Katten buiten...gevaarlijk of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Re: Katten buiten...gevaarlijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:36

Een kat is een jachtdier, jachtdieren horen buiten te kunnen jagen. Niets in een huizelijke omgeving kan bieden wat ze buiten kunnen doen. Een nepmuis is niet te vergelijken met een echte muis. Een klimpaal is niet te vergelijken met een echte boom waar ze in klimmen.

Ik snap best dat het vervelend kan wezen dat een kat constant in je tuin poept. Maar ook hier zijn genoeg middeltjes tegen om de kat jou thuis voorbij te laten lopen. Je hebt speciale geuren die katten niet lekker vinden waardoor ze niet snel jouw tuin op zouden zoeken.

Mensen die vinden dat katten binnen gehouden moeten worden vindt ik egoistisch. Het is niet bepaald diervriendelijk om je kat zijn gehele leven binnen te houden. Ik vind het dieroneerend, je zou zelf ook de rest van je leven niet in een gevangenis willen zitten toch?

Mijn eigen kat poept alleen maar buiten, mijn kattenbak is al maanden leeg. Hij heeft een plekje in mijn eigen tuin maar ook verder in de straat zit hij graag in de bosjes.

Dit is Nederland, als je in Nederland woont weet je nu eenmaal dat er overal katten rondlopen. Anders moet je lekker gaan kijken naar een land waar ze niet rond lopen als je er zoveel over te zeuren hebt.

Een kat hoort vrij te kunnen wezen, net als dat je je eigen vrijheid nodig hebt heeft mijn kat dat ook.

Mocht hij morgen doodgereden worden weet ik zeker dat hij een goed leven heeft gehad. Niet zielig en opgesloten in een huis....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:36

take_one schreef:
Adil18 schreef:
Kijk, en als er mensen zijn die er dat zeggen heb ik er dus ook geen moeite mee om een doodgebeten kat terug te brengen naar de rechtmatige eigenaar. Moeten ze maar niet zo zeuren! Lachen

En dan kan ik me dus ook helemaal vinden in die duivenboer hier die de katten afschiet omwille van zijn prijswinnende, mega-dure duiven. Moeten ze maar niet zo zeuren hoor, die katteneigenaren Haha!

Trouwens zie je kattanvollières/rennen al steeds meer verschijnen hoor! ind ik een goede zaak! Ja

Denk dat je je hond dan toch beter moet opvoeden hoor.
Dat je er een keer water overheen gooit, nou dat vind ik dan nog wel kunnen, maar als jou hond een kat doodbijt.. denk ik dat er iets mis is met je hond.
Een kat is gewoon moeilijk bij te houden, en om allemaal hekwerken en weet ik het te plaatsen, is gewoon te gek voor woorden.

En katten afschieten.. wat ziek!
Schiet jou hond toch ook niet dood mocht hij per ongeluk tegen me aanspringen omdat hij niet wist dat hij dat mocht?

Ten eerste: We hebben jachthonden die in een afgezet gedeelte liepen (toen we in Nelderland woonden, nu zitten ze in de garage of buiten als wij er zijn). Als daar katten binnendrongen en de honden de kat te pakken kregen is dat niet onze schuld. Als wij er even niet waren om de honden terug te roepen gaan ze dus echt achter de katten aan, als ze die te pakken krijgen...vette pech. Waarom moeten mensen trouwens een natuurlijk instonct van de hond er bijna uitslaan omdat andere mensen hun katten niet bij zich kunnen houden? In wat voor wereld leven we?

Ten tweede: Zie mijn posts hierboven. Die duivenboer spreekt eigenaren er eerst op aan. Daarna schiet hij de katten inderdaad dood op eigen gebied, met permissie van de gemeente. Wat denk je zelf? Liever een strontnormale boerderij-kat dood dan zijn duiven die duizenden en duizenden euros waard zijn.

Ook katten die in jachtgebieden worden aangetroffen mogen doodgeschoten worden.

Mijn hond zal niet tegen je aanspringen omdat hij daar de kans niet toekrijgt (en hij bovendien weet dat het niet mag). Als je katten nou ook gewoon niet de kans geeft bij een ander in de tuin te komen is er helemaal niks aan de hand Lachen

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:37

Adil18 schreef:
Th0mas schreef:
Dan moet ik ook in de fazantenvolleire zonnen? Clown

Waarom heb je katten als je maar zo weinig ruimte kunt bieden?

Ik woon in een huis met 5 slaapkamers, ze kunnen dagelijks gewoon lekker naar buiten en ze hebben hele grote veilige terrotium dan meeste katten.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:37

Th0mas schreef:
Mijn poezen gaat vaak naar buiten, we wonen in een rustige buurt en er zullen niet meteen ongeluk gebeuren. Wel hebben mijn buren klachten ingedient over het poepen in het tuin, in het vogelhokje kruipen en steeds op het auto zitten. Maarja, ik kan niet veel aan doen, het blijft katten en die kan je niet overal consuquent afleren...

Dat is jouw verantwoording, zeker als er al klachten zijn geweest moet je zorgen dat t niet meer kan gebeuren.
Dan zul je dus moeten zorgen dat je je kat bij je houdt.
Lekker dat jouw kat met zijn nageltjes over de auto van je buurman loopt, goed voor de lak ook.
Of je buurman zit lekker te tuinieren en pakt ineens in de uitwerpselen van jouw kat.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:39

Inge_83 schreef:
Th0mas schreef:
Mijn poezen gaat vaak naar buiten, we wonen in een rustige buurt en er zullen niet meteen ongeluk gebeuren. Wel hebben mijn buren klachten ingedient over het poepen in het tuin, in het vogelhokje kruipen en steeds op het auto zitten. Maarja, ik kan niet veel aan doen, het blijft katten en die kan je niet overal consuquent afleren...

Dat is jouw verantwoording, zeker als er al klachten zijn geweest moet je zorgen dat t niet meer kan gebeuren.
Lekker dat jouw kat met zijn nageltjes over de auto van je buurman loopt, goed voor de lak ook.
Of je buurman zit lekker te tuinieren en pakt ineens in de uitwerpselen van jouw kat.

Voor de lak ban de buren ben ik verzekerd, de meeste mensen in de straat weten dat die kat bij mij hoort. Ze zijn ten alle tijden welkom en ik zal de schade ook zeker vergoeden. Het is mijn dier dus daar sta ik dan ook zeker voor...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:39

Binckydenice schreef:
Een kat is een jachtdier, jachtdieren horen buiten te kunnen jagen. Niets in een huizelijke omgeving kan bieden wat ze buiten kunnen doen. Een nepmuis is niet te vergelijken met een echte muis. Een klimpaal is niet te vergelijken met een echte boom waar ze in klimmen.

Ik snap best dat het vervelend kan wezen dat een kat constant in je tuin poept. Maar ook hier zijn genoeg middeltjes tegen om de kat jou thuis voorbij te laten lopen. Je hebt speciale geuren die katten niet lekker vinden waardoor ze niet snel jouw tuin op zouden zoeken.

Mensen die vinden dat katten binnen gehouden moeten worden vindt ik egoistisch. Het is niet bepaald diervriendelijk om je kat zijn gehele leven binnen te houden. Ik vind het dieroneerend, je zou zelf ook de rest van je leven niet in een gevangenis willen zitten toch?

Mijn eigen kat poept alleen maar buiten, mijn kattenbak is al maanden leeg. Hij heeft een plekje in mijn eigen tuin maar ook verder in de straat zit hij graag in de bosjes.

Dit is Nederland, als je in Nederland woont weet je nu eenmaal dat er overal katten rondlopen. Anders moet je lekker gaan kijken naar een land waar ze niet rond lopen als je er zoveel over te zeuren hebt.

Een kat hoort vrij te kunnen wezen, net als dat je je eigen vrijheid nodig hebt heeft mijn kat dat ook.

Mocht hij morgen doodgereden worden weet ik zeker dat hij een goed leven heeft gehad. Niet zielig en opgesloten in een huis....

En in de "vrijheid" geldt het recht van de sterksten....en das mijn hond in dit geval! Ook een dier met een jachtinstinct trouwens Haha!

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:40

take_one schreef:
Citaat:
Stel (Take_one en mensen met dezelfde mening): je hebt een vijver en er komen wat baldadige pubers 's nachts.
Het is donker en 1 van hen ziet die vijver niet, valt er in en breekt zijn arm.
Dan is dat toch die puber zijn probleem, en niet jouw probleem?
Die puber heeft niks te zoeken in jouw tuin, die hoort daar niet.
Of ga jij dan jij excuses aanbieden omdat je de vijver beter had moeten afzetten zodat hij er niet in had kunnen vallen?

Die pubers weten dat ze niet in mijn tuin horen te komen denk ik zo?
Katten hebben dat verstand niet.

En daarom is het aan jou om ervoor te zorgen dat ze dat niet doen. Een kind van 2 heeft ook het verstand niet om te weten dat het gevaarlijk is om de weg over te steken, maar dan zou ik dat volgens jouw redenering ook maar moeten toelaten Knipoog

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:41

Adil18 schreef:
Binckydenice schreef:

En in de "vrijheid" geldt het recht van de sterksten....en das mijn hond in dit geval! Ook een dier met een jachtinstinct trouwens Haha!

Ik nodig jouw hond graag uit bij mij thuis... Ik denk dat er wenig van overblijft Bloos

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:41

SuperRupsje schreef:
En daarom is het aan jou om ervoor te zorgen dat ze dat niet doen. Een kind van 2 heeft ook het verstand niet om te weten dat het gevaarlijk is om de weg over te steken, maar dan zou ik dat volgens jouw redenering ook maar moeten toelaten Knipoog

Van fatale fouten kun je niet leren, inderdaad Knipoog

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:42

take_one schreef:
Nou idd.

En de mensen die hun kat binnen houden.. hoe weet jij nou ofdat ze gelukkig zijn als ze nog nooit de buitenwereld hebben gezien?
Wij hebben een hondenluik, en onze katten vinden het leuk binnen ja, maar ze spelen ook graag buiten!
Als we een nacht de hondenluik dicht zouden doen.. zouden ze spontaan gek worden geloof ik.

Hoe weet jij dat een kat die nooit buiten komt niet gelukkig is?
En er zijn meer opties dan de katten helemaal binnen te houden.
Je kunt ze wel in je eigen tuin houden, en dan zijn ze toch buiten.

take_one

SuperRupsje schreef:

Nou, maar daar ben je constant bij neem ik aan?
Ik ga niet heel de dag mijn katten achterna lopen als ze in de bossen gaan wandelen...

S_uus

Jolanda_ schreef:
oei dit gaat een fanatieke discussie worden denk ik...

ik vind dat je katten binnen moet houden en desnoods je tuin catproof moet maken. Maar dit vanuit een oogpunt dat mijn hond een schurft hekel heeft aan katten en ze hier ontzettend veel rond lopen... Daarnaast schijten die katten altijd op plaatsen waar ze niet horen te schijten en vissen ze mijn dure vissen uit de vijver weg...

Dat denk ik ook, discussie laatst nog met me vriend gehad en zat er vannacht zelfs aan te denken discussie topic te open..
*gaat lezen onder het eten van een lekker bordje kip Siam Vingers aflikken *

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:43

Inge_83 schreef:
Th0mas schreef:

Ik heb het gezegd dat ze eerst bewijs moet gaan maken. dan doe ik pas wat aan en er lopen hier veel egels rond en die hebben bijna hetzelfde stront dan katten. Mijn katten graven, dan poepen ze en tot slot maken ze weer netjes dicht. Dat gebeurd vaak in mijn tuin.

Maargoed ik heb dat laatst 1 jaar geleden klacht gekregen.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:43

Inge_83 schreef:
take_one schreef:
Nou idd.

En de mensen die hun kat binnen houden.. hoe weet jij nou ofdat ze gelukkig zijn als ze nog nooit de buitenwereld hebben gezien?
Wij hebben een hondenluik, en onze katten vinden het leuk binnen ja, maar ze spelen ook graag buiten!
Als we een nacht de hondenluik dicht zouden doen.. zouden ze spontaan gek worden geloof ik.

Hoe weet jij dat een kat die nooit buiten komt niet gelukkig is?
En er zijn meer opties dan de katten helemaal binnen te houden.
Je kunt ze wel in je eigen tuin houden, en dan zijn ze toch buiten.

Misschien eens goed lezen wat ik getypt heb?

Als wij de hondenluik nog maar 5 minuten dicht hebben.. en ze kunnen niet naar buiten.. dan doen ze er alles aan om naar buiten te gaan.
Laat staan als ze elke dag binnen moesten zitten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:45

Adil18 schreef:
ma_rie_tje schreef:
Je hebt ook gewoon gaas waarmee je je tuin kan overdekken.
kan je prima zonnen, alleen je zal een plekje moeten zoeken waar nog geen kattenschijt ligt

*PROEST* ROFL

Zo is het toch?
Ik kon in mn eigen tuin ook niet meer normaal ergens gaan liggen vanwege die ^&^&%$ kattenshit.

met hoog voltage rondom de tuin, een schoonvader die supergoed vervelende katten kan vangen (om ze vervolgens zodanig psychisch te traumatiseren dat ze nooit meer naar je tuin durven te KIJKEN) is dat enigsinds verbeterd. Totdat wij een konijn kregen. en dan zomaar sproeiers neerzetten kan ook niet ivm konijn. En tja, als je veel overlast hebt van buurkatten en de eigenaren er niks aan willen doen en je overlast onzin vinden...
dan zoek je naar andere oplossingen!

Citaat:

Ik vind jou egoistisch dat je geen rekening houdt met je medemens. je woont hier in NL, NL is een druk bevolkt land.
Niet iedereen wenst de schijt van JOUW huisdiet in HUN tuin.
En tja, ik vind dat mensen hun huisdieren lekker in hun eigen tuin moeten houden. Ik zeg niet binnen houden, ik zeg BIJ JE HOUDEN!

En dat de meesten buren je weten te vinden, oke, terecht. Jij draait op voor de schade.
Maar er zijn genoeg eigenaren die dat niet doen.

De kat van de buren heeft mijn kweekkoppel grijze roodstaart papegaaien vermoord. Naar binnen geglipt tegelijk met mij, zich schuil gehouden en toen ik weg was de vogels gegrepen (waarschijnlijk) hij is betrapt in de voillere met een half opgevroten vogel in zn bek. Hij kon er niet meer uit omdat ik alle deuren goed dicht had gedaan (met schuif).
Kosten kweekkoppel grijze roodstaarten is ongeveer 1800 euro. Maar de buurvrouw was niet thuis, jacht instinct van de kat.
Prima, maar draai dan wel op voor de kosten! Maar haar kat was het niet hoor!

Je kat kan ook gelukkig zijn IN JE EIGEN TUIN! in een eigen stukje, wat eigen terratorium is! Lekke roverdekken en bije houden die kat!

En ja, als ik later de tijd en de ruimte heb dan neem ik ook een hond. En ja, die hond wordt zodanig opgevoed dat alle katten ed van mijn terrein afblijven. gaan ze niet weg voor een blaffende hond, tja, risico van de eigenaar van de kat

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:46

Ongeloofelijk wat ik hier lees. Katteneigenaren die zelfs bij klachten van de buren hun schouders ophalen en zeggen ik kan er weinig aan doen. Hoe asociaal kan een mens zijn.

Onze kat is volstrekt gelukkig met zijn kattenren buiten, loopt los van de kattenren naar binnen en andersom. Heeft in al die jaren nooit de neiging gehad om voor "de vrijheid" te kiezen.
Ons huisdier, onze verantwoording. Daar hoeft niemand anders last van te hebben.

Wij hebben wel veel last van katten van anderen en geloof me een emmer water helpt echt niet.
Ze hebben zo goed door wanneer je niet thuis bent of boven bezig bent en dus altijd te laat bent.
Een van onze honden heeft al eens bovenop zo'n kat gelegen zonder hem te verwonden, maar ook dat heeft maar tijdelijk gewerkt. Als de andere hond toen buiten had gelopen was het einde verhaal geweest voor de kat.

Na jaren van allerlei maatregelen nemen (die behoorlijk wat geld gekost hebben) water gooien, tuinslang erop etc., zoeken naar de eigenaren, hebben wij besloten dat het nu genoeg is geweest.
De eerstvolgende vreemde kat die we te pakken krijgen gaat naar het asiel, zit hij in ieder geval veilig tot zijn baas hem weer op komt halen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:46

take_one schreef:
SuperRupsje schreef:

Nou, maar daar ben je constant bij neem ik aan?
Ik ga niet heel de dag mijn katten achterna lopen als ze in de bossen gaan wandelen...

En daarmee maak je dus een keuze die voor anderen een stoorfactor op kunnen leveren.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:47

Heel jammer.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:47

Ook als ik weet van wie de kat is gaan ze tegenwoordig naar het asiel....
Meerderemalen is aangegeven dat ik last van de katten heb. Wie niet luisteren wil moet maar (in de portomonee) voelen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:48

ThePast03 schreef:
Ongeloofelijk wat ik hier lees. Katteneigenaren die zelfs bij klachten van de buren hun schouders ophalen en zeggen ik kan er weinig aan doen. Hoe asociaal kan een mens zijn.

Onze kat is volstrekt gelukkig met zijn kattenren buiten, loopt los van de kattenren naar binnen en andersom. Heeft in al die jaren nooit de neiging gehad om voor "de vrijheid" te kiezen.
Ons huisdier, onze verantwoording. Daar hoeft niemand anders last van te hebben.

Wij hebben wel veel last van katten van anderen en geloof me een emmer water helpt echt niet.
Ze hebben zo goed door wanneer je niet thuis bent of boven bezig bent en dus altijd te laat bent.
Een van onze honden heeft al eens bovenop zo'n kat gelegen zonder hem te verwonden, maar ook dat heeft maar tijdelijk gewerkt. Als de andere hond toen buiten had gelopen was het einde verhaal geweest voor de kat.

Na jaren van allerlei maatregelen nemen (die behoorlijk wat geld gekost hebben) water gooien, tuinslang erop etc., zoeken naar de eigenaren, hebben wij besloten dat het nu genoeg is geweest.
De eerstvolgende vreemde kat die we te pakken krijgen gaat naar het asiel, zit hij in ieder geval veilig tot zijn baas hem weer op komt halen.

Amen! Geweldig om te lezen dat er ook mensen zijn die verantwoording nemen voor hun diertje! Ik ken mensen die hun twee katten in een oude, zeer ruime fazantenvollière hebben lopen, die beesten zijn op en top tevreden. Spelen en rennen, klimmen in de halve bomen en speeltjes die ze erin hebben gepakt. Een heel erg leuk gezicht Ja

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:49

take_one schreef:
Heel jammer.

Gut gut, ik vind je best wel asociaal weet je dat. Je zit er absoluut niet mee dat andere mensen mogelijk slachtoffer zijn van jouw keuzes...? Of misschien uiteindelijk de kat dupe is van jouw keuze....

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:50

take_one schreef:
Adil18 schreef:
Dat vraag ik niet, ik vraag of je je kunt voorstellen dat andere mensen er gek van worden poep van andermans katten te moeten opruimen, wat jouw katten doen maakt me niet veel uit, er zijn genoeg katten die wel in andermans tuinen schijten...

Nouja.
Dat is dan jammer?
Kan me best voorstellen dat het vervelend is, maar er zijn wel ergere dingen in de wereld dan kattenpoep.

Er zijn altijd ergere dingen.
Als iemand een arm mist dan zijn er ook ergere dingen, bv 2 armen missen.
Wil niet zeggen dat 1 arm missen niet erg is.
Dat er ergere dingen zijn dan kattenpoep, wil niet zeggen dat mensen kattenpoep niet erg kunnen vinden.

take_one schreef:
Er zijn zoveel mensen met katten, denk je nou echt dat die zo'n volleire of iets dergelijks gaan plaatsen?
De mensen die dan geen katten hebben (ik gok op de minderheid) moeten maar niet zo zeuren.

Mensen met katten zijn echt in de minderheid bij mensen zonder katten hoor.
Laatst bijgewerkt door Inge_83 op 23-12-08 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:51

Adil18 schreef:
take_one schreef:
Heel jammer.

Gut gut, ik vind je best wel asociaal weet je dat. Je zit er absoluut niet mee dat andere mensen mogelijk slachtoffer zijn van jouw keuzes...? Of misschien uiteindelijk de kat dupe is van jouw keuze....

Ben helemaal niet asociaal.
Misschien wel met dit gedoe ja, omdat ik niet snap dat mensen zich zo druk kunnen maken over kattenpoep of katten die uberhaupt alleen een keer door je tuin lopen.
Er zijn echt heus wel ergere dingen waar je een keer over kan gaan zeuren.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:51

ThePast03 schreef:

Ik weet niet wat voor katten jij in de tuin hebt maar bij ons hebben ze het echt wel afgeleerd. Bij ons lopen ze alleen erg dicht bij huis en de buren weten dat het onze monsters zijn. Ze mogen gerust een knal krijgen als ze lastig zijn enz. en een emmer water kan geen kwaad.
Echter panisch gedoe van de buurman dat hij kattenpootjes op de auto heeft Verward tja dat is jammer voor 'm.. ik heb de tengeltjes van jou kinderen ook op de schuttingdeur Knipoog
Die beesten hebben allemaal net zoveel recht op dit stukje planeet als wij dus beetje acceptatie kan geen kwaad.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:52

En een hond in andermans tuin, vind ik wat anders.
Omdat honden kunnen luisteren en je die ook beter in de gaten kunt houden.