Bella met haar nieuwe jas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deken voor een hond zielig of niet?

Ja
80 (49%)
Hangt van seizoen af
46 (28%)
Ligt er aan wat voor deken
15 (9%)
Nee
22 (13%)

Totaal aantal stemmen: 163

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:54

Ik heb geleerd dat je een hond ook echt hond moet moet laten wil je een gelukkige hond om je heen hebben.
We zijn genijgd om de honden teveel te vermenselijken, denken dat honden denken als een mens en gevoelens kennen als haat, wraak boosheid en schuldgevoelens of weet ik veel wat voor menselijke psychologie.
Als je een hond gaat zitten aankleden haal je alle hondsheid er van af, ga maar eens op cursus.
Mss dat je dan een hond leert begrijpen.

pinuts

Re: Bella met haar nieuwe jas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:07

alleen al dat mijn hond bij het rennen; spelen al lekker wil rollen, aan andere honden wil snuffelen.. vies worden en alles.. dat kan niet met een jasje.. het KAN, maar tis veel minder fijn

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:11

Chiqa schreef:
Ik heb geleerd dat je een hond ook echt hond moet moet laten wil je een gelukkige hond om je heen hebben.
We zijn genijgd om de honden teveel te vermenselijken, denken dat honden denken als een mens en gevoelens kennen als haat, wraak boosheid en schuldgevoelens of weet ik veel wat voor menselijke psychologie.
Als je een hond gaat zitten aankleden haal je alle hondsheid er van af, ga maar eens op cursus.
Mss dat je dan een hond leert begrijpen.

hier ben ik het mee eens

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:16

Ik vind dit hondje niet zielig.. Zo'n klein hondjeheeft een dekentje nodig in de winter. De hondjes komen van origine uit een warm land en zijn niet gebouwd om veel kou te kunnen hebben.. Al heel lang krijgen die kleine hondjes een dekentje zoals deze, vroeger was het al om de hondjes warm te houden.
Nu, omdat zo veel mensen ze voor de sier gebruiken heeft iedereen de neiging om te zeggen het is niet nodig.
Maar zo'n hondje, met een dunne vacht die niet genoeg wintervacht aanmaakt kan zo'n jasje goed gebruiken. (hoewel deze er niet een heel goed voorbeeld van is, kruising kees)

http://www.petnews.nl/artikel/195

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:21

ja ok. voor de honden die het echt nodig hebben tot daar toe, maar moet het in sommige gevallen dan zo overdreven. Een dekentje vind ik nog kunnen, maar soms zie je zaken waar je van denkt: tis wel een hond en geen kind e

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:24

lieniminnie schreef:
Ik vind dit hondje niet zielig.. Zo'n klein hondjeheeft een dekentje nodig in de winter. De hondjes komen van origine uit een warm land en zijn niet gebouwd om veel kou te kunnen hebben.. Al heel lang krijgen die kleine hondjes een dekentje zoals deze, vroeger was het al om de hondjes warm te houden.
Nu, omdat zo veel mensen ze voor de sier gebruiken heeft iedereen de neiging om te zeggen het is niet nodig.
Maar zo'n hondje, met een dunne vacht die niet genoeg wintervacht aanmaakt kan zo'n jasje goed gebruiken. (hoewel deze er niet een heel goed voorbeeld van is, kruising kees)

http://www.petnews.nl/artikel/195

Die chi is al zo lang in NL dat ze inmiddels prima gewend zijn aan dit weer.
Hoe hebben al die honden het andere jaren gedaan dan, toen die idiote jasjes er nog niet bestonden? Nou, geloof me, die gingen echt niet dood van de kou hoor! Werden juist als kruik gebruikt omdat ze zo lekker warm waren.
Dit is gewoon puur een modetrant wat men niet toe geven wil en er dus maar allerlei excuses aan gaan koppelen.
Een gezonde hond kan prima zijn eigen tepratuur regelen. Daar heeft hij ons niet voor nodig.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:26

Mijn Chihuahua's (kortharen) heb ik ook zelden zien borstelen. Het ras hoort zelfverzekerd, stabiel en niet agressief (dus geen keffende en bijtende/uitvallende hond :D) te zijn en daar hoort borstelen niet zo goed bij.
Persoonlijk denk ik niet dat een jas er voor zorgt dat andere honden de lichaamstaal niet begrijpen, dan doe je honden toch echt tekort als je denkt dat ze zo simpel in elkaar zitten. ;)

Jasjes en andere kleding zijn er inderdaad alleen voor de eigenaren en eventueel voor stokoude/zieke honden als het rond de -10 graden is. Honden (en zeker Chihuahua's) zijn goed in staat om de Nederlandse winter te overleven, in beweging houden is meer dan voldoende. Zelfs de naakthonden kunnen beter tegen de kou dan tegen hitte en ik ken er die met vorst ook zonder kleding rondrennen.

Waar ik mij het meest zorgen over maak met die hondenkleding is het feit dat de honden die daar mee aan lopen enorm verwend en kwetsbaar worden. Ze lopen veel meer risico op ziek worden dan een hond die gewoon van pup af aan gewend is geraakt aan allerlei weersomstandigheden.
Een keer voor de foto: prima. Maar laat de hond verder gewoon vooral hond zijn.

Edit: Chihuahua's hebben tot voor de hype altijd overleefd zonder dekens en kleertjes, die kunnen juist enorm goed tegen kou.
Er leven er genoeg in landen waar het een stuk kouder wordt 's winters dan hier in Nederland en dat gaat ook al jaren goed.....
Wees dan zo eerlijk en zeg dat je het zelf leuk vindt, maar ga niet verkondigen dat een ras het nodig heeft.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:32

Ik heb een keer gesnapt waarom mensen hun honden 'kleding' aan deden. Dat was in Tjechië met -15 graden. De honden kregen voornamelijk schoentjes aan om te zorgen dat de poten niet verbrande van de kou.
Ja, dan kan ik het snappen.

ThePast03; wat jij aan kaart is inderdaad ook nog een hele goede!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:02

Sorry, maar zo'n hele discussie omdat het hondje een jasje op heeft.
Wees blij dat dit hondje een goed huisje heeft.

En ga ergens anders discussies uitlokken waarbij het om een niet goed verzorgd dier gaat!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:06

Romytjuuh schreef:

En ga ergens anders discussies uitlokken waarbij het om een niet goed verzorgd dier gaat!

Die discussie is er omdat TS daarom vraagt. ;)
De enige die een discussie heeft uitgelokt is dus TS zelf.

En natuurlijk zijn er altijd ergere dingen, dat geldt zelfs voor dieren die geen goed tehuis hebben gevonden en niet goed verzorgd worden. Het zal een stil forum worden als we daar altijd rekening mee moeten houden. :D

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:08

Ik woon hier in de straat bij de persoon die de eerste Chiwawa's in Noorwegen heeft geintroduceerd. Mevrouw S is de persoon die hier de eerste chiwawa fokker was en heeft ze nu al meer dan 50 jaar (ze is zelf nu 82) en daar lopen die beestjes met -20 nog gewoon buiten zonder jasje. De dieren hebben altijd de keuze om naar binnen te gaan maar KIEZEN er zelf voor om buiten te zijn. Geen jasje nodig. Ze krijgen vanzelf een vacht!

Ik ben niet tegen reflectie jasjes bij de jacht oid. Maar ik hou niet van de poppenkleding!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:09

Romytjuuh schreef:

Uhm.. TS vraagt zelf om meningen ;).

En omdat het dus ergens anders nog erger kan zijn , moeten we hier maar niet op reageren?
Juist...

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:11

Tja ik zou mij er persoonlijk echt niet druk om kunnen maken.
Maargoed...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:11

Ik vind jasjes voor een hond echt zo vreselijk := (kijk om medische redenen, tuurlijk: oud diertje moet geen koud lijden en naar buiten gaan is gezond)
Het is verdorie geen mens :=

Zijn genoeg mensen die een complete hondenklerenkast hebben, dan denk ik echt: waar ben je in vredesnaam mee bezig :?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:12

Heb overigens wel voor : nee gestemd, want ik vind het eerder een wat zielig mens, dan een zielig dier :P

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:17

Romytjuuh schreef:
Tja ik zou mij er persoonlijk echt niet druk om kunnen maken.
Maargoed...

Gelukkig dan maar dat je je eige mening mag geven, toch? :D

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 22:16

@welshcobfan. een normale reactie is gratis hoor. Iedereen praat hier normaal, respecteert elkaars meningen en jij komt ineens ff mans binnen vallen..
@ ThePast03. Ik heb al toegeveven dat dit niet om medische redenen oid is. Staat al in het topic, weet niet of je heb terug gelezen maar ik heb hele eerlijke reacties gegeven

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:25

:? Bedoel het verder niet raar hoor :)
Al trek je een hond je eigen kleren aan: als dat je gelukkig maakt: doe het vooral!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:31

Daisy01 schreef:
@welshcobfan. een normale reactie is gratis hoor. Iedereen praat hier normaal, respecteert elkaars meningen en jij komt ineens ff mans binnen vallen..
@ ThePast03. Ik heb al toegeveven dat dit niet om medische redenen oid is. Staat al in het topic, weet niet of je heb terug gelezen maar ik heb hele eerlijke reacties gegeven

Ik denk dat ThePast03 voorral bedoeld dat de honden die een jas dragen een veel lagere weerstand hebben.
De honden wennen niet aan de tempratuur in Nederland als ze conetnu een jas dragen. Als de jas dan een keer uit moet, heb je kans dat de hond ziek wordt.

Ik denk zelfs dat het voor een hoop honden te warm wordt onder een jas.. Vergeet niet dat honde alleen kunnen zweten via de tong en poten. Als ze zich dan een beetje hebben ingespannen, hebben ze het al warm en dan al helemaal door zo'n dikke jas.

Heb nog even het filmje terug gekeken. Ook daarin zie je dat de Chi het warm heeft. Sowieso is dat niet vreemd na zo veel rondjes rennen. Hier was een jas dus helemaal overbodig.
Laatst bijgewerkt door Nikki__ op 07-06-09 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 22:31

Zo kwam het dus wel over. Als je dit topic terugleest zul je zien dat kleding voor mij niet een must is. Dit is ook de eerste keer dat ik hondenkleding koop. De reden van de poll is dat ik sommige mensen hoor zeggen: Ah, wat zielig. En andere weer van niet. Wou dus de meningen van verschillende bokkers weten, en hun commentaar daarop.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 22:34

Mee eens Nikki, maar mijn bedoeling is ook zeker niet de jas continu op te doen. Deze foto was echt de enigste keer dat ik hem ophad. Nu ligt hij weer in de kast, en als het straks een keertje koud is, kan hem een keertje opdoen tijdens het wandelen. Maar mijn bedoeling is dus niet om hem standaard op te hebben. Ook ben ik mij bewust dat als ik hem eerst een tijdje wel op doe, dan een hele tijd niet, dan weer wel. Dat dat ook niet goed voor Bella is. Daarom zeg ik ook, eens in de zoveel tijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:37

Daisy01: als je mijn post erboven had gelezen, dan had je kunnen weten dat ik nooit bezwaar zal hebben tegen medische redenen. Ik heb er pas echt bezwaar tegen als mensen kleren kopen voor honden om ze te vermenselijken :) Dan denk ik echt: dat mens is zielig, niet de hond.
Het zal een hond een zorg zijn wat ie aan heeft :+

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 22:39

Die heb ik gelezen. En ik heb hem niet gekocht voor medische reden. Dat had jij kunnen weten als je dit topic doorgelezen had. Ik val je niet aan ofzo hoor, maar ik blijf wel elke keer herhalen en herhalen. Daarom zeg ik, als je terug leest heb je meteen andwoord op alles.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:43

ach, nadeel van internet :P
Wij lopen langs elkaar heen nu :)
Ik doelde niet persoonlijk op jou namelijk :) Meer in het algemeen.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 22:48

Oke nou gelukkig dan maar dat we zo evengoed weer normaal kunnen praten. En ik snap je punt zeker ook wel.