zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Re: zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:46

Als ik naar de hokken kijk hier dan is mijn konijnenhok zeker niet te klein Haha! Nou staat mijn konijn zijn hok overdag ook altijd open zodat hij de hele tuin door kan (of naar binnen als hij dat wil) dus dat scheelt weer.

@TS weet je al wat je gaat doen?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:40

Die van mij heeft ook een groot 2 verdiepingen hok. Er staat een heel weiland omheen waarhij overdag in rond kan springen. 's nachts sluit ik hem op omdat anders mogelijk Reintje voorbij komt en dan heb ik alleen nog maar boutjes en da's nou net niet de bedoeling. Ik hoef het hok bijna nooit schoon te maken want hij doet alles buiten in het gras. Alleen als het stro niet fris meer is wordt dat vervangen, verder dus niet. Het ideale konijn dus Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:46

Ellepelle wat een gave hok heb je! Ik ken zo iemand, die heeft ook 2 konijnen. En die heeft 2 binnen hokken aan elkaar zitten. (hebben dus de ruimte van 2 hokken) en mogen als ze thuis zijn vaak gewoon door de hele kamer rondhupsen. Dat zie je bij veel mensen niet vaak hoor!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:29

Ieder heeft zo zijn eigen ideeën over het houden van dieren. De belangrijkste vraag voor aanschaf, van welk dier dan ook, is denk ik; wordt het dier net zo vrolijk van mij als baas als ik van het dier.
In het geval van een konijn vindt ik dus dan ook 2 of meer konijnen bij elkaar en flink wat ruimte.
Ik heb zelf 3 konijnen (voedsters) in een mega buitenhok met ren. De hokken in de dierenwinkel vond ik echt veels te klein en ben dus zelf aan het timmeren gegaan. Het is een pracht om ze samen te zien spelen, slapen, eten en verzorgen. Ze zijn een echte groep en niemand kan me wijsmaken dat een alleenzittend konijn net zo'n leuk leven heeft als mijn drie in de rondte springende en racende stampertjes.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:33

Daarom ben ik inmiddels op zoek naar nummertje 2. Ik heb al op marktplaats gezocht naar een afdankertje en misschien heb ik wel wat gevonden. Dat betreft een vrouwtje dat met een ander vrouwtje samen zat. Blijkbaar gaat dat nu niet meer goed. Kan ik proberen om die aan mijn rammetje te koppelen of neem ik een groot risico. Ze is tenslotte bij haar oude maatje weggehaald omdat ze elkaar blijkbaar de tent uit vochten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:36

pubelia schreef:
Ellepelle wat een gave hok heb je! Ik ken zo iemand, die heeft ook 2 konijnen. En die heeft 2 binnen hokken aan elkaar zitten. (hebben dus de ruimte van 2 hokken) en mogen als ze thuis zijn vaak gewoon door de hele kamer rondhupsen. Dat zie je bij veel mensen niet vaak hoor!

dit hok is als het dicht is veel te klein voor hun ,ze zijn wel 5 kilo per stuk.
dus vandaar die ren ervoor, en ik laat ze ook heel vaak los in de tuin,alleen knabbelen ze al mijn bloemen kapot Huilen Huilen

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:41

@ Aline4
OK dan! Goed bezig ! Vaak is het koppelen van (ex) ram en een voedster makkelijker dan 2 van hetzelfde geslacht. Aangezien voedsters behoorlijk territorium gericht zijn is het juist in je voordeel als je haar bij jouw ram zet. Bouw het rustig op en laat ze eerst op een veilige manier aan elkaar wennen. Zo maar bij elkaar zetten kan goed gaan, maar ook verschrikkelijk verkeerd. Maak met die mensen van je eventuele nieuwe konijn desnoods de afspraak dat ze terug kan als het niet klikt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:42

ohe en bij ons op de pensionstal leven de cavia's en konijnen zo:
Afbeelding
gewoon bij elkaar in,gaat hartstikke goed!!!! Haha!

is mooi als je zoveel ruimte hebt he?
konijnen zijn toch loopdieren en die moeten gewoon zoveel mogelijk bewegen.,

ohw ja op die foto ligt er nog stro in,maar inmiddels is dat zaagsel want het schijnt dat caviapootjes kapotgaan van stro Clown

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:45

wow, het konijn en cavia paradijs Haha!
(inderdaad kunnen cavia voetjes niet zo goed tegen stro)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:55

Ben blij te lezen dat toch wat mensen hier zo begaan zijn met het welzijn van hun konijnen. Zouden meer mensen eens moeten doen, want je ziet die beestjes vaak weggemoffeld in een veel te klein hokkie in hun eentje, terwijl ze er ook nog vaak amper uitmogen. Dat is niets natuurlijk en ik snap niet dat die mensen die zo hun nijnen houden dat zelf niet in zien. Begin er dan gewoon niet aan, want dat is gewoon zielig. Verdrietig
(en dan denk ik ook aan de vele afdankertjes op MP e.d.) Huilen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:05

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:16

@aline waarom probeer je het anders eventueel niet bij de konijnenopvang? Daar kun je verschillende konijnen proberen met welke jouw konijn goed op kan schieten. Mijn konijnen zijn 4 en 7 en ik heb ook al besloten dat als de oudste dood gaat dat ik er dan 1 uit de konijnenopvang haal met dezelfde leeftijd als het konijn wat ik al heb. Nog een tip voor het koppelen. Weet niet 100% zeker of het klopt, maar je schijnt ze het beste te kunen koppelen door het vrouwtje bij het mannetje te zetten en niet andersom. Oja en ik heb ook op het moment dat er een 2e konijn bijkwam een nieuw hok gekocht zodat het voor allebei een nieuwe omgeving was.
@ts super dat je toch voor 2 konijntjes hebt gekozen. Het zijn echt hele leuke.

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:08

Wij zijn er ook uit dat we twee konijnen nemen, vind het zielig om er een te nemen. Maar nu een hok, we nemen twee kleine konijnen, dwerjes. Welk maat hok zouden jullie nemen? Heb 100 meter gezien, was al wel groot, maar 120 lijkt me beter. Ze komen ook genoeg uit het hok en in de zomer buiten in een ren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:10

Carolien007 schreef:
Heb 100 meter gezien, was al wel groot, maar 120 lijkt me beter.
Ze komen ook genoeg uit het hok en in de zomer buiten in een ren.

100 meter? Lijkt me genoeg! ROFL

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:51

Sheran schreef:
Carolien007 schreef:
Heb 100 meter gezien, was al wel groot, maar 120 lijkt me beter.
Ze komen ook genoeg uit het hok en in de zomer buiten in een ren.

100 meter? Lijkt me genoeg! ROFL

Denk dat we het bij 100 cm gezien houden Clown

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:18

ginger18 schreef:
@aline waarom probeer je het anders eventueel niet bij de konijnenopvang? Daar kun je verschillende konijnen proberen met welke jouw konijn goed op kan schieten. Mijn konijnen zijn 4 en 7 en ik heb ook al besloten dat als de oudste dood gaat dat ik er dan 1 uit de konijnenopvang haal met dezelfde leeftijd als het konijn wat ik al heb. Nog een tip voor het koppelen. Weet niet 100% zeker of het klopt, maar je schijnt ze het beste te kunen koppelen door het vrouwtje bij het mannetje te zetten en niet andersom. Oja en ik heb ook op het moment dat er een 2e konijn bijkwam een nieuw hok gekocht zodat het voor allebei een nieuwe omgeving was.
@ts super dat je toch voor 2 konijntjes hebt gekozen. Het zijn echt hele leuke.

Ik heb aan het begin van dit topic de opvang aan de TS voorgesteld dus ik weet mijn weg te vinden Knipoog Alleen zitten de meeste opvangen echt ver weg!! Dan is uitproberen en weer terug brengen eigenlijk ook niet zo'n succes...

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:22

O ok sorry dat had ik niet gezien. Dan word het inderdaad wel lastig als ze allemaal ver weg zitten. Succes er nog mee in ieder geval.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:46

Carolien007 schreef:
Wij zijn er ook uit dat we twee konijnen nemen, vind het zielig om er een te nemen. Maar nu een hok, we nemen twee kleine konijnen, dwerjes. Welk maat hok zouden jullie nemen? Heb 100 meter gezien, was al wel groot, maar 120 lijkt me beter. Ze komen ook genoeg uit het hok en in de zomer buiten in een ren.

120 m *LOL* Nou ja cm! Waarom concessie's doen? Als je goed zoekt zijn er leuke 1.20m hokken te koop en dan hebben ze als ze iets ouder en groter zijn ook nog genoeg ruimte Haha!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:17

Hmmm, mijn 2 cavia's zitten in een 1,20 m hok en eigenlijk vind ik het aan de krappe kant voor ze. Dus dan zou het voor 2 nijntjes zeker te krap zijn.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 02:12

Nee, vind ik niet.
1.20 is echt wel goed.
Ik heb er 1 van een meter bij 60 cm.
Er zit geen bovenkant op dus alleen de bak.
Ze kunnen er niet uit omdat ze van de grond af staan, ze willen er niet uit ook..
In de zomer lopen ze met regelmaat in de tuin rond.
Moet wel zeggen dat ze continu saampjes op een stukkie van 20 bij 20 cm zitten haha

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:55

We hebben inmiddels een hok van 1,2m besteld, zullen waarschijnlijk 2 dwergjes in komen.