Spaanse honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:16

Ik vind ook niet dat je je moet verantwoorden, het is gewoon erg goed werk wat mensen doen die spaanse honden opvangen.Ik heb ik spanje gewerkt en heb daar veel gezien,zo hebben we een keer een moeder hond afgeleid en hebben we haar pups in een doos gedaan en naar de D.A gebracht.Ze hadden gewoon geen toekomst of ze zouden afgeschoten worden.

Snoevie

Re: Spaanse honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:59

en ik denk dat ieder dier wel dankbaar is voor een goed huisje!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:59

Klopt dan maakt het land van herkomst niet uit toch?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:02

precies.
ons kikkerlandje of buiten de grenzen.....elk dier verdient een goed thuis.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:11

Gelukkig zijn er dus meer mensen die er zo over denken Snoevie!
Ik ben iig nog iedere dag blij met onze gekke spanjaard! (en hij met ons geloof ik...)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:14

Mijn terrier sprong zo lang hij kon iedere morgen een meter hoog tegen me op als ik uit bed kwam, die was erg dankbaar.Het ging helaas niet zo goed met hem toen hij dement werd, hij kreeg allemaal beelden van vroeger.Ik weet dat hij toen is geschopt en zo.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 09:20

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:46

Hij heeft een erg goed leven gehad,ik had ook een kruising golden retriever labrador en daar heb ik wel veel mee te stellen gehad.Die wilde echt niet luisteren,maar die was ook heel erg dankbaar.3 katten heb ik ook mee gebracht,waarvan 1 helaas snel werd dood gereden.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:53

wij hebben een pup van een uit spanje gekomen hondje gekregen 4 jaar geleden.
Moeder bleek drachtig te zijn , dus ze is wel verwekt in spanje .. als straathondje.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:30

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:34

whaha ja heb ik ook gezien.
kweet niet hr.. maar opvoeden is opvoeden.
offie nou spaans blaft of nederlands _O-

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:49

Nou ehm... ik schreef hier al eerder over mijn Zeus... die kende dus niet één commando, ook geen Spaanse. Dacht ik, vond hij. Dus ik braaf alles van voor af aan weer aangeleerd. Pikte 'ie verdomd snel op. Op een gegeven moment (lees: toen hij een maand of drie hier was) zat 'ie een eindje verderop in de kamer en riep ik 'zit' in het Spaans. En jaaaaaa hoor, keurig zitten, en daarna ene pootje... andere pootje.... En dát had ik 'm nou weer net niet aangeleerd _O- Behalve blind dus ook Oostindisch doof. :+

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:03

Sientje schreef:
Nou ehm... ik schreef hier al eerder over mijn Zeus... die kende dus niet één commando, ook geen Spaanse. Dacht ik, vond hij. Dus ik braaf alles van voor af aan weer aangeleerd. Pikte 'ie verdomd snel op. Op een gegeven moment (lees: toen hij een maand of drie hier was) zat 'ie een eindje verderop in de kamer en riep ik 'zit' in het Spaans. En jaaaaaa hoor, keurig zitten, en daarna ene pootje... andere pootje.... En dát had ik 'm nou weer net niet aangeleerd _O- Behalve blind dus ook Oostindisch doof. :+

Haha. wat grappig dat oude commando's reageert. :D Die Zeus. :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:46

Weet iemand toevallig het spaanse commando voor zit/af/poot etc? Onze ene opvanghond van bijna een jaar kent het nml volgens mij wel maar soms heb ik inderdaad het idee dat hij het niet begrijpt.

Mijn man kent wel een beetje spaans maar net niet die commando's maar als hij spaans tegen hem praat reageert hij heel anders als dat je nederlands tegen hem praat???? Tja, klinkt misschien stom maar je ziet wel verschil.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:15

http://www.vertalen.nu Ik weet alleen niet of dat ook in het dagelijkse leven van spanje gebruikt wordt, maar je kan het proberen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 08:26

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:40

AngelofLove schreef:
Weet iemand toevallig het spaanse commando voor zit/af/poot etc? Onze ene opvanghond van bijna een jaar kent het nml volgens mij wel maar soms heb ik inderdaad het idee dat hij het niet begrijpt.

Mijn man kent wel een beetje spaans maar net niet die commando's maar als hij spaans tegen hem praat reageert hij heel anders als dat je nederlands tegen hem praat???? Tja, klinkt misschien stom maar je ziet wel verschil.

Probeer met "sientate" (si-entateee), "bajate" (bachateeee), "dame la pata" (daamee la paata), "aqui" (akieeeeeeeeee: hier), "venga" (benga: kom hier)

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:57

xXLianneXx schreef:
AngelofLove schreef:

honden honden geen woorden die horen klanken he ;) dus misschien als je een andere toon probeerd dat hij het wel snapt maar inderdaad als er commando's aangeleerd zijn snap ik dat hij ze niet begrijpt maar wat veel mensen denken is dat spaanse honden andere honden niet begrijpen :+ das echt de grootste onzin :+

Dat klopt...honden spreken ook geen woorden uit maar hebben hun eigen taal dus...

Nou zijn al mijn honden vrij tot zeer goed opgevoed zonder enig echt ongewenst gedrag...Commando's zijn kort en duidelijk. Maar als één van de honden bij de buur gaat en hij zegt de commando's in zijn taal, nou dan snappen ze er toch echt niets van hoor :D . En dus hebben ze een lijstje van de commando's en hoe ze het moeten uitspreken en dat lukt dus prima. Dan neemt het enkel nog een moment opdat hij er het woord in t engels bijzegt en na enkele keren weten ze het prima in beide talen...Dus idd. gewoon een kwestie van opvoeden...

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:53

Chikiboy schreef:
AngelofLove schreef:

Probeer met "sientate" (si-entateee), "bajate" (bachateeee), "dame la pata" (daamee la paata), "aqui" (akieeeeeeeeee: hier), "venga" (benga: kom hier)

aqui en venga weet hij dondersgoed, hahaha, die hebben we al eerder uitgeprobeerd :D De rest zullen we ook eens uitproberen :)
Bedankt!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:05

dejavu schreef:
Klijntjuh schreef:
Blehh.. dit is nieteens leuk discussie voeren.. allereest: feiten moet je onderbouwen, een mening is een mening...

Nee, KLN, een mening moet je onderbouwen met argumenten als je in discussie gaat met mensen. Feiten niet. Ik ben docent Nederlands en o.a. afgestudeerd op mondelinge taalvaardigheid waar debatteren een groot onderdeel van is.

Klijntjuh schreef:
Daarbij is dat ketel gebeuren dus niet van toepassing, aangezien ik naar niemand wijs met 'neem een asielhond'! Ik weis alleen naar de mensen die ze uit het buitenland halen dat er hier in Nederland ook zat zitten ;)

Maar waarom KLN, wijs je 'mij' op het feit dat er hier ook honden in het asiel zitten, maar vervolgens heb je zelf rashondjes. Ik wil graag van een ieder in dit topic leren, en daarom vraag ik door. Ik word dus door anderen erop gewezen 'hier in het asiel zitten er ook genoeg', maar dit geldt dus blijkbaar niet voor jou. Jij hebt het volste recht om een rashond te kopen, echt. :) Maar niemand wijst toch naar jou dat jij in het asiel moet kijken? Ik vraag me gewoon af waarom mijn rechten bij het uitkiezen van een hond, worden bepaald door mensen die vinden dat de asiels leeg moeten, maar er zelf ook niks aan bijdragen doordat ze gaan voor een rashond en een ander hondje geen tweede kans geven.

wtf is KLN??
en buiten dat, niet iedereen hoeft de 'wijsheid' te hebben van een docent nederlands.. dus sorry als ik de 'regels' niet snap van het uiten van een mening.

Verder lopen we met dat 2de stukje elkaar mis, want jij snapt absoluur niet wat ik bedoel..
Het gaat mij niet om mensen die niet voor een asiel hond voor een asielhond te laten gaan, maar voor mensen die een asielhond willen naar hun eigen land te laten kijken ;)

maar ik laat het hierbij ;)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 21:18

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:57

'nieteens het recht'... bah wat klinkt dat smerig zeg!

Dus iemand met een asielhond heeft ook 'het recht' volgens jou niet om zich in te laten over asielhonden, te kijken, informeren en mee te praten of discuseren? alleen maar omdat hij een asielhond heeft?

en dan zou klijn een betere afkorting zijn :P

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:04

Wil niet negatief doen ofzo hoor, maar ik lees ook mee in het chihuahuatopic en ook daar werd het minder gezellig na een discussie met klijntjuh en nog een aantal mensen. En hier gaat het precies dezelfde kant op. Waarom altijd zo'n 'gesnauw' op elkaar? Laat het gewoon gezellig houden en als je het er niet mee eens ben, reageer dan gewoon niet. Tuurlijk, je hebt het recht om je mening te uiten maar het wordt steeds minder gezellig....

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:03

Klijntjuh schreef:
Blehh.. dit is nieteens leuk discussie voeren.. allereest: feiten moet je onderbouwen, een mening is een mening...

dejavu schreef:
Nee, KLN, een mening moet je onderbouwen met argumenten als je in discussie gaat met mensen. Feiten niet. Ik ben docent Nederlands en o.a. afgestudeerd op mondelinge taalvaardigheid waar debatteren een groot onderdeel van is.

Klijntjuh schreef:
wtf is KLN??
en buiten dat, niet iedereen hoeft de 'wijsheid' te hebben van een docent nederlands.. dus sorry als ik de 'regels' niet snap van het uiten van een mening.

KLN is inderdaad de afkorting van je naam. Geeft niet dat je het niet wist, maar daarom bracht ik het even ter sprake. :)

Klijntjuh schreef:
Verder lopen we met dat 2de stukje elkaar mis, want jij snapt absoluur niet wat ik bedoel..
Het gaat mij niet om mensen die niet voor een asiel hond voor een asielhond te laten gaan, maar voor mensen die een asielhond willen naar hun eigen land te laten kijken ;)

maar ik laat het hierbij ;)

Ik snap juist heel goed wat je bedoelt. Ik sluit me aan bij Lianne. Jij hebt volledig het recht om hier je mening te uiten, maar het is niet eerlijk dat je mensen erop wijst dat hier de asiels ook honden hebben, maar zelf koop je een rashond.

Er zijn heel wat mensen die een hond gered hebben en die nu een prachtig bestaan hebben. :) Jij daarentegen kiest er niet voor om een hond (met welke achtergrond ook, Nederlands/buitenlands) een tweede kans te geven. Dat is naar mijn idee prima, maar ga dan alsjeblieft niet de moraalridder uithangen en hier opkomen voor de asielhonden.

Je kunt hier, beste Karlijn, nog met zoveel redenen komen waarom wij een asielhond moeten aan schaffen, maar het zijn loze argumenten, behalve hier telkens posten heb jij heden ten dage geen hond uit het asiel gehaald.

Mijn mening blijft dan ook 'En zelf?'

Wat dat betreft kan ik de woorden van Lianne wel waarderen, 'dat jij het recht niet hebt'.
Het klinkt heel hard, maar had zélf een asielhond genomen, ipv je rashondjes, gezien de asielhonden je zo aan het hart gaan.

(Jouw 'argumenten' waarom wij hier een Nederlandse asielhond moeten nemen, klinken naar mijn idee ook smerig. Misschien zou je het vanuit onze kant kunnen bekijken? Waarom wij wel voor een buitenlandse hond hebben gekozen? Dat helpt je misschien ons te begrijpen en dan zouden je posts ook minder ongenuanceerd zijn.)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:22

Maar als ik het goed begrijp, Karlijn, dan mag ik (met veel anderen hier) niet een buitenlands hondje verkiezen boven een Nederlands asielhondje, maar wat wel mag is een rashond verkiezen boven een asielhondje. (Want dat is eigenlijk waar jij je 'schuldig' aan maakt.)

Daar zit het 'm volgens jou, als ik het goed begrijp, het verschil.

Dat is wat ik al eerder bedoelde met 'pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet'.

Help eerst zelf een hond, voordat jij hier komt met jouw normen en waarden, want echt, jouw pleidooi slaat kant noch wal.
Als het welzijn van de Nederlandse asielhond jou aangrijpt en wel degelijk jou doet bewegen om ze hier te verdedigen, dan moet je daar ook volledig voor staan. Ik respect voor jou en je mening, mits je ze ook daadwerkelijk helpt, door er een in huis te nemen, maar nee, jij hebt liever een rashond.
Dat is nogmaals jouw keuze, en dat moet je ook helemaal zelf weten en daar heb ik niks op tegen! :)
Vergeet echter niet dat jij je zelf net zo schuldig maakt als ik aan het feit dat de Nederlandse asiels niet leger raken.