Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_Patty schreef:Pff dat probleem hebben wij ook gehad. Wij hebben hem in kokend heet water gelegd was eigenlijk zo weg. Maar toen hadden we wel een gebakken vis
Welshcobfan schreef:Ik vraag mij nu wel af:
Hoe breng je de grotere vissen om?
tjalk schreef:of in kokend water binnen 1 seconde dood..
Welshcobfan schreef:Ik heb een hele handige vader die niet te beroerd is om een klein dier te killen. Bv onze kip de nek om te draaien als die niet meer te redden is, of een hamster een tik achter de nek geven...
(beide heeft hij niet gedaan, beide zijn uiteindelijk een natuurlijke dood gestorven maar hij had het zo mogen doen als het een dag langer had geduurd)
krak schreef:djeezus hoe sommigen plezier kunnen halen uit verschillende manieren zoeken om een dier te dodenhoe creatiever, hoe liever precies en het dier zelf komt op de laatste plaats bij sommigen....
hoe is het mogelijk
Demone schreef:Ik heb in een dierenwinkel gewerkt en als er een (klein!!!) visje ziek was hielden we die heel even onder kokendheet water... Maar ik geef de voorkeur aan de vriezer en doe dat hier thuis ook.
Vriezer werkt overigens niet bij bloedzuigers...
trisca schreef:wij hebben een vijver voor Japanse Koi karpers. Die passen niet in onze vriezer, niet in de plee en ook niet in nmijn blender.
We hadden een paar jaar geleden 1 heel erg ziek. Als je ze in zout water legt worden ze erg suf en sloom. Daarna hebben we hem met een stok een slag in de nek gegeven, was direct dood.
De stress van naar de VA gaan zou ik zo'n zieke vis niet aan willen doen. Is een andere reis als voor een poes, hond hamster etc. Bovendien hebben we vissen die in een specivat niet eens vervoerd kunnen worden
watdanhe schreef:OMG!!! zoiets doe je toch niet!!!!!
Het beest mankeert iets aan zijn luchtbelletje in zijn buik (ja, er is een woord voor maar weet even niet wat) Daardoor moet het heel veel moeite doen om omhoog te komen, en blijft het liever op de bodem liggen, voor zover ik weet heeft het dan geen pijn, het is aleen maar moe! De verstikkingsdood daarentegen is übergemeen en harstikke pijnlijk!!
winia4ever schreef:Vindt het zo jammer dat bijna iedereen meent wat er gezegt wordt..
Hoop voor jullie diertjes dat jullie niet allemaal zo met ze omgaan, ookal is het een klein wezen, het heeft netzo veel gevoel als alle andere dieren..
kokend water?
Vriezer?
Slaan?
Stampen
Wc spoelen
????
doen jullie het ook zo met een konijn? rat? paard? net zo lang knuppelen tot ze dood zijn? of met een paard is misschien een beter idee om ze in stukken te zagen!. want ja het is zo'n groot dier..die krijg je niet met 1 slag dood..
Joyckuh schreef:trisca schreef:wij hebben een vijver voor Japanse Koi karpers. Die passen niet in onze vriezer, niet in de plee en ook niet in nmijn blender.
We hadden een paar jaar geleden 1 heel erg ziek. Als je ze in zout water legt worden ze erg suf en sloom. Daarna hebben we hem met een stok een slag in de nek gegeven, was direct dood.
De stress van naar de VA gaan zou ik zo'n zieke vis niet aan willen doen. Is een andere reis als voor een poes, hond hamster etc. Bovendien hebben we vissen die in een specivat niet eens vervoerd kunnen worden
Zoutwater is ook mishandeling voor een zoetwatervis! Als je een zoetwatervis in zoutwater zet, word het bloed van deze vis heel dik en geloof me dat dat pijnlijk is! Mijn voorkeur zou dan nog uitgaan voor eerst in water met kruidnagelolie en dan een slag achter in de nek, maar niet in zoutwater!
.Citaat:Hoe passen we het zout toe op onze vijvers?
Als advies word gegeven:
Omgerekend kom je dan op 3 kilo zout per M3 (1 kuub(m3) is 1000 kilo. 3/1000 = 0,003 x 100 = 0,3%)
In de behandelbak ter ondersteuning van een ernstig zieke vis. Door de osmotische druk tussen het inwendige en uitwendige van de vis te verlagen kan de vis de energie die normaliter voor osmoregulatie nodig is aanwenden voor het genezingsproces.
Doordat echter de slijmlaag van de vis gestript wordt door het zout, zal het telkens opnieuw regenereren van een nieuwe slijmlaag per saldo meer energie kosten dan de verlaagde osmosedruk oplevert. Men moet dus na een paar dagen stoppen met het zout! Ook hebben we het hier over een percentage van 0,3%. Dat is 3 kilo per m3 water. Want zout moet je niet continu gebruiken.
In de q-bak, ter bestrijding van parasieten en bv buikwaterzucht (dennenappelziekte). Afhankelijk van de parasiet en hoe sterk hij is. De dosering ligt op +/- 10 gram per liter bij zacht water en bij hard water is dit +/- 20 gram, gedurende een kort bad van 10 a 20 minuten. Bij een langdurig bad: 5 tot 30 gram per 100 liter gedurende enkele dagen (in respectievelijk zacht en hard water)
Niet geschikt tegen gyrodactylus (huidwormen) en dactylogyrus (kieuwwormen). Daarnaast beginnen vele protozoën bv. costia een steeds grotere resistentieop te bouwen tegen het zout.
In de behandel/quarantainebak ter bestrijding van een acute nitrietvergiftiging. Het chloorion (cl-) van zout voorkomt dat het nitriet in de bloedbaan van de vis kan komen. Een zoutpercentage van 0,1% is voldoende om zelfs zeer hoge nitrietconcentraties aan te kunnen. Bedenk wel dat het een tijdelijk middeltje is, zodat men even de tijd heeft om de problemen met het biofilter snel op te lossen