Allereerst zegt het hebben van een stamboom helemaal niets over het feit of er getest is op hd, of andere erfelijke aandoeningen. Het is in Nederland nog steeds zo dat wanneer een reu met een stamboom een teef met een stamboom dekt, daar puppies uit komen rollen waar je een stamboom op aan kan vragen (mits de ouderdieren van hetzelfde ras zijn uiteraard).
Een beetje verantwoorde fokker, zal echter zijn fokdieren aan alle mogelijke tests onderwerpen, zich in de erfelijkheidsleer verdiepen, met zorg een combinatie uitzoeken die de grootst mogelijke kans geeft op gezonde dieren met een uiterlijk zoals de rasstandaard die voorschrijft. Deze fokker zal dan ook voor behoorlijke kosten staan, dergelijke testen zijn niet goedkoop, vaak moeten er shows gelopen worden om de exterieurbeoordelingen die de rasvereniging voorschrijft te behalen en zelfs wordt er soms naar het buitenland gereisd om juist dié reu te bezoeken die het beste past bij de teef. Bovendien worden de pups na geboorte dag en nacht in de gaten gehouden, en dan kan je dus niet werken

De voordelen die een hond met stamboom heeft boven een hond zonder stamboom is dat de ouderlijnen bekend zijn, niets meer en niets minder. De rest van de voordelen moeten komen uit het verantwoorde fokbeleid van de fokker (en diens rasvereniging).
Bovendien vind ik dat wanneer je voor een rashond kiest, je dan haast aan het ras verplicht bent om een verantwoord gefokte hond mét stamboom aan te schaffen. Immers, de verantwoordelijke fokkers zullen degene zijn die met een goed uitgestippelt fokbeleid het ras met de daarbij behorende karaktereigenschappen , uiterlijke kenmerken én een goede gezondheid in stand zullen moeten houden. Mocht er ondanks hun zorgvuldige planning toch iets mis zijn gegaan, kun je bij een goede fokker verhaal halen.
Dus ga wanneer je van plan bent een pup aan te schaffen kijken bij diverse fokkers, vraag ze naar hun fokbeleid en neem een verstandige beslissing.
Oh ja, ik ben altijd voorzichtig met de term 'broodfokker'. Immers, ik vind dat er niets mis is met mensen die hun brood verdienen met het fokken van honden, zolang ze dat maar doen op een verantwoorde manier (testen, zorgvuldig fokbeleid etc.)met respect voor hun dieren.