Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:23

Dat is jouw mening rockwitch, prima ook! ;)

Maar je doet nu net alsof de mensen die deze ideeën aanbrachten continue hun hond aan het mishandelen zijn.
Ik heb mijn hond maar enkele malen mijn dominantie getoont en dat is nu al jaren duidelijk voor haar. Ik hoef maar te kijken en het dametje weet wat de bedoeling is. Ofwel, ik ben duidelijk de alfa voor haar en hoef ik ook niet meer "zwaar", zoals jij het noemt te straffen. Zoals ik al zei, aankijken is al voldoende om haar naar haar plaats te bewegen als ze fout zit, tanden laten zien is ook afdoende of een wijzende vinger.
Ben je weleens naar polen geweest voor studies gedragsleer bij wolven? Die gebruiken dezelfde taal als honden. Als een pup of een lager in rang staande wolf/ hond iets uitvreet wat volgens de alfa niet door de beugel kan, pakt ie hem ook over de neus of pakt naar de keel/ nek. Ook een poot op de rug leggen is een teken van dominantie, eroverheen staan of staart omhoog. Verder is de stand van de oren ook belangrijk. Eigenlijk de hele houding en elke houding vertelt je iets anders. Soms is inderdaad een blik voldoende om te laten zien dat iets "not done" is, maar soms wordt er wat harder ingegrepen. Heb ook vaak zat gezien dat een roedelleider/alfa een hond van lagere rang op de grond smeet, door eerst in de nek te grijpen en de "lagere" hond op de grond te laten vallen en vervolgens erboven ging staan met een poot soms nog op de borstkast erbij.

Uiteraard heb je "minder" dominante honden die je met minimale straf in het gereel houdt, maar bij echt bijtende of aggressieve honden werkt deze "hondentaal" toch echt het beste door even je hand om de snuit te sluiten...je hoeft niet zijn neus fijn te knijpen als je het zo hebt opgevat, nee helemaal niet :n en in de nek pakken is ook een heel natuurlijke en begrijpbare taal voor de hond, net als dat je een hond op zijn rug legt.
Als je een pup gaat uitzoeken bij een fokker, is dit ook een heel gemakkelijke methode om te gebruiken, zo kan je zien of een pup tegenstribbelt om weer overeind te komen, dus zijn dominantie laat zien, blijft de pup rustig op de rug liggen, dan kan je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat de pup niet zo dominant is.

Echt hoor, ieder zijn eigen ding, maar je doet echt overkomen alsof alle mensen hier hun hond pijnigen of verkeerd behandelen.
Schoppen of slaan vind ik een heel ander verhaal, dat begrijpt een hond inderdaad totaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:23

Daar gaat het niet om Rockwitch, het punt is dat je door straffen wel degelijk iets kan leren en dat werd door jou ontkent....
Als een dier of een anderstalig mens iets doet wat jij niet wil en je straft het af zal hij het de volgende keer gewoon minder snel doen, al naar gelang de afstraffing.
Voor een klein tikje zal hij het misschien nog eens proberen en met een flinke mep waarschijnlijk niet.
Vergelijk het maar met schrikdraad, staat er goed stroom op de omheining zal het vee er binnen blijven, staat er geen stroom op zullen ze proberen er doorheen te gaan.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:28

Hihi, stel je voor dat ik alles lief had gevraagd aan mijn oh zo dominante en eigenwijze Jackie...dan had niets meer heel geweest nu :D en de katten geen leven gehad. Ah..lieve lieve cheetah...wil je dat alsjeblieft niet meer doen??

Ok baas, sorry!!

_O- :')

rockwitch

Re: Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:29

Ik zeg niet dat ik denk dat iedereen zijn hond constant loopt te mishandelen, dan had ik dat heus wel gezegd als ik dat dacht.
Ik zeg ook niet dat een hond niet leert door soms een correctie te geven, ik zeg alleen dat ik deze straffen heel erg heftig vind voor een hond van 8 maanden en dat ik zeker weet dat het dus niet met sommige van de bovengenoemde heftige correcties hoeft.
Ik zei ook dat er in een roedel bijna nooit met geweldig wordt opgetreden omdat meestal lichaamstaal genoeg is. Ik weet echt wel wat voor lichaamstaal dat is, ik ben niet voor niks al jaren bezig met deze opleiding die volledig over het gedrag van honden gaat en hoe je door daarop in te spelen honden kan opvoeden.
Als een alfa hond een lagere hond in zijn nek op de grond drukt en eroverheen gaat staan dan is die lagere hond veel te ver gegaan, en dan corrigeert een alfa idd zo heftig. Maar dan zal hij eerst echt wel een waarschuwing of meerdere geven voor hij zover gaat, en dat doet hij door middel van lichaamstaal, of een grom of snauw.
Ik zeg ook nergens dat je een hond lief moet vragen of hij iets voor je wilt doen, ik zeg alleen dat je het wel begrijpelijk moet houden en maken voor een hond.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:38

Dan begrijp ik alsnog je punt hier niet, het is dus niet zo vreemd om je hond zo te straffen als wat anderen en ikzelf al hebben aangegeven.
Natuurlijk probeer je eerst op een rustige normale manier te straffen, dat heeft TS al geprobeert, maar als dat niet meer helpt en een hond begint met speels bijten en je laat dat op zijn beloop, dan wordt het van kwaad tot erger. Wat als een hond ineens een kind op straat grijpt? De hond is de schuldige en moet "vaak" worden ingeslapen...wat heb je er dan mee gewonnen....niets, behalve dat de hond de dupe is, omdat de baas niet streng of concequent genoeg was.
Nou heb ik zelf geen probleem met mijn eigen hond, maar als ik haar 2x moest waarschuwen en de 3e keer hetzelfde weer uitvreet, dan krijgt ze van mij toch echt een strengere correctie ;) En heftig voor een pup z'on correctie...neu...vind ik niet, na 2x waarschuwen met boze stem, blik of whatever...dan gaat toch echt de pup op de rug of krijgt mijn hand om de snuit.
Bovendien gaat het hier om een rottweiler, die zijn niet van suiker hoor.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:39

Mijn hond is bijna 1 jaar rockwitch, geen 8 maanden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:41

psies, die zal wel al aardig aan de maat zijn nuage?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:50

mwoah ;)

AfbeeldingAfbeelding

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:54

WildWings schreef:
lijntje87 schreef:
TS alleen in de nekvel grijpen zegt ook niets tegen je hond.
als een moeder haar pups "grijpt" pakt ze die in de nek en drukt ze op de grond tot dat de pup duidelijk een piep geeft.

Waar heb je dit dan weer vandaan?

van 3 verschillende herder mamas die dat bij hun pups deden (en mijn hondenschool dame vertelde dat je dat zelf ook kan doen)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:56

rockwitch schreef:
Allemachtig wat ik hier lees is echt niet te geloven.
Om zijn neus pakken en flink knijpen????

goed lezen rockwitch.
niet knijpen die neus, gewoon je hele hand er om heen leggen.
kijk maar eens naar een volwassen dominante hond, die doen dit heel vaan bij puberende pups, om even duidelijk te maken wie er hoger staat

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:02

wat een flinke kerel Nuage, maar wel een mooie potige!!
Hou daar wel van! :D

tja, die kan wel tegen een stootje! :D

@Lijntje87: mee eens!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:08

Het is een meisje klomp hahaha

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:10

haha ja ik las het net in je profiel...je was me net voor!! :+ :P

Maar...alsnog wel een potige dame!!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:17

Ik zeg dus ook niet dat je speels bijten moet laten gaan, ik ben natuurlijk ook niet zo dom dat ik zoiets heb van ach het is speels hij bedoelt het niet zo. Alleen de methode die wij gebruiken is gewoon net even wat anders als die van jullie en de methode die ik gebruik wordt ook door de gedragstherapeuten gebruikt die aangesloten zijn bij de organisatie die ook de opleiding geeft waar ik aan het leren ben. En ook zwaar agressieve honden worden alsnog niet met geweld weer opgevoed. Maar goed zoals ik al zei iedereen heeft zo zijn eigen manier en ik hoop dat de ts het op kan lossen.
Ik heb zelf al jaren ervaring met heel veel verschillende soorten honden, ben al zoveel honden met gedragsproblemen tegen gekomen. Uiteindelijk luisterden ze allemaal, en vaak zonder dat ik ze daarvoor aanraak. Maar goed iedereen heeft zo zijn eigen mening, alleen jammer dat ik in mijn opleiding veel honden die fout gedrag vertonen tegen kom die ook opgevoed zijn op manieren die ik eerder in dit topic heb langs zien komen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:18

Nuage schreef:
Mijn hond is bijna 1 jaar rockwitch, geen 8 maanden.

sorry dacht dat ik ergens gelezen had dat ze 8 maanden was, mijn fout.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:19

ach dan zijn mijn honden misschien in jouw ogen niet correct aangepakt........... maar ik heb in iedergeval nul problemen met ze, ze zijn vrolijk en blij, vol vertrouwen......... maar weten heel goed dat er absoluut grenzen zijn

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:50

Ja Rockwitch en zo heeft iedereen een eigen manier. Dat jij het op deze manier leer via je studie prima .. maar niet iedereen vind dat de juiste manier.

Mijn 2 honden zijn van jongs af aan al "aangepakt" }> ;) En ja dat vind ik beter als je sommige "creaties" van de poes lief leuk en aardig methode ziet... :+

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:53

rockwitch schreef:
Ik zeg niet dat ik denk dat iedereen zijn hond constant loopt te mishandelen, dan had ik dat heus wel gezegd als ik dat dacht.
Ik zeg ook niet dat een hond niet leert door soms een correctie te geven, ik zeg alleen dat ik deze straffen heel erg heftig vind voor een hond van 8 maanden en dat ik zeker weet dat het dus niet met sommige van de bovengenoemde heftige correcties hoeft.
Ik zei ook dat er in een roedel bijna nooit met geweldig wordt opgetreden omdat meestal lichaamstaal genoeg is. Ik weet echt wel wat voor lichaamstaal dat is, ik ben niet voor niks al jaren bezig met deze opleiding die volledig over het gedrag van honden gaat en hoe je door daarop in te spelen honden kan opvoeden.
Als een alfa hond een lagere hond in zijn nek op de grond drukt en eroverheen gaat staan dan is die lagere hond veel te ver gegaan, en dan corrigeert een alfa idd zo heftig. Maar dan zal hij eerst echt wel een waarschuwing of meerdere geven voor hij zover gaat, en dat doet hij door middel van lichaamstaal, of een grom of snauw.
Ik zeg ook nergens dat je een hond lief moet vragen of hij iets voor je wilt doen, ik zeg alleen dat je het wel begrijpelijk moet houden en maken voor een hond.

Dan ben je van harte welkom om hier de roedel te komen te bestuderen.
Ik heb een rottweiler die stront eigenwijs is en een felle mechelaar en die gaan echt niet zachtjes met elkaar om hoor... en ook die zijn niet van suiker en ja dan zal ik wel weer een verhaal krijgen dat de "rangorde is verstoord" is ook zo.. en dat lossen ze op deze manier op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:55

zou je voor de gein eens mee moeten maken hoe mijn kruising mijn lab corrigeert........... de gaten zitten er soms in..

maargoed mijn lab is ook wat hardleers zegmaar

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:55

Nuage schreef:
KiWiKo schreef:
ik ga even alleen in op de beginpost van de TS............

wat denk je nou? denk jij daadwerkelijk dat die hond een spelletje speelt op het moment dat jij haar corrigeert???????

Ik speel geen spelletjes hoor als ik corrigeer, en ik zou het echt niet gaaf vinden als mijn hond mijn correctie als spelletje zag.....

Waarom die toon?
Ja ik denk dat die hond een spelletje speelt op het moment dat ik haar corrigeer. Het gaat hier om een hele jonge hond he die alles nog als een spel ziet. En ik vind het dus zeker niet gaaf dat ze mijn correctie als een spel ziet, daarom mijn topic. Want grijpen in haar nek, op haar rug leggen, een skup onder d'r hol en ook aan de oor trekken om haar op de grond te leggen (!) helpen NIET. De volgende stap is dan... je hond in elkaar trappen? Dat vind ik dus niks, dus vandaar mijn vraag.

Het gaat om een jonge hond die aan het groeien is... voor jou lijkt het een spel maar voor haar is het waarschijnlijk heel wat anders.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:57

KiWiKo schreef:
zou je voor de gein eens mee moeten maken hoe mijn kruising mijn lab corrigeert........... de gaten zitten er soms in..

maargoed mijn lab is ook wat hardleers zegmaar

Hier ook hoor :\ als ik met mijn mechelaar buiten loop en er komt een dominante hond op haar af en die begint te rijden.. gromt ze ook... 1 x :o

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:08

Precies Kiwiko en Tiffany, er zijn meerdere wegen naar rome en ook ik heb nul problemen met mijn hond, zoals ik al zei; corrigeren doe ik met mijn ogen/ houding...als dat al nodig is, want in principe is alles duidelijk voor mijn hond wat wel of niet mag ;)

Verder geef je nu weer aan dat wij geweld gebruiken, ik wist niet dat ergens je hand over de snuit leggen geweld was :?
Hartstikke leuk ook dat jullie gedragstherapeuten het zo oplossen, als het werkt ook prima, de gedragstherapeuten die ik door het hele land ken, overigens niet de kleinste, doen het op de manier hoe ik heb geleerd. Mijn zus en ik zitten er ook al jaren in, naar polen zelfs geweest wat ik al eerder noemde om de wolf te bestuderen op leefwijze en gedrag etc.

en over je laatste zin, dat vind ik weer z'on uithaal van je, eerst zeg je ieder zijn manier en vervolgens kam je een ander weer af die andere ideeën heeft dan jij. Waarom komt mijn hond dan niet terecht bij iemand als jij? en met mij nog meer?? Zou het stiekum dan toch werken? :roll:

Honden komen alleen maar ergens bij een gedragstherapeut...als ze geluk hebben trouwens, anders het asiel....als iemand de leerregels niet goed heeft toegepast en inconcequent is geweest. Komt een hond bij iemand die gelijk van dag 1 duidelijk, streng doch rechtvaardig is en zich heeft verdiept in het gedrag en houdingen van een hond, dan gaat het 9 van de 10x goed.

Het is overigens net als de paardensport, de één rijd klassiek, de ander weer modern klassiek, western of freestyle, allemaal hun eigen wegen naar rome, maar bij alle takken geldt hetzelfde; concequent, belonen als het goed gaat, negeren of straffen als het fout gaat.
al ben ik van mening dat belonen de beste methode is, het moet leuk blijven voor elk dier wat getraind/ opgevoed wordt.

Ik loop nu al vanaf mijn 11de jaar mee op de verenigingen, heb een hondentrimsalon gerund en daarbij dus gedragsleer moeten volgen, ken Martin Gaus ook persoonlijk, heb tig bijeenkomsten gevold en andere cursussen gedaan, bijelkaar al bijna 20 jaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:28

ach mijn kruising kent mijn maat 38. groot voordeel dat ik eigenlijk nooit boos op hem hoef te worden. Hij weet zich prima duidelijk te maken binnen de door mij gestelde grenzen.

Mijn maat 38 is hij trouwens tegen gekomen toen hij helemaal in trance bezig was een schaap op te eten..... ik heb hem toen echt een paar keer behoorlijk in zijn pens moeten schoppen met mijn klompen aan voordat hij uberhaupt in de gaten had dat ik naast hem stond. Hij was toen ook een maand of 8/9........

als ik niet op die manier ingegrepen had, had het schaap echt serieuze verwondingen gehad, nu viel het nog op te lappen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:29

In z'on geval reageer ik denk ik ook zo, al moet ik dan een muizetrap geven...anders vliegt mijn Jack een kilometer weg! :D

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:34

Zou me er niet zo heel druk om maken, Je doet alles wat je kan.
Onze rottweiler van 10 als je die roept. Dan gaat hij nog ff eerst tegen een boom aan staan plassen (terwijl die al tig keren heeft geplast) maar hij wil ff laten zien dat hij wel bepaald wanneer hij komt.
En verder is het een dood goeie hond hoor.
Maar hij weet ook precies wanneer die iets fout heeft gedaan want dan gaat ie heel zielig kijken en vlakker op de grond liggen. Als hij bv koekjes uit de kast pakt ofzo.