Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Re: Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:09

HBVisser Buizerds eten alleen dode dieren Haviken jagen echt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:12

pinuts schreef:
idd dinopino.. en nee ik weet niet hoeveel stress dat beest heeft gehad. En t kan me eig ook niet zoveel schelen, heb hier in de buurt een konijn die los rondhuppelt, en die loopt hier al jarenlang, is gewoon wit.. maar rent wel hard weg als je te dichtbij komt. Dus ja, ik geloof dat ze t wel kunnen redden, al hebben ze meer kans om gepakt te worden. En tsja tis niet eerlijk om een konijn te kopen en dan vrij te laten, maar ik geloof toch dat dat beter was dan nog langer ( ook stressen misschien) in zon klein hokje en dan naar Da.. Spuit erin en klaar. Dat is diervriendelijk lees ik hier. Njah niet mijn mening:)

Dus stres voor het konijn. Keer op keer weer. Zo leuk, 't leven in het wild.
Voor het konijn was het zeker diervriendelijker geweest.
TS geeft aan dat het konijn niet met soortgenote kon. Feest voor de wilde variant. Wordt waarscheindelijk niet geacepteerd wegens het idiote gedrag. Leeft alleen verder, weet niet goed hoe diep het hol moet zijn voor genoeg water. Weet niet wat te doen bij een goede regenval, weet niet wat te doen bij stress.
Nee, dat klinkt zoo diervriendelijk!

Naar jouw idee, tenminste, als ik het goed begrijp, kan eigenlijk elk dier in het wild wel overleven?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:14

ik heb dat anders opgemerkt m.b.t. eten leren. De wilde konijntjes die bij mij worden geboren leren volgens mij niet van hun moeder wat ze wel mogen eten. Ze komen gewoon een keer uit hun holletje gekropen en blijven daar de eerst dagen in de buurt. Moeder is nergens te bekennen. Je ziet ze af en toe naar hun moeder huppelen en dan onder hun moeder gaan liggen en drinken. Maar over wat ze eten en wanneer ze op de vlucht moeten slaan, daarbij heeft hun moeder totaal geen invloed.

Wanneer er een jachthond komt zoekt ie puur op zijn neus en niet op de kleur van het eventuele dier. De te dikke konijnen die uit een hok komen, hebben inderdaad nog niet veel conditie. Maar dat krijgen ze snel wanneer ze naar voer moeten zoeken. De roofvogels en jachthonden zijn als gevaar te bagataliseren in vergelijking met datgene wat konijnen elkaar aandoen. De roofvogel is echt de enige serieuze vijand van het konijn. Het valt me dan ook op dat mijn konijnen altijd graag ergens onder zitten of ergens onder vluchten. Bepaalde soorten konijnenrassen, waarvan meestal de hangoren zijn supervriendelijk en dus inderdaad een makkelijker prooi. De konijnen met rechtopstaande oren zijn meestal wat waakser en schrikachtiger en houden het ook langer vol.

Een mooie beschermde tuin met gaas boven en onder klinkt als de ideale oplossing. Maar niet ieder konijn past in zo'n groep. En zo'n konijn moet de mogelijkheid hebben om te vluchten en zijn eigen klubje te zoeken.

Ik heb me de laatste jaren bezig gehouden met het bestuderen van het gedrag van konijnen. En dan van verschillende clubjes. Van tamme konijntjes kun je ook makkelijk wilde konijntjes maken. Het is een beetje afhankelijk van het konijntje zelf. Ik heb hier een tam konijn in de tuin die ik alleen maar zie wanneer er niemand in de buurt van de tuin is. Die verwildert steeds meer.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:17

Een buizerd jaagt zeer zeker wel.
Ze eten van alles, van wormen tot konijnen. Pluis maar eens een braakbal uit.
Het enige wat een buizerd niet kan door zijn omvang en logge verschijning is jagen in een bos, ze zullen het dus op open velden doen. En wat vind je daar???? Juist, konijntjes die lekker op het gras aan het knabbelen zijn.

De zwarte wouw is overigens een aaseter. De havik slaat ook konijntjes maar jaagt liever net zoals de sperwer op vogeltjes. De kiekendief slaat beide prooien.
Dit is ff offtopic maar ik weet echt wel waar ik het over heb, mag namelijk graag vogelen met verrekijker en vogelboek onder de arm.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:19

nikki heb je ooit wel eens tamme konijnen in een wat natuurlijker leefomgeving gehouden. Denk je echt dat konijnen net als wij mensen smelten wanneer het regent??????
Dat ze niet weten hoe ze een hol moeten graven???????
Konijnen in de natuur zijn niet dik dat komt omdat ze genoeg bewegen en ook de hele dag eten kunnen. Zij vervelen zich niet en hebben inderdaad de gezonde stres van de natuur en hun elementen.
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een droog warm hokje, die gezien hun vacht totaal niet bij hun temperatuur past. En zich vervolgens kapot vervelen, omdat er geen gevaar is en hun eten voor de neus staat. Je kunt ook 2 konijntje samen doen in een groter kooitje. En ach wat schattig die zijn jarenlang gek op elkaar. Zet je ze vervolgens in een hele grote ren met meerdere konijnen, dan valt op dat ze niets meer van elkaar willen weten. En jij dacht je hebt het ideale paar bijelkaar.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:23

ik dacht hbvisser dat je op mijn bericht reageerde. foutje :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:27

HBVisser schreef:
Een buizerd jaagt zeer zeker wel.
Ze eten van alles, van wormen tot konijnen. Pluis maar eens een braakbal uit.
Het enige wat een buizerd niet kan door zijn omvang en logge verschijning is jagen in een bos, ze zullen het dus op open velden doen. En wat vind je daar???? Juist, konijntjes die lekker op het gras aan het knabbelen zijn.

De zwarte wouw is overigens een aaseter. De havik slaat ook konijntjes maar jaagt liever net zoals de sperwer op vogeltjes. De kiekendief slaat beide prooien.
Dit is ff offtopic maar ik weet echt wel waar ik het over heb, mag namelijk graag vogelen met verrekijker en vogelboek onder de arm.

een buizerd jaagt echt niet als het niet nodig is Buizerds zijn aaseters en daarom worden ze vaak aangereden aan de kant van de weg!
Alleen jonge buizerds moeten jagen om het te leren volwassen buizerds jagen liever niet en pakken veel liever gemakkelijk kadavers

en ik weet ook goed waar ik over praat hoor ;)
Werk bij een vogelopvang

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:28

maar goed was offtopic ;)

Eens in de zoveel tijd heb je hier bij het lauwersmeer gebied een ziekte onder de konijnen dan zie je totaal bijna geen konijn meer, normaal zie je er heel veel tamme konijnen lopen, erg zielig vind ik het

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:31

Als ik een konijn was, zou ik je ook aanvallen :+ ik zou er ook niet van gediend zijn om in een hokje te stoppen! Ik laat mijn konijnen los lopen, en ze blijven hier in de buurt, hoe krengiger, hoe beter ze overleven. Konijnen zijn geen kinder speelgoed :n

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:39

nikki: ff je vraag beantwoorden: nee.. en ik heb al gezegd, dit konijn heeft een kleinere overlevingskans. Alleen ik geloof in het geval van Ts dat ze er goed aan heeft gedaan ;)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:45

Hmz, als een tam konijn niet kan overleven int wild vraag ik me toch echt af wie al die konijntjes bij ons in het veld (bruine, zwarte, witte, bonte etc.) 's avonds binnenhaalt bij de warme kachel en ze brokjes van de dierenwinkel voert. Oh, en vers leidingwater natuurlijk.....zal vanavond eens gaan posten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:46

SecretLIN schreef:

Zal ik je even uit de droom helpen... Buizerds jagen wel degenlijk zelf!
En dan voornamelijk konijnen. Ze eten inderdaad ook wel aas en zelfs kikkers en af en toe een vis.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:49

nee je hoeft mij niet uit mijn droom te helpen ;) tis namelijk geen droom ... en nognmaals jonge buizerds jagen wel maar oudere eten liever kadavers .....maar goed hoe of wat buizerds doen daar gaat het hier helemaal niet over als je daar met mij over wilt discusseren dan graag maar wel via PB :D

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:50

Waarom zou een hond dan niet kunnen verwilderen?
Kunnen we ook alle paarden op een wei gooien, nooit meer naar om kijken.
Muizen kunnen dan ook wel.
Katten zullen het ook prima kunnen.
Maar of het dierwaardig is, dat lijkt me niet!

Citaat:
nikki heb je ooit wel eens tamme konijnen in een wat natuurlijker leefomgeving gehouden. Denk je echt dat konijnen net als wij mensen smelten wanneer het regent??????

De konijnen die ik heb gehad zijn allemaal van die dumpertjes.
Alles wat hier gezet heeft was vel over been (niet overal is voldoende voedsel voor grotere populaties!), nagels die tever doorgegroeid waren, vacht die niet meer compleet is door prikkeldraad en stekelbosjes enzovoort.
En ja, ik heb ze altijd in een natuurlijke omgeving gehad. Een binnenverblijf plus een flinke ren waarin ze naar hartelust kunnen graven. Alleen de holen die ze maakte waren ondiep en stonde standaard op instorten. Niet echt een mooi plekje.
Tuurlijk smelten ze niet na een regenbui. Maar als ze steeds doorweekt raken omdat ze niet weten hoe ze een goed hol kunnen maken om te schuilen, zullen ze zeker wel sterven.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:51

Ben benieuwd of de TS dr konijn nog leeft, trouwens volgens mij zijn er diverse opvangcentra voor konijnen die heel duidelijk weergeven dat konijnen niet goed kunnen overleven in het wild

Ik denk dat dit per konijn heel erg verschilt ook al kunnen ze overleven een zwart wit konijn hoor niet in het bos ;)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:51

aerdenhout1 schreef:
SecretLIN schreef:

Zal ik je even uit de droom helpen... Buizerds jagen wel degenlijk zelf!
En dan voornamelijk konijnen. Ze eten inderdaad ook wel aas en zelfs kikkers en af en toe een vis.

En de inhoud van mijn kippenhok.. ;( het zijn overigens niet alleen de jonge buizerds die dit doen. Vooral in de winter als er veel scandinavische buizerds hier zitten gebeurt dit nogal eens..

Ik heb trouwens in de zomer diverse tamme konijnen los in de tuin lopen. Deze redden zich prima en weten de vossen en buizerds goed te ontlopen.. in de winter gaan ze weer het hok in.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:58

Dinopino schreef:
Konijnen in de natuur zijn niet dik dat komt omdat ze genoeg bewegen en ook de hele dag eten kunnen. Zij vervelen zich niet en hebben inderdaad de gezonde stres van de natuur en hun elementen.
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een droog warm hokje, die gezien hun vacht totaal niet bij hun temperatuur past. En zich vervolgens kapot vervelen, omdat er geen gevaar is en hun eten voor de neus staat. Je kunt ook 2 konijntje samen doen in een groter kooitje. En ach wat schattig die zijn jarenlang gek op elkaar. Zet je ze vervolgens in een hele grote ren met meerdere konijnen, dan valt op dat ze niets meer van elkaar willen weten. En jij dacht je hebt het ideale paar bijelkaar.

Maar wat dacht je van die overgang van een warm hokje, pats boem, in een keer geen hokje met eten en drinken. Daar knapt een konijn echt niet van op. Laat je een konijn langzaam wennen, dan verwilderen ze natuurlijk. Maar om ze nou ineens los te gooien vind ik allesbehalve diervriendelijk. En het is vanzelfsprekend dat die konijnen minder naar elkaar omkijken als ze in een grote ruimte zitten. Hoeft nog niet te zeggen dat het geen goed paar is. Dit gebeurt ook echt niet bij alle konijnen, dus waarom gebruik je zo'n voorbeeld?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:21

Ze zitten niet in een grote ruimte, ze hebben gewoon de algehele vrijheid. En ze willen niets van elkaar weten te zeggen dat ze elkaar aanvallen. Ze hebben intussen andere clubjes gevonden.Wat ik er mee wil zeggen is dat we die beesten te veel vermenselijken. Droog zitten wanneer het regent en s avond s in een hok. terwijl ze 's avonds gewoon buiten willen zijn. Je denkt dat je konijn het na zijn zin heeft met die partner. Maar je konijn heeft geen eigen keus. Ze kunnen onder bomen schuilen voor sneeuw en regen wanneer ze dat willen. Konijnen die ruzie met elkaar hebben gaan heel geiniger wijze uit onvreden graven. Lijkt ook een soort van dominantie gedrag. De konijntjes die in een holletje geboren zijn van een tam konijn was diep genoeg :D . Wanneer ze echt graven om jonge te krijgen weten ze wel hoe diep ze willen gaan. Ik zie regelmatig wanneer er een paar een machtstrijd hebben dat die gaan graven.
Tja een konijn in een verwarmde ruimte is op zich al niet goed. Maar een konijn in een buitenschuur of die gewoon buiten staat kun je rustig buiten zetten. Bekijk een konijn maar eens goed. Het enige onderdeel wat niet beschut is zijn de ogen. En bij nat regenen is gewoon een keer schudden genoeg.
(bij droog regenen ook :+ typefoutje)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:27

Ik kan hier geen openhok houden omdat ik een konijn zonder oren heb. Als hier dus water in komt, is dat niet ideaal. Mijn konijnen hebben daarin dus 'pech'. Maar ze hoeven snachts niet hun hok in oid. Dat hebben ze voor het kiezen. Daar bemoei ik me niet mee. Ik weet wel zeker dat mijn konijn het naar d'r zin heeft met haar partner. Heb er diverse andere bij gehad, maar mevrouw en meneer bleven toch echt samen.
Ik blijf erbij dat het onverstandig is een konijn zomaar in het wild te zetten.
Sowieso heb je over een tijd dan geen echt wilde konijnen meer als iedereen dat zou doen, omdat het voor het konijntje beter is. Is nou ook niet echt goed voor die populatie!

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:28

Ik heb ook weleens mijn konijn losgelaten. Beesie was ongelukkig in zijn hok en wij hadden veel land en grote schuur thuis. Bakje met eten werd gewoon in zijn hok gezet en hok bleef openstaan. Meestal kroop hij er 's avonds zelf weer in. Beestie heeft echt nog een fijn leven gehad, tot ik hem nooit meer zag. Vrees dat hij door een roofvogel is gepakt ofiets.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:28

Wij hebben ook zo'n pitbull-konijn gehad.. "gered" van de slacht omdat hij te klein was. Enorm rotbeest maar in de winter stond hij binnen en hobbelde een paar uur per dag door de woonkamer.. in de zomer lekker naar buiten en mocht hij de tuin in. Was een mooi en leerzaam speelmaatje voor de kat :) Als je kiest voor een beest moet je 'm niet gaan dumpen, onverantwoordelijk gedrag heet dat. Zoek er dan een fijn ander plaatsje voor en zorg tot die tijd goed voor 'm.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:37

Nee Lovley, mensen vinden het niet ontverantwoord omdat ze geloven dat het voor een dier beter zou zijn.
Zou ik nu een topic openen over dat ik mn paard de duinen zou gooien en er nooit meer naar om zou kijken, ben ik een dierenbeul en krijg ik half bokt over me heen. Maar voor het konijn maakt het ze niks uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:54

SecretLIN schreef:
nee je hoeft mij niet uit mijn droom te helpen ;) tis namelijk geen droom ... en nognmaals jonge buizerds jagen wel maar oudere eten liever kadavers .....maar goed hoe of wat buizerds doen daar gaat het hier helemaal niet over als je daar met mij over wilt discusseren dan graag maar wel via PB :D

En toch wil ik hier ook op reageren, ik heb lange tijd in een gebied gewoon waar het stikte van de buizerds en ik heb er zó vaak gezien die fijn hun eigen maaltje vingen dat je mij niet wijs maakt dat ze liever aas eten. Niet als ze zelf gaan jagen terwijl er een drukke doorgaande weg 500 meter verderop zit waar praktisch elke dag wel weer wat doodgereden werd.

SecretLIN schreef:
Ik denk dat dit per konijn heel erg verschilt ook al kunnen ze overleven een zwart wit konijn hoor niet in het bos ;)

Wel dus, lees mijn eerdere post maar eens ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:00

Ik heb even gezocht Anneliedje, maar het enigste wat ik van jou tegen kom is dat ze bij jouw ontsnapt zijn.
Dat wil dan nog steeds niet zeggen dat zo'n konijn in het bos hoort ;)!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:28

Ik zeg ook niet dat ze er horen...
Zij zegt dat ze niet kunnen overleven, bij ons liepen 15 jaar later nog zwart/wit gevlekte konijnen in het bos dus die konden duidelijk wel overleven, geloof dat het er ook alleen maar meer zijn geworden :=