Hond krijgt te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:48

Nikki__ schreef:
Citaat:
Ik zou mijn honden nooit en dan ook nooit aan de riem houden voor eventuele narigheden. Als ze af en toe een snauw krijgen, dan is het zo. Honden lossen dat vaak zelf op.
Hondeigenaar A loopt naar links en hondeigenaar B naar rechts.

Mijn hond loopt wel aan de lijn omdat ze gewoon niet sociaal naar honden is.
De narigheid waar ik steeds tegen aan loop, zijn honden die niet luisteren en vervolgens naar mijn hond toe komt. Ik wil dit niet! Mijn hond beloon zichzelf elke keer als ze dan toch weer uit kan vallen. Als ik mijn hond vast heb, verwacht ik dat mensen daar rekening mee houden. Heb mijn hond niet voor niks niet lekker los lopen!
En dan altijd dat eeuwige 'hij wil álleen maar spelen!' wordt ik ook kronkel van. Weetje dat er vanaf een bepaalde leeftijd zelde nog gespeeld wordt, alleen gedomineerd?

Volwassen honden spelen idd niet, die gaan wel vriendschappen aan en hebben soms hele sociale netwerken, maar spelen is er zelden bij, in mijn ervaring. Geeft ook niet, daar ben je een volwassen hond voor ;)
Overigens is ook bij pups het spelen functioneel, ook daar heeft het al alles te maken met rangordes, dominantie/onderdanigheid, grenzen verkennen en testen. "Zomaar" spelen doen honden eigenlijk niet, overigens zeer weinig dieren.

zipje71

Re: Hond krijgt te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:07

Elke werkdag 2 uur naar het bos, van 5 tot 7. Dan tussen de middag ongeveer een uur naar polder of bos (ligt aan de temperatuur, mijn hond kan heel slecht tegen de warmte) 's middags rondje van ongeveer 30 minuten en dan 's avonds nog een keer 20 minuten. In het weekend gaan we minstens 2,5 uur naar het bos. Ik ga altijd vroeg kan ze lekker spoortjes van hazen lopen en dan is het nog lekker koel. Voor degene die het zielig vinden voor de hazen, ik heb een kruising dwergpincher/boerenfox en die houdt de hazen echt niet bij als die op topsnelheid zijn.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:13

Te weinig beweging en teveel snacks....Het is niet normaal wat er tegenwoordig aan zwaarlijvige honden rondloopt. Zouden eigenaren die snacks zien als vervanging voor lekker wandelen en spelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:46

Dat idee heb ik wel ja, Poohbeer :(:)

Sneu is 't.

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:16

Mijne krijgt bijna nooit snacks eigenlijk. Af en toe natuurlijk wel, maar hij word niet vetgemest en hij krijgt voldoende brokjes (vlees mag hij niet, krijgen we weer een diaree en kots-bui.. :'))

Maar mijne krijgt in de winter ook heel weinig beweging.. Is slecht ja, maar er word meer dan de helft van de dag met hem binnen gespeeld en hij word door mijn jonge broertje ook in huis uitgelaten en kan gewoon rennen op het balkon, ook in de zomer. :P

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:37

Nikki__ schreef:
Mijn hond loopt wel aan de lijn omdat ze gewoon niet sociaal naar honden is.
De narigheid waar ik steeds tegen aan loop, zijn honden die niet luisteren en vervolgens naar mijn hond toe komt. Ik wil dit niet! Mijn hond beloon zichzelf elke keer als ze dan toch weer uit kan vallen. Als ik mijn hond vast heb, verwacht ik dat mensen daar rekening mee houden. Heb mijn hond niet voor niks niet lekker los lopen!
En dan altijd dat eeuwige 'hij wil álleen maar spelen!' wordt ik ook kronkel van. Weetje dat er vanaf een bepaalde leeftijd zelde nog gespeeld wordt, alleen gedomineerd?

Nou Nikki, ik bedoelde meer: ik houd mijn honden niet uit voorzorg aan de riem. Ik laat ze los, en als ik een aangelijnd tegenkom, dan gaan die van mij ook aan de lijn. :)
(En ja: ze luisteren.)

Dat spelen/domineren verhaal ken ik, ja. Maar toch vind ik het wel gedrag dat erbij hoort. Het heerlijke ravotten vind ik nu eenmaal prachtig om te zien en mijn honden genieten er ook van. Tong op half elf, glimlach op het gezichtje. :) Ik zal het ze nooit ontnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:47

Die van mij zit ook niet uit voorzorg aan de lijn, ik lijn hem wel aan als ik een aangelijnde hond tegenkom, een hond die aangelijnd is, kan niet weg, kan niet op een ongedwongen manier contact maken, en misschien ravotten, de kans dat daarbij een knokpartij uitbreekt, is vele malen groter dan wanneer honden los lopen :)

Maar goed, ook ik vind het sociale gedrag iets wat erbij hoort, en ik zal het ze niet afpakken. Mijn Tibeau zou dood gaan van ellende als hij altijd aangelijnd was......

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:34

Dat is gewoon een kwestie van wat ze gewend zijn.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:42

Mijn hond loopt ook altijd los, hij luistert prima en is sociaal tegen honden die sociaal zijn en loopt weg als een hond intimiderend overkomt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:57

En zo hoort het :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:01

Dat zijn inderdaad de fijne loslopende honden. Is altijd gezellig als je zo'n hond tegen komt. Onze hond kan daar ook vaak wel mee, zo niet dan komt er ook geen knokpartij maar druipt de los lopende hond inderdaad vaak keurig af, al dan niet op roepen van de baas of uit zichzelf

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:03

Yamcha schreef:
Volwassen honden spelen idd niet, die gaan wel vriendschappen aan en hebben soms hele sociale netwerken, maar spelen is er zelden bij, in mijn ervaring. Geeft ook niet, daar ben je een volwassen hond voor ;)
Overigens is ook bij pups het spelen functioneel, ook daar heeft het al alles te maken met rangordes, dominantie/onderdanigheid, grenzen verkennen en testen. "Zomaar" spelen doen honden eigenlijk niet, overigens zeer weinig dieren.

Toch vind ik het raar dat onze hond dan wel heel erg veel speelt. Die kan zichzelf zo een uur vermaken met een bal of haar vieze beertje. Hoef je helemaal niks voor te doen, alleen af en toe het speeltje uit een ommogelijke positie halen, dit komt ze overigens netjes vragen :+ Zodra het speeltje dan weer vrij is, speelt ze weer verder.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:04

LADPR schreef:
Dat zijn inderdaad de fijne loslopende honden. Is altijd gezellig als je zo'n hond tegen komt. Onze hond kan daar ook vaak wel mee, zo niet dan komt er ook geen knokpartij maar druipt de los lopende hond inderdaad vaak keurig af, al dan niet op roepen van de baas of uit zichzelf

Precies. :j Alleen heeft mijn hond nog af en toe de neiging om tegen een teefje op te rijden. En dan luistert 'ie dus ook niet meer. :Y)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:06

Onze hond word over een paar maanden 3 jaar nu en speelt ook nog volop. Elke hondje wat we tegen komen wil hij mee spelen. Hij is neit dominant dus het is ook geen dominantie spelletje. Regelmatig komt hij speeltjes brengen om die we dan weg moeten gooien.

Saskiaatje: Onze ongecastereerde reu heeft dus alleen intresse in gestiriliseerde teefjes :+

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:07

Oh, maar dat is alleen maar handig toch? :D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:08

Haha ja op zich wel maar was wel heel verbaasd dat hij nooit naar zijn wandel vriendinnettje omkeek, en nadat ze geholpen was liep hij met zn togn op half zeven de eerste paar keer, hihi

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:16

Haha, dat is wel schattig. :D Mijn hond is principe meer gericht op mensen, hij houdt niet zo van andere honden (lijkt wel alsof hij zich beter voelt?) en is ook al ouder, dus speelt niet echt meer. Maar wel met de teefjes van stal. :Y)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:19

Hahaha onze hond wil ook graag spelen met elke hond die ze tegen komt :j Ze heeft maar met 1 hondje constant ruzie en dat is het hondje van mijn oom en tante, een teefje niet geholpen. Dat is van het begin af aan al zo geweest. Ze kunnen wel samen maar je moet ze wel in de gaten houden. Laatst had ze haar in het oor gebeten :+

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:11

Mijn honden spelen ook nog wel eens. Maar al heel snel wordt dit een dominantie spel.
@LADPR; je hond hoeft niet dominant te zijn om alsnog dominant te kunnen spelen ;). Ken jij alle kenmerekn van een dominant 'spel', of een spel dat er naar omslaat?

Ik gun het mijn hond ook hoor, dat ze heerlijk kan spelen.

Citaat:
Mijn hond loopt ook altijd los, hij luistert prima en is sociaal tegen honden die sociaal zijn en loopt weg als een hond intimiderend overkomt.

Vind het erg jammer dat dit blijkbaar het ideale hond is en de rest eigenlijk minder.
Mijn hond luistert ook prima, komt altijd, maar ik wil het risico niet nemen dat ze toch een keer de kolder krijgt en toch de hond grijpt.
Vaak merk je idd dat het beter gaat als de hond afgeleind is en ze dan weg lopen. Helaas doet zij dit niet en zoekt ze het alsnog op. Ik voorkom liever, dan dat ik het oplossen moet.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:19

Mijn hond kan ik dus echt niet los laten lopen... Gaat overal achter aan en is dan gewoon echt doof :+

Hij loopt wel genoeg ik loop elke ochtend een half uur en in de middag een kwartier en sávonds rent hij nog naast de fiets dat vind hij heerlijk!

Overigens loopt hij ook bijna de hele dag door de tuin te struinen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:39

@Nikki_: Ik zal niet zeggen dat ik dat allemaal ken en weet maar ik ken wel mn eigen hond goed.

Over het algemeen gaat hij met spelen direct liggen en vaak ook op zijn rug, hij springt nooit tegen andere honden op. Dus ja ik durf te zeggen dat hij geen dominantie spelletje speelt met andere honden maar dat het hem echt om het spelen gaat

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:49

Liggen op de rug heeft vrij weinig met spel te maken, dus dominantie (al dan niet van jouw hond!). Spel is echt zelde tot nooit echt spel ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:52

Onze hond kent absoluut geen hondentaal. dus geloof ook niet dat hij om dominantie 'speelt'

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:57

Meestal is het op de rug gaan liggen een teken van onderdanigheid.

Mijn hond gaat eigenlijk altijd in de aanval, vooral bij kleine hondjes zoals maltezertjes ofzo.De haren in z'n nek en op z'n kont staan dan ook altijd overeind.

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:57

Op de plekken waar het kan gaan die van ons ook los, we wonen alleen aan een drukke weg dus als we ze daar los laten is het vragen om moeilijkheden! :+ Bos, strand ed gaan ze altijd los! Verder hebben we ook een lekkere tuin die ze graag omploegen :=