koekdressuur bij trainen hond ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:35

Laika schreef:
Voorbeeld van een volgende hond met snoepjes:

Afbeelding

Ik zou er bloednerveus van worden.
Deze hond volgt niet omdat hij bij het baasje wilt blijven, maar omdat daar de snoepjes zijn. :n

En wie zegt dat een hond die op een andere wijze is getraind wel volgt omdat hij bij zijn baas wil blijven? Hij kan ook blijven volgen voor een andere beloning. (Voor mij kan deze vrouw net zo goed een balletje uit haar zak halen als een voertje, daar kan de hond hetzelfde op reageren.) De hond kan ook blijven volgen omdat hij weet dat er sancties op staan als hij het niet doet.

Overigens kent het werken met correcties ook een enorme valkuil: je kunt namelijk niet zoals bij belonen met intervallen werken. Dan begrijpt de hond al snel de correcties niet meer. Je moet bij het werken met correcties enorm consequent zijn anders werken ze niet. En er zijn situaties waarin je niet kunt corrigeren. Een beetje intelligente hond leert al snel die situaties herkennen en gaat daarop anticiperen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:42

Yamcha schreef:
Volgens mij máken mensen van honden opportunisten door altijd te belonen met die brokjes......

Moet je ze voor de gein eens wegleten...... kijken hoe goed de hond dan luistert....... :D
En dan zeggen ze: zie je wel, een hond is een opportunist, hij wil er wel wat voor terug. Nou, dat heb je dan mooi zelf veroorzaakt.

Ik heb met meer honden gewerkt als alleen herders, en óf ik ben zeer aparte honden tegengekomen, óf ik ben in staat het werken zo leuk te maken, dat ze het zonder voedselbeloning ook gewoon doen.
Misschien doen ze het idd wel gewoon omdat ze mij leuk vinden en het werk ook. Of is dat ondenkbaar?

Dat is hier al verschillende keren uitgelegd: Belonen met voedsel moet je dus niet altijd doen. Dan krijg je inderdaad het probleem dat een hond het misschien wel niet meer doet als de beloning weg blijft. Maar dan doe je het dus fout. Het principe is dat je de hond iets nieuws aanleert m.b.v. voedselbeloning en daarna het belonen met voedsel afbouwt door met intervalbeloning te gaan werken. En dat is met andere beloningen toch niet anders? Of beloon jij jouw honden nog altijd even vaak op jouw manier als toen je ze voor het eerst iets aanleerde?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:50

Yamcha schreef:
Kan me voorstellen dat je het zo oplost, als je hond een zwerver is geweest, maar toch zou ik zelf wel proberen dat gedrag echt af te leren.

Het is echt al een stuk beter hoor! Als ik er nu optijd bij ben en ik roep haar naam, reageert ze en is de vis niet boeiend meer. Helaas ben ik soms te laat, wat dan uiteindelijk mijn eigen schuld is, en komt ze trots d'r vis oid brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:33

Oh oké, dat is mooi dan. Doe je goed! +:)+

Oprtalj schreef:
Dat is hier al verschillende keren uitgelegd: Belonen met voedsel moet je dus niet altijd doen. Dan krijg je inderdaad het probleem dat een hond het misschien wel niet meer doet als de beloning weg blijft. Maar dan doe je het dus fout. Het principe is dat je de hond iets nieuws aanleert m.b.v. voedselbeloning en daarna het belonen met voedsel afbouwt door met intervalbeloning te gaan werken.

Ik denk dat jij het principe van de intervalbeloning niet snapt, die gebruik je juist om iets aan te leren.
De hond is op de goede weg, aan het proberen wat de bedoeling is, en dan gebruik je "goedzogoedzogoedzogoedzo" achter elkaar. Dat is de intervalbeloning, die heeft niets met het afbouwen van voedselbeloningen te maken, het is gewoon een ander leersysteem
Bij het compleet en perfect voltooien van de opdracht volgt: "goed zoooooooo!!!!" en een blije, dansende eigenaar, een aai, een knuf....... en dat is veel mooier als dat stomme koekje...... en dat is dan de uiteindelijke beloning, die mag heel groot zijn, maar altijd moet het iets zijn wat de hond geweldig vindt.
Oprtalj schreef:
En dat is met andere beloningen toch niet anders? Of beloon jij jouw honden nog altijd even vaak op jouw manier als toen je ze voor het eerst iets aanleerde?

Dat heb ik al eerder uitgelegd:
Yamcha schreef:
Ik beloon ook niet meer (of met een kleine "goedzo") als het aangeleerde er eenmaal in zit, je blijft een paard tenslotte ook niet belonen dat hij voorwaarts gaat op het been, dat doe je alleen bij een groen paard. Gedrag dat "normaal" is, beloon ik niet. Maar als mijn hond opeens voor een andere hond opkomt, of iets doet, waarvan ik niet dacht dat hij dat kon...... dán trek ik al mijn theatertrucs open, dan ga ik uit mijn bol hoe goed mijn hond wel niet is......

Als laatste: ik beloon niet met voedsel, omdat ik niet gezien wens te worden als een wandelende voerbak.

Nikki__

Re: koekdressuur bij trainen hond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:42

Ik denk dat het ook wel een beetje van de hond afhankelijk is met wat voor manier van opvoeden je het verste komt. Gelukkig lijden er meerdere wegen naar Romé alleen zal niet iedereen dezelfde weg nemen.

Ik heb 3 honden die allemaal een behoorlijke achtergrond hebben en vooral vrij weing vertrouwen in de mens hadden. Mede door heerlijke stukjes worst e.d. hebben we dit eruit gekregen. Want hoe laat je een hond zien dat jij niet eng bent, terwijl je eigenlijk niks motiverends hebt om ernaar toe te gaan (een hoge stem o.i.d. heeft geen zin, want ze is bang voor de mens?) Dan ga je toch verder zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:44

Omkoperij heet dat :D :')
Dat doe ik ook wel, hoor.... nood breekt wetten, tenslotte. Om daarna rap terug te keren naar mijn oude systeem.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:11

Tja, ik kocht haar op dat moment liever om dan dat ze bij alles wat ik zij 't hele huis onder pies van de angst en onderdanigheid! :P

Nu krijgen ze bij mij nog maar zelde een snoepje. Zitten is gewoon 'braaf' maar begin ik met wat nieuws, of ga ik naar een spannende plek (waar bij hun vaak de angst weer terug komt ), gaan de snoepjes mee hoor.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:22

Operant conditioneren heet dat, wat je beloning ook is, het is altijd operant conditioneren. En nogmaals een beloning is alleen een beloning als het gedrag daarna versterkt/verbeterd is. En de hond bepaald dus wat je als beloning kunt gebruiken. Als voorbeeld gebruikt hier iemand een opgewekte stem, nou daar had een van mijn vorige honden een bloedhekel aan en eten wou ze ook niet, en toch heb ik haar alles geleerd wat ik haar wou leren, (soms moet je inventief zijn).

Een hond die vooral met de positieve beloning geconditioneerd is, is schijnt veel beter, sneller, allerter etc. te werken dan een hond die met de "klassieke' methode is opgevoed. Er ligt veel minder druk op de positief getrainde hond, zeggen ze. Ik ga het uitproberen, want ik ga voor het eerst clickeren met een pub. Ik heb al veel honden getraind en ze luisterden allemaal perfect. Vroeger altijd zonder voedsel getraind, later ook wel eens ooit mét en nu dus met de clicker, ik heb er zin in.

Je bent nooit te oud om te leren, en ik wil het in ieder geval gedaan hebben. Ik haal hier vast weer een heleboel goede dingen uit, en vergroot daarmee mijn kennis en ervaring. Met die dingen die mij en/of mijn hond niet liggen doe ik gewoon niks.

(Off topic: Een correctie is ook alleen een correctie als het ongewenste gedrag daarna verminderd is, de aard van de correctie wordt dus ook door de hond bepaald. Een ruk aan de riem bij een uitvallende hond versterkt meestal alleen het uitvallen en wordt door een hond dus gezien als beloning en niet als correctie.)

Ook een hond die zonder voedsel is getraind hoort te volgen zoals de hond hierboven btw. Als ze niet opkijken krijgen ze een laag punt bij wedstrijden/examens. Aan deze foto kun je dus niet zien hoe de hond getraind is, ik vind het een hond die prima volgt (op deze foto=momentopname), mijn puppy kan dit ook al kleine stukjes, geweldig is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:49

Wat is de "klassieke" methode dan, volgens jou, anneve?
Ik geloof dat ik volgens een redelijk klassieke methode werk, en ik beloon veel.

Snel leren vind ik trouwens vooral leuk voor promotiedoeleinden.
Een stabiele respons is belangrijker.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-05-09 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:54

ik blijf het gek vinden dat er mensen zijn die denken dat de hond het niet doet om de baas te plezieren
dat doen mijn honden wel!

ik heb zoals gezegd, bange galgo's uit Spanje, maar ook een brutaal whippetje en een eigenwijs poedeltje
het maakt allemaal niet uit
ze willen allemaal lief gevonden worden en er bij horen
bij de galgo's duurde het wel een jaar eer ze bij ons durfde te komen liggen in de zithoek maar nu moet je ze terug naar hun plek sturen omdat ze anders maar blijven vragen om knuffels

trouwens, zo werkt het toch ook met een paard
die gaat echt geen uur zijn best doen voor die appel aan het eind
ik heb al verschillende paarden ingeleerd en dan gebruik ik ook geen snoepjes
de bedoeling is juist dat ze het graag voor mij doen, dan ben ik op de goede weg
en ja, ik doe bij een jong paard net zo vrolijk en maf als bij een jonge hond die het goed doet
moet je die oortjes naar voren zien priemen :j

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:02

Een hond werkt omdat hij zelf het werk leuk vind, of de Alfa hem verteld wat te doen, of omdat het iets belonends geeft. Een hond wil niet lief gevonden worden, er wel bij horen omdat hij anders buiten de roedel zou vallen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:15

een hond wil niet alleen bij de roedel horen , hij wil ook hoger in rang staan
dus doet hij zijn best om dichter in de buurt van het baasje te komen

de kunst is je hond te doen laten denken dat hij het leuk vindt om te doen
jij moet doen alsof het spelletje het leukste is wat er is
maar een hond wil wel degelijk genegenheid, het is niet voor niets een roedeldier

dat is ook het probleem met een kat, die werkt niet mee
die heeft geen behoefte aan roedelvorming

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:21

Een kat is wel een opportunist. Die kun je ook wel dingen leren, maar dat wil écht alleen met bv stukjes kaas, maar als je die niet hebt, houdt poes ermee op...... die doet het niet om erbij te horen, heeft geen wil to please.......
Da's ook het verschil tussen een hond en een kat :j

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:25

Yamcha schreef:
Ik denk dat jij het principe van de intervalbeloning niet snapt, die gebruik je juist om iets aan te leren.
De hond is op de goede weg, aan het proberen wat de bedoeling is, en dan gebruik je "goedzogoedzogoedzogoedzo" achter elkaar. Dat is de intervalbeloning, die heeft niets met het afbouwen van voedselbeloningen te maken, het is gewoon een ander leersysteem
Bij het compleet en perfect voltooien van de opdracht volgt: "goed zoooooooo!!!!" en een blije, dansende eigenaar, een aai, een knuf....... en dat is veel mooier als dat stomme koekje...... en dat is dan de uiteindelijke beloning, die mag heel groot zijn, maar altijd moet het iets zijn wat de hond geweldig vindt.

En ik denk dat jij het e.e.a. niet begrijpt. Maar goed, daar komen we vrees ik in deze discussie toch niet uit. ;)
Waar het om gaat is dat je de spijker op z'n kop slaat met het feit dat de uiteindelijke beloning iets moet zijn wat de hond geweldig vindt. Maar dat is dus niet voor elke hond hetzelfde. Er zijn legio honden die een dansende eigenaar niet boeiend vinden en die liever een voerbeloning hebben. Als dat zo is vind ik dat je daar gewoon effectief gebruik van moet maken.

Je bent als eigenaar voor jouw hond toch wel een wandelende voervoorziening. Hoe je dat voeren in het vat giet maakt m.i. weinig uit. Je hond is voor zijn natje en droogje toch wel op jou aangewezen en ik denk dat we daaruit eerder de trouw van de hond aan de baas kunnen verklaren dan uit het toedichten van menselijke gevoelens aan de hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:34

Oprtalj schreef:
En ik denk dat jij het e.e.a. niet begrijpt. Maar goed, daar komen we vrees ik in deze discussie toch niet uit.
Waar het om gaat is dat je de spijker op z'n kop slaat met het feit dat de uiteindelijke beloning iets moet zijn wat de hond geweldig vindt. Maar dat is dus niet voor elke hond hetzelfde. Er zijn legio honden die een dansende eigenaar niet boeiend vinden en die liever een voerbeloning hebben. Als dat zo is vind ik dat je daar gewoon effectief gebruik van moet maken.

Dat ben ik met je eens, de ontvanger bepaalt de waarde van de beloning, maar wat heeft die intermediate in vredesnaam te maken met afbouwen van voedselbeloningen? Dat is mij in het geheel niet duidelijk, imo zijn het gewoon 2 verschillende dingen.
Oprtalj schreef:
Je bent als eigenaar voor jouw hond toch wel een wandelende voervoorziening. Hoe je dat voeren in het vat giet maakt m.i. weinig uit. Je hond is voor zijn natje en droogje toch wel op jou aangewezen en ik denk dat we daaruit eerder de trouw van de hond aan de baas kunnen verklaren dan uit het toedichten van menselijke gevoelens aan de hond.

Volgens mij ben jij nu menselijke gevoelens aan het toedichten aan een hond. Het mooie van honden vind ik nu juist de onvoorwaardelijke liefde en trouw die ze geven. Maar volgens jou zijn honden daar niet toe in staat?
Ik weet van mensen iig zéker dat ze daar niet toe in staat zijn....... uitzonderingen daargelaten, uiteraard. Honden zijn lang zo zelfzuchtig niet als mensen.

Maar goed, hier gaan we denk ik idd niet uitkomen ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:41

als jij als baas niet intressant bent dan is er iets goed fout in de verhouding tussen hond en baas!
dat betekent namelijk dat de hond zich niet tot de roedel voelt behoren of de baas niet als baas ziet maar als halvegare malloot van de groep

wij hadden een westie, werkmodel uit Engeland(nog voor de ceasare reclame) en waren ooit op een rassendag
allemaal wit gekalkte hondjes die keurig aan een riempje liepen
maar eenmaal los luisterden ze voor geen meter meer, strondeigenwijs en binnen de korste keren lag er eentje in de vijver

die van ons zag er dan wel niet showklaar uit maar ze luisterde tenminste wel, ook op afstand
de hele wandeling(waarvoor wij kwamen) liepen al die hondjes aan de lijn terwijl ons Haike braaf tussen het groepje voor ons en ons bleef lopen
ze ging ook overal mee naar toe en altijd los, ook op vakantie
dat deed ze echt niet omdat ik voor haar de wandelende voerbak was, trouwens ze adoreerde mijn man en hij voerde nooit en hij gaf haar ook zelden wat lekkers

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:51

spatter schreef:

Niet iedere hond heeft die ambitie, hoor. Die hele roedeltheorie is ook een beetje achterhaald.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:01

nou, bij mij is het niet achterhaald en het zou me niets verbazen als ze over een paar jaar weer gewoon zo denken

hoe je het ook bekijkt
ik ben hier de baas en zij zijn onderschikt en moeten luisteren
van mijn spullen en eten afblijven
en blijkbaar zijn ze er hier heel tevreden mee want ze zijn altijd bij me en zelfs met het wandelen in het bos lopen ze na even uitkuren de hele tijd om mij heen
verschillende volgen mij zelfs tot op de plee :D

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:03

Yamcha schreef:
Dat ben ik met je eens, de ontvanger bepaalt de waarde van de beloning, maar wat heeft die intermediate in vredesnaam te maken met afbouwen van voedselbeloningen? Dat is mij in het geheel niet duidelijk, imo zijn het gewoon 2 verschillende dingen.

Nogmaals, ik denk dat jij degene bent die het niet helemaal begrepen heeft. Intervalbeloning is niets anders dan de ene keer wel en de andere keer niet belonen. En dan wel zo, dat de hond vantevoren niet weet of hij wel of niet beloond zal worden. Dat doe je niet in een aanleerfase, maar wel zodra de hond de aangeleerde oefening beheerst. En dan komt het dus neer op het afbouwen van de beloningen. Wat jij beschrijft is dus niet wat bedoeld wordt met intervalbeloning, maar komt meer neer op shaping.

Yamcha schreef:
Volgens mij ben jij nu menselijke gevoelens aan het toedichten aan een hond. Het mooie van honden vind ik nu juist de onvoorwaardelijke liefde en trouw die ze geven. Maar volgens jou zijn honden daar niet toe in staat?
Ik weet van mensen iig zéker dat ze daar niet toe in staat zijn....... uitzonderingen daargelaten, uiteraard. Honden zijn lang zo zelfzuchtig niet als mensen.

Maar goed, hier gaan we denk ik idd niet uitkomen ;)

Ik denk best dat je als mens een band op kunt bouwen met een hond, maar ik denk dat je daarbij niet de realiteit uit het oog moet verliezen dat wij mensen de hond ook dwingen afhankelijk van ons te zijn. En dan heb ik het niet eens alleen over voer, maar voor bijna alles wat de hond nodig heeft en/of leuk vindt is hij afhankelijk van de mensen bij wie hij leeft. Een hond blijft trouw aan zijn baas, maar hij heeft ook weinig andere keus. Als mijn vent mij niet leuk meer vindt kan hij bij me weg gaan, maar een hond heeft die mogelijkheden niet zomaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:06

Katten lopen soms ook weg als ze hun baasje niet meer leuk vinden...... zijn ook van ons afhankelijk......

Waarom een hond dan niet?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:09

Ik wilde eigenlijk niet reageren omdat ik er volgens een boel mensen halfzachte theorieen op na houdt :D .

Er is een intensief onderzoek gedaan door een Amerikaans echtpaar over de rangorde in wolvenroedels. Het komt er in het kort op neer dat er wel een hierarchie heerst in de roedel maar wij mensen het Alfaschap nogal letterlijk nemen.

De ouderwetse trainingsmethoden die voornamelijk gebasseerd zijn op corrigeren komen voort uit onderzoeken die al jaren terug zijn gedaan. En.....nu komt de aap een beetje uit de mouw.....die onderzoeken zijn gedaan op wolvenroedels die leefden in gevangenschap. Deze wolven zaten vaak op een te klein terrein en waren daardoor prikkelbaarder en minder vriendelijk voor hun soortgenoten.

In het nieuwe onderzoek is uitgekomen dat wolven in hun eigen roedel weinig tot niet corrigeren. Het alfavrouwtje en mannetje leiden de roedel als liefdevolle ouders. De rangorde binnen de groep wordt over het algemeen bevestigd in het spel en de jacht.

Voor mensen die hier ook in geinteresseerd zijn, er is een boek over geschreven dat "der sache mit Dominanz" heet.

Ik probeer dus mijn honden zo min mogelijk te corrigeren en voor goed gedrag ze enorm te belonen. En ja, dat doe ik over het algemeen met iets lekkers want daar bereik ik het snelst resultaat mee en mijn honden houden zo plezier in de traning.

Wat de dominantie betreft, ik denk dat mijn Lola het niet in haar kop haalt om de alfapositie in te nemen. Hiervoor moet je als hond zeer sterk in je schoenen staan. Want buiten alle voordelen komt er dan ook de zorg voor de roedel op de schouders van de hond. Voor veel honden wekt dit dusdanige frustraties op dat zij zich prettiger voelen op een lagere plek in de roedel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:17

Yup, HBVisser :j
Dat verhaal ken ik, wat je vertelt. Het is een beetje zoals in de kudde bij paarden: de Alfa merrie geeft tig subtiele signalen, die wij als mens vaak niet eens oppakken, maar slaan of trappen hoeft ze zelden, ze is door haar uitstraling sowieso al de baas. Ze zal héél zelden corrigeren, maar meestal gaat ze vriendschappelijk met haar 'onderdanen' om. Ze is een 'passive leader', geen tiran, ze dwingt het leiderschap en respect niet af, maar krijgt het, door hoe en wie ze is.
Zo is de Alfa reu in de roedel ook....... en zo moet je als baas proberen te zijn.......

(je moet toch nog eens hier komen met Lola, volgens mij staan we niet eens zo ver van elkaar af, wat inzichten betreft, alleen onze technieken verschillen hier en daar :D

Oprtalj schreef:
spatter schreef:

Niet iedere hond heeft die ambitie, hoor. Die hele roedeltheorie is ook een beetje achterhaald.

Voor de mensen die het nu niet meer volgen, de roedeltheorie:
Citaat:
De hond in je huiskamer
Auteur: Barry Eaton

Heb je een hond, en ben jij dan wel de roedelleider? Ben je er heel zeker van dat na pa, ma en de 2,4 kinderen je hond de allerlaagste rang in de roedel heeft?

Al jarenlang wordt hondeneigenaren verteld dat zij de roedelleider moeten zijn. Iedereen in het gezin moet hoger in rang zijn dan de hond, want anders zou de hond wel eens de baas kunnen worden. Een hond met een dominante aanleg zal elk teken van menselijke zwakte aangrijpen om een gooi te doen naar een hogere status binnen de ‘roedel’. Dit, zo werd ons verteld, zal waarschijnlijk leiden tot probleemgedrag of in ieder geval tot een hond die niet graag commando’s opvolgt. Als dat gebeurde dan werd ons een rangverminderingsprogramma aangeraden, dat er onder meer uit bestaat eerst zelf te eten voor je de hond voert, de hond niet toe te staan om op je bed te slapen, geen trekspelletjes met hem te spelen en hem nooit als eerste door een deuropening te laten gaan. Omdat de voorvader van de hond de wolf is, is zo’n rangverminderingsprogramma gebaseerd op het gedrag van wolven, ondanks het feit dat we een hond in onze huiskamer hebben, geen wolf.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:33

Komt nog bij dat de rangorde binnen een roedel niet per definitie in alle situaties gelijk hoeft te zijn. In de ene situatie kan de rangorde anders liggen dan in de andere situatie.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:34

Yamcha schreef:
Katten lopen soms ook weg als ze hun baasje niet meer leuk vinden...... zijn ook van ons afhankelijk......

Waarom een hond dan niet?

Katten zijn een stuk minder afhankelijk. Katten leven in het wild solitair en voelen zich daarin prima thuis.
Een hond is gewoon meer afhankelijk van zijn of haar roedel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:58

Oprtalj schreef:
Nogmaals, ik denk dat jij degene bent die het niet helemaal begrepen heeft. Intervalbeloning is niets anders dan de ene keer wel en de andere keer niet belonen. En dan wel zo, dat de hond vantevoren niet weet of hij wel of niet beloond zal worden. Dat doe je niet in een aanleerfase, maar wel zodra de hond de aangeleerde oefening beheerst. En dan komt het dus neer op het afbouwen van de beloningen. Wat jij beschrijft is dus niet wat bedoeld wordt met intervalbeloning, maar komt meer neer op shaping.

Je hebt gelijk :)* Ik haalde de Intermediate beloning en de interval door elkaar :o
Oprtalj schreef:
Komt nog bij dat de rangorde binnen een roedel niet per definitie in alle situaties gelijk hoeft te zijn. In de ene situatie kan de rangorde anders liggen dan in de andere situatie.
Klopt, da's per relatie ook verschillend :j