Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myra87

Re: Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:38

Ik zou ook zeker FF proberen! Maar de reden om tot veertien maanden RC voeren, begrijp ik niet helemaal? Wat voor reden heb je daar voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:46

Myra87 schreef:
Ik zou ook zeker FF proberen! Maar de reden om tot veertien maanden RC voeren, begrijp ik niet helemaal? Wat voor reden heb je daar voor?

Heb ik al eerder verteld, omdat ze dan nog groeit.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:56

Ik gebruik voor mijn hond met voedselallergie Greenheart optimal condition. Ik heb voor hem de meeste soorten KVV geprobeerd zonder enig succes. Ook FF werd niet door hem verdragen. In Optimal condition zit eend en rijst en geen rare toevoegingen. Hij glimt als een spiegel en doet het er prima op. Foto hond staat in profiel (Bugs Bunny)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:35

Dankje Chiqa voor je compliment :) Ik ben zeker niet anti-brok hoor, zoals je zelf aangeeft heeft jouw kat en hond niet goed gereageerd op kvv en Nikka geeft dit ook aan (met haar geweeeeldige hond :+: ). Dus ik ben er zeker van bewust dat kvv niet voor alle honden de oplossing is, zeker niet als er sprake is van een voedselallergie.

Denk echter nog wel een keertje na over het groeiverhaal, zoals ik al eerder aangaf, kijk goed naar de verhoudingen van gluco en chondro in RC, als je hier niet geheel tevreden over bent en liever over wilt stappen, hoef je er mijns inziens niet op te wachten. Er zijn Duitse doggen genoeg (en laten we wel wezen, dit ras staat bekend om darm- en groeiproblemen) die op cavom en farmfood prima zijn opgegroeid :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:04

XoNo schreef:
Denk echter nog wel een keertje na over het groeiverhaal, zoals ik al eerder aangaf, kijk goed naar de verhoudingen van gluco en chondro in RC, als je hier niet geheel tevreden over bent en liever over wilt stappen, hoef je er mijns inziens niet op te wachten.

Ja jou doggen verhaal komt wel overtuigend genoeg over hoor, maar waarom zitten deze stoffen dan niet in FF of Cavom, omdat ze het van nature aanmaken?
Ik ben gewoon nogn iet overtuigd genoeg, het gaat nu gewoon heel goed.

Ik heb overigens gister geprovoceerd met carnibest, ze kreeg geen diarree!! Expres doordeweek gedaan, omdat ik er dan vroeg uit ben en ik dr ook meer uit kan laten dus.
En dat is goed gegaan, alleen de AHV daar wacht ik nog even mee, mss moet ikdat even mengen want dat is echt goed mis gegaan al een paar keer.

XoNo schreef:
Ik ben zeker niet anti-brok hoor, zoals je zelf aangeeft heeft jouw kat en hond niet goed gereageerd op kvv en Nikka geeft dit ook aan

Weet je het is gewoon prettig als er wordt geluisterd naar je als je zo'n probleem heb en net als Nikka...Als je zo'n verhaal verteld aan aan vers vlees maffialid, dan moet ej doorzetten.....ik vraag mij dan toch echt af waarom als je je dier steeds verder weg ziet glijden, ik zie zo ontzettend veel topics met dergelijke problemen voorbij komen op barfplaats!

Ik heb wel gezien dat als ze het goed doen op vers ze minder ontlasting hebben en minder ruiken.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:11

Ik voer ook vlees, maar ben geen brokken'hater'. Ik heb hier wel een hond die 100% veranderd is sinds ze vlees krijgt, dus een goed ervaring. Maar ik snap dat als je een slechte ervaring hebt, je dat gevoel niet hebt met vlees.
Ze raden bij Farmfood wel aan om 1x in de week een vleesdag te doen, zo te zien reageerd jouw hond tot nu toe goed op Carnibest :)

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:12

Chiqa schreef:
XoNo schreef:
Denk echter nog wel een keertje na over het groeiverhaal, zoals ik al eerder aangaf, kijk goed naar de verhoudingen van gluco en chondro in RC, als je hier niet geheel tevreden over bent en liever over wilt stappen, hoef je er mijns inziens niet op te wachten.

Ja jou doggen verhaal komt wel overtuigend genoeg over hoor, maar waarom zitten deze stoffen dan niet in FF of Cavom, omdat ze het van nature aanmaken?
Ik ben gewoon nogn iet overtuigd genoeg, het gaat nu gewoon heel goed.

Ik heb overigens gister geprovoceerd met carnibest, ze kreeg geen diarree!! Expres doordeweek gedaan, omdat ik er dan vroeg uit ben en ik dr ook meer uit kan laten dus.
En dat is goed gegaan, alleen de AHV daar wacht ik nog even mee, mss moet ikdat even mengen want dat is echt goed mis gegaan al een paar keer.

XoNo schreef:
Ik ben zeker niet anti-brok hoor, zoals je zelf aangeeft heeft jouw kat en hond niet goed gereageerd op kvv en Nikka geeft dit ook aan

Weet je het is gewoon prettig als er wordt geluisterd naar je als je zo'n probleem heb en net als Nikka...Als je zo'n verhaal verteld aan aan vers vlees maffialid, dan moet ej doorzetten.....ik vraag mij dan toch echt af waarom als je je dier steeds verder weg ziet glijden, ik zie zo ontzettend veel topics met dergelijke problemen voorbij komen op barfplaats!

Ik heb wel gezien dat als ze het goed doen op vers ze minder ontlasting hebben en minder ruiken.

Dit is inderdaad mij ook opgevallen. Mijn hond rook ook, vooral als ze nat is, en nu is dat helemaal weg..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:20

Chiqa: super :) Als je besluit om dit geregeld te doen, dan raad ik aan om in ieder geval meerdere dagen achtereen kvv te voeren, ivm de spijsvertering. Deze moet omschakelen van brok naar kvv en weer terug. Probeer zoveel mogelijk tijd tussen die omschakelingen te houden :) Maar, wat is AHV? :D
En als jij je er goed bij voelt om voorlopig RC te voeren, dan moet je dat gewoon doen hoor :j En idd, ik vind de glucosamine in dit geval meer een marketingtruc, omdat jonge honden het in mijn optiek niet nodig hebben.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:30

Mijn verkooppunt van de Shaweca en HB heeft het ook niet voor elkaar gekregen met 1 van haar honden om hem over te zetten, die heeft ook alles geprobeerd, maar vers vlees trekt ie gewoon niet... Dus dan maar brok.

Daarom zei ik al eerder, itt wat Chiqa soms begreep: vers vlees is het summum in mijn ogen, MAARRRR, het moet wel goed gaan, iedere hond en of kat is anders.

Bobby kreeg rood met zwarte plekken van de Carnibest, dat kijk je een paar dagen aan maar dan houdt dat op hoor, dan ga ik wat anders geven.

Succes met je keuze en idd wat XoNo al zei: niet om de dag wisselen met brok en vers en liever geen rauw kippenvlees naast een brokkenmenu ivm salmonella!!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:38

Hebben jullie al eens naar Biofood gekeken?
www.biofooddiervoeding.nl

Schijnt wel aardig goed voer te zijn.
kosten vallen ook mee, zo'n €30 tot €34 euro voor 12,5 kilo.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:47

Ken ik ook nog niet, er zijn ook zoveel soorten.
Het is alleen zo'n gedoe om ze allemaal te gaan testen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:50

Liezel1 schreef:
http://www.biofooddiervoeding.nl

Ik geef de schapenvet blokjes en de zalmolie van dit merk. Het hondenvoer zelf ken ik niet

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:59

Liezel1 schreef:
http://www.biofooddiervoeding.nl

Wij verkopen het ook, heb het mijn ene hond ook een tijdje gegeven, maar je hond schijt zich er helemaal op leeg.
Zitten heel veel granen in en de combi met mijn hond ging daarom wsl niet helemaal lekker.
Overigens hoor ik dat veel poepen van meer mensen op de Biofood!

De zalmolie, kluiven ed van dit merk zijn wel weer briljant, maar qua brok kan ik het niet echt aanraden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:38

Nu even samengevat.
Welk voer is goed, natuurlijk en bezorgt weinig mest?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:53

Ben ik ook benieuwd naar. :D

Ik voer nu Hill's aan mijn Jack Russel. Maar ze verhaart verschrikkelijk en dat was het eerste punt waardoor ik ging denken om op ander voer over te gaan. Daarna bedacht ik me dat ze ook wel erg veel poept met wandelen.
Ik wil dus graag op ander voer over, en misschien ook wel vers, maar dat vind ik zo moeilijk. Heb al eens eerder een poging gedaan om me erin te verdiepen maar ik zie telkens door de bomen het bos niet meer.
En in de winkel vind ik een nieuwe brok kiezen ook erg moeilijk, zo moeilijk dat ik elke keer tóch maar weer Hill's koop...
Ik voer haar nu Nature's Best van Hill's en dit eet ze wel heel goed. (tis een moeilijke eter.) Maar het valt me tegen hoe goed ze het erop doet. Mijn vorige hond deed het echt het beste op Hill's, maar deze niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:15

jesito schreef:
Nu even samengevat.
Welk voer is goed, natuurlijk en bezorgt weinig mest?

Wat ik hieruit begrepen hen zijn Cavom en Farmfood hele goede voeders.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:14

En voor weinig volume moet je toch echt bij vers zijn. Bij brok krijg je gewoon meer volume poep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:19

Alleen zo jammer dat niet ieder dier daar zo super op reageerd Nikka

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:47

onze vorige hond kreeg al vanaf toen we hem kregen de restjes van ons eten. en toen was hij pup, altijd de restjes gehad en hij is 14 jaar geworden, hij had een tumor en had veel pijn en moest ingeslapen worden. |(
De hond die we nu hebben krijgt wel brokjes en soms wat vlees uit blik, maar die brokjes zijn niet van een merk ofzo, huismerk van een bedrijf waar we het paardevoer ook vandaan halen die btw wel van havens ofzo zijn :P

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:31

Nou Roos, ik kan niet zeggen dat ik achter jou manier van voeren sta. Beetje onder het mom van "pleur er maar in wat toevallig voor handen is"...

Nathalie: als je hulp nodig hebt bij het overschakelen op vlees, kun je me pben hoor :) Zo spannend en moeilijk is het niet hoor :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:05

onze hond eet al vanaf het begin hill's. toen we haar van de fokker kregen zat ze op caro.. (weet niet meer ) daar werd ze heel ziek van. Tijdje met RC geprobeerd werdze ook alleen maar ziek van. Toen nature's best van hill's daar deed ze het vrij goed op. En toen wilde we ook niet meer wisselen want ze was pas 4 maanden ongeveer.
toen we haar over zetten op volwassen voer hebben ook nog wat andere merken geprobeerd maar dat gingalle maal heel slecht. Toen hebben w haar op lam en rijst gezet van hills, das eigenlijk het enige voer waar ze het echt goed op doet.
Onze hond staat er nu zo'n 2 jaar op en ze iser vrij gezond mee. Heb niet het idee dat ze over dreven veel poept oid, ze ruikt ook niet heel erg naar hond en ze heeft nog steeds een heel goed gebit. Maar dat goede gebit komt misschien meer door haar obsessie met schapen oren. We geven haar ook nog wel eens wat vers vlees, Schapen hart meestal. Maar niet om de dag 1 keer in de week ongeveer.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:06

Van Cavom heb ik dan weer gehoord dat het niet zo denderend is..... Weinig inhoud...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:00

Xono jij weet volgens mij onwijs veel van hondenvoer, heb jij er een studie voor gedaan of heb je er gewoon ontzettend veel over gelezen?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:21

Nope, geen studie, wel heel veel gelezen en heb weleens een cursus paardenvoeding gedaan, waardoor je ook wat mineralen en vitaminen betreft veel leert. Maar ik ben niet alwetend hoor, maar ik vind het wel verdomd interessant en zit weleens te dubben om nog iets meer in die richting te gaan leren. :j

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:06

Royal Canin geeft gratis cursussen :P Althans, voor winkeliers.
Kreeg net Eukanuba vertegenwoordiger in de winkel met een heel verhaal over waar goede voeding aan moet voldoen.
Hoofdmoot: vlees, vlees en nog eens vlees :D In hun variant dan wel geperst in brok ;)