Nikki__ schreef:Citaat:Ik zou mijn honden nooit en dan ook nooit aan de riem houden voor eventuele narigheden. Als ze af en toe een snauw krijgen, dan is het zo. Honden lossen dat vaak zelf op.
Hondeigenaar A loopt naar links en hondeigenaar B naar rechts.
Mijn hond loopt wel aan de lijn omdat ze gewoon niet sociaal naar honden is.
De narigheid waar ik steeds tegen aan loop, zijn honden die niet luisteren en vervolgens naar mijn hond toe komt. Ik wil dit niet! Mijn hond beloon zichzelf elke keer als ze dan toch weer uit kan vallen. Als ik mijn hond vast heb, verwacht ik dat mensen daar rekening mee houden. Heb mijn hond niet voor niks niet lekker los lopen!
En dan altijd dat eeuwige 'hij wil álleen maar spelen!' wordt ik ook kronkel van. Weetje dat er vanaf een bepaalde leeftijd zelde nog gespeeld wordt, alleen gedomineerd?
Volwassen honden spelen idd niet, die gaan wel vriendschappen aan en hebben soms hele sociale netwerken, maar spelen is er zelden bij, in mijn ervaring. Geeft ook niet, daar ben je een volwassen hond voor

Overigens is ook bij pups het spelen functioneel, ook daar heeft het al alles te maken met rangordes, dominantie/onderdanigheid, grenzen verkennen en testen. "Zomaar" spelen doen honden eigenlijk niet, overigens zeer weinig dieren.