Hamster heeft iets vreemds in haar oor zitten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

Re: Hamster heeft iets vreemds in haar oor zitten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:15

Waarom ik niet meer reageer?
Omdat ik toch elke keer wordt afgezeikt en dat ik daar geen zin in heb.
Natuurlijk begrijp ik dat jullie willen dat ik naar de DA ga maar als je in een bepaalde periode zit kan dit gewoon helaas niet.
Je kan niet naar een DA gaan als je even geen geld heb.
En kom nou niet praten wat is dat nou weer voor een slappe smoes, jullie weten niet hoe het hier nu thuis is en die verantwoording hoef ik jullie ook niet te zeggen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:27

Ik denk dat een dierenarts er geen probleem van maakt als je dit netjes uitlegt en vraagt of je in delen of later mag betalen. Het dier kan het immers niet helpen en een goede dierenarts zal het niet laten leiden. En zo duur is het ook niet hoor.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:34

Okee.
En mijn ouders? Dat is dan mijn volgende probleem.
Ik kan niet autorijden en een DA is niet op fietsafstand.
Een bus gaat er ook niet rechtstreeks heen en om dan een heel stuk te lopen is ook niet te doen.
Vooral voor mijn hamster is het nu erg koud buiten.
Dus hoe kan je ouders overhalen die moeilijk over te halen zijn?
Ik weet zeker dat het niet gaat lukken.. Verdrietig

En mijn ouders dit topic laten lezen?
Ze zullen zich alleen maar aangevallen voelen door alle reacties en het al helemaal niet doen.
Ze houden er niet van als mensen zo praten enz.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:47

Sorry, dan ben jij net zo erg als de TS.
Heb er geen woorden voor !
Als jij straks 80 bent, en je krijgt een tumor, hoeft ook niemand jou te behandelen zeker ?
Want je bent toch oud en kan ook binnen de korste keren het loodje leggen.
Of dan ineens wel ? Heeft het dan ineens wel nut om je te behandelen?[/quote]

Ik snap niet waarom jullie nou zo fel reageren. Als je nou voor 1x het hele verhaal leest voordat je op je achterpoten gaat staan. Ik vind het een beetje sneu voor het beestje om hem de stress te geven van naar een dierenarts gaan en dan moet die hamster waarschijnlijk ook nog eens onder narcose, waar die al heel weinig kans heeft om uit te komen, waar de dierenarts trouwens geeneens apparatuur voor heeft. En dat beestje is al 3 jaar!
Ik heb trouwens ook de mening van een dierenartsassistente gevraagd, en die dacht er precies hetzelfde over. Ze heeft een jaar stage gelopen bij een DA en daar hebben ze 1x een hamster geopereerd, en dat hebben ze daarna ook nooit meer gedaan. Het is gewoon geen doen bij zo'n klein beestje.

En over dat verhaal dat als ik een tumor zou hebben, dat is totaal iets anders. Dus dat kun je ook al weglaten. De techniek bij mensen is veel geavanceerder bij mensen dan bij hamsters. Mja... niet iedereen ziet het verschil.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:51

Precies! Het risico om er uberhaupt wat aan te doen is gewoon veelste groot. Zolang het diertje zich prima red en goed eet en drinkt en er verder goed uitziet (schone vacht etc.) dan kunnen dierenartsen er toch niets aan doen.

Narcose is bij kleine knagers sowieso erg gevaarlijk en de kans dat een dier dat al zo oud is er in blijft is zeer groot.

Nee, ik kan het prima vinden dat er niet naar de dierenarts gerend wordt. Dat is veel diervriendelijker dan al dat gesleep en gedoe. Als het diertje nou echt ziek was en er duidelijk last van heeft dán kun je altijd besluiten om heen te gaan om het diertje in te laten slapen (of zelf iemand zoeken die het diertje een tik achter de oren geeft).

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:01

Waarom snappen mensen niet dat een PROOIdier nooit zal laten merken dat hij pijn heeft!
Weten jullie, dat als een konijn/haas in een strik of een val oid met zijn poot zit, hij zijn poot eraf knaagt om toch nog verder te kunnen leven... Lijkt me niet dat dit volledig pijnlood is, denk je wel?
Zo zie je maar, dat een prooidier altijd alles eraan zal doen om te overleven. Dus ook blijven eten etc.
Het is dus flauwe kul om te zeggen dat als de hamster nog eet, hij geen last heeft!

TS; als je weet dat je eigenlijk niet naar een DA kan, had je misschien niet aan een hamster moeten beginnen. Hoe je het ook brengen wil, dit is gewoon niet fair tegen over de hamster.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:37

geen geld voor een dierenarts = ook geen geld voor een huisdier!

kan hier zo moeilijk tegen! onze hond is gister geopereerd aan zijn elleboog.. 200 euro consult en foto's .. 800 euro operatie.. en dan nog niet te spreken over de kosten van de nabehandelingen!! maar als je van je dier houd, of dat nou een hamster of een hond of kat is, dan heb je ook ALLES voor je dier over!

heb je dat niet? ben je ook geen dier waard!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:27

sunny_l0ve schreef:
Sorry, dan ben jij net zo erg als de TS.
Heb er geen woorden voor !
Als jij straks 80 bent, en je krijgt een tumor, hoeft ook niemand jou te behandelen zeker ?
Want je bent toch oud en kan ook binnen de korste keren het loodje leggen.
Of dan ineens wel ? Heeft het dan ineens wel nut om je te behandelen?

Ik snap niet waarom jullie nou zo fel reageren. Als je nou voor 1x het hele verhaal leest voordat je op je achterpoten gaat staan. Ik vind het een beetje sneu voor het beestje om hem de stress te geven van naar een dierenarts gaan en dan moet die hamster waarschijnlijk ook nog eens onder narcose, waar die al heel weinig kans heeft om uit te komen, waar de dierenarts trouwens geeneens apparatuur voor heeft. En dat beestje is al 3 jaar!
Ik heb trouwens ook de mening van een dierenartsassistente gevraagd, en die dacht er precies hetzelfde over. Ze heeft een jaar stage gelopen bij een DA en daar hebben ze 1x een hamster geopereerd, en dat hebben ze daarna ook nooit meer gedaan. Het is gewoon geen doen bij zo'n klein beestje.

En over dat verhaal dat als ik een tumor zou hebben, dat is totaal iets anders. Dus dat kun je ook al weglaten. De techniek bij mensen is veel geavanceerder bij mensen dan bij hamsters. Mja... niet iedereen ziet het verschil.[/quote]

Dat bedoel ik dus.
WAAROM ligt het totaal anders als jij een tumor zou hebben op late leeftijd? Leg me dat eens uit.
Je zegt dat het bij een mens gemakkelijker is, dat klopt, maar is het eerlijk tegenover een hamster om dan maar te zeggen " ja ach, ze kunnen er toch niks aan doen, DUS laat maar lopen? "

Een hamster zal idd niet laten zien dat hij pijn heeft, dat deed mijn hamster ook niet.
En in de meeste gevallen opereren ze ook niet, dat heeft de DA mij zelf verteld.
Ik vind het sneu als je een beestje laat lopen dat ziek is, dan maar eventjes stress hoor.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:30

Sorry, ik heb niet alles doorgelezen maar stel je vraag eens hier.
http://www.konijnenbelangen.nl/
Hier zitten veel mensen op die verstand hebben van kleine knaagdieren.
Succes ermee.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:32

Al ga je naar de DA... wat denk je dat hij doet. Opereren zal hij het beestje echt niet. Hij zal het ook op z'n beloop laten, het risico is veel te groot, en daardoor heb je je hamster weer een hoop stress bezorgd door hem mee te nemen naar de DA. De DA zal hooguit wat pijnstilling geven (wat ik ook niet denk ivm de grootte van het diertje). Of laten inslapen.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:43

Als een beestje een dergelijk iets ontwikkeld (laten we het even houden op een tumor) dan behoor je als eigenaar van een dier naar een dierenarts te gaan. De kwestie van geen geld, het niet kunnen bereizen, ouders die het onzin vinden....dat had bedacht en besproken moeten worden voordat het beestje uberhaupt kwam. Die verantwoording heb je nu eenmaal als eigenaar. Lastig als andere mensen je daarop wijzen, maar ze hebben wel gelijk.

Maargoed, nu zit je met een hamster die een tumor uit zijn oor heeft groeien. Je weet niet wat er zijn hoofdje aan de hand is. Zeer waarschijnlijk zal hij hier aan dood gaan. Ik weet niet of je beseft hoe pijnlijk een dergelijke dood kan zijn (ik denk het niet). Maar mijn raad is: ga naar een dierenarts en laat het beestje inslapen.

Als je zelf een tumor van dat formaat in je oor zou hebben zou jij je ook niet al te happy voelen lijkt mij? Als het beestje 3 jaar is, maak dan de keuze voor hem.

Een beetje DA zal euthenasie opteren en het niet eens hebben over pijnstillers of opereren, dat zet toch geen zoden aan de dijk bij zo'n klein knagertje met dit soort aandoeningen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:46

Sheran schreef:
Al ga je naar de DA... wat denk je dat hij doet. Opereren zal hij het beestje echt niet. Hij zal het ook op z'n beloop laten, het risico is veel te groot, en daardoor heb je je hamster weer een hoop stress bezorgd door hem mee te nemen naar de DA. De DA zal hooguit wat pijnstilling geven (wat ik ook niet denk ivm de grootte van het diertje). Of laten inslapen.

als hij het diertje in laat slapen dan is dat toch wel een oplossing lijkt mij.. pijnstilling precies hetzelfde.. de stress die zo'n beestje krijgt ligt er geheel aan hoe je er zelf mee omgaat.. een ondoorzichtig doosje met een warm houdens iets erin zorgt al voor veel minder stress als dat je het diertje in een doorzichtig vervoersbakje doet..

waar een wil is, is een weg.. maar je laat een beestje niet lijden omdat je geen geld hebt.. of omdat je allerlij smoesjes verzint om maar niet naar die dierenarts te gaan..

wanr ik vind het veel meer dieronvriendelijker om het beestje weg te laten rotten, dan door eventuele stress niet naar de DA te gaan

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:29

-een topic vol vegetariers!
-een topic vol mensen die nooit een spin of mug pletten!
-een topic vol mensen die niets doen tegen muizen.
wat leuk!

-of een topic vol mensen die een paar hele verkeerde vergelijkingen maken?

Een hamster vergelijk je niet met een hond
een hamster vergelijk je niet met een paard
en een hamster vergelijk je al helemaaal niet met een mens!

Dit hamstertje is al 3! dat is oud voor een hamster. HOE groot achten jullie de kans op slagen van eventuele medicatie/operatie?
Met een hamster heb je ook de band niet die je met een hond of paard hebt.
Als het beestje er geen last van heeft (zie je duidelijk genoeg hoor! daar hoef je geen rontgen-ogen voor te hebben of een dierenarts voor te zijn) dus gewoon loopt, eet, slaapt, glansoogjes heeft en een normaal uitziende vacht. Dan zou ik het laten voor wat het is.

Het beestje is al 3! laat hem lekker oud worden (en doodgaan) op zijn plekje.
Enneh, volgensmij werd er door de TS alleen gevraagd wat het is, en niet wat jullie zouden doen met je spaarrekening en overmatige gehecht zijn aan een 3 jarig knaagdiertje.

(begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf gejankt doen mijn hamster op 2.5 jarige leeftijd dood ging, ik heb hem begraven in de tuin, gedichtje voor hem geschreven, en daarmee 'afscheid' genomen van mijn hamster (ik was een jaar of 10..) )

Clown
Valt aan, o troepen vegetariers! Haha!

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:42

Waar hebben we het met z'n allen over................????
Een dwerghamster van 3 met een tumor in z'n oor, waarbij hij/zij nog blijft eten en spelen............... Mijn mening is dat je hem alleen een plezier doet door hem in zijn waarde te laten en lekker laat gaan zo. Het zal een prooidier zijn en die zullen misschien nooit pijn laten zien, maar als ze werkelijk pijn hebben dan kruipen ze wel weg en in het ergste geval hongeren ze zichzelf uit..........daar is hier helemaal nog geen sprake van, dus er is nog kwaliteit van leven!
Daarnaast is een hamster van 3 toch bijna vergelijkbaar met een mens van zo'n 80/90 jaar en ook daar wordt heel goed afgewogen of behandelen nog zin heeft als er iets ernstigs zich voor mocht doen. Gewoon omdat iemand van die leeftijd nu eenmaal niet zoveel herstellingsvermogen meer heeft..........een narcose kan heel erg belastend zijn.

Daarnaast speelt bij TS ook nog een financieel aspect. Ik vind dat we daarover al helemaal niet mogen oordelen. Natuurlijk is ze gek op haar hamster, maar om, tegen beter weten in, een heleboel geld uit te geven en daarbij bij je hamster ook nog eens veel stress te veroorzaken, dat gaat haar te ver.................gelijk heeft ze. Als je aan hamsters begint weet je dat ze: niet heel lang leven, ze vatbaar zijn voor van alles en een dierenarts er over het algemeen erg weinig aan kan (en soms ook wil) doen.......
Gun zowel TS als haar hamster een fijne laatste tijd en zit met z'n allen niet te emmeren. Ga een hamster niet vergelijken met een mens, maar houd het hamsterwaardig!!!!!!!

TS: heel veel sterkte en geniet van je hamster zolang hij er nog is!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:46

ik denk dat het beter is als dit topic opslot gaat

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:59

Helemaal eens met klijntjuh en ioontje.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:40

Dus hamsterwaardig is een dier maar laten lijden? Zeer apart. Ik heb altijd geleerd dat je ELK huisdier goed behandeld. Zo heb ik zo'n 30 stuks grasparkieten. Als er daar één van ziek is wordt, wordt deze behandeld ook al heb ik voor 5 euro een nieuwe. Is het niet te behandelen dan wordt de parkiet ingeslapen. Lijden hoeft in mijn ogen geen enkel dier. Mensen die dat wel vinden zijn geen dier waardig in mijn ogen. Sorry dat ik het zeg. Heb medelijden met jullie dieren. Hebben jullie geen schuldgevoel tegenover zo'n hamster? Zou ik wel hebben als ik niet alles hadt gedaan wat in mijn macht stond.

Waarom zou het topic op slot moeten? Vindt dat dit best eens gezegt mag worden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:17

Who can't afford the vet, can't afford the pet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:20

euthanasie kost hooguit een paar tientjes...mag toch hopen dat ze dat nog wel heeft!
Een 3jarige hamster zou ik nooit laten opereren gezien het risico en de kosten ervoor (en wat win je ermee? een maand?) maar euthanasie is toch echt wel zo aardig in zo'n geval..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:24

Opereren zou ik ook zeker niet laten doen, maar een spuitje is toch het minste dat je kunt doen... Misschien iemand die er de ballen voor heeft om hem eigenhandig z'n nek te breken, scheelt geld.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:28

Wilawander schreef:
Dus hamsterwaardig is een dier maar laten lijden? Zeer apart. Ik heb altijd geleerd dat je ELK huisdier goed behandeld. Zo heb ik zo'n 30 stuks grasparkieten. Als er daar één van ziek is wordt, wordt deze behandeld ook al heb ik voor 5 euro een nieuwe. Is het niet te behandelen dan wordt de parkiet ingeslapen. Lijden hoeft in mijn ogen geen enkel dier. Mensen die dat wel vinden zijn geen dier waardig in mijn ogen. Sorry dat ik het zeg. Heb medelijden met jullie dieren. Hebben jullie geen schuldgevoel tegenover zo'n hamster? Zou ik wel hebben als ik niet alles hadt gedaan wat in mijn macht stond.

Waarom zou het topic op slot moeten? Vindt dat dit best eens gezegt mag worden.

Nou, dan ben ik denk ik geen dier waardig.
Dierwaardig vind ik eigenlijk dat je dieren laat leven zoals ze in de natuur ook zouden leven. Natuurlijk doen we dat niet door ze in kooitjes te stoppen. Maar het betekent niet dat de mens een soort dierreddend iets moet zijn. Ik vind het een ander verhaal als je dier door verwaarlozing ziek wordt. Maar als je dier iets volkomen natuurlijks krijgt, verder gewoon eet en er prima uitziet, dat je dan niet altijd hoeft te besluiten het dingetje mee te nemen naar de DA. Dieren zijn echt geen mensen. Bovendien geldt het ook voor mensen.
Want je zou dan ook met euthanasie zomaar voor zo'n diertje beslissen dat het dood moet. Is dat dierwaardig? Mensen mogen ook zelf kiezne of ze hun kanker willen laten behandelen of niet. En als ze het niet doet, betekent het toch niet meteen euthanasie? Misschien heeft TS wel een ontzettend gelukkig hamstertje - wat weten jullie daarvan? Een gezwel betekent maar meteen dat hij dood moet omdat een paar bokkers denken dat hij er wel last van zal hebben? Als hij er echt last van heeft laat hij het wel merken. Dat prooidier-laat-het-niet-zien-verhaal geldt vooral in bedreigende situaties, waarin de adrenaline ook voorkomt dat ze iets voelen. Als ze alleen en rustig zijn laten ze hun pijn echt wel merken, hoor.

Volgens mij heeft TS ook niet gezegd dat ze er geen geld voor heeft, maar dat ze het geld er nu niet voor OVER heeft. En dat is iets heel anders Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:31

Quellian schreef:

Sorry, maar ik kan niet ineens 1000 euro aan de DA geven in geval van ziekte van mn paard. Dat doe ik wel in termijnen.

Ik vind het ronduit fout dat je ervan uitgaat dat wanneer je geen geld hebt je geen dieren mag onderhouden. laat dat beestje nog even lekker bij het baasje, als ze afscheid kan nemen laat ze hem/haar heus wel inslapen.

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:33

Sheran schreef:
Volgens mij heeft TS ook niet gezegd dat ze er geen geld voor heeft, maar dat ze het geld er nu niet voor OVER heeft. En dat is iets heel anders Lachen

Dat vind ik dan nog erger..

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:33

het topic mag van mij op slot omdat er hier een discussie wordt gevoerd die van kwaad tot erger gaat. zo vinden wij ons dierwaardig om hem in te laten slapen en hem niet door te laten lopen..
en een ander vliegt uit zn vel van tjee je gaat toch niet met een hamster naar een da ?

en de ts heeft al aangekondigd hier niet meer te reageren omdat ze zich aangevallen voelt op hoe wij reageren wat ik niet meer dan logies vindt want zo een diertje hoort nu allang geholpen te zijn Lachen

ik vindt het alles behalve acceptabel dat de ts haar hamstertje zo laat lopen en dat vindt ik verreweg van dierwaardig

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:39

IndianLady schreef:
Quellian schreef:

Sorry, maar ik kan niet ineens 1000 euro aan de DA geven in geval van ziekte van mn paard. Dat doe ik wel in termijnen.

Waar zeg ik dat je niet in termijnen kunt betalen? Volgens mij was hier in het topic ook iemand die tegen TS zei dat ze het gewoon even moet overleggen met de DA. Maar gewoon maar niet gaan omdat je het geld niet hebt (of er niet voor over hebt)? Nee, dat is geen dierenliefde.

Een prooidier zal zich nooit zwak opstellen, zit in de aard van het beestje. Breek hem dan desnoods z'n nek, is het klaar en kost het ook geen geld. Mijn oma deed zulke kleine diertjes in een lege (appelmoes) pot met watjes met ether, sliepen ze gewoon in.