Dringende vragen over vissen! Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Re: Dringende vragen over vissen! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 14:15

Haha,

Mischien is het slim om dit topic van af het begin te lezen! Dan steek je er veel van op.[/quote]

Ja, ik heb alles al gelezen, maar ik wilde even checken of ik het zo goed had begrepen Knipoog[/quote]

Okee!

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:16

watdanhe schreef:
De dierenwinkel zei dat ze maar 2 jaar konden worden Knipoog

Dierenwinkels geven zooo ontzettend vaak verkeerde informatie.
Die willen alleen verkopen, en ze weten dat mensen er zelf vaak niets vanaf weten en hen vertrouwen. Zelf heb ik al vaak verkeerde informatie gekregen van dierenwinkels:
'Ja hoor, deze vis kan heel goed in jouw aquarium (mijn aquarium is een meter)! Je kunt er dan het beste twee nemen.'

Later heb ik het opgezocht in mijn vissenboek en op internet en wat bleek..
De vis kan 20 cm worden, zelfs nog langer, en is een groepsvis dus je moet er minstens 5 van nemen. Scheve mond Gelukkig heb ik eerst zelf informatie gezocht voordat ik de vis ging kopen.

Dat de dierenwinkel jou vertelt dat ze maar 2 jaar kunnen worden is niet zo gek: Als ze hadden vertelt dat ze 9 jaar kunnen worden en jouw vissen gingen na 2 jaar al dood door de slechte omstandigheden was je niet erg tevreden geweest.
Nu gaan ze bijvoorbeeld met 3 jaar dood en dan denk je dat je het goed hebt gedaan, terwijl ze eigelijk veel ouder kunnen worden Lachen

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:21

Yoshimi schreef:
Jeetje, nu ik dit lees voel ik mij een vreselijke vissenmishandelaar! Zouden jullie mij ook wat advies kunnen geven?

Wij hebben 1 goudvis in een open bak van ongeveer 35 liter. Er zit wel een pompje en een plantje in, maar verder niks! De steentjes hebben we eruit gehaald, omdat we die niet goed schoonkregen.
Ik kan dus het beste fijn grind op de bodem doen en daar plantjes in, zonder loodje? En een 2-in-1 pomp voor het filteren en zuurtstof? Hoe vaak zou ik dat filter moeten vervangen? En hoe maak je die bodem schoon? Ik kan me voorstellen dat daar veel rotzooi in blijft zitten. En moet deze vis ook niet een vriendje hebben?
Sorry voor al deze vragen en sorry dat ik je topic een beetje overneem Iney, maar ook ik wil het beste voor mijn vis!

(Mijn vriend heeft 'Vis' voor zijn verjaardag gekregen. Wij hebben 'm dus niet gekocht zonder voorbereiding, maar we zaten er ineens mee.)

Plantjes inderdaad zonder loodje. Lood kan schadelijke stoffen in het water afgeven en het is ook niet goed voor je planten, als ze aan de onderkant in een bosje tegen elkaar aan zitten gaat dat op een bepaald moment rotten en ze krijgen ook niet genoeg licht onderaan. Zet ze beter per 1-2 stengels in de grond (bij stengelplanten). Een pomp/filter is wel nodig, met een zuurstof pompje (bellenblazer) niet. Door je planten en de beweging van het water komt er al voldoende zuurstof in het water. Schoonmaken van de filter hangt ook af van hoe de bevolking is maar standaard is het rond de 3-4 weken. Gewoon beetje uitknijpen van het filtermateriaal en weer terug stoppen. Hele vieze filterwatten ed. kun je vervangen, maar nooit in 1x alles vervangen.
Verder heeft een goudvis rond de 50 liter nodig, en als je bedenkt dat ze ruim 20 cm kunnen worden is een bak van 80 cm lang wel minimaal nodig. In een te kleine bak zullen ze niet goed kunnen groeien en vaak gaan ze ook eerder dood.
De bodem kan je schoon maken (mits je geen grof grind of stenen gebruikt, hier zakt het vuil tussen) door met een slang te "hevelen". Deze houd je dan boven je bodem, het vuil wat er op ligt zuig je zo weg. (er zijn ook stofzuigertjes ed. te koop in winkels maar in feite heb je aan een lange slang al genoeg!).
En lees verder even dit hele topic door, of meld je aan bij aquarium fora.

Iney: de temperatuur moet je langzaam opbouwen, per dag een graadje hoger.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:22

Yoshimi schreef:
Jeetje, nu ik dit lees voel ik mij een vreselijke vissenmishandelaar! Zouden jullie mij ook wat advies kunnen geven?

Wij hebben 1 goudvis in een open bak van ongeveer 35 liter. Er zit wel een pompje en een plantje in, maar verder niks! De steentjes hebben we eruit gehaald, omdat we die niet goed schoonkregen.
Ik kan dus het beste fijn grind op de bodem doen en daar plantjes in, zonder loodje? En een 2-in-1 pomp voor het filteren en zuurtstof? Hoe vaak zou ik dat filter moeten vervangen? En hoe maak je die bodem schoon? Ik kan me voorstellen dat daar veel rotzooi in blijft zitten. En moet deze vis ook niet een vriendje hebben?
Sorry voor al deze vragen en sorry dat ik je topic een beetje overneem Iney, maar ook ik wil het beste voor mijn vis!

(Mijn vriend heeft 'Vis' voor zijn verjaardag gekregen. Wij hebben 'm dus niet gekocht zonder voorbereiding, maar we zaten er ineens mee.)

Hoi,

Je hoeft je niet al te schuldig te voelen, mensen worden nou eenmaal vaak verkeerd geïnformeerd over deze vissen.
Feit is wel dat je bak te klein is en dat goudvissen eigelijk groepsvissen zijn.
Het beste is echt om je vis weg te doen.
Tot die tijd: De bodem kun je gewoon reinigen met een slang: Als je het ene uiteinde in de bak houdt en het andere uiteinde van de slang laag genoeg houdt en er heel eventjes aan zuigt (zonder dat je water in je mond krijgt) stroomt hij vanzelf verder. Dan kun je heel gericht zuigen.
Het loodje moet inderdaad echt van de planten af.

Zelfs van zo'n heel klein bakje is iets leuks te maken hoor! Lachen
Maar de goudvis is gewoon te groot.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:26

je hebt een enorme pm gekregen van me Yoshimi Knipoog je zou trouwens ook, ipv de goudvis, 3/4 neontetra's kunnen nemen. die leven in een groep dus je moet er wel meerdere nemen. Zijn blauw met rood, glanzen mooi en ze zijn supersterk! mijne leven al zo'n 3/4 jaar.

simone, een goudvis in een aquarium word geen 20 cm. Die knappe vissen passen zich aan, aan de omgeving. En ik ben wel voor een zuurstofpomp, zeker als je meerdere vissen gaat houden. Ik heb er een stuk of 14 inzitten (schatting) en dan vind ik het wel nodig. Daar kunnen de planten niet tegenop hoor, zo'n pomp. Voor de rest ga ik met je mee Ja

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:28

Slotty schreef:
je hebt een enorme pm gekregen van me Yoshimi Knipoog je zou trouwens ook, ipv de goudvis, 3/4 neontetra's kunnen nemen. die leven in een groep dus je moet er wel meerdere nemen. Zijn blauw met rood, glanzen mooi en ze zijn supersterk! mijne leven al zo'n 3/4 jaar.

simone, een goudvis in een aquarium word geen 20 cm. Die knappe vissen passen zich aan, aan de omgeving. En ik ben wel voor een zuurstofpomp, zeker als je meerdere vissen gaat houden. Ik heb er een stuk of 14 inzitten (schatting) en dan vind ik het wel nodig. Daar kunnen de planten niet tegenop hoor, zo'n pomp. Voor de rest ga ik met je mee Ja

Neontetra's zijn zoals je al zegt scholenvissen. Dan is 3/4 eigelijk niet genoeg, beter is een stuk of 7.
Dat aanpassen aan de omgeving heet vergroeien. Scheve mond
Een zuurstofpomp is normaal niet echt nodig, als je genoeg planten en niet teveel vissen hebt dan gaat het prima. Een filter wel.

Mag ik vragen hoe groot jouw aquarium is? Lachen

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:41

ja, maar met 1 plantje vind ik dat er een pompje bij mag hoor Knipoog Daarom raad ik altijd een pomp voor zuurstof aan, beter teveel dan te weinig!
jahoor, haha dat mag je vragen Lachen ik schat ong 65x40x40 cm. Ik heb er 4 grote planten in en daarnaast een bodembedekking (lage planten dus). Heb een dubbele pomp, verwarming erin en een thermometer die je opplakt aan de buitenkant. Heb donker/gemengde grind op de bodem en ook een grote steen (kunnen ze onder, achter enz.)
ik heb er plaatjes(moet ik tellen, er zijn net weer kleintjes bij), neontetra's (8), 'ben de naam kwijt maar de zijn wit met zwarte en rode streepjes. klein, net zoals de tetra's (5) aan vissen in zitten. Hiermee begon ik, maar door dode/nieuw geboren visjes wisselt het een beetje.

En jij?

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:43

Jeetje, ik wist niet dat die beestjes zo groot zouden worden! Wij hebben een zogenaamde telescoop-oog.. Worden die ook echt zo groot? Ik heb 'm in die maanden dat we 'm hebben nog niet zien groeien namelijk. Maar dat kan ook door zijn hachelijke leefsituatie komen.. Ach gut

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:48

yoshimi, tja ik wil je niet aanvallen hoor maar vissen in een aquarium groeien niet lang door als dat ze in het wild doen. Tja, dat krijg je als je beestjes in een te klein hokje stopt.
Zorg ervoor dat je bak groot genoeg is, zodat ze wel groeien. Mijn vissen zijn ook geen 20 cm hoor, maar ze groeien wel duidelijk Ja

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:53

Misschien kan ik beter een heel nieuw aquarium kopen! Ben namelijk wel een klein beetje gehecht aan Vis..
Ik heb nu gewoon een rechthoekige bak, zonder deksel of iets. Kan ik weer zoiets kopen (maar dan groter), of moet er echt een deksel op met lichtjes enzo?

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:56

Slotty schreef:
ja, maar met 1 plantje vind ik dat er een pompje bij mag hoor Knipoog Daarom raad ik altijd een pomp voor zuurstof aan, beter teveel dan te weinig!
jahoor, haha dat mag je vragen Lachen ik schat ong 65x40x40 cm. Ik heb er 4 grote planten in en daarnaast een bodembedekking (lage planten dus). Heb een dubbele pomp, verwarming erin en een thermometer die je opplakt aan de buitenkant. Heb donker/gemengde grind op de bodem en ook een grote steen (kunnen ze onder, achter enz.)
ik heb er plaatjes(moet ik tellen, er zijn net weer kleintjes bij), neontetra's (8), 'ben de naam kwijt maar de zijn wit met zwarte en rode streepjes. klein, net zoals de tetra's (5) aan vissen in zitten. Hiermee begon ik, maar door dode/nieuw geboren visjes wisselt het een beetje.

En jij?

Oh haha ik dacht dat je 14 goudvissen had! Ik dacht al Tong uitsteken

Mijn bak is 100x40x50.

Ik heb in het midden een schooltje kardinaaltetra's (11 volgens mij) en een schooltje diamantzalmen (7).
Aan het oppervlak zwemmen 8 gemarmerde bijlzalmen en onderin de bak een ancistrus.
Mooi verdeeld dus over de waterlagen Lachen

Verder heb ik plantjes op de voorgrond, in het midden en achterin en ook drijfplanten.
Ik heb 2 stukken hout en 3 stenen erin, en een pomp, verwarming en thermometer.

Je kunt beter meer planten in je aquarium doen dan een zuurstofpomp, ziet er ook nog eens mooier uit.

Yoshimi: De meeste mensen weten het niet.
Op deze lijst http://forum.punkyfish.nl/board/www/for ... ages/39250 staan een hoop vissen die je zelfs in zo'n klein bakje kunt houden. Die zijn vaak ook nog mooier.

Ik weet niet hoe je relatie is met de mensen van wie jullie de vissen hebben gekregen, maar ik zou toch even tegen hun zeggen dat een goudvis niet zo'n geschikt verjaardagscadeautje is Lachen
Laatst bijgewerkt door MariekeVol op 21-09-08 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:57

Yoshimi schreef:
Misschien kan ik beter een heel nieuw aquarium kopen! Ben namelijk wel een klein beetje gehecht aan Vis..
Ik heb nu gewoon een rechthoekige bak, zonder deksel of iets. Kan ik weer zoiets kopen (maar dan groter), of moet er echt een deksel op met lichtjes enzo?

Als je hem wilt houden is het inderdaad absoluut het beste om een nieuw aquarium te kopen Lachen
Dat is alleen niet heel goedkoop.
Een deksel met licht is goed, ook voor de planten. Bovendien is het ook veel mooier om te zien Haha!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:11

Okee,

Ik heb een thermostaat. Nou is mijn bak niet hoog genoeg kn ik hem ook diagonaal doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:18

dat kan, dan plak je hem gewoon aan de zijkant van de bak, dat heb ik ook gedaan met mijn element bij de schildpadden, wel opletten dat het water niet te laag komt dan, anders verbrand het element.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:22

Okee,

Ik ga nu de kom inrichten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:23

sluierstaarten en guppy's kunnen ten eerste niet samen: sluierstaarten zijn koudwatervissen en guppys sub tropische vissen. zemoeten dus apart, je bak is veels te klein, sluierstaarten worden wel 15 cm en dat is echt zo, de mijne is ook zo groot. ze happen naar lucht omdat je bak te klein is met teveel vissen erin en je moet dus een grotere bak met een pomp hebben!

doe absoluut GEEN THERMOSTAAT IN DE BAK WAAR DE SLUIERS IN ZITTEN! die gaan daar dood van want het zijn koudwatervissen!

en een kom is zeker heel erg slecht, door de ronde vorm kan er bijna geen zuurstof in het water komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:26

breezy302 schreef:
sluierstaarten en guppy's kunnen ten eerste niet samen: sluierstaarten zijn koudwatervissen en guppys sub tropische vissen. zemoeten dus apart, je bak is veels te klein, sluierstaarten worden wel 15 cm en dat is echt zo, de mijne is ook zo groot. ze happen naar lucht omdat je bak te klein is met teveel vissen erin en je moet dus een grotere bak met een pomp hebben!

doe absoluut GEEN THERMOSTAAT IN DE BAK WAAR DE SLUIERS IN ZITTEN! die gaan daar dood van want het zijn koudwatervissen!

en een kom is zeker heel erg slecht, door de ronde vorm kan er bijna geen zuurstof in het water komen!

*zucht* alleen de pagina waar je op reageerd even lezen is al te moeilijk of niet?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:28

nadeel van een voedingsbodem is wel dat je die elke 1.5/2 jaar moet vervangen. Je kan ook kiezen voor voedingsbolletjes/tabletjes die je bij de planten steekt

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:37

Mijn domme actie:

Ik heb nu dus net een thermostaat denk ik even testen...
Ruikt het hier toch wat vreemd... Dat ding werd knetter het en stond op 20 graden. heel dat ding eromheen is half gemolten... Ik kan hem nog wel gebruiken want ik heb hem weer in de juiste vorm geduwd en af laten koelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:38

heb je hem boven water getest?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:41

ja Geld, geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:43

dat is ook niet slim natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen ik hoop voor je dat hij het nog doet

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:46

ja doet doe je maar 1 keer he!
ik heb trouwens van 1 plantje 2 plantjes gemaakt en het ijzer erom weggehaald!

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:46

Iney schreef:
ja doet doe je maar 1 keer he!
ik heb trouwens van 1 plantje 2 plantjes gemaakt en het ijzer erom weggehaald!

Goedzo Lachen
Ik zou nog wat meer plantjes kopen hoor!
Wat voor plantje zit er nu in?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:48

Is het erg als er een stukje snoer in het water zit?