zijn er dan helemaal geen dierenvrienden meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:33

Raja schreef:
Ik vind het iig erg onvriendelijk hoe de Dierenambulance gereageerd heeft.
En dan kunne jullie honderd keer zegegnd at het vrijwillegers zijn, maar op pag 1 staat toch duidelijk bij de functioe omschrijving van betsuurder EM bijrijder het vangen van wilde/zwervende dieren....
daar horen loslopende honden toch ook bij :?

Maargoed...

En Chiqa, zou je dan desnoods wel de politie/DA bellen???
Of zelfs dat niet eens??

Ja, dat staat erbij, maar er staat ook dat dat is van de DA in almere ofzo geloof ik, en per regio is dit weer verschillend. Net zoals de één wel dode dieren van de weg haalt en de ander niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:37

Ik heb beide nummers niet in mn telefoon staan realiseer ik mij nu...
Dus ja wordt een beetje lastig bellen dan.

Palmera

Re: zijn er dan helemaal geen dierenvrienden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:44

Heb vanmiddag nog de dierenambulance gebeld voor een gansje met een gebroken nek. (althans, daar leek het op) Toen ik naar mijn paarden fietste zwom het dier nog vrolijk in de sloot. Hij viel me op door zijn aparte kleur.

Paar uur later: ik fiets weer naar huis, passeer een ruiter. Die zegt: daar ligt een gewonde gans, maar die lag er een paar uur geleden ook al. (en waarom heb jij dan geen dierenambulance gebeld vraag ik me dan af) Afijn, meteen vriendlief gebeld die helaas nog op een uur rijden afstand van me zat, maar die heeft direct het nummer van de dierenambulance voor me opgezocht zodat ik die kon bellen.

En toen begon het feest. Blijkbaar de verkeerde regio gebeld, (de regio ernaast) en dat werd mij in niet mis te verstane teksten uitgelegd. Ben nog net niet tot dom betiteld, maar daar leek het aardig op. Terwijl ik al blij was dat ik een nummer had. Goed, verbind me dan maar door. Dat was gelukt, kreeg een vriendelijke vrouw aan de lijn, maar die ging eerst even naar een spoedgeval op een halfuur rijden. En denk maar niet dat de eerst genoemde regio dan komt hoor! Terwijl die er binnen een kwartier zou kunnen zijn. Ik vind die handelswijze dan eigenlijk wel heel schandalig.

Uiteindelijk is het gansje voor mijn ogen doodgegaan. Heb toen weer keurig gebeld om te zeggen dat de haast ervan af was, of ik er even bij wilde wachten. Dacht het niet, toen hij nog leefde wel, alleen al om te voorkomen dat ie de sloot in dondert. Maar ik ga niet een halfuur wortel staan schieten naast een dode gans. Dus ik ben weggegaan, en als ze het niet kunnen vinden hebben ze mijn nummer.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:53

Chiqa schreef:
Ik heb beide nummers niet in mn telefoon staan realiseer ik mij nu...
Dus ja wordt een beetje lastig bellen dan.

0900-8844 ????
Weleens geprobeerd???

Of 1850??
0900-1313??
1888??

Volgens mij kom je dan al een heel eind...

Maar goed...
Niet iedereen onthoudt de 100-en reclames waar je mee doodgegooid wordt als het gaat om nummers voor nummer-informatie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:02

Raja schreef:
Niet iedereen onthoudt de 100-en reclames waar je mee doodgegooid wordt als het gaat om nummers voor nummer-informatie...

Ik heb deze nummers eo. reclame anders echt nog nooit op de radio gehoord ;) Dus kan je het mij niet kwalijk nemen.
Heb een maand geleden de DB gebeld, omdat hier een hond losliep die een paar vetbollen had gegeten.
Lang leve de gouden gids, werd drie keer doorverwezen naar een ander nummer, puntje bij paaltje zeiden ze dat ze geen zin hadden om daar voor uit te rukken. :\
Hond is overleden.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:03

Nou lekker is dat dan idd...

gelukkig is het bij ons beter geregeld...
Ze komen altijd en nooit gedoe met bellen...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:57

Nog een verschrikkelijk stom voorbeeld van hoe goed de DA bij mij in de buurt is:

Vorige week heb ik gebeld voor een gans met een lamme vleugel, fiets ik vandaag weer langs de plek, zie ik die gans nog steeds zitten met een lamme vleugel! Dus ik ga morgenochtend weer even gezellig naar de DA bellen, kijken of ze een geldige reden hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:59

jeetje, daar is die gans idd ook nie geholpen mee

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:02

sunny_l0ve schreef:
Nog een verschrikkelijk stom voorbeeld van hoe goed de DA bij mij in de buurt is:

Vorige week heb ik gebeld voor een gans met een lamme vleugel, fiets ik vandaag weer langs de plek, zie ik die gans nog steeds zitten met een lamme vleugel! Dus ik ga morgenochtend weer even gezellig naar de DA bellen, kijken of ze een geldige reden hebben....

Misschien zijn ze wel geweest, maar vinden ze dat de gans zich ook prima zo kan redden. Niet alle dieren die iets mankeren moeten geholpen worden he...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:14

Ik vang geen loslopende honden
En waarom niet? Omdat we het op dit moment stinkdruk hebben! De tijd die wij kwijt zijn aan het vangen van dieren, kunnen we beter gebruiken voor dieren die we meteen op kunnen halen. Bijna geen enkele DA rijdt voor loslopende dieren! Het is GEEN Amerika. Wat wij doen is never nooit te vergelijken met wat je op Animal Planet ziet.

Waarom zou je ze niet aan een boom knopen?
Zo kan ik er tenminste bij, weet ik zeker dat ie niet weg loopt! Ik heb regelmatig mijn hand over mijn hart gestreken in rustige tijden om af te gaan op een melding van een loslopende hond. En NATUURLIJK is die WEG zodra wij er aan komen.

Moet ik m dan maar kapot laten rijden?
We kunnen niet overal en nergens tegelijk zijn. Wel eens geprobeerd met 12 ritten die nog wachtende zijn, met allerlei mensen die vinden dat HUN rit het belangrijkste is. Als jij niet kan wachten op je beurt of geen opvang kan regelen, laat m dan maar weer lopen ja! Klinkt hard. En ow, wat vinden mensen ons dan onaardig. Maar wat moet ik? Ik kan toch niet blijven schuiven in de ritten!

Maar enz... :(
Ja, dan krijg je de mensen die boos worden. Die 4 keer per uur bellen en de tent bijna afbreken. De mensen waardoor we ons soms door laten intimideren. Want ook wij zijn mensen. Dus wat gebeurd er? Eerst wordt de hond opgehaald, ondertussen moet ik weer een reeks ritten verschuiven. Die eend met een haak in zijn snavel dan? Die hebben we al een dag moeten verschuiven... Die merel bij die mevrouw dan? Die had een gebroken vleugel... Dat nestje met jonge vogels die uit de boom gevallen is... misschien? Omdat ze toch wel dood gaan?

Het duurt zo lang... ...
Wij werken alleen maar met vrijwilligers, en soms is het moeilijk om uberhaupt 1 auto op de weg te hebben in een rayon van honderden km2!! Als je zo begaan bent met dieren, kom ook bij ons werken!! :)*

Het is in de lentemaanden NIET leuk om voor de ambu te werken. Mag dat duidelijk zijn.
Iedere dag moet je weer beslissingen maken, moet je weer uitleg geven.
En hoe goed je het ook doet... je doet het nooit goed genoeg in de ogen van sommige mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:19

als ik geen CVS had had ik misschien ook wel vrijwilligers werk in de dieren gedaan, maar ik kan t niet. t werk dat ik kan moet betaald worden ( moet ook leven ) anders had ik echt wel een gedeelte vrijwiliigers werk gedaan en betaald werk. En nee dat is niet dat zeg je nu, ik heb vaak rondgekeken toen ik me nog beter voelde

En dan nog, het gaat erom HOE je een mens te woord staat!
En ik bene r toch bijgebleven? kwam zelfs een half uur te laat op mn werk :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:22

Ik reageer niet alleen op jou hoor, maar ook op de rest van de mensen die gepost hebben. Ik ken de frustratie ook wel aan de andere kant hoor, want ik heb ook meerdere malen met een hond gestaan.

Maar soms zakt de moed (al helemaal als telefoniste / receptioniste / regelnicht) je zwaar in je schoenen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:48

Dat kan ik me ook wel voorstellen, en ik begrijp ook zeker dat er heel veel vrijwilligers bij de DA heel begaan zijn. Maar bij mij in de buurt reageren ze ook echt heel raar, die mensen van de DA zelf dan. Ze doen net alsof het hun niet interesseert ofzo, dan heb ik ook zoiets van nou, dan neem ik dat beest zelf wel mee als dat kon.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:49

Joyckuh schreef:
sunny_l0ve schreef:

Misschien zijn ze wel geweest, maar vinden ze dat de gans zich ook prima zo kan redden. Niet alle dieren die iets mankeren moeten geholpen worden he...

Tja, als een gans niet meer daardoor kan vliegen en weg overloopt, waar het ook druk is en niet alle mensen stoppen, lijkt mij toch wel een beetje een geval wat je moet helpen. Maar ik ga vandaag even bellen om te kijken waarom ze hem niet hebben meegenomen. Ik ga niet zomaar ergens vanuit.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:08

Iris82 schreef:
Ik vang geen loslopende honden
En waarom niet? Omdat we het op dit moment stinkdruk hebben! De tijd die wij kwijt zijn aan het vangen van dieren, kunnen we beter gebruiken voor dieren die we meteen op kunnen halen. Bijna geen enkele DA rijdt voor loslopende dieren! Het is GEEN Amerika. Wat wij doen is never nooit te vergelijken met wat je op Animal Planet ziet.

Scheelt; dieren die direct kunnen worden opgehaald laten ze ook zitten, klein detail :)

Iris82 schreef:
Waarom zou je ze niet aan een boom knopen?
Zo kan ik er tenminste bij, weet ik zeker dat ie niet weg loopt! Ik heb regelmatig mijn hand over mijn hart gestreken in rustige tijden om af te gaan op een melding van een loslopende hond. En NATUURLIJK is die WEG zodra wij er aan komen.

Hoezo? In je vorige alinea staat dat je beter je tijd gebruikt om naar een dier te gaan die je zó op kunt halen. Waarom zou die hond dan uberhaupt nog aan een boom geknoopt moeten worden?

Iris82 schreef:
Moet ik m dan maar kapot laten rijden?
We kunnen niet overal en nergens tegelijk zijn. Wel eens geprobeerd met 12 ritten die nog wachtende zijn, met allerlei mensen die vinden dat HUN rit het belangrijkste is. Als jij niet kan wachten op je beurt of geen opvang kan regelen, laat m dan maar weer lopen ja! Klinkt hard. En ow, wat vinden mensen ons dan onaardig. Maar wat moet ik? Ik kan toch niet blijven schuiven in de ritten!

Sja, kwestie van meer busjes en meer mensen regelen.

Iris82 schreef:
Maar enz... :(
Ja, dan krijg je de mensen die boos worden. Die 4 keer per uur bellen en de tent bijna afbreken.

Dan moet je niet dierenAMBULANCE heten, ik weet niet of jij weet waar een ambulance bekend om staat? Met name door het snelle optreden van de bestuurders.

Iris82 schreef:
Het duurt zo lang... ...
Wij werken alleen maar met vrijwilligers, en soms is het moeilijk om uberhaupt 1 auto op de weg te hebben in een rayon van honderden km2!! Als je zo begaan bent met dieren, kom ook bij ons werken!! :)*

Denk dat er genoeg mensen vrijwilliger zouden willen worden, denk alleen dat er wel het een en ander aangepast mag worden in de eisen. Kan me ook heel goed voorstellen dat mensen niet 3 avonden per week beschikbaar zijn, je kunt makkelijker 3 mensen vinden die 1 avond per week beschikbaar zijn.

Al met al; de dierenambulance (de hele dierenbescherming hier in NL) is voor mij niets waard, vind het met recht een schande dat NL z'n dieren-issue op zo'n slecht georganiseerde manier laat verlopen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:27

Chiqa schreef:
Tallie_Ho schreef:
Dus begrijp ik het goed dat jij bepaalde rassen ten alle tijden laat lopen, ongeacht of het een drukke of zeer rustige weg betreft? :) ( ik vraag het maar, voor ik het verwijt mocht krijgen een aanname te doen ;) )

Heb ik al meerdere malen antwoord op gegeven, maar okay ben de beroerdste niet.
Voor een JR stop ik niet, heb er verschrikkelijk nare ervaringen mee en heb geen zin om weer gegrepen te worden door zo'n kreng, sorrie het spijt me.Denk dat dit toch wel begrijpelijk is?

Ik begrijp het, maar dan ben je IMO toch echt geen dierenvriend ;) Ook al brul je hard van wel :) Dat is namelijk alle JR's over 1 kam scheren. :) Maakt mij niet uit, je komt er eerlijk voor uit, is ook wat voor te zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:09

ik vind je idd ook niet een echte dierenvriend als je alle jr's ove 1 kam scheert, misschien zijn ze vervelend ja, maar dat heeft niet gelijk te betekenen dat je ze maar aan hun lot moet over laten!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:21

Quellian, ik wil hier best op reageren, op voorwaarde dat het geen moddergooi wedstrijd wordt, want daar heb ik geen zin in. :)

Quellian schreef:
Scheelt; dieren die direct kunnen worden opgehaald laten ze ook zitten, klein detail :)

Lees stukje over 12 ritten enz.

Quellian schreef:
Hoezo? In je vorige alinea staat dat je beter je tijd gebruikt om naar een dier te gaan die je zó op kunt halen. Waarom zou die hond dan uberhaupt nog aan een boom geknoopt moeten worden?

Ik zeg het wel eens tegen mensen als ik het idee heb dat we de hond wel op kunnen halen binnen een redelijk tijdsbestek (10 tot 30 minuten) maar de mensen niet kunnen of willen wachten.

Quellian schreef:
Sja, kwestie van meer busjes en meer mensen regelen.

Weet je hoe moeilijk dat is?? Het zijn vrijwilligers! En als het op vrijwilligerswerk aan komt heeft niemand tijd.

Quellian schreef:
Dan moet je niet dierenAMBULANCE heten, ik weet niet of jij weet waar een ambulance bekend om staat? Met name door het snelle optreden van de bestuurders.

Je moet en kunt een ambulance voor mensen niet vergelijken met een voor dieren.
Op een mensenambu werken:
- betaald personeel
- gekwalificeerd personeel
- veel meer ambu's per region

De dierenambu heeft dat allemaal niet. Wij kunnen nooit never zo snel worden als de gewone ambu. Als we een ritje in het ene dorp hebben en er komt een spoedrit in de andere kant van het rayon, dus we moeten die ene rit afbreken, kan het zo zijn dat we meer dan een half uur nodig hebben om bij de 'spoedrit' te komen. Omdat het rayon zo groot is.

Quellian schreef:
Denk dat er genoeg mensen vrijwilliger zouden willen worden, denk alleen dat er wel het een en ander aangepast mag worden in de eisen. Kan me ook heel goed voorstellen dat mensen niet 3 avonden per week beschikbaar zijn, je kunt makkelijker 3 mensen vinden die 1 avond per week beschikbaar zijn.

Al met al; de dierenambulance (de hele dierenbescherming hier in NL) is voor mij niets waard, vind het met recht een schande dat NL z'n dieren-issue op zo'n slecht georganiseerde manier laat verlopen.

Ik ken er ook waarbij 1 avond genoeg is. Nog loopt het niet over met vrijwilligers. Waarom niet? Ik weet het niet. We kregen gruwelijk veel aanmeldingen, maar 90% was niet geschikt (bv, kwam niet opdagen, was allergisch voor honden, was zeer slechtziend, durfde geen dode dieren aan te raken) Daarnaast waren er veel mensen die wel bij de ambu wilde horen, maar nooit tijd hadden voor een vaste avond in de week. Gevolg: die hadden NOOIT tijd. Heel irritant. Het valt echt heel erg tegen om alleen met vrijwilligers een organisatie draaiende te houden. Het is wat anders dan een popfestival waarbij je ze maar 1malig nodig hebt. Vooral het draaiende houden is lastig.

Scheer asjeblieft niet alle ambu's over 1 kam. Er zijn er waar het regelrecht *** geregeld is, maar ik wil de andere kant van het verhaal ook laten zien. Er zijn ook ambu's waarbij alles wel loopt, waarbij iedereen keihard werkt en dan nog wordt je door sommige mensen standaard in de vloeistof gezet. Daar word ik een beetje verdrietig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:33

iris82, als je lang genoeg wacht om een loslopende hond te vangen, dan hoef je hem niet meer te helpen, beest is dan of al doodgereden, of zover afgedwaald dat hij vanzelf uitdroogd/uithongerd.. wij wonen op 5 min. afstand rijden, ik wilde best bij de hond blijven, hem volgen maar ik kon hem op dat moment gewoon niet vangen omdat hij wist wat ik van plan was en dus niet bij mij in de buurt kwam..
op mijn stage hebben we een kat gevangen, ik heb hem even nagekeken, en die kat was uitgedroogd,(tandvlees was gewoon wit) 1 hoopje botten, zat onder de vlooien, zag er echt niet uit.. die kon wel opgehaald worden, terwijl dat in een buitendorp is, een rit van hooguit een kwartier kan er toch ook wel even tussendoor komen? desnoods haal je hem op de terugweg op als er dan plaats is, of vraagt waar hij loopt en kijkt even als het rustig is.. want als ze dat niet doen, dan is die hond er straks hetzelfde aan toe als de kat.. en dat is toch niet de bedoeling?
dus mijn vraag, hoe ver moet het gaan voordat ze komen? moet een dier eerst zo ernstig verwond zijn dat het (bíjna) niet meer te helpen is? imo is de DA er juist voor om loslopende dieren te vangen, want dát zijn juist de dieren waar niemand zich om bekommert.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:51

Iris; ik heb alleen ervaring met de dierenambulance hier in de regio (Utrecht) en helaas heb ik door meerdere gevallen zo'n negatief beeld van ze gekregen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:55

Hetzelfde hier, ik sluit me wat betreft de ambu in Utrecht volledig bij Quellian aan...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:17

Ik vind het heel jammer dat juist zo'n grote regio als DA Utrecht er dan zo de kantjes vanaf loopt. Zo worden mensen wel bevooroordeeld als het over dierenambu's gaat, terwijl er genoeg mensen zijn die wel hun stinkende best doen.

Ik pleit voor een systeem zoals in Amerika waarbij er wel betaalde banen zijn en bevoegde chauffeurs / bijrijders. Wij mogen nog geen vinger uitsteken naar een gewond dier. Wij hebben de middelen niet om dieren te vangen op een vangstok en een schepnet na.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:20

Dat komt door de kromme regels hier in NL, die doen echt niets voor dierenwelzijn. Ik had ook best vrijwilliger willen zijn, maar meer dan 1 avond per week gaat gewoon niet, maar de eis is dat je 3 avonden per week beschikbaar bent (hier in Utrecht dan), dus dan houdt het al snel op.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:47

Iris82 schreef:
Ik pleit voor een systeem zoals in Amerika waarbij er wel betaalde banen zijn en bevoegde chauffeurs / bijrijders. Wij mogen nog geen vinger uitsteken naar een gewond dier. Wij hebben de middelen niet om dieren te vangen op een vangstok en een schepnet na.

idd..daar schieten we tenmiste wat mee op...niet hier een instantie en daar een instantie..gewoon 1 groot netwerk, met 1 centraal nr. voor mishandeling/gewonde/zwerfdieren en dan zouden we een heel groot probleem oplossen.

Ik geef nog steeds geld aan de dierenambulance, natuurlijk kunnen we dat niet doen omdat ze volgens de meerderheid het werk niet goed doen, maar dat komt juist omdat er geen geld is en omdat ik geen tijd heb om vrijwilligerswerk te doen, gooi ik centen in het zakkie

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:17

Chiqa is een wat ik noem "selectieve dierenvriend" :) Eentje die best van dieren wil houden zolang het in haar straatje past. Het ras en type moet bij haar en haar status passen anders mag het wat haar betreft gewoon letterlijk kapot vallen.

Besef goed dat een dier en zijn gedrag een weerspiegeling is van de baas die het opgevoed heeft dus jouw aversie van bepaalde rassen of diersoorten is eigenlijk een aversie van bepaalde mensen, of was je zover nog niet? Dat je mijn (overigens perfect opgevoedde) Jack Russel nog geen blik waardig zou gunnen en kapot zou laten rijden als hij langs de kant van de weg zou lopen (weinig kans trouwens) vind ik prima, het zegt meer over jou als over mij óf mijn Jack, waarschijnlijk of eigenlijk 99% kans dat hij jóu niet eens een blik waardig gunt aangezien hij zelf ook een flinke dosis mensenkennis bezit ;)

Jij vindt jouw hond zo superieur boven andere rassen - ik denk dat de laatste keer dat je checkte hij toch nog altijd net zo piste en scheet als ieder ander willekeurige hond of niet? Wou'k net zeggen :)

Doe nu maar gewoon normaal en hou de schijn niet op dat je een dierenvriend bent, want geloof me.... échte dierenvrienden zijn niet selectief en van de kouwe kak :)