Maar je doet nu net alsof de mensen die deze ideeën aanbrachten continue hun hond aan het mishandelen zijn.
Ik heb mijn hond maar enkele malen mijn dominantie getoont en dat is nu al jaren duidelijk voor haar. Ik hoef maar te kijken en het dametje weet wat de bedoeling is. Ofwel, ik ben duidelijk de alfa voor haar en hoef ik ook niet meer "zwaar", zoals jij het noemt te straffen. Zoals ik al zei, aankijken is al voldoende om haar naar haar plaats te bewegen als ze fout zit, tanden laten zien is ook afdoende of een wijzende vinger.
Ben je weleens naar polen geweest voor studies gedragsleer bij wolven? Die gebruiken dezelfde taal als honden. Als een pup of een lager in rang staande wolf/ hond iets uitvreet wat volgens de alfa niet door de beugel kan, pakt ie hem ook over de neus of pakt naar de keel/ nek. Ook een poot op de rug leggen is een teken van dominantie, eroverheen staan of staart omhoog. Verder is de stand van de oren ook belangrijk. Eigenlijk de hele houding en elke houding vertelt je iets anders. Soms is inderdaad een blik voldoende om te laten zien dat iets "not done" is, maar soms wordt er wat harder ingegrepen. Heb ook vaak zat gezien dat een roedelleider/alfa een hond van lagere rang op de grond smeet, door eerst in de nek te grijpen en de "lagere" hond op de grond te laten vallen en vervolgens erboven ging staan met een poot soms nog op de borstkast erbij.
Uiteraard heb je "minder" dominante honden die je met minimale straf in het gereel houdt, maar bij echt bijtende of aggressieve honden werkt deze "hondentaal" toch echt het beste door even je hand om de snuit te sluiten...je hoeft niet zijn neus fijn te knijpen als je het zo hebt opgevat, nee helemaal niet

Als je een pup gaat uitzoeken bij een fokker, is dit ook een heel gemakkelijke methode om te gebruiken, zo kan je zien of een pup tegenstribbelt om weer overeind te komen, dus zijn dominantie laat zien, blijft de pup rustig op de rug liggen, dan kan je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat de pup niet zo dominant is.
Echt hoor, ieder zijn eigen ding, maar je doet echt overkomen alsof alle mensen hier hun hond pijnigen of verkeerd behandelen.
Schoppen of slaan vind ik een heel ander verhaal, dat begrijpt een hond inderdaad totaal niet.