Prijs kattenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:14

Hmm elk dier is anders sommige hónden kun je voeren wat je maar wilt en het maakt allemaal niks uit!?(mijn tervueren kan in princype alles eten behalve bot van bv soepvlees en de jack russel is érug gevoellig dus die krijgt alleen droogvoer van Tecni-Cal. Juist bij honden wordt gezegt dat het lichaam 2wk de tijd nodig heeft....Ha is ook niet altijd waar maar goed.
Een kat kan in pricype eten wat ie wil en als jouw kat altijd buiten loopt kun je niet controleren wat die naar binnen werkt.Niemand.
Dus proberen of met mate overschakelen zal heus geen kwaad kunnen als je 't maar met verstand doet toch?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:14

Ik pb je er even over chubby, anders gaan we wel erg offtopic.

Citaat:
Hoe vreemd het ook klinkt, een dierenarts (en zijn portemonnee) is niet gebaad bij een gezonde kat of hond

Dan heb jij een hoop verkeerde DA's mee gemaakt...
Ik heb hele andere ervaringen met DA's..
Ik denk dat dit echt per persoon verschild en denk dan ook niet dat je zomaar kan oordelen dat DA's niet gebaad zijn bij een gezonde kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:20

Chubby schreef:
Chiqa: je plaatst je reactie dikgedrukt na mijn post, dus vandaar dat ik er graag op wilde reageren.

Zoals Tita en Viviana volgens jou zich niet aangesproken te hoeven voelen, doe jij nu presies zo ;) Dat geeft toch helemaal niets? Mijn opmerking is in zijn algemeenheid in niet geheel te verwaarlozen, ik zal hem in elk topic weer plaatsen.

Chubby schreef:
Ik vind het jammer dat jij persoonlijk een negatieve ervaring hebt met verse voeding, maar daarom mag een ander toch gerust een positieve ervaring delen op bokt?

Zeg ik dit dan? :? Waar dan?

Chubby schreef:
De gemiddelde versvoerder heeft zich zonder twijfel meer verdiept in deze diervoeding dan de gemiddelde dierenarts of dierenwinkeleigenaar die zich ook graag laat leiden door de portemonnee

Vergeet er even bij te verlemden dat deze DA of dierenwinkeleigenaar ervoor gestudeerd heeft wel zo belangrijk.

anuschkaatje schreef:
Dat bedoelde ik dus ook net te zeggen met de barf-maffia en de ANTI-BARF maffia die momenteel de overhand blijkt te krijgen!

Presies, geen woord teveel gezegd ;) En jammer, met mensen als Anouschka wil ik namelijk wel in discussie, ik heb het idee dat zij er verder geen belangen bij heeft op het enthousiasme na mede omdat ik een normale discussie zie.
En ik zal eerdaags ook zeker contact met je opnemen al is het alleen al om het raadsel op te kunnen lossenm waarom mijn dieren er zo slecht op reageren en zelfs in het ziekenhuis belanden.

anuschkaatje schreef:
Daarom probeer ik ook te benadrukken dat het belangrijk is je erin te verdiepen!

Ik had mij er juist in verdiept...ik ben nooit een type wat echt impulsief is, als het goed is klaar. Maar ik had een kat met een voedsel allergie en zocht een andere oplossing, weken zitten lezen...heel veel opgestoken, en toen uiteindelijk over gestapt. Heel voorzichtig. En dat ging helemaal mis, dus wat ik verkeerd heb gedaan, geen mens zal het weten.

Chubby schreef:
Maar goed, ik zou het wel leuk vinden als je ook inhoudelijk reageert op mijn toevoeging over de professionaliteit van dierenartsen op het gebied van voeding

Dit stuk heb ik denk ik gemist, bedoel je het stuk wat ik hierboven gequote heb dat het alleen zakkenvullers zijn zonder kennis?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:29

Chiqa, ik snap best dat jij je negatieve ervaring wilt delen. Er gaat zeker wel eens wat mis met rauwe voeding. Er zijn dieren die er niet goed op reageren en er zijn zelfs al dieren die problemen hebben gehad met deze voeding op het gebied van verstikking of verstopping. Ik ben ook van mening dat lang niet elke diereigenaar bekwaam is om zelf samen te stellen en zijn dieren vers te voeden. Voor het gros van de eigenaren is het maar goed dat er brokjes bestaan.

Het is een feit dat voedingsleer nauwelijks aan bod komt tijdens de studie of nascholingsdagen van dieenartsen. En dat wat er voorkomt, is vaak gesponsord door de bekende commerciele merken. Ik ken geen slachter die reclame gaat maken voor zijn restvlees en geen slager die reclame gaat maken over hoe gezond zijn schadepartijen zijn voor carnivoren. Dus is er geen budget voor sponsoring of reclame.

Chiqa schreef:
En jammer, met mensen als Anouschka wil ik namelijk wel in discussie, ik heb het idee dat zij er verder geen belangen bij heeft op het enthousiasme na mede omdat ik een normale discussie zie.

Maar wat zijn mijn belangen denk je? Of die van Rosita? Of van andere "Barf terroristen"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:35

Chubby schreef:
Maar wat zijn mijn belangen denk je? Of die van Rosita? Of van andere "Barf terroristen"?

Wist ik maar wat jou belangen zijn of waren.....Vind jou een toonbeeld van een opdringerige barfer dat moge een feit zijn. Leg mij eens uit waarom dit nodig is.

Chubby schreef:
Het is een feit dat voedingsleer nauwelijks aan bod komt tijdens de studie of nascholingsdagen van dieenartsen. En dat wat er voorkomt, is vaak gesponsord door de bekende commerciele merken. Ik ken geen slachter die reclame gaat maken voor zijn restvlees en geen slager die reclame gaat maken over hoe gezond zijn schadepartijen zijn voor carnivoren. Dus is er geen budget voor sponsoring of reclame.

Is ook helemaal niet nodig, zo gewledig is het priduct namelijk niet, en nog lang niet wetenschappelijk onderzocht laat staan ondersteunt.
Wie weet komt er ooit een dag dat we erop gewezen worden via de media, alleen vrees ik dat zolang dit nog niet gestaafd kan worden dit er niet zal komen ook.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:26

Vorig jaar kwamen hier twee kittens, eentje uit een nest en eentje die we vonden in Frankrijk op de camping. Die op de camping heeft haar eerste week moeten overleven op mousse uit een blikje (van de DA daar) met water gemengd uit een spuitje en vervolgens op Lidl kuipjes (had werkelijk géén idee waar ik daar ander kattenvoer kon halen). De kitten uit het nest kreeg Whiskas bij zijn vorige eigenaar en daar wilde ik vanaf. Eenmaal thuis (en 2 kittens rijker) ben ik gaan snuffelen wat ik ze wilde geven, fora af gaan struinen, informatie op internet gaan lezen, de hele riedel. Ben zelf bij de grootste dierenspeciaalzaak hier in de buurt ingredienten en samenstelling wezen vergelijken (ben een behoorlijke tijd in die winkel geweest :D ). Ik heb Royal Canin en Hill's gevoerd en ben een tijdje op Royal Canin blijven hangen. Mijn volwassen katten (blaasgruiskaters) kregen Royal Canin Urinary met eens in de zoveel tijd een maaltijdzakje. Toen ik die ging halen ben ik eens info gaan inwinnen bij de DA-assistente, wat zij mij aanraadde voor de kittens. Werkelijk, mijn broek zakte ervan af! Ze zei -ik zal citeren-: 'het maakt niet uit of je Royal Canin of Whiskas geeft, het komt beide uit dezelfde fabriek, beide dezelfde samenstelling, alleen een andere naam en prijs'. OF ze was totaal niet commercieel ingesteld, OF ze heeft niet goed opgelet op school, OF ze was gewoon dom. Ik heb het gelaten bij een 'oke' en ben zelf maar gaan vogelen. De test van de consumentenbond (C1000 eigen merk brokjes de beste) vind ik ook erg ongeloofwaardig, maar goed... ieder zo het zijne, ze zijn alleen een paar dingen vergeten te onderzoeken.

Wat betreft vers of brok; geef waar jij je goed bij voelt en bovenal, geef waar je kat zich goed bij voelt.

Tuurlijk kun je sceptisch zijn over alles, is niet gek, je wordt ook overal mee doodgegooid. Van brokken vind ik het nadeel dat het zoveel graan is, veel restafval en het bevat weinig vocht (wat katten juist zo nodig hebben). Van versvoer vind ik het ingewikkelde een nadeel (qua procenten, vandaar toen mijn Carnibest-keuze en eendagskuikens) en ik heb mijn twijfels bij de 'zuiverheid' van het vlees vandaag de dag, maar goed... die 'onzuiverheid' zit dan ook in brok verwerkt.

Bij enkel vers zou ik me niet prettig voelen bij een blaasgruiskat, ik voerde er daarom ook Eurologist, cranberry en vit. C bij, omdat ik denk dat vers de urine PH neutraal houdt en dat moet een stuk zuurder zijn bij een gruiskat. Maar aan de andere kant heeft mijn inmiddels overleden kat (aan urinebuisverstopping) wel 4 jaar lang Royal Canin Urinary gegeten, daar heb ik dan ook weer mijn twijfels bij...

Misschien weet ik het gewoon niet :D
Ze krijgen hier brok (Carocat lam & rijst, premium brok), Sheba Luxe kipfilet (40% vlees) of vlees uit een maaltijdzakje (5% vlees...). Van het natvoer krijgen ze een halve portie, want het is alleen maar voor het 'lekkere' en ze krijgen er vocht mee binnen. Ze krijgen ook gehakt, kipfilet (in de aanbieding), tonijn & zalm uit blik, koolvisfilet, runderhart en kippenlevertjes, maar de verse dingen nooit vaker dan 2x per week, het is gewoon voor 'erbij'.

Blijf erbij dat je naar je kat moet kijken hoe ie het doet op het voer en ik denk daarbij ook dat je niet aan je eigen portemonnee moet denken. Op dieren kun (mág) je gewoon niet bezuinigen.

anuschkaatje

Re: Prijs kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:28

Jammer dat het zo'n welles-nietes spelletje aan het worden is tussen barfers en anti-barfers. Ik geloof dat ik me terugtrek uit deze discussie.

Mijn mening is dat rauw-voeren, mits goed toegepast, een goede manier is om je huisdier te voeren, voornamelijk omdat honden en katten van nature vlees-eters zijn en ik ze dus ook graag vlees wil geven in plaats van granen met een vleessmaakje, wat brokken nu eenmaal zijn. Het zou hetzelfde zijn als dat ik mijn paardje een biefstuk zou voorschotelen met een grassmaakje... Maar wederom, dat is mijn mening. Anderen zijn van mening dat er niets beters bestaat dan brokken. Prima! lekker brokken voeren! Mijn deel in deze discussie is nu voorbij, als iemand nog iets wil weten, je weet me te vinden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:59

Chiqa schreef:
Wist ik maar wat jou belangen zijn of waren.....Vind jou een toonbeeld van een opdringerige barfer dat moge een feit zijn. Leg mij eens uit waarom dit nodig is.

:o Lijkt me helemaal niet nodig, is ook helemaal mijn bedoeling niet..

Chiqa schreef:
zo geweldig is het product namelijk niet, en nog lang niet wetenschappelijk onderzocht laat staan ondersteunt.

Het is de natuurlijke basisvoeding van honden en katten (carnivoren).. Ik weet niet hoeveel bewijs jij wilt hebben?

Mijns inziens vergiftigt de gemiddelde dierenliefhebber zijn hond of kat jarenlang met de grootste granenrotzooi met beendermeel die je je lieve huisdier kunt voorschotelen, daarvan wordt het beessie ziek, waarna vers vlees de reddende engel niet blijkt te zijn. Waarmee vers vlees dan de schuldige wordt :Y) Hoe gehersenspoeld kun je zijn door de commercie?

Laat ik verder het voorbeeld van Anuschkaatje proberen te volgen, aangezien mijn reputatie niet lijkt te zijn wat ik graag zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:05

Chubby schreef:
Het is de natuurlijke basisvoeding van honden en katten (carnivoren).. Ik weet niet hoeveel bewijs jij wilt hebben?

Alles anders stelde ik mijn vraag niet :)

Chubby schreef:
Mijns inziens vergiftigt de gemiddelde dierenliefhebber zijn hond of kat jarenlang met de grootste granenrotzooi met beendermeel die je je lieve huisdier kunt voorschotelen, daarvan wordt het beessie ziek, waarna vers vlees de reddende engel niet blijkt te zijn. Waarmee vers vlees dan de schuldige wordt Hoe gehersenspoeld kun je zijn door de commercie?

Lees nu eens terug.....en hiermee moet iemand overtuigd worden?
Lijkt wel angst propaganda.

Chubby schreef:
Laat ik verder het voorbeeld van Anuschkaatje proberen te volgen, aangezien mijn reputatie niet lijkt te zijn wat ik graag zou willen.

Ben blij dat mn DA niet wegloopt, of de verkoper van een dierenwinkel als ik om (wetenschappelijk) advies vraag :)

Ga je nu bevestigen waar we het eerder in dit topic al over hadden, dat barf idd erg opdringerig is?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:19

Ik nodig je bij deze uit om te zijner tijd mijn dierenspeciaalzaak in te stappen en met mij te bespreken wat wel en geen wijsheid is ;) Tot die tijd lijkt het mij beter als ik me hierover op bokt een beetje kalmer hou.

Want wat al eerder gezegd is: ik heb geen belangen bij wat een ander zijn/ haar huisdier voorschoteld. Ik vind het wél een uitdaging om mensen eens buiten de gebruikelijke voertjes te laten kijken en zélf na te denken in plaats van klakkeloos aannemen dat de verkoper van een brokvoer de waarheid spreekt. En ja, dat is soms best shockerend, ik begrijp ook best dat het niet makkelijk is als er iets anders beweerd wordt dan wat men jaren voorgespiegeld heeft gekregen en geloofd heeft van de brokfabrikanten.

Ik heb mijn besluit genomen over wat ik mijn dieren voorschotel. En dat ligt zo dicht mogelijk bij de natuur, voorzover de beperkingen het toelaten. Mijn paard heeft ook geen stalletje, mijn kat eet geen brokje. Daar voel ik mij prettig bij en ik ben tevreden met de voorlichting die ik geinteresseerden erover kan meegeven. Ik begrijp ook wel dat ik beter voorlichting kan geven aan hen die geinteresseerd zijn, dan een discussie aangaan met hen die niet geinteresseerd zijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:32

Volgens mij kan elke boerenpummel bij de dierenspeciaalzaak gaan werken, hoef je geen opleiding voor genoten te hebben. Daarom zou ik nooit in een dierenwinkel vragen om voedingsadvies.

Een DA ook niet trouwens, behalve de mijne, die is vérre van commercieel, dus vertelt mij wat zíj heeft geleerd, wat haar gevoel zegt en overlegt met collega's (dan worden er geen merken besproken, maar producten).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:22

Citaat:
Tita wat snap je niet meer??

Het manier van vers voeren, het is zo gecompliceerd... spier, bot, orgaan minimaal 5 soorten dieren.
2x per dag voeren. en en en en de verhoudingen.

Ik zal eerlijk zijn (moet nog ff bijlezen) ik ben een lui mormel die dus heel heel heel heel heeeeel goedkoop katten wil houden 8-) dus de mijne eten RC maar aangezien ik er 3 heb en dus 10kg kocht maar die zak is met 4.5-5 weken helemaal leeg en kost toch 69 euries.

Om het leuk te houden (wil geen commentaar) ben ik ook nog goedkoop voer gaan voeren (kitkat) mijn katten vreten dat bijna niet maar ik geef pas weer RC als het bakje Kitkat leeg is :o meestal eten ze wel weer na 1-2 dagen.

Op een dag wilde ik experimenteren met rauw vlees en ik kocht hart in de supermarkt ook geschikt voor dieren stond er op de verpakking....
Alleen ik had niet verwacht dat mijn katten helemaal door het dolle heen waren, 2 werden er helemaal gek van en juist die 2 waar ik het niet van verwacht had.
Daarom wil ik 1-2 per week rauw gaan voeren omdat ze het dus echt lekker vinden en helemaal "gek" worden.

Ik zelf wil geen blik voer geven, Garfield eet dat maar matig vind het niet echt lekker terwijl hij met rauw voer een echte tijger wordt..hele stukken vlees scheurde hij aan flarden vond het echt leuk.

Wat kan ik ze voeren en het beste hoe

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:09

Als je 1 a 2 keer per week iets wilt geven dan hoeft dat niet zo ingewikkeld te zijn hoor, gewoon iets erbij, zoals ik bv zei; runderhart, kippenlevertjes, koolvisfilet, kipfilet, tonijn of zalm uit blik, gehakt (rund), tonijnsteak geef ik ook nog weleens (vriezer AH) en af en toe ei of yoghurt (of karnemelk).

Als je brokken als basis houdt, dan hoef je niet te gaan vogelen met procenten, welke soorten dieren, etc., dan is het gewoon voor het lekkere erbij.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:11

Runderhart lukt niet, die krijgen ze niet fijn gekauwd..ik moest toen zelf stukjes gaan snijden en die lucht bleef zo lang aan mijn handen zitten dat ik zelf dus :r.

Hoeveel moet ik ong geven per kat

Lotus 7 maanden 2.3 kilo
Garfield 10 maaden 5.0 kilo (dit gaat een monster worden := )
Pooky 1 jaar 5.0kilo

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:14

ik heb eigenlijk ook altijd wel het "goedkopere" voer.
maar ik geef ze ook vers, dus eigenlijk veel afwisseling.
ik ben daar heel eerlijk over dat ik echt geen shiba etc koop.
vindt het maar dure zakken op helemaal niets af, en met het vers vlees hebben ze voldoende afwisseling.

groetjes

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:40

Ik geef ze gewoon voor het lekkere, ik haal een bakje met iets en deel dat :j Als ik een blikje vis open maak, dan krijgen ze dus een kwart van dat blikje (zijn met z'n 4en). Dan hoef je niet te gaan denken in hoeveelheden etc.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:09

Ben net even wezen shoppen en meteen langs de Dobey-speciaalzaak (enige dieren-winkel hier in de buurt) gegaan.
Even gekeken wat hier de RC Main-coon 31 koste...€29,95 voor 2kg...
Wel nu heb ik natuurlijk ook even me aangemeld bij "zooplus.com" en daar een zak van 10kg besteld en die kost me dan €41,83 (normaal €44,98 )en dit is wel een enorm verschil met hier of niet??

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:11

>;) ik zelf ben niet te spreken over zooplus maar zal ff kijken hoeveel het schilt met rc-kitten en 4 euro vind ik persoonlijk te weinig om te bestellen, moet je verzendkosten betalen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:12

RC-kitten is 66.95 euro voor 10kg volgens mij betaal ik bij ranzijn of 67 euro of 69 euro maar voor die 2 euro extra ga ik het liever zelf halen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:22

How jullie begrijpen mij verkeerd....
Ik heb korting omdat ik me aan heb gemeld!!
Ik weet niet wat bij ons 10kg kost (staat er niet) maar 2kg is dus €22,95 en bij zoo.plus is 10kg €41,83
Nee geen verzendkosten boven een bedrag van €35,00 geloof ik.

En dat noemen jullie geen verschil :? :?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:24

vivana schreef:
How jullie begrijpen mij verkeerd....
Ik heb korting omdat ik me aan heb gemeld!!
Ik weet niet wat bij ons 10kg kost (staat er niet) maar 2kg is dus €22,95 en bij zoo.plus is 10kg €41,83

En dat noemen jullie geen verschil :? :?

Citaat:
die kost me dan €41,83 (normaal €44,98 )en dit is wel een enorm verschil met hier of niet??

die laatste quote is ook van jou..ik bedoel dat ik die 4 euro niet echt een verschil vind en jullie dat ben ik alleen hoor :D mag je gewoon jij zeggen :D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:26

Ik bedoelde het verschik van 2kg voor €22,95 óf 10kg €41,83
En dan is het nóg veel verschil al betaal ik dan €44,98
Leek me logisch of niet

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:28

ja dat is een te groot verschil dat kan ook helemaal niet want 2 kg voor 23 euro dan betaal je dus zowat 12 euro voor een kilo := dat is vast een typ foutje

hierbij ff de directe link zodat je kunt zien dat je nergens 40 euro betaald voor 10 kg

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oyal_canin

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:38

hahaha idd nu zie ik t ook :o ik heb de 4kg aangetoetst.(heb nog niks betaald hoor) ;) :D
Komt natuurlijk omdat dat hier op mijn uitdraai staat...
10kg Royal Canin Cat Food + Cat Dancer Toy Free
Main Coon 31
Tja en dan de prijs

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oyal_canin
[/quote]

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:50

Gewoon lekker bij de dierenwinkel halen dus :D