Kangal pups

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:29

LimaMambo schreef:
hoe ga je dat doen dan?

huisbezoek
edit: en is dat niet mogelijk dan krijgen ze geen pup mee
Laatst bijgewerkt door booster op 17-08-09 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:30

ThePast03 schreef:
booster schreef:
mensen met een tuin van 1 bij 1 dat ook niet he ;) maar ze moeten zo een kangal wel genoeg kunnen bieden en zeker een tuin hebben dat aan bepaalde eisen voldoet

Dat snap ik. ;)

Wij hebben een tuin van 40 meter lang en wonen heel dicht bij de bossen. Maar toch zou ik hier niet graag een Kangal willen hebben omdat wij nog altijd wel in een woonwijk wonen en ik een hond niet zodanig onder druk wil zetten om tegen zijn eigen aard in te gaan.

Zelfstandig waken zou hij hier niet kunnen. Grijpt hij een inbreker dusdanig dat die ernstig verwond is wordt de hond in beslag genomen. Zo'n plek waar Sassy het overheeft lijkt me echt ideaal voor een Kangal, daar kan hij helemaal doen waar hij jarenlang voor is gefokt: de schapen bewaken en zelfs in enige mate het terrein bewaken.

zoals sassy is ideaal tuurlijk.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:36

booster schreef:
zoals sassy is ideaal tuurlijk.

Ideaal maar ook schaars ben ik bang.

Begrijp me goed, ik geloof best dat jouw pups super terecht zullen komen. Ik zou het alleen zelf niet willen om een hond zo te moeten omvormen om in deze drukke maatschappij te leven en daarmee wil ik anderen niet aanvallen die dat wel doen.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:44

Leuke foto's van een mooi hondenras!
Hier in de buurt loopt ook een kangal en die loopt gewoon normaal aan de lijn geen getrek of weetikveelwat.
Daarbij vraag ik me af of deze honden het in turkije beter zullen hebben.
Zoek maar op internet wat ze in turkije doen om hun kangal geschikt te krijgen om een kudde schapen te bewaken.
Die filmpjes zijn echt schokkend.
Dusja denk als mensen hun hond welk ras dan ook genoeg beweging, aandacht en vrijheid geeft dat iedere hond hier gelukkig kan zijn.
Wel moet ik zeggen dat ik bepaalde hondenrassen zelf nooit in huis zou nemen omdat ik vindt dat die thuis horen op een boerderij met een heleboel grond.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:47

En toch als ik deze pagina bekijk: http://www.kangaldogs.nl/forumnew/forum ... asp?FID=19 schrik ik ervan hoeveel Kangals er in 1 jaar herplaatst moesten worden.

Eerder in dit topic werden daarvan ook al andere voorbeelden gegeven.
En nee, TS dit is niet naar jou bedoelt maar ergens gaat het dus niet goed met dit ras in Nederland.

booster

Re: Kangal pups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:53

de kangal wereld is een moeilijke wereld veelal wordt de kangal gebruikt voor slechte dingen. er belanden inderdaad te vele kangals in het asiel mee eens maar dit is hellaas met alle rassen.
er zijn jonge mannetjes die een pup kopen om stoer te doen tegen vrienden en dan wordt zo een hond ouder en is hij niks meer aan en dan moeten ze weg.
of mensen die het ras totaal niet kennen ow leuk een kangal pup kom we kopen er 1 en in 1 keer wordt hij groot te groot of met 1.5 jaar krijgt de kangal gedrags verandering en daar haden ze niet op gerekend. etc etc hellaas wel en daarom ben ik zo voorzichtig met de nieuwe baasjes en oplettend ik heb ze niet gefokt voor deze doeleinde en gaan daarom ook alleen naar mensen die ervaring met dit ras hebben of er veel over hebben geinfomeert. zo niet geen pup in ieder geval niet van mijn teefje

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:56

maar ga de pups bijvoeren ( dat moet ook iedere nacht om de 2/3 uur) en dan wat slapen heb ook nog een zoontje die om half 8 ook nog staat te roepen mama ik wil naar beneden :)
als er vragen ofzo zijn beantwoord ik ze morgen
truste

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:59

booster schreef:
de kangal wereld is een moeilijke wereld veelal wordt de kangal gebruikt voor slechte dingen. er belanden inderdaad te vele kangals in het asiel mee eens maar dit is hellaas met alle rassen.

Alleen worden de andere rassen die veel in het asiel zitten op veel grotere schaal gefokt, dus ik vind het wel zorgwekkend.

En nogmaals ik zeg asboluut niet dat jouw pups daar terecht komen. Maar het blijkt dat er toch veel van dit soort honden bij mensen terecht komen die er niet aan hadden moeten beginnen. En dat was wat er bedoelt werd.

Slaap lekker.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 00:09

nog snel dan :)
ja zeker te veel ben ik het zeker met je eens daarom proberen wij als kangal forum ook voor deze kangals een plek te vinden
waar ik wel even bij moet vermelden dat de asiels dat alleen neit willen we hebben al gezorgt dat er aan aantal herplaatst werden door onze forum maar toen de asiels erachter kwamen dat de mensen via ons ( geen asiel instelling) kwam werdt ergezegt dat we dat niet meer mochten doen anders dat ze aangifte enzo zouden doen.
maar we gaan gewoon door met het zoeken naar baasjes voor asiel kangals.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 00:09

nogmaals truste

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:06

booster schreef:
ja zeker te veel ben ik het zeker met je eens daarom proberen wij als kangal forum ook voor deze kangals een plek te vinden
waar ik wel even bij moet vermelden dat de asiels dat alleen neit willen we hebben al gezorgt dat er aan aantal herplaatst werden door onze forum maar toen de asiels erachter kwamen dat de mensen via ons ( geen asiel instelling) kwam werdt ergezegt dat we dat niet meer mochten doen anders dat ze aangifte enzo zouden doen.

Wat een kompleet belachelijke instelling is dat zeg! Ik denk dat het juist goed is dat jullie als "kenners" van het ras een geschikte herplaatsing verzorgen. Beter dan dat iemand die in asiel gaat kijken, plots warm loopt op het uiterlijk van het ras, en zich totaal niet verdiept heeft in zijn behoeftes en karaktereigenschappen. Ook ben ik van mening dat asielmedewerkers alleen een beperkte kennis van de rassen hebben, eigenaren hebben altijd meer kennis, zo niet, meer ervaring.

Overigens vind ik wel dat je fokker bent. Fokkers die beroepsmatig fokken zijn in mijn ogen broodfokkers. Die nemen het niet zo nauw, zolang het maar geld schuift.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:24

Laika schreef:
booster schreef:

Wat een kompleet belachelijke instelling is dat zeg! Ik denk dat het juist goed is dat jullie als "kenners" van het ras een geschikte herplaatsing verzorgen. Beter dan dat iemand die in asiel gaat kijken, plots warm loopt op het uiterlijk van het ras, en zich totaal niet verdiept heeft in zijn behoeftes en karaktereigenschappen. Ook ben ik van mening dat asielmedewerkers alleen een beperkte kennis van de rassen hebben, eigenaren hebben altijd meer kennis, zo niet, meer ervaring.

Overigens vind ik wel dat je fokker bent. Fokkers die beroepsmatig fokken zijn in mijn ogen broodfokkers. Die nemen het niet zo nauw, zolang het maar geld schuift.

ja van de asiels dat snap ik ook nog steeds niet maar ja hun denken dat ze er zoveel over weten dat ze niet eens het verschil weten tussen de anatolische herder en de kangal.
ze plaatsen maar wat ze plaatsen kunnen en nog geen maand later komt zo een hond weer terug wegens een ditje of een datje.
ik vindt je hebt hobbymatige fokkers fokkers en beroepsfokkers.
en nu je zei beroeps fokkers zijn broodfokker nee dat zijn debielen die hun leven betalen met het geld van hun dieren door ze kapot te fokken

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:58

booster schreef:
je bent pas een fokker als je beroeps matig fokt en dat doe ik niet dit is mijn 2e nestje van haar en haar laatste nestje 1e was een ongeluk wist pas een week voor ze moest bevallen dat ze drachtig was.
alleen heb me jaren verdiept in het ras en hebben een forum voor kangal liefhebbers.
ik ken veel mensen met kangal in nederland belgie turkije etc.
weet van de bloedlijnen af etc etc

Ik refereerde aan deze post. Je bent dus echt wel een fokker. ;)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 12:41

ja oke maar wel hobbymatig en zo dit is me 2e nestje met haar en de laatste ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:04

fok je trouwens met stamboom en zijn de ouderdieren alle 2 getest?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:22

LimaMambo schreef:
fok je trouwens met stamboom en zijn de ouderdieren alle 2 getest?

de kangal is niet erkent in nederland.
vader en moeder zijn door Da gechekt of ze geschikt waren voor een dekking

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:39

booster schreef:
de kangal is niet erkent in nederland.
vader en moeder zijn door Da gechekt of ze geschikt waren voor een dekking

Oh?

Volgens de Raad van Beheer is hij wel degelijk erkend. Nederland erkend zelf geen rassen trouwens dat doet de FCI.

http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/r ... back/1466/

Hoe kom jij erbij dat ze niet erkend zijn?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:08

omdat ze nu onder de anatolische herder vallen en een anatolische herder een mix is

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:11

booster schreef:
omdat ze nu onder de anatolische herder vallen en een anatolische herder een mix is

Kom op zeg, als je goed leest zie je dat er als alias staat Kangal.

Jij kan zonder FCI stamboom nooit aantonen dat je hond geen mix is en het ras is gewoon erkend, alleen gebruiken we in Nederland de naam Anatolische Herder net zoals zoveel rassen hier een andere naam hebben als in andere landen.
Er is geen reden voor om dit ras zonder stamboom te fokken.

Edit:

Het uiterlijk van deze werkende honden vertoont, zoals bij alle echte werkende rassen, grote verschillen. Die verschillen vinden we ook terug bij de sinds de jaren ‘60 naar West-Europa en Noord-Amerika geëxporteerde Anatoliërs. De FCI heeft daarom, in ieder geval wat de vacht betreft, in de standaard ruimte gelaten voor meerdere variëteiten.

In Turkije bestaat er grote belangstelling voor de hond, die zelfs al op Turkse postzegels is afgebeeld. En sinds 1996 worden daar de volgende variëteiten als aparte rassen onderscheiden:

Kangal – vaalgeel met masker, naar de plaats in Midden-Turkije waaruit dit type afkomstig zou zijn
Akbas – (witkop) witte vacht, zwarte neus, een type dat meer in West-Turkije voorkomt.
Karabas-(zwartkop) vaalgele of witte vacht met een zwarte kop, en eventueel gekleurde vlekken op de vacht elders
Intussen zijn dieren van het type Kangal en Karabas buiten Turkije het meest verspreid, zodat ook wel eens in brede (FCI) zin over Kangal of Karabas gesproken wordt. Hier volgen we verder de in Nederland en België geldende FCI standaard.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:17

ThePast03 schreef:
booster schreef:

Kom op zeg, als je goed leest zie je dat er als alias staat Kangal.

Jij kan zonder FCI stamboom nooit aantonen dat je hond geen mix is en het ras is gewoon erkend, alleen gebruiken we in Nederland de naam Anatolische Herder net zoals zoveel rassen hier een andere naam hebben als in andere landen.
Er is geen reden voor om dit ras zonder stamboom te fokken.

Edit:

Het uiterlijk van deze werkende honden vertoont, zoals bij alle echte werkende rassen, grote verschillen. Die verschillen vinden we ook terug bij de sinds de jaren ‘60 naar West-Europa en Noord-Amerika geëxporteerde Anatoliërs. De FCI heeft daarom, in ieder geval wat de vacht betreft, in de standaard ruimte gelaten voor meerdere variëteiten.

In Turkije bestaat er grote belangstelling voor de hond, die zelfs al op Turkse postzegels is afgebeeld. En sinds 1996 worden daar de volgende variëteiten als aparte rassen onderscheiden:

Kangal – vaalgeel met masker, naar de plaats in Midden-Turkije waaruit dit type afkomstig zou zijn
Akbas – (witkop) witte vacht, zwarte neus, een type dat meer in West-Turkije voorkomt.
Karabas-(zwartkop) vaalgele of witte vacht met een zwarte kop, en eventueel gekleurde vlekken op de vacht elders
Intussen zijn dieren van het type Kangal en Karabas buiten Turkije het meest verspreid, zodat ook wel eens in brede (FCI) zin over Kangal of Karabas gesproken wordt. Hier volgen we verder de in Nederland en België geldende FCI standaard.

de kangal is vroeger mee genomen vanuit turkije naar america en england.
ze wouden de uiterlijk van de kangal en de karakter van labrador/retriever.
die hebben ze de anatolische herder genoemt.
de anatool is een kruising tussen de kangal en labrador/retriever.
de turkse federatie is niet eens met de benaming anatool ivm de mix.
de turkse federatie is al meer dan 20 jaar bezig om de kangal te laten erkennen nu pas is er een vooruit zicht dat ze in turkije de kangal langzaam gaan erkennen.
en zo door te stromen naar de rest van de landen. zodat de kangal gewoon kangal is en geen anatool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:18

Dus een Kangal is een Anatolische Herder, maar een Anatolische Herder hoeft geen Kangal te zijn :)*

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:20

Yamcha schreef:
Dus een Kangal is een Anatolische Herder, maar een Anatolische Herder hoeft geen Kangal te zijn :)*

ik kan mijn kangal laten erkennen als anatolisch herder
maar ze is geen anatool maar een kangal en daarom doe ik dat niet mijn pups worden ook als kangal verkocht en niet als anatool

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:23

Tja dat zou ik ook zeggen als ik ze zonder stamboom zou fokken.

Zoals je kunt lezen kun je ze met stamboom gewoon fokken in het type Kangal.
En lees je dus ook gewoon op mijn link van de Raad van Beheer dat de Anatolische Herder in Turkije gewoon Kangal wordt genoemd.

Met FCI stamboom kun je tenminste aantonen dat de hond geen kruising Labrador is, dat kun je zonder FCI stamboom nooit.
Bovendien kun je met FCI stamboom echt selecteren op erfelijke gebreken en in kaart brengen.

Ik bergijp dat je gewoon niet wilt dat er een Nederlandse benaming op een stamboom komt te staan.
Je kan je hond aan laten keuren (niet erkennen) en dan krijgt ze een Bijlage 0 stamboom als ze wordt opgenomen. Dat betekend dat ze dus een stamboom krijgt met als ouders overal onbekend. Als je 3 generaties verder fokt heb je dan pas een vol stamboom.
Kleine moeite, maar een groot verschil voor de toekomst van je honden ivm selecteren op erfelijke gebreken.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:25

Heej!
Leuke honden, ik had nog nooit zo'n hond gezien.
Mooie dieren. Hopen dat ze een goed en leuk thuis krijgen.

Problemen die mensen hier noemen komen bij veel mensen voor.
Ken mensen met een klein huis en een mega deense dog. Dus niet alleen dit ras moet extra aandacht krijgen.
Alle honden!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:30

de anatool is oorspronkelijk een mix en is niet de juiste benaming voor ze omdat hun benaming kangal is en niet anatool.
ze zijn hier wel erkent de kangal maar onder de naam anatool en dat is iets waar ik en veel andere niet mee eens zijn.
als de kangal hier in nl als kangal erkent is ja dan laat ik haar ook erkennen.
ik kan haar nu ook wel laten erkennen en wordt de kangal in nl erkent dan wordt ze in die rubriek gezet. daar ben ik eerlijk in had ik kunnen doen.
heb toen veel met die verenigin zitten mailen foto's uitgewisseld en ze voldeed hellemaal aan de eisen van de rasbeschrijving etc. en die meneer heeft me ook uitgenodigd om op een keuring te komen haar te laten keuren etc alleen ik zat met die naam anatool.
en zo ie zo als ik wou dat de pups ook een stamboom kreeg dan had ik een reu moeten kiezen die dat al had en er zijn maar weinig reuen die goed genoeg zijn ( kwa combinatie) die al gekeurt en erkent zijn.