Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:21

Lijkt me dan meer het probleem van die mensen, sommige mensen hebben wel érg lange tenen hoor :))

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:22

Hier vroeg iemand waarom ik niet oversteek als ik ruim van te voren een hond zie aankomen, nou heel simpel, ik moet een drukke 80 weg oversteken, waar de hele dag aan 2 kanten honden lopen. Los doet Jojo overigens niks, maar als hij aan de riem is, gaat hij uit angst enorm te keer. Terwijl het een super sociale hond was, die met de meest extreme rotzak overweg kon, tot hij die blessure kreeg. Maar de reactie van mensen dan ook, als ik mijn hond kort hou en laat gaan zitten naast mijn been, dan nog hun hond erop laten storten en als je zeg niet doen, dan krijg ik de reactie ach schade richt die van jou toch niet aan, nee maar die van de ander wel bij mijne, maar dat interesseert mensen niet. de andere hond die we vanaf de fokker hebben loopt overigens los en aan de voet, en luistert perfect, dus om aan het gedrag van de hond de baas te beoordelen vind ik niet echt prettig.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:24

Lynn_Nikita schreef:
als er een hond op de mijne afvliegt kan die een schop naar waar die vandaan kwam verwachten

Precies hetzelfde hier. Vooral omdat ik weet dat mijn eigen hond niet met andere honden kan. Zij is zelf al ontzettend fel aan de lijn. En al helemaal als we een hond tegen komen.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:27

Goede vraag...

Ik ben bijna blind en ik heb een geleidehond. Vaak hoor ik die honden van verte aan komen (blaffen, en dan hoor je wel wat voor blaffen het is) maak ik mijn hond vast en loop ik de andere kant op (als hij dit hoort gaat hij altijd achter me staan gelukkig) dus het is gelukkig nog nooit zo ver gekomen.

Als het zou gebeuren zou ik gewoon ze proberen uit elkaar te halen (al weet ik zeker dat ik gewond zou raken, laat mijn hond echt niet bijten)!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:37

ik heb het al 3x mee gemaakt dit jaar.

1e hond heb ik naar geschreeuwd, 2e hond hapte ook naar mij en kreeg echt een aantal harde klappen met de stok die ik mee had. hierdoor stopte de hond, en liep naar iemand's tuin. 3e hond heb ik geschreeuwd en een schop gegeven...
gelukkig had mijn hond niks, maar vorig jaar liep me zus met me hond, en een herder viel haar ook aan en m'n hond, waardoor me zus erg bang is geworden. sinds dien schop/sla ik alles raak wat aan mijn hond komt!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:01

Ik heb het inmiddels helaas ook een paar keer mee gemaakt.
De eerste keer stond ik zo perplex dat ik alleen nog maar kon roepen: "haal die hond weg, haal die hond weg" en ik zelf alleen aan de riem van mijn hond stond te trekken (arm beest). Eigenaar van de andere hond heeft toen netjes het adres achter gelaten zodat ik langs kon komen als eventuele dierenarts kosten vergoed moesten worden.
De tweede keer werd mijn hond (wederom netjes aangelijnd) aangevallen door twee herders en kroop hij werkelijk langs een tuinhek omhoog om weg te komen. Toen heb ik de eigenaar verrot gescholden, verder kwam ik toen ook nog niet. Eigenaar wist niet hoe snel ze zich uit de voeten moest maken en omdat ik meer oog had voor mijn hond was ze weg voordat ik wat kon zeggen.
De derde keer liep mijn hond aan zo'n uitschuifriem en heb ik met het handvat van die riem de aanvallende hond een paar flinke klappen verkocht. Eigenaar van die hond heeft ook het adres doorgegeven.

Drie keer is scheepsrecht en zoals ik mezelf nu ken weet ik dat ik de volgende keer nog wel een stapje verder ga en inderdaad een rotschop ga uitdelen. Zo zit ik eigenlijk helemaal niet in elkaar, maar ik zal wel moeten, want ik ben het nu echt flink zat. Aan de andere kant ben ik ook wel bang dat zo'n beest zich dan op mij richt.
Ik weet dondersgoed dat ik de lijn van mijn hond los moet klikken als hij wordt aangevallen, maar op zo'n moment krijg ik dat gewoon niet voor elkaar. Ben zo bang dat hij in paniek weg rent en onder een auto loopt.

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:21

Ik laat deze week ook een week lang een herdershond uit. :) Heel lief beestje is het! Echtwaar! Maargoed, ik liep dus met die hond, en er vloog me toch een opgefokt klein beesie op mijn hond af. En die eigenaar pakt de lijn nieteens iets strakker vast, doet hélemaal niks. Nou heb ik geluk dat Guido er niks om geeft, maar als die hond echt had gebeten of iets bij Guido dan was ik ook wel kwaad geworden.

Mensen moeten natuurijk wel goed opletten. Die hond viel mijn hond volledig aan, en dan maar een beetje afkeurend naar mij kijken, terwijl ik met een zo groot mogenlijke boog om hun heen ging.

Was trouwens ook een erg chagarijnige vrouw.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:53

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:02

Ik snap het zoizo niet dat mensen honden aan de riem laten snuffelen.
De hond loopt misschien niet voor niets aan de riem.
Gewoon je hond bij je houden.
Mijn Border Collie speeld heel graag op het strand maar ik laat haar niet naar honden toe lopen die aan de riem zitten.
Er zijn steeds meer mensen die hun asso hond gewoon los laten lopen.
Nee hoor hij wil alleen maar spelen. Heeft hij net je hond op zijn rug gelegd om zogenaamd te spelen?!
Als je hond niet luisterd niet los laten. Zie je een hond aan de lijn je eigen hond er niet heen laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:11

Als ik het zo lees is mijn vraag niet geheel uit de lucht gegrepen dus, meer mensen die hier tegenaan lopen en ook echt van alles al mee hebben gemaakt.

me_myself_i schreef:
Want als de roedel (de baasjes) wegvalt zijn de honden een stuk onzekerder en 9 van de 10 keer houden ze snel op met vechten en rennen achter de baas aan.

ik denk ook wel dat mijn hond naar mij toekomt, wat die teckel doet weet ik niet.
Ik ben alleen bang dat ze agressief gedrag gaat ontwikkelen ze is nu 13 maanden en toch een flinke hond
(Amerikaanse bull) die ook nog eens loeisterk zijn.
Gelukkig is ze rustig opgegroeid en nooit gegrepen in haar jeugd, ik kom soms honden tegen die al erg 'beschadigd' zijn.

Donan kent geen angst, is niet dominant maar laat zich ook weer niet op dr kop zitten.
Ze zal geen ruzie uitlokken maar als ze haar grijpen kan ze wel fel uit de hoek komen.
Ach ze is nog jong he, kan alle kanten nog uitgaan.
Als ze tijdens het spelen fanatiek wordt lijn ik dr aan en loop meteen weg.

sonjim schreef:
Hier vroeg iemand waarom ik niet oversteek als ik ruim van te voren een hond zie aankomen, nou heel simpel, ik moet een drukke 80 weg oversteken, waar de hele dag aan 2 kanten honden lopen.

Wat vervelend heb je verder helemaal geen uitloopgebied met je hond in de buurt en alleen langs een 80 km weg?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:24

Ik heb ook al best vaak van die situaties mee gemaakt helaas. Ik heb een heel speelse en hyperactieve bordercollie. Die heel af en toe los mag als ik weet dat het rustig is. Zodra er andere honden aankomen houd ik hem bij me. Omdat hij zich wel een beetje aadringt en gewoon niet van ophouden weet ( bijten en gemeen doen doet hij absoluut niet)

Ons Jackrusseltje is ook een loeder bij andere honden en hij loopt dan ook alleen los als het rustig is en net als bij de border collie wordt hij meteen aangelijnd als er andere honden aan komen. Ze luisteren gelukkig wel direct.

De bordercollie is voor een poosje terug ook belaagd tot 2 keer toe. De eerste keer was op de club. Hing er ineens een franse bulldog in zijn oor, zo uit het niets, nou ik heb toen een flinke brul gegeven en de bulldog blies de aftocht gelukkig en wordt toen door zijn baas flink afgebekt. En eens op de heide liep er een vrouw met 5 grote honden en 2 ervan gingen naar mij toe ( lees zo'n 50 meter aan de andere kant van de heide. Gelukkig was mijn vader mee en hielp er nog een man om de honden van hem af te krijgen. Doodeng vond ik dat. Mijn kleine border collie belaagd onder 2 grote brede honden. Gelukkig kwam hij er redelijk goed vanaf alleen met de nodige oppervlakkige wondjes maar de dierenarts rekening ontvangde de eigenaar goed en heeft hem betaald.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:28

1 van mijn honden werd laatst ook aangevallen door een hond die veel groter was, hij had hem vast in de nek, hij heeft van mij een rotschop gekregen, wat moet je anders doen? de hond schrok er gelukkig van en liet los.
Zou niet weten wat ik anders gedaan had moeten hebben, dit was mijn eerste reaktie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:06

KiWiKo schreef:
mijn honden zijn aan de riem behoorlijk niet leuk........ los geen probleem maar aan de riem vinden ze zich heer en meester blijkt.

een hond die dan zo dom is om naar hun toe te komen, die nemen ze te grazen.

maar he, ik voorkom ernstige schade omdat ik mijn honden aan de riem heb en mocht de loslopende hond toch schade hebben, dan is dat helaas pindakaas, niet mijn probleem

dit is dus helaas niet waar,op het rottweilerforum kwam laatst ook een vraag van iemand,die liep met haar rottweiler en zag een jong kind op rolschaatsen een bouvier uitlaten,nou ja het verhaal laat zich verder wel raden,mevr met rottweiler is nog naar de andere kant van de weg gelopen om die boef te ontwijken,maar die sleurde kind en al over de weg heen,en greep de rottweiler,die zich ook verdedigde en die bouvier bijna dodelijke schade aanbracht..

en ze moest echt alle onkosten vergoeden,die mensen van die bouvier dreigde notabene zelfs nog aangifte te gaan doen ivm met "valse" rottweiler... ^)

het is in de wet zo geregeld dat jou huisdier onder jou verantwoording valt,en dus moet jij voor alle kosten opdraaien als er schade aangericht wordt bij een ander dier...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:19

Wanneer hij echt gegrepen word weet ik niet wat ik zou doen op dat moment. Grijpt hij mijn hondje echt dan zou ik nu zeggen, dan zou ik uit reactie een trap geven, maar of ik dat ook echt zou doen?? Geen idee. Als je als eigenaar weet dat je hond aanvalt/ bijt dan zorg je maar dat die vast is aan de lijn. Dat het een eerste keer gebeuren kan vind ik nog tot daar aan toe, maar dat ik die hond de volgende keer weer los zie en hij weer mijn hondje grijpt. Dan word ik wel boos.
Er is een hond hier die altijd losloopt. Hij wilt graag spelen en loopt altijd achter Toom aan, vind ik verder best. Maar het is op een gegeven moment ook klaar.
Ik loop door, loopt die hond mee.. dan is het jammer maar ik stuur hem niet meer terug naar zijn baasje. Dan moet ze maar eens een keer zelf op haar hond letten in plaats van dat ze dat anderen laat doen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:19

kimmie261 schreef:
KiWiKo schreef:
mijn honden zijn aan de riem behoorlijk niet leuk........ los geen probleem maar aan de riem vinden ze zich heer en meester blijkt.

maar he, ik voorkom ernstige schade omdat ik mijn honden aan de riem heb en mocht de loslopende hond toch schade hebben, dan is dat helaas pindakaas, niet mijn probleem

dit is dus helaas niet waar,op het rottweilerforum kwam laatst ook een vraag van iemand,die liep met haar rottweiler en zag een jong kind op rolschaatsen een bouvier uitlaten,nou ja het verhaal laat zich verder wel raden,mevr met rottweiler is nog naar de andere kant van de weg gelopen om die boef te ontwijken,maar die sleurde kind en al over de weg heen,en greep de rottweiler,die zich ook verdedigde en die bouvier bijna dodelijke schade aanbracht..

en ze moest echt alle onkosten vergoeden,die mensen van die bouvier dreigde notabene zelfs nog aangifte te gaan doen ivm met "valse" rottweiler... ^)

het is in de wet zo geregeld dat jou huisdier onder jou verantwoording valt,en dus moet jij voor alle kosten opdraaien als er schade aangericht wordt bij een ander dier...

Het is toch te belachelijk voor woorden! Ik heb zo'n hekel aan ouders die hun te jonge kind zonder toezicht de hond laten uitlaten. Vreselijk onverantwoord.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:21

kimmie261 schreef:
KiWiKo schreef:

Dat ligt er denk ik aan... want het is mij dus ook overkomen, en mooi dat ik niets heb betaald. Ik heb tevoren gewaarschuwd dat de hond beet, en ik heb geen enkele schade vergoed. De tweede keer was toen met die peuter, ben netjes meegegaan om het diertje naar huis te brengen en die mevrouw begon ook, tot ik haar fijntjes erop wees dat zij de verantwoordelijkheid heeft over haar hond en haar kind. En als haar kind omver wordt getrokken door haar kefhondje, haar kind nog niet groot genoeg is om op een goede manier de controle over de hond te hebben.

In bovenstaand geval met de rolschaatsen, ik had het op een rechtszaak aan laten komen. Mijn hond aangelijnd, en de ander zijn hond niet onder controle hebben en ik dan moeten betalen? Denk t niet...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:10

Mijn hond is enige tijd geleden gegrepen door een hond uit de buurt, zonder enige aanleiding. Mijn hond was zo beduusd dat ze niet eens reageerde, al een verrassng, want als het nodig is zal ze zich echt goed verdedigen.
Ik was er helaas niet bij, want mijn vriend liep ermee, maar toen die inzag dat die andere hond niet los wilde laten en die meid ook geen controle had over haar hond heeft hij de hond een paar doodschoppen gegeven.
Gelukkig heeft ze sindsdien de hond wel altijd aan de lijn, hij gaat helemaal door het lint als hij de mijne ziet.

Mijn hond heeft een paar dagen met wat wondjes aan de kop en een dicht oog rondgelopen. Gelukkig is er verder geen schade gebleven, want dan had die meid wel een probleem gehad...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:18

bregh,die mensen waren doodsbenauwd dat hun rottweiler in beslag genomen zou worden...

en doordat die mensen van de bouvier dreigden met aangifte tegen de rottweiler te doen,en navraag hoe het nu wettelijk zat,hebben ze betaald (nou ja de verzekering,in nederland vallen honden gewoon onder de WA verzekering)

maar krom,ja dat vond ik toen zeker ook...belachelijk zelfs,jou beest wordt aangevallen bijt terug en ja,die hond had schade in zijn nek en dat werd door een da omschreven als mogelijk dodelijke nekwond,en dan ben jij schuldig ,terwijl je nog aan de andere kant van de weg gaat lopen om het te voorkomen enz...... :\

overigens,denk dat dit genoeg zegt:
Juridische zaken

Bijtincidenten: schrik en schade

Een bijtincident is op zichzelf al vervelend genoeg. Niet alleen het slachtoffer kan schade oplopen, ook voor de eigenaar van de bijtende hond kan een beet zo onverwacht zijn geweest dat er veel stress ontstaat. Voor zowel slachtoffer als eigenaar betekent het veel extra spanning om dan ook nog een weg te moeten zoeken in de papierwinkel eromheen. Daarom vindt u op deze webpagina nuttige informatie daarover. De informatie is opgesteld aan de hand van vragen die bij de eigenaar kunnen leven.

Een paar belangrijke zaken om te weten:

Als het gaat om koop/verkoop van een hond is de hond juridisch hetzelfde als een ding. Bijvoorbeeld een fiets, of een mp-3 speler. De regels die bij de koop en verkoop gelden, gelden ook bij honden.
Als het gaat om schade door honden, heeft de wet één belangrijke hoofdregel: de bezitter van een hond is aansprakelijk voor schade die door die hond wordt veroorzaakt. U bent als bezitter dus aansprakelijk voor bijtincidenten. De wetgever heeft daarbij bepaald dat het niet uitmaakt of u schuld had aan het incident, het enkele feit dat uw hond schade heeft veroorzaakt maakt u aansprakelijk. Als uw buurman uw hond uitlaat en er gaat iets mis, bent u dus toch zelf aansprakelijk.
Strafrecht is iets anders dan koop/verkoop of aansprakelijkheid voor schade. Bij strafrecht kan alleen de overheid een procedure tegen u beginnen (‘vervolging’) geheten. Dat begint met een proces-verbaal, of met aangifte door een derde. Vaak genoeg vraagt een verzekeraar wel om een bewijs dat u bij de politie aangifte hebt gedaan.
Gerechtelijke procedures zijn duur. Er zijn niet veel mensen die vanwege een hond een langdurige en kostbare procedure voeren. Dat betekent dat veel vragen hieronder een theoretisch antwoord hebben, en een praktisch.
Gerechtelijke procedures zijn duur, maar dat geldt niet voor het doen van aangifte. Dat kost tijd, maar geen geld.Juridische zaken
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 24-10-09 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:19

als mijn hond wordt gegrepen: rustig blijven en de honden uit elkaar krijgen. Vooral niet gaan schreeuwen, want dan fok je ze alleen maar op.

En als een andere hond jou hond goed vast heeft, zorg dan dat je beide honden de koppen en lijven stil houdt. Het "prooischudden" is wat de ravage aanricht, voorkom dat.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:28

Chiqa schreef:
me_myself_i schreef:
Want als de roedel (de baasjes) wegvalt zijn de honden een stuk onzekerder en 9 van de 10 keer houden ze snel op met vechten en rennen achter de baas aan.

ik denk ook wel dat mijn hond naar mij toekomt, wat die teckel doet weet ik niet.
Ik ben alleen bang dat ze agressief gedrag gaat ontwikkelen ze is nu 13 maanden en toch een flinke hond
(Amerikaanse bull) die ook nog eens loeisterk zijn.
Gelukkig is ze rustig opgegroeid en nooit gegrepen in haar jeugd, ik kom soms honden tegen die al erg 'beschadigd' zijn.

Donan kent geen angst, is niet dominant maar laat zich ook weer niet op dr kop zitten.
Ze zal geen ruzie uitlokken maar als ze haar grijpen kan ze wel fel uit de hoek komen.

Net als die van mij :D Tis waarschijnlijk een kruising met een stafford waarbij ook soms de knop totaal kan omslaan. Maar goed ik ben van mening dat honden zich prima onderling kunnen redden en als ze per se willen vechten dan doen ze dat maar fijn maar dan loop ik gewoon door. Dan sopt ze het zich ook maar op als madam per se moet ingaan op het aanbod van die andere hond :D

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:37

mijn hond is al een aantal keren aangevallen door herders.
echt uit het niets aan de riem uitvallen. ik heb mijn hond toen losgelaten en die was het toen(al de derde keer) zat dat het gebeurde en die pakte vast en liet niet meer los. dat heb ik beloond want het werd tijd dat hij een keer wat terug deed. die keer ervoor heb ik een staaffort rue geschopt omdat die uit het niets in mijn hond hing. word die vrouw toch boos en maakte me uit voor dierenmishandelaar. terwijl haar hond uitviel. Ben toen echt bood geworden. bij anderen honden zeg ik altijd dat te nog niet gegeten heeft haha werkt altijd. heb een bullmastiff rue van 2 jaar

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:39

Ik kan wel ergens anders wandelen, namelijk door het dorp of over het fietspad, tussen de speelvelden door (vind ik niet netjes) en op alle plekken veel honden. Als ik de weg oversteek zit ik midden in het boerenveld, daar loop ik s'avonds een flinke ronde, maar is niet geschikt, voor een kort rondje met een hond die niet lang mag lopen zoals mijne met de blessure, inmiddels mag hij alles weer, maar zoals een ander net ook al beschreef een grote hond op je rug is geen pretje als je een poedel van 10 kilo bent, dus dan maar aanvallen dan gebeurt je dat niet, lijkt zijn redenatie. Terwijl hij best graag speelt, maar die speelmaatjes zoeken we heel selectief uit en anders aan de riem. Meestal wandelen we sávond s laat nog een grote ronde als de andere honden slapen in het donker door het veld, dan kan hij los en zijn energie kwijt.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:07

Ik denk dat ik reageer met een rotschop als de hond na een brul niet weggaat.

Ligt het probleem misschien niet bij het feit dat honden juist te vaak vastzitten en te weinig samen spelen, lopen enz. Heel veel honden zijn nooit gesocialiseerd. Daarom doen wij altijd een puppycursus. Niet omdat we niet weten hoe t moet maar om in een groep de hond te laten luisteren en sociaal te worden.

En ja ook ik heb slechte ervaringen met kleine hondjes. Die zijn juist veel moeilijker op te voeden. Maar worden wel vaak voor kinderen als ''speel'' goed gekocht.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:11

Mijn hond komt uit een opvang waar hij in een roedel van 14 honden woonde, en ook los met deze roedel uitgelaten werd en nog enkele uitlaathonden erbij. Dus sociaal was hij wel. Ik denk soms dat mensen niet meer sociaal opgevoed worden.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:55

die hond zou van mij een rotschop hebben gekregen.. heel simpel

ik heb mijn hond altijd aan de lijn omdat ze gewoonweg NIET met andere honden van haar zelfde maat of groter overweg kan..
vd week liep ik ook hier in de buurt.. lima aan de lijn en er liepen in de verte een herder en een labje los..
ik lima kort houden.. blijf een meter of 20 voor die honden stil staan en wacht tot de eigenaar zijn hond, op dat moment het labje, aan zou lijnen of iig bij zich zou roepen
blijft die vent me aan staan kijken en zegt ineens: hij doet niks hoor
JAAAAAAAAAAAA maar die van mij wel! :+

sta natuurlijk voor de lol met een kort aangelijnde lima te wachten..

maar voor hetzelfde geld loopt die lab naar lima toe.. en lima grijpt die hond voor 100% zeker.. maar dan is lima natuurlijk weer de banketstaaf.. want lima is een bullterrier :+