Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:OH, nog even over dat verharen... ELKE hond verhaart! óók kortharige hondjes, ook poedels... alleen heb je er bij de ene hond meer last van dan de ander, en dan zegt lengte van het haar níets over het verharen. Ik had van mij langharige bobtail héél wat minder last van de haren (af en toe een plukje onderwol, de bovenvacht komt met borstelen wel mee) dan van de haren van onze Mechelaars... die véél vaker verharen dan de meeste langharige honden. En die korte haartjes zijn véél lastiger uit je vloerbedekking of van je bank te zuigen! (korte haren zijn sneller uitgegroeid en dus sneller 'aan vervanging toe', grotere verhaarfrequentie dus, vandaar dat men zegt dat poedels niet verharen.. dóen ze wel maar de haren van een poedel kunnen tot hele grote lengte doorgroeien en zijn dus minder snel aan verharen toe).
Citaat:Hier in ieder geval een paar belangrijke punten. Het hondje zal dan:
* Van dusdanig formaat zijn dat het tilbaar is (vanwege bovengenoemde reden). --> Ja
* Kortharig moeten zijn.--> ja, mits je haar niet knipt
* Geen 'platgeslagen' neus hebben! Ik vind het belangrijk dat mijn hond normaal kan ademen en fatsoenlijke wandelingen kan maken zonder knorrend en hijgend achter te blijven. --> zijn erg actieve honden ook op oudere leeftijd
* Baasgericht moeten zijn, met een will to please. --> ligt aan de opvoeding vind ikzelf maar onze hond is het wel.
* Rustig moeten zijn in huis, maar wel in voor leuke wandelingen (echt lange wandelingen ook op zijn tijd). --> onze zit ooit een uur of 5 alleen en blaft dan niet.
* Geen keffer.
Lindy1982 schreef:zit misschien iets tussen de links die ik had geplaats.. zijn allemaal naja bijna allemaal kortharig
Francis schreef:Ik denk dat je gewoon de asiels af moet en naar hondjes moet gaan kijken, want tot nu toe valt elk ras wat geopperd wordt af... dan is er maar weinig anders wat over blijft dan 'een leuke kruising'.
Ik heb altijd wel een beetje m'n vraagtekens bij of mensen wel aan een hond moeten beginnen als er zo'n enorm eisenpakket ligt... want wat als dat ene hondje wat wel aan je eisen voldoet ineens thuis toch anders blijkt te zijn (moet rustig en baas gericht zijn en 'will to please hebben'... hangt toch allemaal vooral van jóu af, niet van het ras)... moet'ie dan de deur weer uit? (en ja, in 15 jaar trimsalon en even zolange ervaring als fokker van honden, ben ik dat soort dingen dus vaak genoeg tegen gekomen... )
noortje schreef:wij hebben een malteser.
deze zijn eigenlijk langharig maar 80 procent van de mensen met een malteser knippen ze kort.
Ze laten ook geen haar achter in huis en dat is echt ideaal.
ze zijn erg mensgericht en trouw.
vrolijke lieve hondjes!
_Guppie_ schreef:Neem een kat
Francis schreef:OOH stom stom stom zeg... waarom vergeet ik nou mijn favoriet te noemen... de hond die ik 12 jaar geleden al wilde hebben maar me toen door m'n ex toch heb over laten halen een asielhond te halen...
De Australian Cattledog! Voor dat 'rustige in huis' moet je dan wel liefst een 'schoonheidslijn' kiezen, en geen werklijn, die honden hebben niet genoeg aan 1 flinke wandeling per week (hoewel de cattles die ik ken stuk voor stuk braaf in huis zijn en zo lang ze maar regelmatig lekker buiten kunnen rennen of 'iets te doen' krijgen, gewoon brave huishonden), maar verder voldoen ze wel aan al je eisen en ik vind dit misschien wel de gaafste honden die er zijn.
Ik wil een blauwe.
Een ander gaaf ras (maar die zijn zo mogelijk nog 'werklustiger' meestal) is de Australian Kelpie.
Vooral de chocolate versie vind ik erg gaaf.
Francis schreef:Corgi's zijn leuk ja.. zit nu op m'n werk dus kan't niet opzoeken, maar moet je voor de gein even zoeken op YouTube en dan zoeken op Corgi pup (of puppy) playing with new bal ofzoiets... Kwam dat filmpje toevallig gister tegen en heb echt blauw gelegen...