Hond houdt niet van hondenbrok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Hond houdt niet van hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:41

Wat me opvalt is overigens dat de meesten die naar vers overgaan heel enthousiast zijn. Ik hoor maar weinig mensen die er ontevreden over zijn. Mijn honden deden het ook prima op brok, maar ik zie duidelijk een verschil met ervoor. Mooiere vacht, schonere tanden, veel plezier met eten, minder ontlasting. Ik denk dat je pas het verschil weet als je het echt een tijdje hebt geprobeerd. Ik ben niet anti brok, maar dan wel een goede brok nemen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:43

Mijn hond eet zijn brokken ook met lange tanden. Hij weet dat wij lekkerder eten. Als ik er wat overheen gooi eet hij het soms wel op, maar vist het lekkere er vaak tussen uit.
Soms laat hij zijn bak met brokken 2 dagen staan, omdat hij wacht op iets lekkerder. Dan wacht ik gewoon totdat hij zijn bak leeg eet.
Ik geef prins, al jaren en hij doet het er prima op en heeft goede ontlasting.
Ik zou gewoon brokken blijven geven. Als hij honger heeft eet hij echt wel. (heb niet het hele topic gelezen, alleen je begin post.)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:46

De kosten vallen idd reuze mee!

Vooral als je merken zoals RC of (j)eukanuba voert ben je met vlees echt veel goedkoper uit.

Ik heb 4 doggen, de grootste 80 kilo eet 1 kilo vlees per dag
Dat kost mij, omdat ik veel tegelijk inkoop 1,40.

Ik voer zelf smuldier en koop in bij de fabrikant, verser kan dus niet.
Je hebt het idd goedkoper maar dat is de enkelvoudige variant, die is dus niet kompleet.

Per maand ben ik dus ongeveer 168 euro aan vlees kwijt voor 4 doggen.
Als ik zeg maar ff cavom zou voeren a 34 eurie de zak ben ik rond de 175 euro kwijt.
Zoals je ziet is vlees dus iets goedkoper!
Zou ik Rc voeren dan scheelt het denk ik zo'n beetje de helft!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:51

Eens Nikka, en dat is ook wat je op al die fora terug vind. De meesten zijn zo enthousiast dat ze dat aan elke brokkenvoerder willen laten weten dat het écht beter is. Dat is helaas niet voor elke hond zo.
Wat de vacht betreft, ik zie nu pas bij mijn Jack verandering van vacht. Ze staat nu een jaar op vlees. Kun je nagaan hoe lang het kan duren voor je ook maar iets ziet. Wel vind ik dat ze veel minder verhaart. Nagenoeg geen last van vlooien dit jaar, en een brandschoon gebit.

Lady1969 en het scheelt ook een hele berg stront :D Wat dus eigenlijk al aangeeft welke rommel je er aan de voorkant in stopt. Het komt er in grote hoeveelheden aan de achterkant weer uit. De hoeveelheid is al snel een derde van de brokkendrol.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:56

Ja je moet een tijdje vlees voeren, omdat je toch vaak ziet dat ze eerst gaan ontgiften. Helaas kan dat best een tijdje duren. Maar daarna ga je echt verschil zien.
Wat betreft de stront: ik heb laatst op advies van de DA even dieetvoer gegeven. Ik wilde niet eigenwijs zijn :+ Maar man wat kwam er een hoeveelheid ontlasting uit, leek wel meer dan er in ging. Stond er echt verbaasd van. Werd hond niet beter van, dus ben maar snel gestopt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:17

Jeannine schreef:
Mijn hond eet zijn brokken ook met lange tanden. Hij weet dat wij lekkerder eten. Als ik er wat overheen gooi eet hij het soms wel op, maar vist het lekkere er vaak tussen uit.
Soms laat hij zijn bak met brokken 2 dagen staan, omdat hij wacht op iets lekkerder. Dan wacht ik gewoon totdat hij zijn bak leeg eet.
Ik zou gewoon brokken blijven geven. Als hij honger heeft eet hij echt wel. (heb niet het hele topic gelezen, alleen je begin post.)

Goh, leuk als je hond altijd met zoveel plezier eet :roll: Misschien moet je dan toch eens gaan kijken naar wat anders IMO.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:23

Ik ben ook niet overgestapt omdat ze er slecht uitzagen. Maar ik gaf al dagelijks iets aan vlees omdat mijn york medicatie moest hebben die er met brokjes niet in gingen. En opeens zag ik eigenlijk met hoeveel smaak dat gegeten werd. Heerlijk gewoon om je diertjes zo te zien smullen :j

Is er onder de vleesvoerders hier behoefte aan een HK topic waarin we gezellig kunnen kletsen over wat we de honden/katten en misschien zelfs fretten te eten geven?
Een topic waar we proberen het vlees voeren op een leuke manier te promoten zonder de brokkenvoerders af te kraken. Waar eventuele geintresseerden hun informatie kunnen verkrijgen op basis van onze ervaringen, zonder kritiek.
Gewoon een gezellig kletstopic dus.
Ik ben er wel voor in, maar natuurlijk niet als ik daar in mijn eentje zit :D

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:29

Ja leuk!!

Ik doe mee!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:29

Ik doe ook graag mee! Gezellig :D

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:44

Iemand dan een idee voor een titel? Openingspost? En ook niet onbelangrijk, hoe open je zoiets? :P

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:47

Gewoon naar HK gaan, een topic openen en dan noem je hem "Voor iedereen die hun hond/kat/fret vers voert" ofzo :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:50

ik combineer vlees en brok.
als jullie dat ook geen probleem vinden vind ik dat topic wel leuk. ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:56

:j ik doe ook wel mee.... :D

en de kosten,wij voeren nu AHV voor 6 honden,de ene hond krijgt bijna een kilo terwijl een andere hond van hetzelfde ras 300 gram krijgt en nog omrolt....

dus heel erg voeren op het oog.

mijn pup eet wel een kilo per dag,maar die moet nog groeien...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:57

Het lijkt mij dat iedereen mag deelnemen. Ook de brokvoerders. Misschien kunnen wij ze met ons enthousiasme eerder over de streep trekken, dan met constante kritiek op het brokken gebeuren. Maar wel respectvol blijven naar elkaar. Anders is de gezelligheid er snel af :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:59

Ik bestel eens per 6 a 8 weken voor 60 euro gemiddeld. Daarvan voer ik onze hond (16 kg) en 2 katten (waarvan 1 naakterd die dus zeker in de koude maanden tot 20% van zijn eigen gewicht eet per dag)..

Wat mij betreft is iedereen die in enige mate geinteresseerd is, welkom *D

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:06

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:27

Laika schreef:
Eens Nikka, en dat is ook wat je op al die fora terug vind. De meesten zijn zo enthousiast dat ze dat aan elke brokkenvoerder willen laten weten dat het écht beter is. Dat is helaas niet voor elke hond zo.
Wat de vacht betreft, ik zie nu pas bij mijn Jack verandering van vacht. Ze staat nu een jaar op vlees. Kun je nagaan hoe lang het kan duren voor je ook maar iets ziet. Wel vind ik dat ze veel minder verhaart. Nagenoeg geen last van vlooien dit jaar, en een brandschoon gebit.

Lady1969 en het scheelt ook een hele berg stront :D Wat dus eigenlijk al aangeeft welke rommel je er aan de voorkant in stopt. Het komt er in grote hoeveelheden aan de achterkant weer uit. De hoeveelheid is al snel een derde van de brokkendrol.

Zo zie je maar dat elke hond er anders op reageerd.
Bij ons zagen we na 2 weken al verschil...een hond die altijd in de mand lag, banjerde opeens uit zijn eigen elke dag de wei in. Werd veel actiever. Haren in de nek die na 2 weken al dikker aanvoelden.
Ruien doet ze nog net zo hard van te voren.
Maar inderdaad....van vlooien heeft ze nooit meer last gehad! Ik dacht al dat dat misschien door de huisstofmijtkuur kwam.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:46

Laika schreef:

Hierbij wil ik graag alle mensen die al vers voeren, of daar intresse in hebben, uitnodigen om bij ons mee te kletsen in ons topic.

Ook als je nu (nog) brokken voert ben je welkom!

Isabonny, met mijn york had ik ook veel sneller resultaat hoor, maar die Jack is niet veranderd, alleen qua vacht, en dat zelfs nu pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:01

Ik heb dat stukje over die bietenpulp even op mij in laten werken, verder kende ik de link al Laika, persoonlijk vind ik hem aanstootgevend maar zie ook dat ze hem tegenwoordig niet meer zo graag plaatsen, beter.

Ik heb alleen tegenstrijdige gevoelens bij het volgende;

Eerst zeg je;
Laika schreef:
Die bietenpulp zorgt ervoor dat het voer langer in de darmen blijft waardoor er meer vocht uit onttrokken kan worden en er minder ontlasting overblijft. Dat is de enige reden dat het gebruikt wordt. Het grot nadeel van bietenpulp is dat het , doordat het lang in het lichaam blijft, veel gifstoffen vasthoudt.

En later;

Laika schreef:

Dus met vers blijft het nóg langer in de darmen, dat is toch tegenstrijdig? :=
Ik bedoel, deel de ervaring hoor, je stopt er een halve kilo vers in en dat komt er met één drol per dag uit, met brokken is dat 2-3 keer zoveel.
Dan klopt het bietenpulp verhaal toch niet meer?

Leuk trouwens dat er door dit topic een HK topic over brokken ontstaan is, ik heb mij ook aanmegmeld mede omdat de brokken niet zullen worden veroordeeld hoop daarom ook de volgende opmerkingen daar NIET tegen te komen! :D (Maar begreep ook dat dit niet de bedoeling is)

Lady1969 schreef:
Fijn joh mijn brokken zijn meer dan anderhalf jaar houdbaar, geweldig...... :(

Lady1969 schreef:
let goed op de houdbaarheid, alles langer houdbaar dan 8 mnd, ga er maar vanuit dat het stijf staat van de rotzooi!

Lady1969 schreef:
Vooral als je merken zoals RC of (j)eukanuba voert

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:14

Chiqa, dat is niet tegenstrijdig, maar anders geformuleerd. Als je de bietenpulp in dit geval weg zou laten uit de brok, zou je dus een nog grotere en nattere drol krijgen. Een soort flats dus.
Het vlees wat in de hond gaat wordt nagenoeg geheel gebruikt en daarom geeft het zo weinig ontlasting, niet omdat het er langer in blijft zitten.

Ik heb ook eens gelezen dat die bietenpulp moet zorgen voor de vastheid van de brok. Om deze smakelijk te maken voor de hond worden er veel dierlijke vetten in gebruikt, ook om de houdbaarheid te vergroten. Als in dat geval de pulp (dus vezel) er niet in zou zitten heb je een hond met constant dunne poep (lijkt mij) ;)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:16

wat ik me afvraagt over dat vlees voeren. Krijgt zo hond dan wel alles binnen wt ze nodig hebben??

wie weet een goede site hoe en wat??

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:19

Wat ik nog vergeet over je andere opmerking. Het is niet de bedoeling om de personen die brokken voeren te veroordelen. Als vers voerder ben je niet voor niets over gestapt, en heb je gewoon een bepaalde mening over brokken. Lijkt mij dat ieder die ook gewoon mag houden, zolang de persoon maar niet afgekat gaat worden. ;)

Jij mag je redenen houden om het wel te voeren, wij mogen onze mening hopelijk ook houden toch? Maar niet jou veroordelen om jouw mening. :Y)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:21

een kvv is een kompleet vers vlees menu,dus compleet :)

als je alleen hart ,of pens voert zouden ze zeker tekort komen
aan kvv is alles toegevoegd wat een hond nodig heeft.

kijk bv maar op deze site : http://www.bibidiervoeding.nl/

bibi is echt al jaren denk zeker al 30 jaar bezig met versvlees maaltijden en hebben het keurig op deze site uitgelegd.

volgens dit principe zijn vele soorten kvv (merken) te verkrijgen..
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 01-10-09 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:22

plutolover schreef:
wat ik me afvraagt over dat vlees voeren. Krijgt zo hond dan wel alles binnen wt ze nodig hebben??

wie weet een goede site hoe en wat??

http://www.voernatuurlijk.nl (lees ook de website, niet alleen het forum)
http://www.barfplaats.nl
http://www.carnivoer.nl

Of de hond alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft, ligt eraan hoe verstandig het baasje bezig gaat. Dus lees je goed in en wees goed voorbereid! Of geef een KVV afgewisseld met zacht bottenwerk als kippennekjes en klein wild.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:28

XoNo schreef:
Jeannine schreef:

Goh, leuk als je hond altijd met zoveel plezier eet :roll: Misschien moet je dan toch eens gaan kijken naar wat anders IMO.

Mijn honden laten het ook vaak de halve dag staan ('s avonds eten ze het altijd wel op). Als we wisselen van brok eten ze een paar dagen gelijk en dan gaat het weer net zo. Ik vind het ook wel prima zo, ze doen het er allebei goed op (krijgen royal canin) en als ze maar 1 keer per dag willen eten....goed hoor. Het staat er en ze zien maar wanneer ze het opeten. Ik geef ze er af en toe ook wel eens wat doorheen, maar echt niet altijd.