Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:12

Ik ben van mening dat er mensen zijn die veel te snel naar allerlei hulpmiddelen grijpen die niet nodig zijn, of heel erg schadelijk zijn bij verkeerd gebuik.

Mijn hond trok ook altijd erg aan de lijn. Samen met mijn trainer heb ik er toen voor gekozen om onder begeleiding van hem met de gentel leader te gaan trainen. Dit werkte erg goed, omdat de hond zichzef corrigeerd.
Maar ik wilde graag dat ze ook gewoon aan de halsband netjes naast blijft lopen. Nu, na 3 jaar heel hard trainen, doet ze het ook. De gentle leader gebruik ik nu in uitzonderingen.
Meestal loopt ze los naast.

josewoos

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:22

Helemaal top Janet!
Maar dat betekent niet dat het zo bij elke hond werkt ;)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:31

Dat weet ik wel, en dat bedoel ik niet te zeggen.
Ik bedoelde er meer mee, dat ik vind (en merk in mijn omgeving en werk) dat mensen veel te snel naar 1 of ander hulpmiddel grijpen. Dan dat ze er zelf de aandacht en energie in willen steken.

Chiqa: Ik zie dat je hond midden in de pubertijd zit, en daar voorlopig ook nog wel in blijft. Ben je van plan, als de pubertijd afgelopen is en ze minder tegendraads is en weer beter gaat luisteren (ipv te puberen), om dan weer zonder prikband te trainen? Of zie jij het als een blijfend hulpmiddel?

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:48

Is denk wel waar Janet wat je zegt, maar goed aan de andere kant, we (neem Chiqa of ikzelf) hebben het niet over een teckeltje he? Wij hebben het over beresterke zwaar gewichten.
Ik zei het al eerder, maar je kan gewoon niet 1 artikel als beste aanwijzen voor ALLE honden.
Bij de ene werkt de slip ketting, de ander een GL. En bij Chiqa misschien dus de slipketting.
Maar het komt bij mij ook over alsof iedereen er maar vanuit gaat dat Chiqa niet weet wat ze gebruikt, maar dat weet ze vast wel als ze ook met zo'n ketting op training is geweest. dus is het géén dieren mishandeling. En voor beide partijen veel prettiger wandelen.

En je kan wel heel kort door de bocht zeggen dat het allemaal maar aan de opvoeding ligt, maar ook ik heb (met hond uiteraard :+ )trainingen gehad. Maar niet alle honden zijn hierin hetzelfde. Ik heb nou eenmaal geen mechelaar of een collie die graag voor je werkt.
Ik heb een bordeauxdog, daar moet je soms wel eens 3 x tegen zeggen dat die nou eens moet luisteren.

Frances

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:51

Sorry hoor maar ik snap er geen bal meer van :P als jonge hond trok ze niet maar toen ging ze ineens van 18 naar 36 kilo (weet niet precies welke gewichten er stonden) en toen trok ze ineens, was er iets mis :? ik kan eer geen touw aan vast knopen, maar dat zal dan wel aan mij liggen :P

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:53

Ik "gebruik" een slipketting....

Geen idee eigenlijk waarom, ze trekt niet, loopt niet weg, en bij mij loopt ze ook altijd los....

Maar aan de riem hangt wel een slip.. Dus als ie omgaat ja dan dient ie nog voor niks :+ Want ze trekt nooit....

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:56

ik persoonlijk train met gewone halsband. en zeg kort. gaat hij trekken zeg ik niet trekken, stopt hij niet binnen 5 tellen met trekken dan geef ik een gigantische ruk aan de riem dat hij bijna over de kop vliegt.
begint hij weer met trekken zeg ik niet trekken, stopt hij met trekken (hangt een boogje in de riem) dan beloon ik hem met woorden: 'braaf' en een aai. belangrijk is om zeer consequent te zijn in wat je doet/zegt.. en zeg het niet vaker dan 2 x want als je dingen steeds blijft herhalen ben je dus niet consequent.. gewoon actie reactie ;)

dit klinkt heel erg lomp maar het werkt fantastisch, hond lief weet zo precies waar hij aan toe is.
inmiddels heb ik nooit meer een riem bij en loopt hond lief los naast me en ook naast de fiets :) heb er geen kind aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:58

Dankjewel voro je uitleg Josewoos, toch nog iemand die het begrijpt. Of er zelf ervaring mee heeft :)
Is idd een groot verschil of je een mechelaar of fiffie heb, bullen zijn nu eenmaal iets hardleerser en kennen en vrij hoge pijngren sals die al uberhaupt meetbaar is.
Ik dank god op zijn blote knietjes dat ze uberhaupt reageerd op de pennenband, lieve réén keer een goede correctie dan 10 keer lopen hannesen om vervolgensd e elfde keer je vierkant uit te lachen.
Hoe wil je je hond verknallen +:)+

_janet_ schreef:
Chiqa: Ik zie dat je hond midden in de pubertijd zit, en daar voorlopig ook nog wel in blijft. Ben je van plan, als de pubertijd afgelopen is en ze minder tegendraads is en weer beter gaat luisteren (ipv te puberen), om dan weer zonder prikband te trainen? Of zie jij het als een blijfend hulpmiddel?

Ik gebruik de penneband nu ook niet dagelijks, alleen als ik naar de stad ga of terrein waar meerdere honden zijn.
Ik zou niet weten waarom ik hem in de wilgen zou hangen, omdat blijbaar alleen de aanwezigheid al voldoende is, ik corrigeer er niet eens mee.
En nogmaals, de beste stuurlui staan aan wal !

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:59

Moniekk, super! Probeer je dat ook even bij mijn hondje van 80 kilo? Knap als je die kan laten vliegen met een ruk!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:01

Josewoos ik weet welke soort honden jullie hebben. En heb zef ook ervaring met dit soort honden (de beresterke types). Ik heb zelf een kruising rottweiler.

Een amerikaanse bull staat niet echt bekend als een makkelijke hond, al helemaal geen beginners hond. Bij de opvoeding moet je er altijd bovenop blijven zitten, en geen steekje laten vallen (wat trouwens net zo goed geldt voor andere honden)

Wat Frances al zegt, zo van de een op de andere dag gaan trekken? Misschien ben je toch even niet consequent genoeg geweest.

Weet het van mijn eigen hond, als ik 1 keer ook maar toegeef dan is het de keren daarna alleen maar erger en erger. En ben ik bijna weer terug bij af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:02

josewoos schreef:
Moniekk, super! Probeer je dat ook even bij mijn hondje van 80 kilo? Knap als je die kan laten vliegen met een ruk!

:D :D
Heb ook niet zo'n behoefte aan een hernia, en de mijne weegt nog niet eens de helft.
Ongelovelijk jou Enzo!!

_janet_ schreef:
Wat Frances al zegt, zo van de een op de andere dag gaan trekken? Misschien ben je toch even niet consequent genoeg geweest.

Euhm? Waar staat dat dit van de een op de andere dag is begonnen? Zo blijft de discussie wel heel erg lang heb ook nog geen antwoord op mijn andere vraag aan Paintlinger toe :P

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:04

met mijn rottweiler loop ik ook met slipketting waarom geen idee ze luister super goed en is eignelijk niet nodig

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:04

Ja daag Chiqa, die vraag heb ik al meerdere keren beantwoord.....

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:06

Mossel schreef:
met mijn rottweiler loop ik ook met slipketting waarom geen idee ze luister super goed en is eignelijk niet nodig

Maar je moet 'm toch ook niet af doen? Alleen maar goed dat je 'm niet nodig heb! Maar makkelijk als je 'm wel nodig heb ;)

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:07

_janet_ schreef:
Josewoos ik weet welke soort honden jullie hebben. En heb zef ook ervaring met dit soort honden (de beresterke types). Ik heb zelf een kruising rottweiler.

Een amerikaanse bull staat niet echt bekend als een makkelijke hond, al helemaal geen beginners hond. Bij de opvoeding moet je er altijd bovenop blijven zitten, en geen steekje laten vallen (wat trouwens net zo goed geldt voor andere honden)

Wat Frances al zegt, zo van de een op de andere dag gaan trekken? Misschien ben je toch even niet consequent genoeg geweest.[
Weet het van mijn eigen hond, als ik 1 keer ook maar toegeef dan is het de keren daarna alleen maar erger en erger. En ben ik bijna weer terug bij af.

Als je ervaring hiermee heb, weet je ook hoe ze zijn in hun puber fase ;)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:08

josewoos schreef:

wat mijn hondje weegt weet ik niet, heb een duitse herder.
ik zou jou hondje van 80 kg maar goed kort houden ;) je moet gewoon zorgen dat je hem de baas bent. en als je hondje met jou gaat wandelen in plaats van jij met hem dan ben je mooi de sjaak.. beeter een keer goed lomp zijn zodat hij weet waar hij aan toe is

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:08

@ josewoos
ik doe m ook niet af ze loopt er prima mee, en ja heel af en toe is ie nodig omdat ze dan weer iets leuks onderweg ziet. In die van jou zit dan wel meer kracht dan in die van mij maar ze kan er ook wat van haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:10

Paintlinger schreef:
Ja daag Chiqa, die vraag heb ik al meerdere keren beantwoord.....

Dat heb je dus niet, ik vraag je tot twee keer toe wat je probleem is als het niet om de prikker gaat, ik denk dat je het zelf niet eens weet zullen we het daar dan maar op houden ;)

moniekk schreef:
je moet gewoon zorgen dat je hem de baas bent. en als je hondje met jou gaat wandelen in plaats van jij met hem dan ben je mooi de sjaak.. beeter een keer goed lomp zijn zodat hij weet waar hij aan toe is

Presies, weer iemand die hem bevatten kan :) Ik trek een hong van 35 kilo niet meer omver met een slipkettinkje hoor, of moet zijn nek onherstelbaar beschadigen, en dan nóg...dat is gewoon geen partij.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:12

Moniek, ik heb echt geen constante trekker aan mijn lijn, maar wel een mega puber! Dus tsja als die weer zo'n bui heeft, wilt die wel eens trekken ja. Maar goed, daarom hangt ook die slipketting eraan! Nogmaals, ik heb geen teckeltje die ik kan laten vliegen. Ik heb een hond die zwaarder is dan mij, zonder de slipketting zou ik het hele dorp doorgesleept worden tijdens zijn puber moment

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:16

josewoos schreef:
Moniek, ik heb echt geen constante trekker aan mijn lijn, maar wel een mega puber! Dus tsja als die weer zo'n bui heeft wilt die wel eens trekken ja. Maar goed, daarom hangt ook die slipketting eraan! Nogmaals, ik heb geen teckeltje die ik kan laten vliegen. Ik heb een hond die zwaarder is dan mij, zonder de slipketting zou ik het hele dorp doorgesleept worden tijdens zijn puber moment

puberaal gedrag is prima maar de hond moet weten waar hij aan toe is en al helemaal wie er bovenaan de rang staat.
pubers moeten in iedergeval regelmatig lekker los kunnen spelen buiten, t liefst met andere honden. maar zogauw de riem omgedaan word moeten ze ook luisteren, hoe speels ze ook zijn.. want anders krijg je dat van 'oow hij is nog zo jong en zo speels en zo schattig dus nu mag hij dat... ' en dan opeens als hij ouder is mag hij dat niet.. consequent dus ook bij een lieve, schattige, speelse puber... want als je die nu niet opvoed zal het als hij volwassen is nog veel moeilijker gaan.
ik heb zelf ook geen teckel ofzo hoor ;)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:17

Dus door de pubertijd moet ze aan de prikketting of wat? Weetje hoeveel zware/sterke hondenrassen er zijn.... Die zouden dan in de pubertijd allemaal aan de prikketting moeten? naah ik vindt het maar onzin hoor...

Hoezo de beste stuurlui staan aan wal, waar is dat op gebasseerd :+

En chiqa je zegt zelf als een pijngrens bij honden uberhaubt meetbaar is, maar je weet wel dat de prijngrens van jou hond hoger is als die van andere honden.
En je kunt wel blijven zeggen van een slipketting is niet sterk genoeg... maar je moet ook geen slipketting gebruiken ;)

Ik blijf erbij dat de slip / prik / halti of weetikhet wat nog meer gewoon 90% van de gevallen gemakzucht is... maar ach wie ben ik :) vindt het wel jammer maarja je doet er toch niks aan..

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:19

mijn bullterrier heeft ook een tijdje een prikker om gehad hoor.. nu niet meer omdat ze nu wel normaal naast kan lopen.. maar als ze er weer een potje van maakt, lees: niet luisteren, dan gaat hij gewoon weer tijdelijk om

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:19

Frances schreef:
Dus door de pubertijd moet ze aan de prikketting of wat? Weetje hoeveel zware/sterke hondenrassen er zijn.... Die zouden dan in de pubertijd allemaal aan de prikketting moeten? naah ik vindt het maar onzin hoor...

Hoezo de beste stuurlui staan aan wal, waar is dat op gebasseerd :+

En chiqa je zegt zelf als een pijngrens bij honden uberhaubt meetbaar is, maar je weet wel dat de prijngrens van jou hond hoger is als die van andere honden.
En je kunt wel blijven zeggen van een slipketting is niet sterk genoeg... maar je moet ook geen slipketting gebruiken ;)

Ik blijf erbij dat de slip / prik / halti of weetikhet wat nog meer gewoon 90% van de gevallen gemakzucht is... maar ach wie ben ik :) vindt het wel jammer maarja je doet er toch niks aan..

het gaat om respect en rangorde..
het moet geen spelletje worden wie is het sterktst de hond zijn nek of de arm van de baas..
laat 2 onbekende honden eens samen los.. kijk wat er gebeurt.. ze testen elkaar uit even kijken wie er boven aan de rang staat.. als dat duidelijk is is het goed en hoeft de hond die bovenaan de rang staat de andere hond maar even aan te kijken en ze snappen elkaar ;)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:21

Onze honden dragen geen slipkettingen. Enkel leren halsbanden (en dan niet altijd, alleen met wandelen).
Maar mijn hond - Cavalier King Charles - Buddy, en die van mijn ouders (Rakker, wat een Jack Russel X Boeren fox is) trekken niet tijdens het wandelen... Ik kan me ergens wel voorstellen dat je voor een slipketting gaat wanneer de hond groter en sterker is en/of meer trekt (Nja dat trekken is geen excuus, dat moet je afleren!).
Maargoed, ik ben geen fan van slip- en prikkettingen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:21

sorry maar ik weet genoeg over rangorde enz. :) en ik weet ook dat je positief kan trainen in plaats van afstraffen op wat de hond fout doet ;)