Hond wegdoen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:16

Een voorzichtige conclusie (althans voor mij)

* Een hond die niet treurt om zijn 'oude' baasje heeft het gewoon niet zo goed gehad als waar hij/zij het nu heeft...
Want een hond heeft wel degelijk in de gaten waar het thuis hoort, waar hij zich prettig voelt en met wie hij een band heeft.

* Onze kinderen borduren verder op waar wij als ouders mee zijn begonnen, je leert je kind hoe de maatschappij werkt en dus ook voor wat betreft het hebben en/of houden van dieren.

Hedendaags kunnen de dieren niet meer uit ons leven worden gedacht, we nemen ze op in ons gezin en beloven ze eeuwige trouw...
Mijn honden zijn altijd zo dapper geweest en nog steeds om huis en haard te verdedigen, hoe klein ze ook zijn, ze weten waar ze thuis horen en weten dat ze deel uitmaken van een gezin.
Ik ben een keer op vakantie geweest naar het buitenland zonder mijn hond, hij was bij een van mijn beste vriendinnetjes, zij is dierenarts en heeft hem elke dag meegenomen naar haar werk, ook is hij beste maatjes met haar hond.
Maar ik heb het niet naar mijn zin gehad, en mijn hond ook niet. Wat een hel zeg...

Dus de conclusies die sommige hier trekken gaan niet op voor alle honden, in elk geval niet voor de mijne.
Daarnaast hebben studies ( en dus ook mijn eigen studie) dit bewezen..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:49

Vanneke schreef:
Dan heb ik spijt voor je, dat je nog nooit echt die band hebt gehad zoals ik met een hond. Misschien kom je ooit nog wel eens die speciale hond tegen in je leven, zoals ik, waar je echt van weet, dat ze onvoorwaardelijk van je houdt. Misschien kunnen ze leven bij andere baasjes, maar ze zullen niet diezelfde band hebben met hen. En er zijn misschien honden, die snel kunnen wennen aan een andere omgeving, maar zo zijn ze niet allemaal, je moet ze niet over dezelfde kam scheren. Mensen zijn ook altijd anders van karakter, zo is dat ook bij honden.

nou...ik denk dat jij niet weet hoe de band met mijn honden is....dus laat je daar maar niet over uit he..

mijn honden zijn werkelijk álles voor mij...en geloof me,ze gaan waar ik gaan,en mwa...ik weet heel goed wat een band hebben met een hond is,alleen ik zou wel willen dat ze ergens anders niet zonder mij zouden kunnen,maar mijn ervaring is dat honden zich elders prima kunnen vermaken...

of diegene net zo'n band met mijn hond opbouwd..geen idee,dat ligt ook weer aan die persoon hoe die met honden omgaat..

laat ik zo zeggen,mijn eerste argentijn nam ik over van een meisje,die met die hond een periode in een auto had geleefd vanwege een gebroken relatie,het was haar vriendje haar maatje,haar hond..alleen ze kreeg een nieuwe relatie,waarvan die jongen zó allergies was,dat ie zuurstof nodig had om in huis te kunnen leven..

ik heb die hond overgenomen,en man o man,ik was gek op dat beest...echt wat een geweldige hond,op een dag was ik op stal,die hond zat in de auto,en zijn oude eigenaresse kwam daar aan,ik zei toen,joh,ga ff naar joes,hij zit in mijn auto,waarop ik alleen maar een hoop herrie hoorde en zij terug kwam en zei " tis mijn eigen hond geweest,maar no way dat ik in die auto stap,hij vermoord me"

aan de ene kant was ze pissed op hem,ze hield nog van hem en hij viel haar aan,aan de andere kant zei ze,ik ben zo blij..JIJ bent zijn baasje,hij gaat nu 100% voor jou,en zo hoort het...

helaas kreeg deze kanjer op 4 jarige leeftijd kanker en moest ik hem net voor zijn 5de jaar laten gaan,ben er jaren kapot van geweest....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:51

Kaja schreef:
Een voorzichtige conclusie (althans voor mij)

* Een hond die niet treurt om zijn 'oude' baasje heeft het gewoon niet zo goed gehad als waar hij/zij het nu heeft...
Want een hond heeft wel degelijk in de gaten waar het thuis hoort, waar hij zich prettig voelt en met wie hij een band heeft.knip

Hier ben ik het dus niet mee eens.
Sommige honden kunnen met iedereen overweg en passen zich gemakkelijk aan of reageren anders op een trauma.

Mijn vorige hond kwam uit het asiel en heeft bij de mensen die hem eruit hadden gehaald de eerste paar dagen niet gegeten. Daarvoor was hij zwerver en was bijna dood toen hij werd opgevangen in het asiel.
Toen zij MS kreeg, heeft ze de hond aan mij gegeven met dat verhaal...
Bij mij heeft hij wel gelijk gegeten etc etc.
Ik geloof niet dat hij het in het asiel beter had, dan bij haar... :+
Ook zou het leuk zijn voor mij ego als ik denk dat hij het bij mij gelijk zoveel beter had...
Met de extra ruimte bij mij, geloof ik dat wel, maar niet met betrekking tot het eten.

Wel had ik gelijk een betere band met die hond als dat ik nu heb met mijn ondertussen 11 maanden oude hond. Deze heeft een betere band met mijn man, terwijl hij dat juist met de vorige hond iets minder had. :(:)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 22-07-09 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:03

nou hoe goed mijn band ook is met mijn honden,ik hoop toch echt,dat als ik morgen dood neerval en mijn vriend zou de honden om wat voor reden niet kunnen houden,dat ze toch echt heel gelukkig bij iemand anders gaan worden...

en ja tuurlijk,als ik bij wijze van 3 weken op vakantie ga,en laat ze ergens achter en kom ze weer ophalen zullen ze super blij zijn,tuurlijk,maar als ik dan nooit meer kom,dan zullen ze zich vast bij iemand anders ook wel thuis gaan voelen hoor...

en ik moet zeggen,we hebben hier regelmatig opvangers,gasthonden of nemen zelf een opvanger in huis,en met een week is het alsof ze nooit ergens anders gewoond hebben,draait gewoon mee met de hele club hier.. :)

Anoeska

Re: Hond wegdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:09

Ik gloof ook dat er vast een overgangsperiode is waarin de hond iets mist, en merkt dat er in z'n omgeving iets veranderd is. Maar als de hond op z'n nieuwe plek goed behandelt wordt, goed te eten krijgt, dan is 'ie daar ook weer zo gewend.

We willen allemaal graag denken dat onze honden echt alleen maar van ons houden en nooit meer ergens anders gelukkig kunnen worden. Ik denk dat dat allemaal wel meevalt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:43

Ik denk dat het er 100% aan ligt wáár de hond terecht komt, weinig honden die het bij kimmie261 niet naar hun zin zullen hebben denk ik als ik de verhalen lees en de foto's zie van haar :D Honden knappen zo op als ze in een groep zijn en hun natuurlijke gedrag kunnen uiten. Dan zal je idd niet zien aan een hond dat hij thuis en zijn baasjes mist, terwijl dat in een kennel wel naar voren komt want daar is het eenzaam, kil, niet gezellig en de aandacht is ook minimaal, ook al zien de verzorgers dat ook vast graag anders.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:50

Ik denk ook dat het aan de hond zelf ligt, wat ze hebben meegemaakt en karakter. Ik heb er hier een zitten die overal zo terecht kan, die vindt iedereen leuk. Ik heb hier een herplaatser zitten die echt wel een tijdje zou moeten acclimatiseren, maar daarna zou het wel goed gaan.
Ik heb er een die vanaf kleins af aan een heel afwijkend karakter heeft. Met een hele dikke gebruiksaanwijzing en een rustige leefomgeving zou het wellicht goed gaan.
De laatste zou niet gaan, als ik zie hoe ik mijn leven al rond die hond gebouwd heb, dat is voor een ander haast niet haalbaar. Die hond heeft zo snel angsten en paniek. H

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:01

Zo hier ook met de poezen, de ene zou ik zo overal neer durven te zetten, ontzettend onderzoekend en vind alles leuk. Maar de andere echt niet, die is nog steeds doodsbang voor mensen die ze niet vaker dan 10x heeft gezien (schiet zelfs al boven onder het bed als de deuren voor en achter tegen elkaar open staan want dan beweegt alles in huis van de wind :') ). Ze komt wel wat losser ondertussen, dat is wel fijn, mag ook wel na 1,5 jaar :+ Maar die zou ik ook zeker niet op met vakantie ergens anders naartoe brengen! Ze zitten altijd lekker thuis en er kan eigenlijk altijd wat geregeld worden met familie, dit jaar blijven het broertje van mijn vriend en zijn vriendin in ons huis in de tijd dat we weg zijn. Dan komt bange poes ook vanzelf los en komt bij hun op de bank zitten, ze kent hun ook al wel dus dat scheelt allemaal.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:20

ik vind zelf dat je een hond neemt voor het leven en m niet weg doet. als je een hond neemt kun je daar goed over na denken en is dat een keuze ik vind dat je dan ook moet bedenken dat je zn hele leven moet verzorgen. als je die verantwoordelijkheid niet aan kunt moet je geen hond nemen. ik zelf zou nooit mijn honden weg kunnen doen. nergens voor, ik kan er ook altijd moeilijk tegen dat wanneer er kinderen komen de hond ineens weg moet.... natuurlijk zijn er altijd situaties waarin je niet anders kan dan je hond wegdoen, als je er bijv zelf niet voor kunt zorgen omdat je ziek bent oid maar in het algemeen vind ik dat mensen er beter over na moeten denken voor ze aan een hond beginnnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:12

je leven kan zomaar ineens van de ene dag op de andere dag veranderen he!!!...... dat kan, echt waar ;)

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:20

Ik heb mijn dieren voor het leven. Ik vind dat als je een dier koopt dat je wel een hele hele goede reden moet hebben om hem/haar weg te doen.
Sommige situaties kan ik begrijpen, zoals een hele erge allergie maar dan moet je wel alle andere oplossingen hebben overwogen.
Ik krijg uitslag van hooi en ik ben allergisch voor honden maar denk maar niet dat mijn paard of hondje hier voor weg gaat.
Wat ik heel erg vind is dat veel mensen zich niet goed verdiepen in het soort huisdier dat ze nemen. Een hond word gekocht voor de leuk maar mensen vergeten vaak dat een bepaald ras niet bij hun situatie past. Mensen hier in de wijk hebben zo eens een beagle gekocht en binnen twee weken zat dat beestje al in het asiel want hij at hun vuilnisbak leeg. Daar heb ik echt geen goed woord voor over..
Toen mijn vriend en ik gingen samenwonen had ik zes konijnen maar ze zijn alle zes evengoed mee verhuisd. Inmiddels zijn er nog drie over en hierna zal ik niet zo snel een konijn meer nemen maar geen haar op mijn hoofd die overweegd die beestjes weg te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:30

konijnen zijn wel wat andere huisdieren dan honden of katten

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:32

KiWiKo schreef:
je leven kan zomaar ineens van de ene dag op de andere dag veranderen he!!!...... dat kan, echt waar ;)

Maar je verantwoordelijkheid blijft :D

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:33

KiWiKo schreef:
konijnen zijn wel wat andere huisdieren dan honden of katten

dat wilde ik net precies zeggen.

ik vind hond en kat echt bij een huis/persoon/leven horen, en vind het geen dieren bij wie 'wegdoen' hoort.
maar konijnen en andere knaagdieren, of vissen, dat soort dieren, die leven bij iemand anders die er goed voor zorgt net zo vrolijk verder volgens mij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:34

diessel schreef:
KiWiKo schreef:

Maar je verantwoordelijkheid blijft :D

en dat kan dus betekenen dat je besluit je honden/katten weg te doen....... want dan neem je verantwoordelijkheid :)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:53

En zo zijn we weer bij de beginvraag beland :D
Wat voor de 1 een goede reden is om het dier weg te doen vind de ander weer schandalig :=

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:29

en daarom zitten de asiel overvol en staat marktplaats helemaal bomvol met herplaatsingshonden :D

omdat het voor iedereen anders is...

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:55

Klopt. En ookal heb ik mijn hond toen aan een vrouwtje gegeven, als ik mijn honden weg zou moeten doen mag ik hopen dat ik nog eens zo'n wereldmens kan vinden voor ze. Hondje hoefde niet weg, maar kreeg het aanbod en dat pakte ik aan. Omdat hond gewend was om weg te lopen, deed hij bij vorige rotte eigenaar ook, en bij mij ook. Dat hij iemand vind waarbij hij dat sindsdien niet meer heeft gedaan, daar ben ik heel blij mee. Jammer voor mij dat ik mijn hondje dan kwijt ben. Ons huis was te voor haar, en ik voel me niet schuldig en ik mis haar ook niet. Ik had al een hond, en kan me moeilijk op nog een hond richten, heb haar wel kunnen opknappen en daar ging het mij ook om.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:57

ik hou mijn honden graag, ze hebben zich totaal aangepast aan mijn nieuwe leven.............. maar voor mijn gevoel was hun vroegere leven veel leuker.............. zucht :)

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 01:42

Een dier kies je voor hun hele leven en niet voor even.
Ik vind dat ook gelden voor paarden.
Maar meer als de helft van bokt vind het heel normaal dat die te pas en onpas verkocht worden.
Ik zal nu niet zeggen als je door een bepaalde reden niet meer genoeg geld of misschien zelf (vind dat zelf geen goede reden) tijd meer hebt of je paard niet aankunt.
Maar gewoon ik wil wat anders mijn paard kan dat niet ik wil dat wel hoppa paard weg en een ander.
Dat kan er bij mij ook niet in. Maarja het is nu eenmaal zo.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 01:50

Ik heb laatst mijn 2 konijnen weg gedaan. Bij mij liepen ze vrij over mijn erg groot uitgevallen balkon. En ik ging samenwonen met vriendlief die een ieniemienie balkon heeft. En dan gaan we ook nog eens eind augustus emigreren. Kortom, ik kon ze niet houden.

Ik ben er lang mee bezig geweest om een ander baasje te zoeken. Ik wilde pertinent niet dat ze bij iemand in een klein hokje terecht kwamen. In geval van nood konden ze naar de konijnen opvang, maar liever niet. Dus ik ben blijven zoeken.

Nu lopen ze al een aantal weken op de konijnen heuvel rond bij de plaatselijke theetuin. Lekker buiten, veel ruimte, en andere konijnen met wie ze het goed kunnen vinden. Ik ga er regelmatig kijken en het gaat super met ze. Een betere baas had ik niet kunnen vinden.

Ben ik nu fout? Ben ik nu egoistisch? Ben ik nu een dierenbeul? Ik vind van niet. De omstandigheden in mijn leven zijn veranderd waardoor ik mijn dieren niet meer kon houden. En ik heb alles op alles gezet om die ideale baas voor ze te vinden, en dat is gelukt. Mijn plicht als baasje heb ik goed uitgevoerd.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 01:53

Ik neem m'n dieren ook voor m'n hele leven..
Heb konijnen, die ben ik al ff beu maar hou ze omdat ik moeilijk afscheid kan nemen.
Heb paardjes, nooit zal ik die weg doen, al kreeg ik al de vraag of ik ze verkocht aan hen.
Heb een zwerfkat met 3 kittens, heb spijt dat volgende week een kitten moet vertrekken
HAD kanaries, vandaag verkocht, waren niet van mij, moesten weg omdat m'n moeder ze beu was.

Dieren zijn voor 't leven, tenzij t niet anders kan.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:02

Zat gisteren uit verveling een beetje te googlen op mechelse herders, op een gegeven moment ook even op Marktplaats de advertenties bekeken :o
Moet ik niet te vaak doen, want ik heb vanacht bijna geen oog dicht gedaan -:(-
Heel veel honden van 6-14 maanden oud, wegens tijdgebrek, omstandigheden :? , nieuwe baan etc.
Die mensen hebben de hond nog maar net, dan lijkt het mij stug dat je goed hebt nagedacht over het houden van een hond.
Ook stonden er 2 honden van 12 jaar op :oo dieptriest %)

Mijn hart zegt "haal er 1 op" maar mijn verstand heeft tot nu toe gewonnen :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:06

Wij nemen dieren ook altijd voor het leven en proberen ze dan ook alles te geven wat ze nodig hebben, bezuinigen niet op onze dieren en ze gaan naar de dierenarts wanneer dat nodig is. Of het nou gaat om onze muizen, hamsters, vissen, fretten, konijnen, honden en onze paarden. Alles komt bij ons voor het leven. Ookal kun je er niks meer mee.

Zo zie ik ook geregeld paarden te koop staan die weg moeten omdat ze alleen nog maar op de wei kunnen.
Dit vind ik gewoon heel ondankbaar tegenover het paard wat jaren trouw is geweest aan zijn baasje.
Als dit situatie bij ons voorkomt, dan gaat ie gewoon hier op de wei. We vinden wel wat.

Nee, wij doen geen dieren weg. Of de situatie moet echt uitzichtloos zijn, maar dan moet er iets wel heel erg fout zitten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:12

Mijn mening is dat je moet doen wat het beste is voor het dier. En als dat betekent dat je m weg moet doen, dan moet dat.
Ik kan me voorstellen dat er dingen in je leven kunnen gebeuren waardoor je niet de tijd en energie meer vrij kan maken om naar je beste kunnen voor het dier te zorgen. En als dat niet is, dan moet je er geen houden vind ik.