aggressie in bloed bij honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:21

Haa das toevallig!! En het teefje das Anita's lieveling en hebben wij gefokt :D
Kleine grote Tama! Tama & Taro, het is echt een geweldig stel.

Nu weer ontopic..sorry.. :o

Anoniem

Re: aggressie in bloed bij honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:22

Excuses geaccepteerd :D

Ontopic :)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:28

Tja ik kan het alleen maar met je stelling eens zijn; helaas hebben wij nu na jaren wel de ervaring dat heel erg veel mensen van "de natuur" en in het verlengde daarvan "de hond" vervreemd zijn. Wat ik bedoel is dat men vroeger vaak opgroeide met honden en je maar moest omgaan met de honden die toevallig in jouw familie/omgeving voorkwamen, en of ze nou lief of dominant of agressief waren, je vond maar een manier om ermee overweg te kunnen en vaak gaf dat de beste resultaten omdat je gewoon vindingrijk moest zijn. Ook werden honden niet zo betutteld als nu (sorry als ik iemand beledig, is niet de bedoeling).
Tegenwoordig gaat de family eerst achter Internet zitten, dan worden de rassen bekeken en uitgezocht, vervolgens gaat men met de handboeken/opvoeders/trainers/hondenscholen, gedragstherapeuten (bestonden die in vroeger jaren? :D ) e.d. in de hand aan de slag om maar het meest geschikte hondje te krijgen. Methode dit, therapie dat, maar men staat zo ver van de natuur van het dier af dat daarvoor eerst boeken en derden ingeschakeld moeten worden om de opvoeding tot een goed einde te brengen.
Natuurlijk bagatalliseer ik nu maar het verbaast me echt hoe vaak je dit tegen komt.
Dan was het vroeger toch echt simpeler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:37

wat bedoel je dan precies met 'van de natuur af staan' ik kan me daar niet echt iets bij voorstellen namelijk.

Ik denk zeker wel dat agressie erfelijk bepaald kan zijn. En zoals Yamcha al zei, betrouwbaarheid ook. Tuurlijk is het bij een grote groep ook aangeleerd gedrag. Maar een hond die bijt vanuit aangeleerd gedrag etc. (dus dominantie, angst etc.) zal al veel eerder problemen hebben en laten zien. itt een hond die jaaaren brave trouwe huishond is geweest, een prima opvoeding heeft gehad en dan vanuit het niets ineens bijt. Ook dan kunnen er natuurlijk externe factoren bij spelen zoals dat de hond zich bedreigd voelt etc. Maargoed, er kan ook gewoon een knopje bij zo'n hond omgaan. Alth, daar ben ik van overtuigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:25

Tosadog schreef:
Tja ik kan het alleen maar met je stelling eens zijn; helaas hebben wij nu na jaren wel de ervaring dat heel erg veel mensen van "de natuur" en in het verlengde daarvan "de hond" vervreemd zijn. Wat ik bedoel is dat men vroeger vaak opgroeide met honden en je maar moest omgaan met de honden die toevallig in jouw familie/omgeving voorkwamen, en of ze nou lief of dominant of agressief waren, je vond maar een manier om ermee overweg te kunnen en vaak gaf dat de beste resultaten omdat je gewoon vindingrijk moest zijn. Ook werden honden niet zo betutteld als nu (sorry als ik iemand beledig, is niet de bedoeling).
Tegenwoordig gaat de family eerst achter Internet zitten, dan worden de rassen bekeken en uitgezocht, vervolgens gaat men met de handboeken/opvoeders/trainers/hondenscholen, gedragstherapeuten (bestonden die in vroeger jaren? :D ) e.d. in de hand aan de slag om maar het meest geschikte hondje te krijgen. Methode dit, therapie dat, maar men staat zo ver van de natuur van het dier af dat daarvoor eerst boeken en derden ingeschakeld moeten worden om de opvoeding tot een goed einde te brengen.
Natuurlijk bagatalliseer ik nu maar het verbaast me echt hoe vaak je dit tegen komt.
Dan was het vroeger toch echt simpeler.

Vroeger hoefde een hond ook niet zo nodig van alles te zijn......

Tegenwoordig zoeken mensen een ras uit dat lief met kinderen is, niet bijt, enz. enz. Terwijl dat imo voor een groot deel opvoedingsfactoren zijn......
Maar vroeger was het ook zo, dat als een hond niet zo goed met kinderen kon, jammer dan, hij ging er niet om weg. Tenminste bij ons niet. Je kunt idd honden niet leren begrijpen uit een boekje, en je kunt ze ook niet opvoeden uit een boekje. Het belangrijkste deel van opvoeding is begrip, goed observeren, en timing....... dat leer je gewoon niet uit boeken.
Gedragstherapeuten zijn leuk, super, maar is het erg als ik ze met een korreltje zout neem? Ten eerste kunnen die mensen niks meer als de trainers op het hondenveld op de club, en verder begrijpen onze trainers ook wat werkhonden zijn, en dat dat nou een keer geen Goldens zijn...... en dat is best fijn.
En ik geloof niet erg in therapie voor de hond, de honden weten het vaak prima, de baasjes moeten het leren....... en vooral moeten ze leren dat een hond geen knuffeltje is dat je in om het even welke stand kunt zetten, maar een levend wezen met een hoop gevoel en intelligentie en een eigen mening......
Dat je geen respect krijgt door te schreeuwen, dat je respect niet af kunt dwingen, maar moet verdienen door wie je bent en wat je kunt. Een trainer bij ons vroeger riep dat altijd, en ik vind het nog altijd zeer wijze woorden....... vroeger leerde je idd met de hond omgaan zoals hij was (je had ook het andere uiterste natuurlijk, dat de hond op de kop gaf en zei: had ie maar geen hond moeten worden, maar goed, die mensen heb je nu ook) en je zorgde voor de hond, ook als het even niet uitkwam.... vroeger waren we iig minder makkelijk met de hond wegdoen. Maar toen hadden we ook nog niet zo een consumptiemaatschappij. Nu kopen mensen een pup, en als ie niet meteen in een keer goed is, gaat ie weg, en komt er gewoon een andere :(

Ik doe het nou ook niet makkelijk, de hond die ik weggedaan heb, had een kronkel in de kop, die was gewoon te gevaarlijk om aan te houden. Maar anders blijven ze gewoon, tot de dood ons scheidt, en wat er ook gebeurt, we vinden wel een oplossing, en die zal nooit ten koste gaan van de hond.

Menino: van de natuur af staan: daar versta ik onder, dat mensen niet meer begrijpen dat een dier heel anders is dan een mens. Mensen snappen niet dat het voor een hond heel onlogisch en onnatuurlijk is om naar kinderen te luisteren, om overal mee om te moeten gaan, snappen niet dat een hond geen mensentaal begrijpt, en dat je als mens echt 'honds' zal moeten leren.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:30

Ben het met Yamcha eens. Als mijn hond uitvalt naar andere honden dan is dat uit onzekerheid en niet uit agressie, daarvan ben ik echt overtuigd. Alleen komt 't op anderen over als agressief. Het is nu eenmaal een groot log gevaarte (66 cm hoog, 51 kilo).

Ze was een keer logeren bij vrienden in ons dorp en die wilden met de auto weg. Ze zat al in de auto en ze wilden de deur dicht doen, ineens schiet onze hond eruit en rent weg. In één rechte lijn naar ons huis, waar ze voor de deur ging zitten wachten (trouw he). Onderweg is ze meerdere honden tegen gekomen, maar die heeft ze niks gedaan. Ze had maar één ding voor ogen.......naar huis. Als ze agressief zou zijn, dan was 't zeker tot een conflict gekomen.

Heb nog een filmpje van onze "agressieve" hond
http://s86.photobucket.com/albums/k104/ ... CT1137.flv
Laatst bijgewerkt door Schafstall op 11-08-09 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:37

ik moet zeggen ik heb hier een oppas sharpei zitten en die vind ik ook niet helemaal 100%.

Ze valt honden incl puppies aan zonder rede. Zelfs al slapen de honden of tonen ze onderdanig gedrag. Ik vind een hond die puppies aanvalt persoon echt gestoord.

Echter denk ik dat dit niet uit angst is (6 maand nog maar) maar puur karakter, geen dominantie oid of onzekerheid. Maar ze wil gewoon geen contact met andere honden.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:41

@Menino: Yamcha heeft al voor mij verwoord met wat ik met "van de natuur af staan" bedoel.
Ik bedoel het niet als verwijt, maar meer dat mensen tegenwoordig meestal als kind al niet vaak (of nooit) meer in contact staan met de natuur, laat staan dat men de tijd neemt om dieren te observeren en daarvoor de tijd te nemen.
Vroeger werd het veel mensen meer met de paplepel ingegoten, tegenwoordig zijn daarvoor in de plaats de reeds genoemde gedragstherapeuten en aanverwanten voor in de markt gestapt; en soms is het een zeer lucratieve business, vroeger viel daar geen cent mee te verdienen hoor :D

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:43

FF offtopic, heb even op je site gekeken Tosadog, maar leuke Tosa's heb je. In mijn ogen is de Tosa toch een molosser die je nog echt weinig ziet. Helaas staan ze in Duitsland op de lijst voor gevaarlijke honden, evenals de Bullmastif. Ben blij dat de boerboel er (nog) niet bij staat, maakt 't houden van zo'n hond een stuk eenvoudiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:48

Pelryo schreef:
ik moet zeggen ik heb hier een oppas sharpei zitten en die vind ik ook niet helemaal 100%.

Ze valt honden incl puppies aan zonder rede. Zelfs al slapen de honden of tonen ze onderdanig gedrag. Ik vind een hond die puppies aanvalt persoon echt gestoord.
Echter denk ik dat dit niet uit angst is (6 maand nog maar) maar puur karakter, geen dominantie oid of onzekerheid. Maar ze wil gewoon geen contact met andere honden.

Hoeft niet hoor, mijn reu had gewoon niks met puppen, veel volwassen honden niet. Die hebben geen zin aan dat getrut, willen gewoon lekker hun eigen ding doen, zonder steeds die drammerige pup om zich heen te hebben.......

Net als sommige volwassen mensen niet altijd zin in kinderen hebben. Alleen maken honden dat op een ander manier duidelijk :) een snauw wordt door een mens vaak opgevat als aanvallen, maar 't is in wezen alleen maar een waarschuwing. Bij een echte aanval is een pup namelijk hartstikke dood, en sneller dan jij en ik kunnen volgen.......

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:51

de puppies kwamen nog maar aanlopen en ze vloog er al op af. Zowieso vliegt ze op elke hond af die ze ziet ;)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:53

@Boya: ja die lijst...het is al jaren zo natuurlijk, ik geloof dat het per deelstaat zelfs verschillend is, maar toen daar ook nog de dalmatiers bv. bijkwamen had ik echt het idee dat ze daar compleet op hol waren geslagen.
Jammer dat de vooroordelen altijd wel een rol zullen blijven spelen, en in het verlengde van dit topic: als de meeste mensen toch eens een hond zouden aanschaffen die echt bij ze past, vooral qua karakter, zouden er heel wat minder probleemgevallen en zgn. "gevaarlijke" honden rondlopen.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:55

@Tosadog, absoluut waar. Net zoals wij bijv. met de boerboel Frankrijk niet in mogen. Omdat dit type honden in Frankrijk in de volksmond boerboel genoemd worden 8)7 Ga er maar aan staan, als er een malloot je aanhoudt voor controle. Dat risico ga ik niet nemen, dus Frankrijk wordt 't nooit met vakantie :+ Hoezo vooroordeel......kijk nu eens naar de hond zelf. Als iemand zegt "alle turken zijn slecht" (bij wijze van spreken) dan springt iedereen op, maar bij honden mag je 't wel zeggen. Raakt kant nog wal.
Laatst bijgewerkt door Schafstall op 11-08-09 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:56

er is hier ook een topic over een rottie die dieren heeft afgeslacht, om nog even terug te komen op agressie aangeboren of niet... ik geloof er heilig in als ze eenmaal bloed hebben geproeft dat het vooorbij is, wat vinden jullie daar nu van?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:58

mijn honden krijgen dagelijks vers vlees met bergen bloed,en mijn puppie heeft ons al gebeten tot bloedens toe..alles maar afmaken dan denk ik zo

pfff stomme vooroordelen over dat bloed proeven....

en die rottweiler,bij het eerste dier wat ie na had gejaagd hadden ze die hond niet meer los moeten laten bij dieren,je hebt als mens verantwoordelijkheid,een hond denkt niet na als een mens..

die doet wat zijn instinkt zegt...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 11-08-09 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:58

Mijn gevoel zegt dat daar wel een kern van waarheid in kan schuilen. Je wakkert 't instinct van de hond aan. Of het daadwerkelijk zo is......geen idee.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:00

dat heb ik dus ook ik ken een meisje dat door 6 honden gepakt is :n die honden zijn nooit meer normaal geworden, ze zijn niet afgemaakt omdat het meisje de aanklacht heeft in getrokken vraag me niet waarom, dat weet ik dan weer niet

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:02

een hond legt geen verband tussen bloedproeven en daarna meer bloed willen :n

wel als jagen resultaat opleverd dat wel...dus jagen = prooi vangen,zal de hond bij de volgende keer prooi jagen zeker fanatieker zijn,maar ja,das waarop getraind wordt bij IPO, KPV en zelfs bij spelletjes als balletjes vangen enz stimuleer je het jagen en belonen van honden..

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:02

Vind dat een ander voorbeeld. Dat kan roedelgedrag zijn en dus ook instinct. De liefste honden in een roedel kunnen zulk gedrag gaan vertonen richting mens. Denk niet dat mensenbloed invloed heeft op 't instinct. Denk bijv. meer aan hazen of konijnen (jachtinstinct).

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:03

IEK Kimmie, 't is bijna eng, 2x dubbelpost :+

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:03

Ik denk dat er een groot verschil is tussen een levende (bloed) prooi dan het verse vlees dat mijn honden krijgen.
De lap runderpens of lamsvlees vlucht niet weg en wakkert geen jachtinstinct aan :D zou ik ze nu een levend konijn voorhouden dat probeert te ontkomen...ja dat verandert de zaak.
Maar de vaak bloederige stukken vlees die ze voorgeschoteld krijgen en lekker verorberen; ik denk serieus niet dat je daar enige connectie mee kunt leggen hoor.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:04

tja nu moet ik zeggen het verhaal ging wel dat ze ze sloeg en er ineens een knopje om ging

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:05

tsja.....dan is 't roedelgedrag.......jammer is meestal dat de honden hier de dupe van worden (in dit geval is de aanklacht gelukkig ingetrokken)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:06

kirri schreef:
er is hier ook een topic over een rottie die dieren heeft afgeslacht, om nog even terug te komen op agressie aangeboren of niet... ik geloof er heilig in als ze eenmaal bloed hebben geproeft dat het vooorbij is, wat vinden jullie daar nu van?

Ik geloof dat de een heleboel honden een sterk jachtinstinct hebben. Ik heb 4 honden die echt wel achter de konijnen op het terrein aangaan als ze de kans krijgen. Ze hebben er ook uiteindelijk wel eens een gevangen en gedood. Kippen en schapen kan ik ook niet hebben. Tja is nu eenmaal zo, gaan ze niet voor weg.
Overigens vind ik persoonlijk piepbeesten ook heel erg jachtinstinct opwekkend :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:06

mijn honden hebben al diverse konijntjes op :j ,en katten.... hoe vers kan het zijn...barfen op zijn natuurlijkst.

nou,moet zeggen,ze zijn er niet angstaanjagend eng door geworden,althans we staan elke morgen weer levend op,en dat terwijl we met 6 honden in de slaapkamer slapen (en die op bed slapen.. :D )