Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kim_1990

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:25

Ik heb ook 4 konijnen :)
ik heb 1 ongecastreerde ram die samen zit met een gesteriliseerde voedster ( wat super goed gaat ) voorheen zaten in dit hok 2 rammen en deze voedster ( gezinnetje ) maar er is vorige week helaas 1 rammetje overleden.
voor derest heb ik nog 2 voedsters die allebij apart zitten.
deze heb ik helaas al meerdere keren geprobeert te koppelen aan alle mogelijke konijnen maar het werkt gewoon niet...ik haal ze er na een middag vaak meer dood als levend uit dus ben gestopt met koppelen en nu doen ze het super goed allebij...ze kunnen elkaar zien en ruiken maar niet bij elkaar komen...
ik had het graag anders gehad dat ze alle 4 bij elkaar konden ( het rammetje wel eerst laten castreren natuurlijk ) maar de vrouwtjes kunnen zowiezo niet samen en sinds ik ze heb geprobeert te koppelen zijn ze erg agressief geworden...ze beginnen nu wat liever te worden nu ik ze apart heb zitten en ik ze alle dagen lekker knuffel en aai...

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 15:29

Grace schreef:
@Dess
Ik wil nog even reageren op dat jou voedster drachtig is, terwijl ze nog erg jong.
Ik heb dit helaas ook meegemaakt, natuurlijk ook per ongelijk. Deze jongen zijn toen helaas dood geboren.. maar wel beter voor de voedster geweest, want is natuurlijk nog veels te jong.
Omdat ze nog zo jong is.. is er denk ik ook een grotere kans op dat ze dood geboren worden.
heb je haar trouwens binnen of buiten staan? Ivm het koude winterweer

Ze zit binnen..
Ik weet ook niet zeker of ze zwanger is, maar is een erg grote kans denk ik.
Kan het ook zijn dat mijn voedster overlijd dan?

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:33

Hier ook een heuse konijnenvriend!
Al van jongs af aan begonnen met een dwergje als huisdier,
en de konijnenmicrobe is nietmeer weggegaan!

Voorheen zat mijn maximum op 28 dieren,
wegens steeds maar konijnen bijnemen van kenissen die hun
dier weg wouden doen.

Op de moment staat de teller nu op 9, met 4 van mijn grote trotsen, mijn Parelfeh's :D

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:54

Dess schreef:
Grace schreef:
@Dess
Ik wil nog even reageren op dat jou voedster drachtig is, terwijl ze nog erg jong.
Ik heb dit helaas ook meegemaakt, natuurlijk ook per ongelijk. Deze jongen zijn toen helaas dood geboren.. maar wel beter voor de voedster geweest, want is natuurlijk nog veels te jong.
Omdat ze nog zo jong is.. is er denk ik ook een grotere kans op dat ze dood geboren worden.
heb je haar trouwens binnen of buiten staan? Ivm het koude winterweer

Ze zit binnen..
Ik weet ook niet zeker of ze zwanger is, maar is een erg grote kans denk ik.
Kan het ook zijn dat mijn voedster overlijd dan?

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat 1 van mijn voedsters is overleden bij een dracht of een bevallig.
Maar ik heb natuurlijk ook nog maar 1x meegemaakt dat een voedster zo jong was.
Voor de rest hadden ze allemaal een normale leeftijd.
Als ik jou was zou ik dat daarom even bij de DA van je informeren.
Ik bel de DA ook geregeld met vragen, als ik er echt niet kan uitkomen en het belangrijk voor het dier is om te weten.
Vinden ze vaak totaal geen probleem en ze leggen het graag voor je uit.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:55

Tianbelli schreef:
Hier ook een heuse konijnenvriend!
Al van jongs af aan begonnen met een dwergje als huisdier,
en de konijnenmicrobe is nietmeer weggegaan!

Voorheen zat mijn maximum op 28 dieren,
wegens steeds maar konijnen bijnemen van kenissen die hun
dier weg wouden doen.

Op de moment staat de teller nu op 9, met 4 van mijn grote trotsen, mijn Parelfeh's :D

Wat leuk, welkom!!
ben benieuwd naar de foto's
Ook van de huisvestiging, ben altijd benieuwd hoe iedereen zijn konijnen op zijn eigen creatieve manier houdt :D

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:58

kim_1990 schreef:
Ik heb ook 4 konijnen :)
ik heb 1 ongecastreerde ram die samen zit met een gesteriliseerde voedster ( wat super goed gaat ) voorheen zaten in dit hok 2 rammen en deze voedster ( gezinnetje ) maar er is vorige week helaas 1 rammetje overleden.
voor derest heb ik nog 2 voedsters die allebij apart zitten.
deze heb ik helaas al meerdere keren geprobeert te koppelen aan alle mogelijke konijnen maar het werkt gewoon niet...ik haal ze er na een middag vaak meer dood als levend uit dus ben gestopt met koppelen en nu doen ze het super goed allebij...ze kunnen elkaar zien en ruiken maar niet bij elkaar komen...
ik had het graag anders gehad dat ze alle 4 bij elkaar konden ( het rammetje wel eerst laten castreren natuurlijk ) maar de vrouwtjes kunnen zowiezo niet samen en sinds ik ze heb geprobeert te koppelen zijn ze erg agressief geworden...ze beginnen nu wat liever te worden nu ik ze apart heb zitten en ik ze alle dagen lekker knuffel en aai...

Mag ik vragen op welke manier je ze hebt proberen te koppelen.
Misschien heb ik nog bruikbare tips van je.
Heb namelijk best wel veel koppel ervaring met mijn eigen konijnen :D

Heb er op dit moment weer een project bij.
Nieuw konijn waarop de groep erg agressief reageerde..
zit tot nu toe nog steeds alleen en die hoop ik dus in het voorjaar te kunnen koppelen.

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:04

Ik probeer al een tijdje foto's te maken van de konijnen, maar het is tegenwoordig zo'n vuil en nat weer
dat dat er dus nog niet van gekomen is. -O-
Ik hoop dat er morgen namiddag een zonnetje schijnt, zo kan ik de twee kleinste ook eens op foto zetten <3

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:23

Tianbelli schreef:
Ik probeer al een tijdje foto's te maken van de konijnen, maar het is tegenwoordig zo'n vuil en nat weer
dat dat er dus nog niet van gekomen is. -O-
Ik hoop dat er morgen namiddag een zonnetje schijnt, zo kan ik de twee kleinste ook eens op foto zetten <3

Parelfeh's?! Gaaf! Maak maar snel foto's:)

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:31

Doen jullie even een zonnedansje voor morgenmiddag alsjeblieft?
Zoveel leuker als de zon schijnt! *\%/*

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:30

Soms ligt Rakoes zo diep te slapen dat ik even denk dat hij dood is :P
Hij smakte ook met z'n lipjes en stuiptrekkingen met zijn poten, hij ligt vast te dromen:)
Afbeelding

Vind het nog steeds bijzonder dat hij zich zo fijn voelt hier dat hij zo diep ligt te slapen :)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:23

Wij wonen op een woonboerderij en hebben voor de konijnen een flinke buitenren (ca. 2,5m x 5m), via een gat/luik in de muur gekoppeld aan een binnenren (ca. 1,5m x 3m). Daar hadden we tot voor kort meestal een stuk of 6 konijnen in, plus 6 kippen.

Het aantal konijnen is door de tijd heen wat gewisseld: er overleed er wel eens een die dan vaak al snel vervangen werd door een nieuwe konijn, er kwam er eens een spontaan aanlopen die heel graag naar binnen wilde, enz.
De koppelingen zijn altijd min of meer probleemloos verlopen: wat achter elkaar aan jagen en in elkaars kont bijten. Maar al snel keerde dan de rust weer en ging het gewoon goed.

Vlak voor de herfstvakantie moesten we weer een van de voedsters laten inslapen. Toen hadden we nog 5 konijnen: 1 gecastreerde ram + 4 voedsters.

Een tijdje daarna hoorden we van een familielid dat haar dochter met 2 hangoorvoedsters omhoog zat. Het klassieke verhaal: gekocht voor de kinderen, maar die keken er niet meer naar om.
Omdat bij ons alle koppelingen eigenlijk altijd goed verlopen waren en we best ruimte hadden voor 2 extra konijnen hebben we toen gezegd dat ze die 2 konijnen wel bij ons mochten brengen.

Maar nu verloopt de koppeling helaas helemaal niet probleemloos. De 2 nieuwkomers mogen van de andere konijnen nl. nog steeds niet in de buitenren komen, ook na enkele weken niet.
Een van de 2 nieuwe nijnen is wel een soort van vriendjes met een van de al eerder aanwezige voedsters... die zitten in de binnenren soms lekker tegen elkaar aan te kroelen.
Maar de beide nieuwe konijnen worden genadeloos achterna gezeten zodra ze zich buiten vertonen. Binnen worden ze wel relatief met de rust gelaten.

Maar ja... het was eigenlijk wel de bedoeling dat de 2 nieuwe konijnen gewoon bij de andere konijnen in de ren zouden gaan.

Nu hebben we op dit moment een van de nieuwe konijnen helemaal uit de gezamenlijke ren moeten halen, omdat ze een groot abces op haar achterlijf had. Waarschijnlijk is dit ontstaan door beten van de andere konijnen.
Het abces is door de DA opengemaakt en zoveel mogelijk leeg gehaald en uitgespoeld met een betadineoplossing. Ze zit nu tijdelijk helemaal apart in een kooi en krijgt 2x per dag medicijnen.

Nu willen we haar binnenkort, als ze weer in orde is, in een grote kooi in de ren zetten. Dan zit ze wel min of meer bij de andere konijnen en kunnen ze dus aan elkaars aanwezigheid en geur wennen, maar kunnen ze elkaar niet beschadigen en achterna zitten.
En dan willen we haar na een tijdje (een paar weken of zo) weer uit die kooi laten, in de hoop dat alle konijnen dan voldoende aan elkaar gewend zijn en elkaar niet meer zo ontzettend opjagen.

Wat denken jullie: heeft deze strategie kans van slagen?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:28

Ik heb zelf nooit konijnen gekoppeld, dat vooropgesteld (mijn 2 dwergjes zijn bij de opvang gekoppeld. Ik heb wel informatie meegekregen enzovoorts, maar ik heb zelf nog nooit zo'n heel proces zelf gedaan). Ik zat eens te denken. Heb je de twee dwergjes er zo bij in gedaan? (Op 'niet neutraal' terrein?)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:28

Hmmm zou kunnen werken.
Het beste is om te koppelen in een neutrale omgeving, dus onbekent voor alle konijnen.
Anders heb je kans dat ze hun teretorium gaan verdedigen (denk dat dat eerder gebeurt is).
Vervelend van dat abcess trouwens, die zijn lastig helemaal weg te krijgen.

Ik zou het in een neutrale omgeving proberen.
Maar het kan omdat je veel voedsters heb (die vaak vrij pittig zijn tegen over elkaar) dat ze alsnog zullen gaan vechten.
Wel zou ik volgende keer eerder ingrijpen! (voor er gewonden vallen)
Als er binnen een paar dagen geen verbetering is dan is de koppeling niet geslaagd!

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:35

Laura_x_ schreef:
Heb je de twee dwergjes er zo bij in gedaan? (Op 'niet neutraal' terrein?)

Ja, dat hebben we eerder ook altijd zo gedaan en eigenlijk nooit problemen gehad. En door de jaren heen zijn er echt de nodige wisselingen in de groepssamenstelling geweest.
Ze hebben veel ruimte en kunnen dus "weg" van elkaar. Dat helpt natuurlijk wel.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:40

MarjaR schreef:
Laura_x_ schreef:
Heb je de twee dwergjes er zo bij in gedaan? (Op 'niet neutraal' terrein?)

Ja, dat hebben we eerder ook altijd zo gedaan en eigenlijk nooit problemen gehad. En door de jaren heen zijn er echt de nodige wisselingen in de groepssamenstelling geweest.
Ze hebben veel ruimte en kunnen dus "weg" van elkaar. Dat helpt natuurlijk wel.

Maar aangezien het nu niet gelukt is, is het misschien een goed idee om de koppeling op neutraal terrein te proberen;)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:44

Moonfight schreef:
Maar aangezien het nu niet gelukt is, is het misschien een goed idee om de koppeling op neutraal terrein te proberen;)

Eens, maar het zal nog niet meevallen om een "neutrale" ren te creëren die groot genoeg is om 7 konijnen te laten rondrennen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:50

MarjaR schreef:
Moonfight schreef:

Eens, maar het zal nog niet meevallen om een "neutrale" ren te creëren die groot genoeg is om 7 konijnen te laten rondrennen.

Klopt, maar het kan ook in kleinere groepjes.
Neem bijvoorbeeld eerste de rustige en vriendelijkste konijnen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:51

En hoe vaak en hoe lang per keer zou je ze dan in kleinere groepjes bij elkaar zetten?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:01

MarjaR schreef:
En hoe vaak en hoe lang per keer zou je ze dan in kleinere groepjes bij elkaar zetten?

Ligt een beetje aan hoe het gaat. Ze zullen altijd eerst een rangorde maken, daarbij komt altijd wat achter elkaar gehups bij kijken.
Hou goed in de gaten of die niet extreem lang duurt, of uit de hand loopt.
Gaat het na een half uurtje goed, dan kan je gelijk de andere konijnen er bij zetten.
Heb je er niet de volste vertrouwen in, laat ze wat langer zitten of probeer ze de volgende dag weer bij elkaar te zetten.
TIP: Als je konijnen uit elkaar haalt op een moment dat het niet goed gaat, zullen ze de volgende keer waarschijnlijk ook negatief op elkaar reageren. Probeer het goed af te sluiten. En push niet te veel. Neem de tijd.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:34

Wat een hunk <3

Vrijdag wordt de kleine man gecastreerd , half 9 breng ik hem en kan hem pas 5 uur halen ivm wat zaken :)... Effe vragen of ze hem ergens na het uitwerken van de narcose buiten zetten kunnen :Y)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:58

Spannend zeg !!

Daniel is een klein kereltje, bang, heeft zn halve leven in dierenwinkel gezeten.
Is nu 1 jaar... Hoop dat het klikt met t meisje

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:36

Bij mijn voedster voel ik tepeltjes op de buik. Is dit een teken dat ze zwanger is? Als ze het is is ze nu bijna 2 week zwanger..

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:38

Dess schreef:
Bij mijn voedster voel ik tepeltjes op de buik. Is dit een teken dat ze zwanger is? Als ze het is is ze nu bijna 2 week zwanger..

Tepeltjes voel je altijd, zijn ze vergroot?
Konijnen kunnen na dekking ook goed schijndrachtig zijn;)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:44

Je voelt ze nu wel erg duidelijk iig. Oke naja ik.zie het vanzelf over twee week..