water van konijn bevroren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

susanne_m

Re: water van konijn bevroren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:03

mijn vader heeft een keer conservenblikjes omgebouwd tot drinkbakjes. die hing die dan op aan de binnenkant van de tralies, en een zeil voor het hok. en water bleef gewoon goed! omdat het van de grond af hing, konden ze er niet doorheen banjeren en behoeftes doen.
we hadden zelfs een konijn die liever dat bakje had dan een flesje.. (kon ze lekker hooi-dippen)
en even voor de duidelijkheid, de bakjes waren goed afgewerkt dus geen scherpe randjes en dergelijke!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:10

Ik roep het nog even 1 keer.

Kattenfontein OK dan!
Bevriest niet. Ze vinden het leuk. Ze krijgen geen 3 Liter water om. Water blijft schoon OK dan!

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:18

Veulen84 schreef:
Wat een discussie.

Dat iets werkt wil niet zeggen dat iets anders dan niet werkt mensen.

Ik voeg voor de konijnen in de flat een heel klein beetje druivensuiker/honing toe (2,5 gram op 1 liter). Dat werkt, en voor die week in het jaar dat het in Nederland vriest beschouw ik dat niet als extreem schadelijk. Ik haal wel alle waterflessen weg. inderdaad het ijzer bevriest. Ik weet niet of het de tongen kapot maakt. Maar wat ik wel weet is dat bevroren kogeltjes geen water door laten. Dan heeft het nog geen nut.

Alle konijnen (en cavia's) krijgen 's middags/'s avonds ook nog een halve sinaasappel of appel. Gewoon voor het geval dat.

Voor me groepskonijnen heb ik iets anders. Voor iedereen die bereid is 30 euro uit te geven is dit geweldig:
http://www.fretten.nl/kattenartikelen.html
Een waterfontein. Nooit bevroren en niet kapot te krijgen Haha!

Dat ziet er wel handig uit Lachen Maar dan staat gelijk het hele hok vol Nagelbijten / Gniffelen Ze mogen namelijk 's nacht de ren niet in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:06

zal even een bakje pakken.
*kijkt eens rondt*

doe ik die in het hok

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:08

Mocht de temp. zo aanhouden, kan je ook een appel/andijvie o.i.d geven i.p.v water..

Met deze temperaturen kan je niet veel, het bevriesd toch wel.. of het nu in een flesje zit, of in een bakje..

in groente zit ook vocht, dan geef je in de ochtend gewoon weer water...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:17

Wij hebben ze vannacht en gisternacht in de (onverwarmde) gang gehad. Vonden we toch een veiliger idee met die strenge vorst. Nu staan ze weer buiten.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:38

konijnen die hun hele leven al buiten staan, kan je beter buiten laten staan hoor... naar binnen halen, ookal is de gang onverwarmd is een te grote stap..
vanacht is het weer -8 ofzo.. en ik een gang is het boven vriespunt.. dus die overstap is te groot.. het naar binnen brengen is niet het probleem... maar et naar buiten zetten is vaak een te grote stap...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:15

Is dat zo. Ik weet wel dat men dat vaak hoort. Maar is dat ook daadwerkelijk zo. Dat het te koud is om ze weer naar buiten te doen. Nu vraag ik me hoe konijntjes zich warm kunnen houden wanneer ze niet voldoende kunnen bewegen. Die van mij huppelen de hele dag en nacht gewoon buiten of het nu vriest of niet. Wat verandert er aan een konijn wanneer je hem binnenhaalt en daarna weer buiten zet?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:19

Ik heb mijne ook in het stalgebouw gezet. Het is er niet verwarmd maar het wordt er s'nachts ook geen -20 en de bakjes water bevriezen ook een stuk minder snel. Ze krijgen nu bij mij gewoon 3 keer per dag vers water. Een beetje meer werk maar zo weet ik tenminste zeker dat ze geen dorst hebben.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:24

Don_Zhivago schreef:
konijnen die hun hele leven al buiten staan, kan je beter buiten laten staan hoor... naar binnen halen, ookal is de gang onverwarmd is een te grote stap..
vanacht is het weer -8 ofzo.. en ik een gang is het boven vriespunt.. dus die overstap is te groot.. het naar binnen brengen is niet het probleem... maar et naar buiten zetten is vaak een te grote stap...

Wij deden het konijn altijd naar binnen in de winter. Eerst in een hok zonder verwarming daarna naar binnen (bij ons brand nauwelijks de verwarming). Beest wordt ook niet gelukkig van stilzitten in een hokje bij -10 tot -20. Overdag kon hij naar buiten als hij wou (liep los). Inmiddels helaas dood na 9 jaar.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:24

Haha! Misschien een idee voor de winter. Buitenkonijnenopvang in paardenstal Bloos Gewoon 40 cent per dag.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:03

Don_Zhivago schreef:

Volgens mij valt dat best mee. Van de week was het hier 's nachts -7, de nacht erna dooide het. Dus temperatuurverschillen kunnen ze wel tegen denk ik.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:31

nou bedenk je zelf maar is in...

de ene nacht zit je buiten met -10.. veel stro, en je kan door je hok heen huppelen...
de volgende dag mag je naar binnen ong. +7 dat scheelt bijna 20 graden..

dag erna moet je weer naar buiten.

konijnen die buiten zitten, maken een dikke vacht aan.. lekker veel stro, en ze houden zich warm..

ze hoeven dus helemaal niet naar binnen.. ivm de wintervacht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:33

Don_Zhivago schreef:

Weet ik maar het kon tegen de -12 worden, en daar kunnen konijnen niet tegen. Dan maar naar binnen hoor, anders slapen we niet. Lachen
Ze komen trouwens om de dag 3 uurtjes binnen omdat we alleen binnen een ren (kunnen) hebben. Vanaf dat ze 7 weken zijn al.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:38

Ik heb niet heel het topic doorgelezen, dus als er oude tips voorbijkomen: excuus.

1. Je kunt speciaal waterflesjeswarmers kopen bij de welkoop. Die zijn gemaakt voor bv. duivenwaterflesjes, maar dat werkt ook prima voor je konijn. Nadeel: er moet een stopcontact i.d. buurt van het hok zitten en je moet goed opletten dat je konijn het snoer niet in het hok kan trekken.

2. Een beetje honing toevoegen aan de fles zorgt ervoor dat het water minder snel bevriest. Het kan geen kwaad en vaak vinden ze het lekker ook. Dat heb ik ook járen gedaan. Nu staat het hok gewoon in de stal, dus dat hoef ik nu niet meer te doen Tong uitsteken

3. Als je fles heel groot is, werkt het soms ook om een balletje erin te stoppen dat drijft. Dat doen we ook in de pan van het water voor de kippen. Als je een bakje hebt werkt dat het beste. Wij gebruiken een ping-pong balletje. Wel opletten dat je konijn die er niet uit gaat halen en aan gaat knagen. Het is niet een heel veilige methode. Ik zou eerder voor die verwarming/honing gaan of het hok proberen in de schuur te zetten als dat kan.

Succes!

Btw goed hoor dat je telkens het breekt en opnieuw water geeft. Ook in deze koude hebben de dieren vers water nodig!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:41

Don_Zhivago schreef:
nou bedenk je zelf maar is in...

de ene nacht zit je buiten met -10.. veel stro, en je kan door je hok heen huppelen...
de volgende dag mag je naar binnen ong. +7 dat scheelt bijna 20 graden..

dag erna moet je weer naar buiten.

konijnen die buiten zitten, maken een dikke vacht aan.. lekker veel stro, en ze houden zich warm..

ze hoeven dus helemaal niet naar binnen.. ivm de wintervacht..

Ik denk ook dat konijnen niet naar binnen hoeven, maar als men het toch doet, denk ik dat dat ook geen probleem is. Wat ik eerder al zei, temperaturen kunnen hier ook per dag behoorlijk verschillen. Nu vriest het bijna 20 graden 's nachts en voor het weekend hebben ze alweer temperaturen boven nul. Dat konijn heeft dan nog steeds diezelfde wintevacht hoor en dan krijgen ze er ook niets van.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:42

Heb ik geen last van, konijn gaat gewoon naar binnen savonds en als het mooi weer is onder de overkapping buiten (luxe konijn dus Tong uitsteken ) Maar ik zou een sok idd heel handig vinden dan of warm water erin doen.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:45

Juul schreef:
Weet ik maar het kon tegen de -12 worden, en daar kunnen konijnen niet tegen. Dan maar naar binnen hoor, anders slapen we niet. Lachen
Ze komen trouwens om de dag 3 uurtjes binnen omdat we alleen binnen een ren (kunnen) hebben. Vanaf dat ze 7 weken zijn al.

Nou, hier is het wel kouder geweest en ze leeft nog steeds! Heeft helemaal niks Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:53

Hmm okee. Naja wij durven het gewoon niet aan.. Lachen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:15

meningen verschillen..

ik zou mijne nooit binnen halen..

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:13

Klein stukje druivenuiker, geen hele, gewoon 1/2 of 1/3 ligt aan het formaat van de fles. Gewoon dextro of iets dergelijks.
het bevriest dat ook minder snel! Lachen

Om even terug te komen op andere reacties, warm water zou ik niet doen ivm bacteriegroei e.d. !!

Naar binnen halen i alleen maar nadelig voor het konijn , ze maken een wintervacht aan en binnen i het al snel warmer dat 10 graden, wanneer je hem van 10 graden ineens s'ochtends met -7/8 graden naar buiten doet vat het konijn snel kou..

Fleecedekens, veel hooi en stro en evt alleen zaagsel gebruiken ipv korrel en zorgen dat het hokniet vochtig is.. dan overleven ze het echt wel met gemak hoor !
Laatst bijgewerkt door Tuigje op 07-01-09 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:15

Mijn konijnen hebben het prima in hun goed afgesloten/afgedekte hok met vele lagen stro, hooi en veel lekker eten. Ze hebben ook echt een 'hut' gebouwd in hun nachthok (doen ze altijd al, maar ze hadden hard gewerkt, zag ik).
En ze zijn nog slim ook. Ik vind elke dag de waterbak met een wakje er in Hyper! . En zie ze daar gewoon uit drinken, de slimmerds Haha! . Toppertjes, die twee schatjes. Lovers