hadden het geluk dat we naar een goede fokker waren gegaan die ook precies adviseerde welke pup het beste bij jou zou passen. Ze luisterde goed naar je wensen enz... Zo is een broertje van mijn hond, die zou ik absoluut niet thuis willen hebben...... die is enorm druk, sloopt alles, maar was als pup al de reldel van het stel. Dat had de fokker goed gezien en raadde ons die pup af, terwijl wij in eerste instantie echt dachten dat we die pup wilden hebben. Ben blij dat we hebben geluisterd naar de fokker.

Dat is dus ook fijn bij een goede fokker, die vindt het ook belangrijk dat hond en baasje gelukkig met elkaar worden.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:11

@ts: Wil je alleen een grote hond of mag een kleinere ook?
Het ras van mijn hondje, zoals ik al eerder zei, komt heel erg dicht in de buurt van je wensen voor het karakter dan.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:33

ikhoop ook dat je er nog eens goed over nadenkt. Ik heb een heel erg actief leven met mijn honden en ze kunnen altijd hun ei kwijt. Nu ben ik sinds twee dagen ziek en vandaag de eerste dag dat ik niets doe overdag omdat ik het gewoon niet trek. Nou zijn ze vannacht meegeweest met werk en vanmorgen naar de paarden, maar ze zijn nu dus het huis aan het afbreken omdat ze overdag niets te doen hebben. Drie keer op een dag even wandelen voldoet zeker niet aan het energieniveau van een herdershond. Doe heel erg goed research voordat je iets aanschaft anders dan s de kans groot dat je de pup weer voor het nieuwjaar op internet tekoop aanbied. En je neemt een verantwoording als je een hond aanschaft die je moet vervullen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:05

Ik vind dat de TS weer even lekker op z'n Bokts in een bepaalde hoek wordt geduwd.
Als ik haar berichten doorlees zie ik alleen maar iemand die zich helemaal verheugt op haar
toekomstige hond, al helemaal heeft geregeld waar ze allemaal cursussen en trainingen gaat volgen,
het is niet haar eerste hond, ze weet dat ze er veel tijd in gaat steken, en lekker met de hond
naar het park gaat om te zorgen dat die voldoende beweging gaat krijgen.

Alleen de raskeuze is nog niet gemaakt.
Daarbij valt ze op het stoere van de Stafford, het lieve van de labrador
en het werklustige van de herder.
Het mooiste zou zijn als ze dit in één hond terug zou kunnen vinden.
Het zijn alle drie honden met een kortharige vacht.
Dat is een keuze die iemand mág maken!
Ik vind het daarom niet gek dat ze niet valt voor de hollandse smous,
spaanse waterhond of de poedel, die honden hebben een totaal andere uitstraling.
Ik heb zelf een hollandse herder, een golden retriever en een Jack Russel terriër gehad, tegelijk.
Waarom zou je niet op verschillende en uiteenlopende rassen mogen vallen?
Ik vind het dan ook erg flauw om te zeggen dat ze dan maar geen hond moet nemen.

Bij een kruising is van tevoren niet aan te geven wat er uit gaat komen.
Wel is het mogelijk om een pup te testen op karakter, waardoor je in ieder geval al
in kan schatten welke karaktereigenschappen er in zitten.
Dit is de Campbell-test, je kan dan zien of de hond dominant is, onderzoekend,
of het later een angstbijter zal worden etc.

LecyTinker, ik vind het erg logisch dat jou honden nu de tent afbreken,
ze hebben een bepaald patroon opgebouwd waar jij nu even niet aan kan voldoen.
Herders hebben een bepaald basisniveau aan beweging nodig.
Vraag je meer van ze dan kunnen ze dat leveren want het zijn werkhonden.
Maar ze hebben het niet speciaal nodig om vrolijk te blijven.
Ook in periodes dat ik wat minder ruim de tijd voor de honden had lagen ze de hele dag te slapen
tot het tijd was om naar buiten te gaan....

T.S., succes met het vinden van jou hond.
Laat je nog even weten wat het geworden is?