Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Linea schreef:Leuk dat je ook wat meer wilt barfen! Heb je de calculator op barfplaats al ontdekt? Qua variatie ziet het er leuk uit, maar ik zou nog even goed kijken naar de verhoudingen op de dagen dat je barft. Een dag alleen maar vleesbot geven zou ik zelf niet doen in verband met verstoppingsgevaar, zeker als het bot een keer wat kaler uitvalt als normaal. Persoonlijk denk ik dat het veel makkelijker is om de kvv en barf dagen te gaan scheiden zodat er wat meer balans in je menu komt. Als dat niet haalbaar is, zorg dat je dan in elk geval naast het vleesbot altijd orgaan en/of spiervlees geeft. Je hoeft ook niet iedere dag dezelfde hoeveelheden aan te houden, je kan ook op de kvv dagen 300 gram geven en op barfdagen 340 gram.
Kijk ook eens na wat er allemaal in je kvv verwerkt zit. Zit er al pens in de lamversie verwerkt, heeft het niet echt meerwaarde om dit nog eens los bij te geven. En sommige KVVs bevatten naar verhouding erg veel orgaan, is dit het geval kan je het percentage orgaan op je barfdagen wat naar beneden schroeven. Verder kan je ook groenten bijvoeren, maar ook hier de vraag; zit dit al in je kvv?
Op barfdagen kan je de volgende verhoudingen aanhouden: 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaanvlees en 10% groenten. (deze percentages pas je naargelang hoe je hond er op reageert aan) Ook kan je op de ene barf dag spiervlees geven en de andere dag het orgaanvlees, wat je zelf fijner vind. Verder zou ik toch eens gaan kijken of het lukt om ook andere vleesbotten als alleen nekken te geven. Misschien iets van konijnenkarkas, kwartel of parelhoen dan heb je er gelijk een nieuw diersoort bij.
Sassol schreef:Je kan prima BARF-en met alleen nekken hoor Supersmurf. Kijk even op deze link: http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/barf-rekenhulp
De verhoudingen ongeveer van BARF zijn namelijk:
45% vleesbot (Waarbij ze dus juist uitgaan van de verhouding 50% spiervlees, 50% bot)
25% spiervlees
20% orgaan (waarvan 10 % pens en 10% nier, lever & hart, evt. maagjes erbij)
10% overig (groente/fruit, eitje, vis)
Jillero: Tinlo verkoopt ook 500gram rollen, die zijn dus makkelijker door te snijden en hoef je het maar in 10 stukjes te snijden. Als je wilt kun je wegen, maar je kunt het ook gewoon in 10 stukken snijden en die opvoeren. Dan krijgt ie niet elke dag evenveel maar wel genoeg over 10 dagen gezien. Is makkelijker en sneller met portioneren dan wanneer je alles moet afwegen. (Zo doe ik het ook voor de kat namelijk, die eet 100g per dag, alleen koop ik dus wel hele kilo's)
SuperSmurf schreef:Hoihoi!
Mag ik even zo brutaal zijn om binnen te vallen met direct een vraag over een menu?Mijn hond krijgt zijn leven lang al KVV met af en toe wat lichte barf dingetjes. Het is niet zo'n goede eter. Nu heeft ie vandaag paardennek gehad en gaan de kippennekken ook goed, dus ik wil iets meer gaan barfen. Maar.. ik kom er niet uit. Doordat hij alleen nek eet, kom ik niet aan de juiste percentages.. Aangezien nek 50% spier en 50% bot is.. Ik heb nu dit:
Maandag 320 gram kippennek
Dinsdag 200 gr KVV hert/ 60 gram lever/ 60 gram pens
Woensdag 320 gram eendennek
Donderdag 200 gram KVV paard, 60 gram nier / 60 gram pens
Vrijdag 320 gram kippennek
Zaterdag 320 gram paardennek
Zondag 200 gr KVV Lam / 60 gr hart / 60 gr pens
Kan zoiets?
Heb maar KVV toegevoegd, omdat ik anders te veel spier ga geven. Of klopt het zo toch niet meer?
essiesilly schreef:we rekenen vleesbot (dus 50% vlees 50% bot wat eigenlijk vrijwel elk bot is) apart van spiervlees en orgaan.. is er een reden waarom je niet veel spiervlees wil geven?
?
SuperSmurf schreef:oh en dan andere dagen andere orgaan. en 50% van weekmenu moet pens zijn las ik. Dus daar ook even rekening mee houden, tenzij je KVV voert met pens. Begrijp ik het zo goed?
MyWishMax schreef:Niet 50% van je weekmenu, maar 50% van het orgaangewicht, dus van die 64g. (maar ik doe dat dus niet)
EDIT: Ik rekende uit wat ze per week binnen moest krijgen en deelde dat gewoon in makkelijke gewichten. Dus geen 60 gram orgaan per dag, maar 2 keer per week een grotere portie.
essiesilly schreef:ja hoor dat kan prima![]()
ook met pens geven moet je even kijken of het niet TE laxerend werkt om in 1x een hele lap te geven, mijne hebben er niks van maar sommige honden gaan direct aan de race