Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:24

Ik heb niet alle posts gelezen dus geef ook puur een reactie op de openingspost.
Allereerst zegt het hebben van een stamboom helemaal niets over het feit of er getest is op hd, of andere erfelijke aandoeningen. Het is in Nederland nog steeds zo dat wanneer een reu met een stamboom een teef met een stamboom dekt, daar puppies uit komen rollen waar je een stamboom op aan kan vragen (mits de ouderdieren van hetzelfde ras zijn uiteraard).
Een beetje verantwoorde fokker, zal echter zijn fokdieren aan alle mogelijke tests onderwerpen, zich in de erfelijkheidsleer verdiepen, met zorg een combinatie uitzoeken die de grootst mogelijke kans geeft op gezonde dieren met een uiterlijk zoals de rasstandaard die voorschrijft. Deze fokker zal dan ook voor behoorlijke kosten staan, dergelijke testen zijn niet goedkoop, vaak moeten er shows gelopen worden om de exterieurbeoordelingen die de rasvereniging voorschrijft te behalen en zelfs wordt er soms naar het buitenland gereisd om juist dié reu te bezoeken die het beste past bij de teef. Bovendien worden de pups na geboorte dag en nacht in de gaten gehouden, en dan kan je dus niet werken ;). Ik vind het grote onzin om te zeggen dat een rashond met stamboom van bijv. 850 euro te duur is en een stamboomloze hond van bijv. 500 euro (bij ons ras de boxer liggen die prijzen meestal zo) zou dan wel oke zijn.

De voordelen die een hond met stamboom heeft boven een hond zonder stamboom is dat de ouderlijnen bekend zijn, niets meer en niets minder. De rest van de voordelen moeten komen uit het verantwoorde fokbeleid van de fokker (en diens rasvereniging).

Bovendien vind ik dat wanneer je voor een rashond kiest, je dan haast aan het ras verplicht bent om een verantwoord gefokte hond mét stamboom aan te schaffen. Immers, de verantwoordelijke fokkers zullen degene zijn die met een goed uitgestippelt fokbeleid het ras met de daarbij behorende karaktereigenschappen , uiterlijke kenmerken én een goede gezondheid in stand zullen moeten houden. Mocht er ondanks hun zorgvuldige planning toch iets mis zijn gegaan, kun je bij een goede fokker verhaal halen.

Dus ga wanneer je van plan bent een pup aan te schaffen kijken bij diverse fokkers, vraag ze naar hun fokbeleid en neem een verstandige beslissing.

Oh ja, ik ben altijd voorzichtig met de term 'broodfokker'. Immers, ik vind dat er niets mis is met mensen die hun brood verdienen met het fokken van honden, zolang ze dat maar doen op een verantwoorde manier (testen, zorgvuldig fokbeleid etc.)met respect voor hun dieren.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:25

heiditjj schreef:
Ik heb het in dit geval over duitse herders.

die van ons zijn met 6 mnd voor geröntgent en met een jaar nog een keer voor t stamboek

Maar dat is op zes maand, dan zijn ze al lang verkocht }:0

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:25

Jakary schreef:
Tuurlijk bestaat die kans, maar de kans is wel kleiner.
Maar ja, fok er dan maar lekker op los, zou ik zeggen :D

voor jou voelt dat misschien zo, omdat je er zelf op een heel andere manier bij betrokken bent, maar ik vindt niet dat als iemand een andere keuze maakt er maar een beetje op los fokt. Daarnaast is niet iedereen die een hond koopt zonder stamboom onbenullig bezig. Het spreekt voor zich voor mij dat je checkt waar je een pup vandaan haalt, dat je beide ouderhonden ziet en meerdere malen komt om te kijken, navraag doet naar de mensen voor zover mogelijk en ook gewoon zelf je gezond verstand gebruikt als je een puppy uitkiest. daarnaast is de dierenarts ook altijd om de hoek waar je je net aangeschafte vriend even kan laten nakijken, de entboekjes kan je nazien en je hebt toch zelf ook nog wel een beetje zicht of je pup zich gezond gedraagt of niet...

Dan is het ook nog niet eens zo dat als je kiest voor een goedkopere pup zonder stamboom, dat je er geen geld voor over hebt. Ik vond mijn pup nog duur zat en heb nog nooit een dag hoeven na te denken of ik hem wel kon laten enten of ontwormen of zijn nagels kan laten knippen of voeren, omdat ik geen geld zou hebben daarvoor..Ook is hij natuurlijk ewoon naar de puppycursus en de vervolgcursus gegaan, net zoals ik zou hebben gedaan als ik een duurdere pup van 1200 euro had gekocht..en enzi gaat niet eerder weg dan gestrekt..

hondenliefde zit echt niet in een papiertje meer of minder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:26

suus_elviera schreef:
er staat in het paspoord
klinisch onderzocht

lizzy
huid 1
oren 1
ogen 1
gebit 1
lymfeknopen 1
respiratie 1
hart en vaatstelsel 1
digestie app 1
bewegingsapp 1
geslachtsap 1
voedingstoestand 1
opmerking gezond en dat wat op 17-03-08

Sorrie maar lees dr mss overheen maar waar staat de uitslag van de heupen?
Jou woorden dat ze getest zijn immers op HD.

ThePast03

suus_elviera schreef:
er staat in het paspoord
klinisch onderzocht

lizzy
huid 1
oren 1
ogen 1
gebit 1
lymfeknopen 1
respiratie 1
hart en vaatstelsel 1
digestie app 1
bewegingsapp 1
geslachtsap 1
voedingstoestand 1
opmerking gezond en dat wat op 17-03-08

Dit zegt alleen wat over de gezondheidstoestand van jouw hond op moment van keuring.
Helemaal niets over het feit of ze erfelijke gebreken in gewrichten heeft, oogafwijkingen etc. etc. en je weet dus ook absoluut niet wat voor erfelijke gebreken ze eventueel door kan geven. Ook al omdat je niets weet over de voorouders.

Jakary

suus_elviera schreef:
maar ff wat anders wat een gaafe hond heb je ben gek op kleur Blue merle en dan ook nog mooie blauwe ogen smeld :9

mijn vriedn vind de 3 color erg mooi en lizzy dr pappa is een red/white bordercollie

Dank je :) We hebben sinds kort ook een red tri reutje.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:28

eva1969 schreef:
Oh ja, ik ben altijd voorzichtig met de term 'broodfokker'. Immers, ik vind dat er niets mis is met mensen die hun brood verdienen met het fokken van honden, zolang ze dat maar doen op een verantwoorde manier (testen, zorgvuldig fokbeleid etc.)met respect voor hun dieren.

Helaas is het onmogelijk om je brood te verdienen met honden fokken, tenzij je een echte broodfokker bent :P

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:29

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:29

vanitymay schreef:
daarnaast is de dierenarts ook altijd om de hoek waar je je net aangeschafte vriend even kan laten nakijken, de entboekjes kan je nazien en je hebt toch zelf ook nog wel een beetje zicht of je pup zich gezond gedraagt of niet...

Dan weet je alleen of je pup op dat moment gezond is, oftewel niet ziek is wat me vrij normaal lijkt als je een pup koopt.

Maar je weet niets over het feit of je pup erfelijke gebreken heeft want die openbaren zich pas op veel latere leeftijd.
Ook weet je niets over de voorouders (alleen ouders kennen zegt niet zoveel) en familie van je hond en wat voor een erfelijke gebreken daar voorkomen.

Overigens zijn een hoop rashonden een stuk goedkoper dan 1200 euro hoor ;)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:32

3 jaar geleden hadden we anders knap wat moeite met het vinden van een rodesian ridgeback of weimaraner puppy voor veel minder dan 1000 euro... :P Ook cane corso met stamboom is niet veel goedkoper te krijgen...

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:32

vanitymay schreef:
voor jou voelt dat misschien zo, omdat je er zelf op een heel andere manier bij betrokken bent, maar ik vindt niet dat als iemand een andere keuze maakt er maar een beetje op los fokt. Daarnaast is niet iedereen die een hond koopt zonder stamboom onbenullig bezig. Het spreekt voor zich voor mij dat je checkt waar je een pup vandaan haalt, dat je beide ouderhonden ziet en meerdere malen komt om te kijken, navraag doet naar de mensen voor zover mogelijk en ook gewoon zelf je gezond verstand gebruikt als je een puppy uitkiest. daarnaast is de dierenarts ook altijd om de hoek waar je je net aangeschafte vriend even kan laten nakijken, de entboekjes kan je nazien en je hebt toch zelf ook nog wel een beetje zicht of je pup zich gezond gedraagt of niet...

Ik vind dat als je verantwoord wil fokken en je met de puppies in zit, je je honden laat testen en dat de hond waarmee je fokt liefst ook geteste ouders moet hebben.
Ik zou het niet willen dat mijn puppies erfelijke afwijkingen zouden hebben, gewoon omdat ik geen zin had of het niet nodig vond om de ouderdieren te laten testen.
Ik zou mij daar dan enorm schuldig over voelen, maar niet iedereen is blijkbaar zo.
Het is toch jouw verantwoordelijkheid tov die pups (want zij kiezen er niet voor om geboren te worden) dat ze zo'n best mogelijke start mee krijgen en dat ze zo gezond mogelijk zijn?
En als je al die moeite doet en trots bent op je puppies dan wil elke beetje verantwoorde fokker die stamboom bij z'n puppies.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:34

Jakary schreef:
eva1969 schreef:

Helaas is het onmogelijk om je brood te verdienen met honden fokken, tenzij je een echte broodfokker bent :P
Tuurlijk kan je niet echt je brood verdienen met het fokken van honden, misschien heb ik het wat onduidelijk verwoord, maar vaak wordt de term broodfokker al gebruikt als een fokker regelmatig een nestje pups heeft liggen ... nou dat vind ik dus ronduit belachelijk. Het wordt een ander verhaal als teven letterlijk uitgemolken worden en nest na nest moeten geven tot ze compleet zijn uitgewoond, dan is de term broodfokker wat mij betreft helemaal terecht. Wat ik duidelijk wilde maken is dat de term broodfokker in mijn ogen vaak verkeerd gebruikt wordt.

En natuurlijk zijn de zogenaamde puppyfabrieken wat mij betreft helemaal not done, maar daar weten ze niet eens wat de woorden verantwoord fokbeleid inhouden :(.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:34

vanitymay schreef:
3 jaar geleden hadden we anders knap wat moeite met het vinden van een rodesian ridgeback of weimaraner puppy voor veel minder dan 1000 euro... :P Ook cane corso met stamboom is niet veel goedkoper te krijgen...

De zeldamere rassen zijn altijd duurder, da's toch normaal.
Da's bij alles zo, da's een kwestie van vraag een aanbod.
Als de vraag groot is en het aanbod klein, zal de prijs hoger liggen. Dit is bij alles zo.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:35

Ik heb ook niet alle commentaren gelezen,toch ben ik blij dat ik weloverwogen1 hond met stamboom heb gekocht(canecorso 1200).
Toen ze bij 7 mnd hd verschijnselen vertoonde heeft hij alle kosten op zich genomen en is ze meermaal op de foto gezet.
Gelukkig bleek ze geen hd te hebben maar ter controle is ze na een jaar weer getest,toch wilde hij niet hebben dat de hond ooit pupjes kreeg (toch een zwakkere spierontwikkeling).En dat hebben we in contract vastgelegt)
Dat is het fijne aan een goede fokker.
Dat zie ik liever dan goedkope pupjes op marktplaast etc,doch ken ik mensen met gezelschap nestjes die wel alles juist laten onderzoeken maar goed die zijn er niet veel helaas.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:36

vanitymay schreef:

Wij betaalden 30 jaar geleden voor een Sint Bernard ook al 1000 gulden, als je het zo bekijkt zijn de prijzen helemaal niet zo veel gestegen ;)

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:41

eva1969 schreef:
Tuurlijk kan je niet echt je brood verdienen met het fokken van honden, misschien heb ik het wat onduidelijk verwoord, maar vaak wordt de term broodfokker al gebruikt als een fokker regelmatig een nestje pups heeft liggen ... nou dat vind ik dus ronduit belachelijk. Het wordt een ander verhaal als teven letterlijk uitgemolken worden en nest na nest moeten geven tot ze compleet zijn uitgewoond, dan is de term broodfokker wat mij betreft helemaal terecht. Wat ik duidelijk wilde maken is dat de term broodfokker in mijn ogen vaak verkeerd gebruikt wordt.

Ja, het aantal nestjes is niet altijd een referentie, maar wel een goede aanwijzing.
Er zijn ook verantwoorde fokkers die meerdere teven hebben en meer dan 1 nestje per jaar hebben, maar de gemiddelde fokker houdt het toch bij 1 of twee nestjes per jaar.
Er zijn natuurlijk ook broodfokkers die maar 1 nestje per jaar hebben.
Het gaat ook vooral over de omstandigheden waarin de honden en pups leven en opgroeien.
Er zijn ook broodfokkers die met stamboom fokken hoor, stamboom wil niet alles zeggen. De koper moet zich gewoon goed informeren en niet alles op woord geloven. Spreken ze over testen, dan moeten ze je ook de testuitslagen kunnen voorzetten.
Spijtig genoeg zijn veel mensen nog onwetend over broodfok.
Laatst bijgewerkt door Jakary op 02-02-09 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:42

uiteindelijk gaat het daar niet om...we hadden vroeger een siameze kater met stamboom...vader was groot internationaal kampioen van van alles, en wat hebben we daar aan? helemaal niets, behalve dat toen hij dood was, dat dure papiertje nog eens terug moesten sturen naar het stamboek ook nog... :P beest was absoluut niets aardiger dan de siamees die we kregen via een herplaatsing via het stamboek. deze had helemaal geen papieren, was net zo mooi, net zo lief en net zo siamees...die is overigens ook 23 geworden tov die met papier die maar 16 werd..tja..

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:44

Maar over aardiger zijn gaat het ook niet :P

Ik antwoordde maar op wat Eva zei :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:49

ach ja, uiteindelijk moet iedereen doen waar hij/ zij zich het beste bij voelt lijkt me. :(:)

ik ben helemaal blij met mijn super Enzi, die helemaal gezond is en vreselijk lief en voor mij wel 20 miljard waard is, ook al heeft hij geen stamboom (al weet ik zeker dat zijn vader een jongetje was en zijn moeder een meisje, hihi)

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:54

Ik twijfel er niet aan dat jouw Enzi een superhond is en dat hij heel geliefd is en een goed baasje heeft :)

Om nog effe ontopic te blijven: ik vind stamboomloze honden ook helemaal niet minderwaardig, ik vind gewoon dat je er niet zomaar mee moet fokken.

Wij hebben hier vroeger ook al asielhonden gehad, allemaal leuke beesten :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 00:04

T is ook maar goed dat je met een asielhond niet meer kan fokken, die zijn gelukkig al geholpen.
Maar ik blijf erbij dat het een domme keus is om met bastaarden te gaan fokken, er zullen vast en zeker leuke hondjes uitkomen, maar ga dan lekker naar het asiel en koop daar een rasechte bastaard zonder papiertje. Dan hoef je hem zelf niet te fokken, zit je ook niet met het probleem dat je de pups niet kwijt kan (die komen anders ook weer in het asiel, en dan is de cirkel rond)

Als je een nestje voor de lol wil koop dan een geschikte hond! laat die test doen, zoek een leuke reu erbij en regel het papierwerk.
Ik heb net mijn laatste pup verkocht en ik moet zeggen het zijn 2 drukke maar geweldige maanden ze zijn de moeite waard, maar ik zal het NIET snel weer doen. En ik heb er geen spijt van, mijn pups zijn gezond, hebben papieren en zijn geweldig terecht gekomen, één bij mijn tante en een op ene luxe manege in Heerhugo waard.

baroen

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 03:12

mijn mening... als je gaat fokken, dat moet je kennis hebben, kennis over ouders/voorouders, weten of en welke problemen er zijn, zowel exterieur als gezondheid en karakter, fokken met als reden "maar ik vind het zo leuk", ik wil zo graag een kind van mijn reu/teef" mag ut toch zelluf weten" enz enz, dat is niet voldoende, daar is het te serieus voor, helaas snappen heel veel mensen dit niet, ook word het dan vaak gegooid op "maar mijn kruising/stamboomloze hond is ook lief hoor, jou honden zijn echt niet beter.... en neeee daar gaat het ook niet om.

ik denk dat het voor een aantal mensen in dit topic ook handig is, om zich eerst wat meer te verdiepen in dingen voordat ze dingen typen, je kunt wel denken dat je iets weet, maar dat hoeft niet zo te zijn ;)

fokken kan leuk zijn, pupjes zijn schattig, maar als je het doet, doe het dan gewoon goed, probeer zoveel mogelijk problemen uit te sluiten, dat er altijd wat kan zijn met een levend dier? ja tuurlijk, maar als je als fokker je best doet om de risico's zo gering mogelijk te houden, dan doe je iets goed.
geen enkele fokker kan een 100 % garantie geven, maar iemand die maar gewoon truusje en klaasje op elkaar zet, omdat het zo leuk is, die weet helemaal niks en dat is niet oke.

anneliesdj

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 04:03

Tjah, lastige discussie weer.

Ik ben niet tegen op fokken met rasloze honden, komen vaak onwijs leuke hondjes van.
Maar het moet wel een weloverwogen keuze zijn, simpel zeggen; 'ik wil puppie's dus laten we ff de reu van de buurman erbij' kan natuurlijk niet.

Als je er wel over nadenkt en zorgvuldig een partner vind voor je teef, karakters bij elkaar past en let op erfelijke aandoeningen (er zijn tenslotte maar weinig honden 'echt' bastaard), daar ook op laat testen als de kans groter wordt en last but nog least; de toekomstige pupeigenaren ook goed informeert over de karakters van de honden en hun verantwoordelijkheid, dan is er niets mis met fokken met rasloze honden.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:14

Jakary schreef:
Ja, het aantal nestjes is niet altijd een referentie, maar wel een goede aanwijzing.
Er zijn ook verantwoorde fokkers die meerdere teven hebben en meer dan 1 nestje per jaar hebben, maar de gemiddelde fokker houdt het toch bij 1 of twee nestjes per jaar.
Er zijn natuurlijk ook broodfokkers die maar 1 nestje per jaar hebben.
Het gaat ook vooral over de omstandigheden waarin de honden en pups leven en opgroeien.
Er zijn ook broodfokkers die met stamboom fokken hoor, stamboom wil niet alles zeggen. De koper moet zich gewoon goed informeren en niet alles op woord geloven. Spreken ze over testen, dan moeten ze je ook de testuitslagen kunnen voorzetten.
Spijtig genoeg zijn veel mensen nog onwetend over broodfok.

Dan zijn we het eens, want volgens mij zeg jij hier wat ik ook neertypte ;). Tenminste ik meen uit je woorden te lezen dat jij onder andere ook vind dat er behalve bij de fokkers ook een enorme verantwoordelijkheid bij de pupkoper ligt die zich over het algemeen genomen jammer genoeg niet voldoende laat informeren.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:47

Ik ben voor, alleen al vanwege het in stand houden van een ras. En nog om veel meer redenen hoor, maar vindt het wel een belangrijke.

Baal er wel van dat mensen die zich nergens aan confirmeren alles mogen, dus bij elke loopsheid een nestje, broer/zus of andere familiaire combinatie's, geen oog voor gezondheid enz.

Mensen die met beleid fokken zien zich daardoor vaak voor hoge kosten, strenge selectie, waardoor de finan. verschillen tussen met en zonder stamboomhonden hoger worden en je de kopers makelijk overhaalt een hond zonder papier te kopen. Bij de Jack Russell Terriër gebeurt dat in ieder geval vaak.
En dat terwijl de gezondheidsproblemen bij de stamboomloze jacks oplopen. Maar kopers hebben daar geen oog voor.