BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 00:12

Jillero:

De reden dat je ontdooit vlees niet weer moet invriezen is omdat er al bacterien hebben kunnen groeien. Het vlees is dus niet 'steriel' meer.
Maar als jij de rol half laat ontdooien, om dus maximaal 10 dagen in de vriezer te leggen, is dat geen enkel probleem. Je moet het alleen geen 2 maanden laten liggen. (En zelfs dat is echt nog niet zo gevaarlijk, vleesetende honden kunnen best tegen wat bacterie)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:23

Linea schreef:
Leuk dat je ook wat meer wilt barfen! Heb je de calculator op barfplaats al ontdekt? Qua variatie ziet het er leuk uit, maar ik zou nog even goed kijken naar de verhoudingen op de dagen dat je barft. Een dag alleen maar vleesbot geven zou ik zelf niet doen in verband met verstoppingsgevaar, zeker als het bot een keer wat kaler uitvalt als normaal. Persoonlijk denk ik dat het veel makkelijker is om de kvv en barf dagen te gaan scheiden zodat er wat meer balans in je menu komt. Als dat niet haalbaar is, zorg dat je dan in elk geval naast het vleesbot altijd orgaan en/of spiervlees geeft. Je hoeft ook niet iedere dag dezelfde hoeveelheden aan te houden, je kan ook op de kvv dagen 300 gram geven en op barfdagen 340 gram.

Kijk ook eens na wat er allemaal in je kvv verwerkt zit. Zit er al pens in de lamversie verwerkt, heeft het niet echt meerwaarde om dit nog eens los bij te geven. En sommige KVVs bevatten naar verhouding erg veel orgaan, is dit het geval kan je het percentage orgaan op je barfdagen wat naar beneden schroeven. Verder kan je ook groenten bijvoeren, maar ook hier de vraag; zit dit al in je kvv?

Op barfdagen kan je de volgende verhoudingen aanhouden: 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaanvlees en 10% groenten. (deze percentages pas je naargelang hoe je hond er op reageert aan) Ook kan je op de ene barf dag spiervlees geven en de andere dag het orgaanvlees, wat je zelf fijner vind. Verder zou ik toch eens gaan kijken of het lukt om ook andere vleesbotten als alleen nekken te geven. Misschien iets van konijnenkarkas, kwartel of parelhoen dan heb je er gelijk een nieuw diersoort bij.

Thx voor je uitgebreide antwoord!Ik vond inderdaad een excel calculator op barfplaats. Bedoe lje die? Zal hierboven in de post ook even naar die link kijken. Ging gister niet op phone :) Ik had het op deze manier bedacht omdat nek 50% spier en 50% bot is? En daardoor kwam ik ook uit op combi KVV met orgaan, omdat ik anders as ik op die dagen ook bot wil geven, ik vast zit aan de nekken en dan mijn verhouding spiervlees niet meer klopt. Vind het nog erg lastig!

Wat ik eigenlijk wilde was elke dag vleesbot en dan afwisselend met orgaan of met spiervlees.

Weet eigenlijk zeker dat ie karkas nog nie eet. Of het moet iets leins zijn, dat zou ik idd kunnen proberen! Viel me nl reuze mee dat ie de paardennek at !

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:25

Sassol schreef:
Je kan prima BARF-en met alleen nekken hoor Supersmurf. Kijk even op deze link: http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/barf-rekenhulp

De verhoudingen ongeveer van BARF zijn namelijk:
45% vleesbot (Waarbij ze dus juist uitgaan van de verhouding 50% spiervlees, 50% bot)
25% spiervlees
20% orgaan (waarvan 10 % pens en 10% nier, lever & hart, evt. maagjes erbij)
10% overig (groente/fruit, eitje, vis)

Jillero: Tinlo verkoopt ook 500gram rollen, die zijn dus makkelijker door te snijden en hoef je het maar in 10 stukjes te snijden. Als je wilt kun je wegen, maar je kunt het ook gewoon in 10 stukken snijden en die opvoeren. Dan krijgt ie niet elke dag evenveel maar wel genoeg over 10 dagen gezien. Is makkelijker en sneller met portioneren dan wanneer je alles moet afwegen. (Zo doe ik het ook voor de kat namelijk, die eet 100g per dag, alleen koop ik dus wel hele kilo's)

Begrijp ik het goed dat je dan dus elke dag nek zou kunnen geven en dan daarnaast 25% spiervlees, 20% orgaan? Ik dacht dus nl dat je dan door de nekken op te veel spiervlees uit zou komen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 08:28

Jilero van darf eco heb je blokjes van 250 gram, in stukjes hakken en klaar :)

SuperSmurf schreef:
Hoihoi!

Mag ik even zo brutaal zijn om binnen te vallen met direct een vraag over een menu? :+ Mijn hond krijgt zijn leven lang al KVV met af en toe wat lichte barf dingetjes. Het is niet zo'n goede eter. Nu heeft ie vandaag paardennek gehad en gaan de kippennekken ook goed, dus ik wil iets meer gaan barfen. Maar.. ik kom er niet uit. Doordat hij alleen nek eet, kom ik niet aan de juiste percentages.. Aangezien nek 50% spier en 50% bot is.. Ik heb nu dit:

Maandag 320 gram kippennek
Dinsdag 200 gr KVV hert/ 60 gram lever/ 60 gram pens
Woensdag 320 gram eendennek
Donderdag 200 gram KVV paard, 60 gram nier / 60 gram pens
Vrijdag 320 gram kippennek
Zaterdag 320 gram paardennek
Zondag 200 gr KVV Lam / 60 gr hart / 60 gr pens

Kan zoiets?

Heb maar KVV toegevoegd, omdat ik anders te veel spier ga geven. Of klopt het zo toch niet meer?

Ik ben het er dan weer niet mee eens dat je helemaal kan barfen met alleen nek, nek is nl voornl kraakbeen. Je kunt ook kwarteltjes geven (even door de helft hakken) vleugeltjes enz
Op maandag voer je alleen vleesbot, daar kan je beter wat spiervlees bij doen. In je KVV moet je kijken hoeveel en welk orgaan er in zit, orgaan is laxerend dus als je daar teveel van geeft kan je hondje wat diarree krijgen.
Ik snap eigenlijk niet waarom je op die dagen alleen nek voert, je kunt er beter een menuutje van maken op zulke dagen (dus vleesbot, spiervlees, orgaan en evt wat groenten)
Wat ik zou doen in jou geval, KVV dagen niks extra toevoegen dat is nl al compleet en krijg je dus scheve verhoudingen. Op je barf dagen via de rekenhulp uitrekenen wat jou hondje krijgt en er dan een compleet menu van maken, dan kan je m nog eens hier zetten en kijken we hem na :) succes

MyWishMax

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:50

Daarnaast is er nog geen zekerheid of alleen nekken als bot voeren wel goed is. In nekken zitten ook schildklieren en er is nog niet bekend wat het doet op de schildklier van de hond, als ik het goed heb.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:15

Essie, waarom ik dat had gedaan was omdat ik gelezen had dat het 50% spier en 50% bot was en ik niet te veel spier wilde geven. DUs vandaar :)

Maar ok, beter KVV en BARF scheiden dus. Das prima. Makkelijker ook trouwens. Ik ga weer even puzzelen!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 10:22

we rekenen vleesbot (dus 50% vlees 50% bot wat eigenlijk vrijwel elk bot is) apart van spiervlees en orgaan.. is er een reden waarom je niet veel spiervlees wil geven?
uiteindelijk kom je nl altijd op meer spiervlees uit omdat er ook spier om het bot zit maar dit rekenen we dus gewoon bij bot! dus bijv mijn menu (heb geen vast menu maar noem maar wat)
1000 gram pd
50% bot = 500 gram
25% spier = 250 gram
15% orgaan = 125 gram
10% groenten en extra s = 100 gram

ik voer 2x per dag, dan geef ik bijv per maaltijd. 250 gram wild konijnkarkas als bot, waar dus ook vlees omheen zit maar dat reken ik gewoon bij bot want kale botten moet je in principe niet geven.
dan nog 125 gram rundvlees
63 gram orgaan, ik geef per dag enkelvoudig orgaan dus bijv deze dag lams hart
10% gepureerde groenten en elke dag een ander extratje, wat ik daar gewoon bij reken omdat mijn honden niet zo heel erg van de groenten zijn. deze dag bijv. een rauw ei

extra s: ik geef 2x in de week en rauw ei, elke dag wat kokos olie (daar zweer ik bij ;) ) , 2x per week scheutje yoghurt, 2x per week teentje knoflook

is het zo wat duidelijker?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:25

Ja ik denk dat ik m snap. Zo is t een stuk makkelijker!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:26

Ik denk dat je in de war bent door de term vleesbot. Dit is namelijk geen kaal bot, dat zou je wel om kunnen rekenen als je wilt.

Ikzelf ben van het makkelijke. Ik kijk dus per week wat mijn hond aan orgaan, spiervlees en vleesbot nodig heeft en zorg dat hij dat gedurende de week krijgt.
Daarbij maakt het mij dus niet uit of hij de ene dag wat meer of minder eet, spiervlees of orgaan. Als het per week maar klopt.

Mijn hond heeft echt 50% vleesbot nodig. Het is dus ook een beetje kijken waar jouw hond het goed op doet. Als ik 300gram kippennek zou voeren, wil hij die dag daarnaast 300g spiervlees of orgaan. Dan heeft hij mooie poep.
Ik voer een orgaanmix (bestaande uit lever, nier, hart & maag van verschillende dieren) en de rest geef ik ongemalen. Vindt het anders zo'n gedoe met orgaan.

Wat jij zegt Essie klopt ook wel weer. Het heeft de voorkeur om harder bot te voeren. Voor nu kun je prima nekken voeren, maar je zult uiteindelijk wel over moeten stappen naar harder bot. Een kipkarkas kun je ook vrij makkelijk kleiner maken met een mes. Ik krijg bijvoorbeeld 500g kiprugstukken, terwijl mijn hond maar 250 per dag nodig heeft ongeveer. Die moet ik dus ook portioneren.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:28

essiesilly schreef:
we rekenen vleesbot (dus 50% vlees 50% bot wat eigenlijk vrijwel elk bot is) apart van spiervlees en orgaan.. is er een reden waarom je niet veel spiervlees wil geven?
?

Nee, die is er niet. Ik zat dus ff fout met de nekken. Nu snap ik m :D

Misschien dat ie t idd makkelijker eet als ik karkas kleiner maak.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 10:32

+:)+ toppie :)
wat voor hondje heb je? of heb ik daar overheen gelezen?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:34

Voor mij zou t dus zijn:

Menu voor een Border collie , reu, 2 jaar oud, 17 kilo.
Hoeveelheid: 2.5% van 17 kilo = 425 gram per dag / 2975 gram per week
Rauw vleesbot 50% : 213 gr.
Groentes 10% : 43 gr.
Orgaanvlees 15% : 64 gr.
Spiervlees 25% : 106 gr.

Dus zou je kunnen doen op een BARF dag:
kippennek 200 gram/ 43 gr groente/ 64 gram hart/ 106 gram spier

Hoe nauw steken de grammen? 106 gram is wat lastig te krijgen ;)

Hoe verwerken jullie het? Je krijgt alles bevroren, hoe snijden jullie alles dan?

Zou je dan de volgende dag KVV kunnen doen omdat hij nog geen karkas eet?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:35

oh en dan andere dagen andere orgaan. en 50% van weekmenu moet pens zijn las ik. Dus daar ook even rekening mee houden, tenzij je KVV voert met pens. Begrijp ik het zo goed?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:36

En het ligt ook aan jouw hond welke % goed gaan.

Mijn hond kreeg op 50% vleesbot veel te harde ontlasting. Ik ben 'overgestapt' naar NRV richtlijn en voer (uit mijn hoofd) 15% bot en 70% spiervlees. Waarbij die 15% wel kaal bot is, dus ik kom op 30% vleesbot en 55% spiervlees en 15% orgaan. Alleen reken ik pens weer niet bij het orgaan, maar geef gewoon 1 keer per week een kilo lap pens.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 10:37

ja dat lijkt er al veel meer op! :) en dan zou ik de nekken afwisselen met andere dingen als kwartels of een kippenrug stuk en dan hakken.
de grammen steken niet zo nauw hoor ;) geef je de ene keer ietsje minder en de andere keer ietsje meer

ik laat het een klein beetje ontdooien zodat het hakbaar is, dan hakken en dan terug in de vriezer :)

hoe bedoel je met je kvv?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:37

Niet 50% van je weekmenu, maar 50% van het orgaangewicht, dus van die 64g. (maar ik doe dat dus niet)

EDIT: Ik rekende uit wat ze per week binnen moest krijgen en deelde dat gewoon in makkelijke gewichten. Dus geen 60 gram orgaan per dag, maar 2 keer per week een grotere portie.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 31-05-13 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 10:37

SuperSmurf schreef:
oh en dan andere dagen andere orgaan. en 50% van weekmenu moet pens zijn las ik. Dus daar ook even rekening mee houden, tenzij je KVV voert met pens. Begrijp ik het zo goed?

o meid ik voer helemaaal geen 50% pens, 1 x in de week hooguit een keer pens en ze doen het hartstikke goed hoor ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 10:39

bedoel je de ene dag barf met kippennek en zo uitbouwen naar meer karkas, en omdat hij het karkas nog niet eet de andere dag kvv zodat hij ander bot binnen krijgt?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:40

ja sorry dat bedoel ik inderdaad. zoals jij pens geeft is wel makkelijker :+

Ik zal idd eens proberen om een karkas te hakken. Pfoe dat wordt wat zeg :+

@ essie; ja dat bedoel ik. Dan kan ik proberen hem aan te leren karkas te eten, zonder dat ie tekorten krijgt. Daarom dus nog maar even KVV tussendoor. dat was iig mijn gedachtegang :+

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:41

MyWishMax schreef:
Niet 50% van je weekmenu, maar 50% van het orgaangewicht, dus van die 64g. (maar ik doe dat dus niet)

EDIT: Ik rekende uit wat ze per week binnen moest krijgen en deelde dat gewoon in makkelijke gewichten. Dus geen 60 gram orgaan per dag, maar 2 keer per week een grotere portie.

ok das ook makkelijker inderdaad. Kijk, super dit! Het wordt me steeds duidelijker :D *\o/*

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 10:42

ja hoor dat kan prima :)
ook met pens geven moet je even kijken of het niet TE laxerend werkt om in 1x een hele lap te geven, mijne hebben er niks van maar sommige honden gaan direct aan de race

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:44

essiesilly schreef:
ja hoor dat kan prima :)
ook met pens geven moet je even kijken of het niet TE laxerend werkt om in 1x een hele lap te geven, mijne hebben er niks van maar sommige honden gaan direct aan de race

Precies, ik geef best veel 'laxerende' dingen per week en dan nog weinig bot, maar mijn hond heeft dat blijkbaar nodig. Niet elke hond reageert bijvoorbeeld heel goed op een visdag. Hier is dat nooit een probleem geweest.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:01

Nee die van mij kan eigenlijk alles heel goed hebben. Hele lappen pens zijn geen probleem. Vis ook niet :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:57

Ik heb even een vraagje:

Ik heb lamsbotjes van de bio slager die ongeveer 225 gram per stuk wegen. Nou is dit heel kaal bot dus moet ik 200g spiervlees toevoegen om er dus vleesbot van te maken. Dan heeft hij dus 425g vleesbot. Dus moet ik er nog ongeveer 400g orgaan/spiervlees/gemalen boekmaag bijgeven wil ik mooie poep krijgen.

Voorheen gaf ik Duke wel eens een dubbele maaltijd om de volgende dag te vasten. Maar de laatste keren dat ik hem een dubbele maaltijd gegeven heb ('s avonds na de laatste wandeling) kotste hij het 's nachts weer uit. Terwijl hij het voorheen wel kon. Iemand een idee waar dit door kan komen?
Het bot is te hard voor mij om door 2en te breken, anders had ik het over 2 maaltijden verdeeld. Het ligt niet aan het bot, want als ik het bot geef met 300g spiervlees houdt hij het wel binnen. Maar dan heeft hij dus 'poederpoep' (kurkdroog).

Meer mensen die dit gehad hebben of hebben mensen nog tips waardoor hij het misschien niet uitkotst? (Maaltijd in etappes geven bijv. eerst botje, dan spiervlees, dan gemalen boekmaag, dan zalmmix) Hopelijk hebben jullie de gouden tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:40

Ook hier nog even mijn ervaring over honden met jeuk:

Ik heb een reu die vanaf pup altijd farmfood, taste of the wild en biofood heeft gehad (niet tegelijk). Toen hij 3,5 was begon hij opeens met krabben en dit werd erger en erger tot hij echt steeds wakker werd uit zijn slaap.
We kunnen er niet achter komen waar hij nou precies allergisch voor is, maar na een week vers voeren was de jeuk OVER. Laatst wegens hapering in de levering weer een week wat brokjes bijgevoerd omdat ik net niet genoeg had en dit van een hoogstaand merk en binnen een aantal uur had ik overal plukken haar in huis liggen en een hond die doodongelukkig was door de jeuk.

Voor mij dus nooit meer brok :(:) hij is niet allergisch voor graan, zetmeel, bepaalde eiwitten of wat dan ook. Want als hij dit vers krijgt is het geen probleem. Hij verdraagt alleen echt totaal geen brok -O-