Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sientje schreef:Nou ehm... ik schreef hier al eerder over mijn Zeus... die kende dus niet één commando, ook geen Spaanse. Dacht ik, vond hij. Dus ik braaf alles van voor af aan weer aangeleerd. Pikte 'ie verdomd snel op. Op een gegeven moment (lees: toen hij een maand of drie hier was) zat 'ie een eindje verderop in de kamer en riep ik 'zit' in het Spaans. En jaaaaaa hoor, keurig zitten, en daarna ene pootje... andere pootje.... En dát had ik 'm nou weer net niet aangeleerdBehalve blind dus ook Oostindisch doof.
AngelofLove schreef:Weet iemand toevallig het spaanse commando voor zit/af/poot etc? Onze ene opvanghond van bijna een jaar kent het nml volgens mij wel maar soms heb ik inderdaad het idee dat hij het niet begrijpt.
Mijn man kent wel een beetje spaans maar net niet die commando's maar als hij spaans tegen hem praat reageert hij heel anders als dat je nederlands tegen hem praat???? Tja, klinkt misschien stom maar je ziet wel verschil.
xXLianneXx schreef:AngelofLove schreef:Weet iemand toevallig het spaanse commando voor zit/af/poot etc? Onze ene opvanghond van bijna een jaar kent het nml volgens mij wel maar soms heb ik inderdaad het idee dat hij het niet begrijpt.
Mijn man kent wel een beetje spaans maar net niet die commando's maar als hij spaans tegen hem praat reageert hij heel anders als dat je nederlands tegen hem praat???? Tja, klinkt misschien stom maar je ziet wel verschil.
honden honden geen woorden die horen klanken hedus misschien als je een andere toon probeerd dat hij het wel snapt maar inderdaad als er commando's aangeleerd zijn snap ik dat hij ze niet begrijpt maar wat veel mensen denken is dat spaanse honden andere honden niet begrijpen
das echt de grootste onzin
Chikiboy schreef:AngelofLove schreef:Weet iemand toevallig het spaanse commando voor zit/af/poot etc? Onze ene opvanghond van bijna een jaar kent het nml volgens mij wel maar soms heb ik inderdaad het idee dat hij het niet begrijpt.
Probeer met "sientate" (si-entateee), "bajate" (bachateeee), "dame la pata" (daamee la paata), "aqui" (akieeeeeeeeee: hier), "venga" (benga: kom hier)
dejavu schreef:Klijntjuh schreef:Blehh.. dit is nieteens leuk discussie voeren.. allereest: feiten moet je onderbouwen, een mening is een mening...
Nee, KLN, een mening moet je onderbouwen met argumenten als je in discussie gaat met mensen. Feiten niet. Ik ben docent Nederlands en o.a. afgestudeerd op mondelinge taalvaardigheid waar debatteren een groot onderdeel van is.Klijntjuh schreef:Daarbij is dat ketel gebeuren dus niet van toepassing, aangezien ik naar niemand wijs met 'neem een asielhond'! Ik weis alleen naar de mensen die ze uit het buitenland halen dat er hier in Nederland ook zat zitten
Maar waarom KLN, wijs je 'mij' op het feit dat er hier ook honden in het asiel zitten, maar vervolgens heb je zelf rashondjes. Ik wil graag van een ieder in dit topic leren, en daarom vraag ik door. Ik word dus door anderen erop gewezen 'hier in het asiel zitten er ook genoeg', maar dit geldt dus blijkbaar niet voor jou. Jij hebt het volste recht om een rashond te kopen, echt.Maar niemand wijst toch naar jou dat jij in het asiel moet kijken? Ik vraag me gewoon af waarom mijn rechten bij het uitkiezen van een hond, worden bepaald door mensen die vinden dat de asiels leeg moeten, maar er zelf ook niks aan bijdragen doordat ze gaan voor een rashond en een ander hondje geen tweede kans geven.
Klijntjuh schreef:Blehh.. dit is nieteens leuk discussie voeren.. allereest: feiten moet je onderbouwen, een mening is een mening...
dejavu schreef:Nee, KLN, een mening moet je onderbouwen met argumenten als je in discussie gaat met mensen. Feiten niet. Ik ben docent Nederlands en o.a. afgestudeerd op mondelinge taalvaardigheid waar debatteren een groot onderdeel van is.
Klijntjuh schreef:wtf is KLN??
en buiten dat, niet iedereen hoeft de 'wijsheid' te hebben van een docent nederlands.. dus sorry als ik de 'regels' niet snap van het uiten van een mening.
Klijntjuh schreef:Verder lopen we met dat 2de stukje elkaar mis, want jij snapt absoluur niet wat ik bedoel..
Het gaat mij niet om mensen die niet voor een asiel hond voor een asielhond te laten gaan, maar voor mensen die een asielhond willen naar hun eigen land te laten kijken![]()
maar ik laat het hierbij