Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:41

Yinari schreef:
Jeetje, dat is schrikken.....

Ik vind afmaken zwaar, en zwaar overtrokken. Wát een flauwekul . Het is wel zaak om het niet nog eens te laten gebeuren, daarom zou ik hem niet meer bij de kinderen laten. Een andere oppas zoeken is dus denk ik het beste.

Hopelijk kun je die vinden...? En anders de hond misschien een eigen plek in huis geven, waar de kinderen niet mogen komen?

het valt me toch op dat iedereen het afmaken (ik zeg liever inslapen Lachen ) zwaar overdreven vind, maar had je dit ook gezegd bij een rotweiler, stafford, herder enz?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:44

Pollewoppy schreef:
Sleeper schreef:
Ik vraag me af wat er met de hond zou gebeuren als de ouders een aanklacht in dienen.

Dan kan de hond volgens mij in beslag genomen worden.
Vanaf januari kan iedere hond die agressief gedrag vertoont in beslag genomen worden. Groot of klein maakt niet meer uit.
Het is natuurlijk nog december, dus weet niet precies hoe het daarmee zit. Maar vanaf januari moeten honden die agressief gedrag vertoont hebben (en dat is aangegeven) een test doen. Aan de hand van de uitslag van die test wordt de hond al dan niet afgemaakt.

Als er een aanklacht komt, wordt de hond in beslag genomen. Dan zal er een uitspraak komen die eigenlijk altijd wel in het nadeel van de hond uitvalt. Oftewel dan gaat er een laatste spuit in Nagelbijten / Gniffelen in een heel, heel, heel enkel geval waarbij bijde partijen het over eens zijn dat de hond niets aan te rekenen valt zal de hond wel in leven blijven. Vaak wel met een aantekening dat ze niet ongemuilkorft over straat mogen.

Precies vanaf januari dan kan elke hond die agressief gedrag vertoond worden een test doen. Daar zijn ook weer de meningen over verdeeld maar als de hond zo gevaarlijk blijkt uit de test dan moet hij ook ingeslapen worden ongeacht het ras.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:45

Ja Ja. Dan had ik dit ook gezegd Lachen. Verantwoordelijkheid voor je dier wil ook zeggen dat je hem moet behoeden voor dit soort dingen (helemaal als je weet dat hij gebeten heeft).

Het is allemaal helemaal niet zo moeilijk te voorkomen dat hij weer een kind bijt, gewoon niet meer in de buurt laten komen. Dat geldt voor alle rassen. Wie weet heeft het kind hem pijn gedaan, het zou wel moord zijn hem dan te laten inslapen.

Edit: als reactie op dees_daan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:46

Tooske schreef:
Sorry ik werk op een kinderdagverblijf maar een kind van 3 weet al heel goed wat wel en niet mag en als dat kind gewaarschuwd is om niet bij de hond te komen dan is dat ook een beetje haar schuld.
Om alleen de hond de schuld te geven vind ik overtrokken.

Ik denk dat het tijd wordt dat jij terug naar school gaat! Een knd van drie onthoud niet wat wel en niet mag. Voor even, maar niet voor altijd. Het is onverantwoord dat deze hond, die al negatief gedrag vertoond heeft, los bij kinderen van een ander gelaten wordt zonder toezicht. Als het mijn kind was geweest, bracht ik mijn kind nooit meer en kon de oppas een flinke schade claim tegemoet zien plus aangifte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:48

Yinari schreef:
Ja Ja. Dan had ik dit ook gezegd Lachen. Verantwoordelijkheid voor je dier wil ook zeggen dat je hem moet behoeden voor dit soort dingen (helemaal als je weet dat hij gebeten heeft).

Het is allemaal helemaal niet zo moeilijk te voorkomen dat hij weer een kind bijt, gewoon niet meer in de buurt laten komen. Dat geldt voor alle rassen. Wie weet heeft het kind hem pijn gedaan, het zou wel moord zijn hem dan te laten inslapen.

tot hij een keer ontsnapt en wel een kind/schaap/paard bijt, dan is het wéér ''zo'n hond" je weet niet waar je het over hebt, echt niet Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:49

Ik weet zéker wel waar ik het over heb Ja.

Deze hond heeft waarschijnlijk niet zomaar vanuit het niets gebeten. En is verder ook nooit aggressief geweest. Je doet alsof we het hier over één of ander wild beest hebben Rolleyes .

Overtrokken, erg overtrokken allemaal.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:50

Yinari schreef:

Zoals ik eerder al heb gezegt. Als een hond eens die grens van waarschuwen over is gegaan naar daadwerkelijk bijten ongeacht de situatie. Is hij nooit meer te vertrouwen met mensen. Dus ook niet met volwassenen!! Hij is de grens over gegaan en je weet nu dat hij deze reactie geeft. Nee vertrouwd is hij niet.

Daarbij wat er hier geopperd wordt is een bench een zeer slecht idee. Je sluit daarbij je hond op maar de kinderen kunnen er nog wel bij!! en roep niet van niet, want dan had het kind van 3 jaar nu ook niet bij de hond mogen komen en dat is wel gebeurd. Dus hond thuis laten en niet ongemuilkorft over straat laten. Daarbij profesionele oppas zoeken dus niet bij mensen thuis want daar heeft hij bewezen dat hij niet te vertrouwen is. Dus een kennel oid. waarbij mensen gewent zijn met probleemhonden te werken. Want ja, je hond is nu wel een probleemhond.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:51

dees_daan schreef:
Yinari schreef:

tot hij een keer ontsnapt en wel een kind/schaap/paard bijt, dan is het wéér ''zo'n hond" je weet niet waar je het over hebt, echt niet Lachen

Als een hond ontsnapt en een kudde schapen aanvalt dan is het ook einde oefening hoor Lachen Kunnen de eigenaren nog zo hard roepen dat het niet nog een keer gebeurd etc. etc. maar die spuit krijgen ze hoe dan ook.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:51

Ben het er wel mee eens dat je beter een kinderloze oppas kunt zoeken Ja

talita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:52

Het is onverantwoord dat deze hond, die al negatief gedrag vertoond heeft, los bij kinderen van een ander gelaten wordt zonder toezicht. Als het mijn kind was geweest, bracht ik mijn kind nooit meer en kon de oppas een flinke schade claim tegemoet zien plus aangifte.[/quote]

sluit ik me helemaal bij aan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:56

dees_daan schreef:
Yinari schreef:
Jeetje, dat is schrikken.....

Ik vind afmaken zwaar, en zwaar overtrokken. Wát een flauwekul . Het is wel zaak om het niet nog eens te laten gebeuren, daarom zou ik hem niet meer bij de kinderen laten. Een andere oppas zoeken is dus denk ik het beste.

Hopelijk kun je die vinden...? En anders de hond misschien een eigen plek in huis geven, waar de kinderen niet mogen komen?

het valt me toch op dat iedereen het afmaken (ik zeg liever inslapen Lachen ) zwaar overdreven vind, maar had je dit ook gezegd bij een rotweiler, stafford, herder enz?

Ik vind het overdreven dat honden altijd maar geaccepteerd moeten worden in samenwerking met een kind?
Bij onze paarden leggen we de kinderen uit, niet rennen, niet gillen, niet achterlangs enz enz. Paard is een dier kan schrikken en slaat of bijt blablabla. Gaat het over honden, ja we gooien de kids erbij en ook al is kindlief aan het klieren bij de hond en heeft de hond allang aangegeven dat hij het eigenlijk niet leuk vind, hij moet het maar accepteren. Bijt hij? Nou dan gaan we naar de DA.

Ik heb mij terrier ook eens meegenomen naar een vergadering, toevallig had een collega die keer dr zoontje meegenomen. Mn collega vroeg of het kind mn hondje mocht aaien, ik twijfelde want ze is niet bepaald een mensenvriend. (niet dat ze bijt, maar gewoon liever niet) Ik liet het toe en hoewel ik zag dat mn hond het niet leuk vond, hield ik haar vast. Toen ik zag dat ze echt niet meer wilde zei ik beleefd tegen het kind, houd er maar mee op. Maar het kind bleef doorgaan en ik maakte een opmerking richting mams. Zij reageerde helaas niet, gevolg Misty gaf een snauw. Raakte amper met dr tandjes het handje, maar het kind was wel geschrokken. Gelukkig maakte niemand er ophef over, ik had notabene gewaarschuwd.

En over bloed proeven? laat me niet lachen, dat is je reinste onzin. Ik heb ratten gehad en die kregen vaak zat vlees van mij, maar daardoor gingen ze mij echt niet bijten (tenzij ze vlugger waren dan mij met het vlees aannemen)

TS Ik vind het domweg dom van je dat je ondanks dat je weet dat je hond geen kindervriend is hem toch bij je moeder laat. Ik zou idd een excuusbrief schrijven naar de ouders en je hond maar thuishouden of iig niet meer bij je moeder laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:07

Yinari schreef:
Ik weet zéker wel waar ik het over heb Ja.

Deze hond heeft waarschijnlijk niet zomaar vanuit het niets gebeten. En is verder ook nooit aggressief geweest. Je doet alsof we het hier over één of ander wild beest hebben Rolleyes .

Overtrokken, erg overtrokken allemaal.

ik heb het over een grote hond, dus een rotweiler, een stafford, enz. als dit zo'n hond was geweest, dan hadden 9 vd 10 mensen wss gereageerd met 'laat hem inslapen' jij zegt dat je hem weg kunt houden bij kinderen, imo weet je dan niet waar je het over hebt, want een hond hoeft maar even te ontsnappen en er loopt net een kind langs.. of de hond is in de gang, en een kind doet de deur open, of de hond is in de tuin, en een kind doet de schuttingdeur open.. of je loopt buiten (met je hond aan de lijn) en er komt uit het niets een kind op je afrennen.. enz..
honden moeten niet heel erg agressief op kinderen reageren vind ik indianlady, ouders houden hun kinderen vaak beter in de gaten bij paarden, dan bij honden. is een hond uit het niets heel agressief naar kinderen, dan laat ik hem inslapen, dat risico mag je niet nemen vind ik. dit is een kleiner hondje, maar imo maakt dat geen bal uit, de hond heeft gebeten, dus daar moet een oplossing voor gevonden worden. klein of groot, een hond hoort niet te bijten, zeker niet als je je kinderen bij een betaalde (!) oppas achter laat.

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:18

Mijn moeder zegt ook altijd: Ookal is er wat gebeurt als de hond iemand bijt dan moet ie ingeslapen worden.

Zelf ben ik er niet helemaal mee eens! Maar als hij zonder reden ( de kinderen aaien hem, of gaan dichtbij hem zitten, dat vindt ik ook GEEN reden) iemand zou bijten, dan is het over!
Gelukkig is mijn hondje zéér kindvriendelijk, en ik ga er van uit/hoop dat zo'n voorval ook nooit bij ons gebeurt.

Maar om even terugtekomen op jou verhaal:
Ten eerste ben ik met sommige reacties TOTAAL niet eens.
Je kunt NIET maar dan ook NIET de verantwoordelijkhei bij een kind van 3 leggen!
Trouwens bij geen 1 kind, maar een kind van 12 kan al beter zijn verantwoordelijkheid dragen. Maar nogsteeds ligt de verantwoordelijkheid bij de baas!

Als jij vantevoren al zegt dat de hond gepest is, neem dan voormaatregelen!
Of laat hem niet bij die kinderen ( des noods doe je hem in de benche)
Of doe hem een muilkorf aan.

Het is natuurlijk wel goed om de kinderen duidelijk te maken dat ze niet aan de hond mogen komen, maar een kind van 3 die een hondje zien, daar willen ze natuurlijk meteen op af!

Dus wel duidelijk maken aan de kinderen! En wel voorzorgmaatregelelingen nemen!

Héél veel succes ermee, en ik hoop dat het goed komt met je hondje.! Knipoog

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:21

Citaat:
Het is onverantwoord dat deze hond, die al negatief gedrag vertoond heeft, los bij kinderen van een ander gelaten wordt zonder toezicht. Als het mijn kind was geweest, bracht ik mijn kind nooit meer en kon de oppas een flinke schade claim tegemoet zien plus aangifte

Ben ik het mee eens.
Ik snap niet dat je nog durft te overwegen om je hond bij je moeder te brengen.
Al dan niet in een bench.

Ik heb zelf een hond en een zoon van 8.
En ik laat zoon niet alleen met de hond. Hoe lief de hond ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:23

Moraal van het verhaal, een NIet-kindvriendelijke hond, wat deze is, hoort daar gewoon Niet te zijn. Dat de ouders van die oppaskinderen dat nog goed vinden...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:23

Maar waarom mogen honden niet reageren op kinderen? Leg me dat dan eens uit. Mijn fjord vind kinderen en hun geaai en getut erg leuk, maar voor hetzelfde geld had hij dat niet leuk gevonden, nou ja jammer dan voor die kinderen. Maar waarom moeten honden dan altijd maar perse kindervriend zijn. Elke hond is toch ook uniek en de 1 vind kinderen wel leuk en de ander niet.
Zolang je niet weet waarom die hond gebeten heeft vind ik het belachelijk om hem dan maar te laten inslapen. Ja voor hetzelfde geld bijt hij weer. Dus? Wat bewijst dat dan? Dat hij weet waarvoor zn tanden zijn, of dat degene die gebeten is iets raars/vreemds deed waardoor de hond hapte.

We accepteren allemaal de lichaamstaal van ons paard, maar blijkbaar kan niemand van ons zijn eigen hond lezen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:25

Als jij vind dat jouw hond op jouw kind mag reageren, is dat jouw zaak. Maar deze moeder heeft kinderen van een ander waar ze verantwoordelijk voor is. Beetje slordig om een overstuur kind met een bijtwond af te leveren bij de echte moeder. Vertel je dan dat je vind dat honden op kinderen mogen reageren en dat ze nu eindelijk heeft geleerd om van dat lieve kleine hondje af te blijven??

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:25

IndianLady schreef:
Maar waarom mogen honden niet reageren op kinderen? Leg me dat dan eens uit. Mijn fjord vind kinderen en hun geaai en getut erg leuk, maar voor hetzelfde geld had hij dat niet leuk gevonden, nou ja jammer dan voor die kinderen. Maar waarom moeten honden dan altijd maar perse kindervriend zijn. Elke hond is toch ook uniek en de 1 vind kinderen wel leuk en de ander niet.
Zolang je niet weet waarom die hond gebeten heeft vind ik het belachelijk om hem dan maar te laten inslapen. Ja voor hetzelfde geld bijt hij weer. Dus? Wat bewijst dat dan? Dat hij weet waarvoor zn tanden zijn, of dat degene die gebeten is iets raars/vreemds deed waardoor de hond hapte.

We accepteren allemaal de lichaamstaal van ons paard, maar blijkbaar kan niemand van ons zijn eigen hond lezen.

Dit vindt ik echt nergens opslaan!

Ik accepteer het dus ECHT niet als mijn paard mij zou bijten!
Hetzelfde voor mijn hond!

En het is haar keuze dat ze er niks mee doet, nou doe hem dan in een benche als er kinderen zijn! Of doe hem een muilkorf om!

En idd ben het mee eens Russel!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:30

Als de ouders aangifte doen van dit voorval dan zal de hond in eerste instantie zeker in beslag worden genomen en op last van de rechter ingeslapen worden. Wordt een lijdensweg voor de hond en een kostbare aangelegenheid voor het baasje.

En geloof maar dat die hond het vaker gaat doen Ja als je niets doet.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 28-12-08 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:31

Ik bedoelde daarmee te zeggen, waarom als de hond overduidelijk niets van kinderen moet hebben, word de hond dan alsnog bij kinderen gelaten. En tuurlijk mag een hond aangeven dat hij iets niet prettig vind, alleen het kind snapte die boodschap niet.

Winniie, alsof ik het bijten van mn paard of hond wel zou accpeteren Verward
Maar mocht mn hond iemand of mij bijten weet ik wel waarom die beet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:32

Ik accepteer niet al het lichaamstaal van mijn paard hoor. Zo gisteren ging mijn man mijn paard borstelen en ik ging opzadelen, gewoon even met een borsteltje over hem heen. Tilt hij zijn achterbeen op, nou dat heeft hij nog nooit gedaan, maar hij loopt nu met een jong shethengstje en hij moet erg zijn best doen om baasje te blijven, maar toch echt niet naar ons. Dan geef ik een klap op zijn kont met een EH! er bij en dan toch nog even met die staart naar mijn man zwiepen...

Dat soort fratsen tolereren gaat van kwaad tot erger. Nou doet mijn russel nog al snel geluid maken dat hij iets niet wil, maar ik ga gewoon door, voor mij heeft hij ontzag genoeg en hij heeft ook wel eens met tandjes aangeraakt, maar als het te fel ging, gaat hij meteen likken. Ik ken mijn hond door en door, maar no-way dat ik dit bij een vreemde wil, of dat hij dat mag. En dat weet hij.

Na een eerste bijtincident wordt een hond niet meteen in beslag genomen en afgemaakt, maar een muilkorf wordt wel verplicht. Stel dat de hond zonder muilkorf loopt, krijg je een boete, maar als de hond dan nog een keer bijt en de ernst is groot, dan kan je idd wel verwachten dat de hond in beslag wordt genomen tot beslissing van de rechter of je hem terug krijgt, na 3e keer bijten is afmaken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-08 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:32

IndianLady schreef:

omdat een hond die agressief op kinderen reageerd, kinderen in gevaar kan brengen.. paarden en honden zijn in dat geval niet te vergelijken denk ik. ouders houden hun kinderen bij paarden vaak beter in de gaten als bij honden, en kinderen komen minder snel bij paarden in de buurt, dan bij een hond.
voor hetzelfde geld bijt hij weer, dus? sorry, maar wil jij een zwaar gewond kind op je geweten hebben? ik niet. wij hadden een hond die als ze beet, goed beet.. dus dan is het afgelopen, ik wil geen risico lopen dat er een kind voor de rest van zijn leven verminkt is, of het zelfs niet na kan vertellen. als je weet dat de hond uit het niets bijt, dan breng je onschuldige kinderen in gevaar, en dat kan niet vind ik. maar goed, blijkbaar mag dat wel als je klein hondje hebt, en niet als je een grote hebt. dat idee had ik al toen ik dit topic las Lachen jammer dat sommige mensen die verantwoordelijkheid niet willen nemen. ik zeg niet dat TS haar hond in moet laten slapen, maar wel dat dat ze de verantwoordelijkheid voor haar hond moet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:34

IndianLady schreef:
Ik bedoelde daarmee te zeggen, waarom als de hond overduidelijk niets van kinderen moet hebben, word de hond dan alsnog bij kinderen gelaten. En tuurlijk mag een hond aangeven dat hij iets niet prettig vind, alleen het kind snapte die boodschap niet.

Winniie, alsof ik het bijten van mn paard of hond wel zou accpeteren Verward
Maar mocht mn hond iemand of mij bijten weet ik wel waarom die beet.

dan heb jij nog nooit een hond met een kronkel in zn kop gezien.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:34

Wat ik trouwens niet snap is dat je je hond die al bang is voor kinderen naar een voor hem onveilig oppas adres brengt, met allemaal jonge kinderen. Ze hebben daar kennelijk ook niet kunnen voorkomen dat de hond gepest werd ... hoe gaan ze straks dan zorgen dat hij zich nog veilig voelt.
Regel een echte hond vriendelijke opvang.. of iets van een uitlaat service. Ik vind het zielig dat je een hond die bang is voor kinderen regelmatig in het bijzijn van kinderen laat zijn.