Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:54

JPTinkers schreef:
ik ben ook van mening dat hier geen enkel persoon meer durft te komen die wel eens naar dolfinarium gaat
alleen omdat jullie allemaal zo anti zijn

ok ik denk ook dat er voor morgan kasn was geweest haar familie terug te vinden als ze in een pen was gekomen
maja t is niet anders

en owja ik val wel onder de mensen die bij haar is gaan kijken in het dolfinarium
en ook ik heb ze in t wild gezien hoor

maar ben echt niet in staat elk jaar naar canada ofzo op vakantie te gaan

En dat snap ik nu niet.
Als je volledig achter je keuze staat dat je naar een dolfinarium gaat, waarom zou je hier dan niet meer durven komen? Dan zal een anders mening toch je reet roesten?
Of is men zich er toch wel van bewust dat het niet helemaal zo fijn is voor die dieren, maar wil men het niet zien en wordt men er hier op gewezen. Ik zou anders niet weten als je overtuigd bent van je ding, dat je hier dan niet meer durft te komen.

Ik heb al enkele malen gevraagd of degenen die pro dolfinaria zijn of denken 'tja het is niet anders' om een paar dingen te noemen waarom het zo leuk is voor orka's en dolfijnen in een dolfinarium, wat een pluspunt is voor ze, graag wel met feiten onderbouwd. Maar niemand komt er mee, waarom niet?

Verder rechtvaardigt het imo niet dat men orka's in dolfinaria houdt, omdat publiek geen geld heeft voor een bezichtiging in het wild.

Ik zie liever geen orca dan een in het dolfinarium, dan kijk ik wel een docu op tv, veel educatiever. Gudrun heb ik gezien idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:00

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:13

Na het lezen van alle pagina's ga ik ook maar eens reageren.

Ik ben jarenlang in de Verenigde Staten geweest, zowel Florida als Californie (vanaf dat ik 7 jaar was). Mijn lievelingsdieren waren altijd orca, dus SeaWorld was vaste prik. Elk jaar de middag en avond show zien. Man, wat vond ik de shows prachtig, de dieren en hoe de omgang was met de dieren. Ik riep altijd: "als ik later groot ben wil ik orca trainster worden" (gelukkig nu een heel ander pad ingeslagen). Ben in 2004 zelfs trainer for a day geweest en achter de schermen van het trainen van orca's geweest, sta op de foto enz.

Nu (ben 23 jaar), sinds de vangst van Morgan en jullie topic is mijn mening 180 graden omgedraaid en ben ik de dingen die ik destijds achter de schermen heb gezien in perspectief gaan plaatsen. Zoveel dieren op zo'n klein bassin, niet normaal. Voor degene die denken dat SeaWorld goed ik voor hun orca's, think again. Ze zitten constant te "huilen", vragen aandacht aan de trainer (= voor vis) maar worden compleet genegeerd, zwemmen niet tot nauwelijks want er is geen ruimte. Verschrikkelijk om aan terug te denken. Achter de schermen zie je pas wat voor dwangneurotische dingen die beesten doen. Nee, voor mij geen SeaWorld of welke dierentuin dan ook Ik ben het de meerderheid eens dat dit niet kan. Vooral Tilikum, ik heb hem in zijn "hoogtij dagen" live gezien, maar als ik eraan terug denk krijg ik de kriebels.

Mbt Morgan: Dolfinarium had vanaf begin af aan geen menselijk contact moeten zoeken en terugzetten in zee. Het was misschien inderdaad beter om haar niet te "redden". Wat er in LP gebeurd kan je niet meer onder de noemer "redden" plaatsen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:15

De vijandigheid straalt er zomaar vanaf, hier in dit topic :=
De verhalen rondom de PB's kan ik dus ook ondersteunen!
Ik ben dan ook verbaasd dat er maar weinig ingegrepen word!
Ik heb er weinig moeite mee, maar in het verleden waren ze heel wat strenger :o

Eerlijk is eerlijk, ik ga een goede discussie niet uit de weg, maar hier valt weinig te discussiëren!
Bovendien praat ik liever met iemand als Kimmie of Mindim (oké ze is enigzins wat fanatiek, but you can't blame the girl for trying ;) ) dan iemand met grof taalgebruik, wat niets anders onderstreept dan onmacht en het gebrek aan communicatievaardigheden! En maar wijzen :roll:

Ik ga mijn standpunt en mening niet opnieuw aanhalen en verdedigen.
De commotie rondom Tilikum maken mij verdrietig en misselijk tegelijk, dat zal ik nooit onder stoelen of banken steken. Maar wat ik niet begrijp is dat menig paard ook niet veel beter af is. Dat word dan weggevaagd alsof het niet aan de orde is...
Je kunt de kinderen met honger uit Afrika immers ook niet vergelijken met de weeskinderen uit Rusland :roll: Give me a break!
Maar wanneer het uitkomt worden de konijntjes en de goudvissen wel aangehaald... hmmm it makes you wonder...

Maakt niet uit, even goede vrienden! Maar let wel! Er zijn hier geen mensen die al klappend op de eerste rij van de tribune uitkijken naar de kunstjes die Morgan op LP gaat vertonen.
'We' hadden het graag anders gezien, we zijn allemaal verdrietig om Morgan, maar zien bepaalde zaken gewoon from a different point of vieuw! Dat maakt niemand the bad guy, dat is een andere mening erop na houden....

Maar vaak, héél vaak komen die meningen erg overeen, alleen zien maar weinig mensen dat.......... jammer genoeg!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:23

Douraque schreef:
Mbt Morgan: Dolfinarium had vanaf begin af aan geen menselijk contact moeten zoeken en terugzetten in zee. Het was misschien inderdaad beter om haar niet te "redden". Wat er in LP gebeurd kan je niet meer onder de noemer "redden" plaatsen.

Nogmaals ( en ik bedoel dit niet geheel onvriendelijk!)

Het is in Nederland bij wet VERPLICHT een dier in nood te helpen.
Daarbij komt dat menselijk contact nodig was om Morgan te redden, denk aan wegen, medicijnen, tijdsverdrijf. Om een zijstraat te noemen, met gestrandde bruinvissen word ook gezwommen (lees: in de armen gehouden) wanneer ze aangespoeld zijn en moeten 'revalideren'.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:31

Kaja schreef:
Douraque schreef:

Nogmaals ( en ik bedoel dit niet geheel onvriendelijk!)

Het is in Nederland bij wet VERPLICHT een dier in nood te helpen.
Daarbij komt dat menselijk contact nodig was om Morgan te redden, denk aan wegen, medicijnen, tijdsverdrijf. Om een zijstraat te noemen, met gestrandde bruinvissen word ook gezwommen (lees: in de armen gehouden) wanneer ze aangespoeld zijn en moeten 'revalideren'.

Maar een verschil met de bruinvissen is dat deze terug worden gezet in de Noordzee. Bij Morgan had dat ook de bedoeling vanaf het moment dat ze werd "gered" moeten zijn. Als je kijkt hoe het met Morgan verliep was duidelijk dat Morgan nooit meer terug naar zee ging, want SeaWorld werd er direct bij betrokken (die hadden hun eigen belangen). En ik weet door mijn ervaring met SeaWorld heel goed wat de bedoelingen zijn van SeaWorld, zeker wat zij mij destijds achter de schermen vertelden.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de wet hierop aangepast moet worden, dan het geen verplichting is dan wel dat het dier weer terug in zee word gezet behoudens uitzonderingen die in de wet worden genoemd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:32

Ik vind het voor de paarden, konijnen, goudvissen ook niet kunnen hoor. Ik ben allergisch voor kooien, hokjes, boxen en noem het maar. Ben idd wat dat betreft idd misschien wat te fanatiek (krijg ik vaker te horen :D) Maar ik sta er 100% achter en kan de kritiek dan ook wel hebben. Ik vind dat elk dier die gehouden wordt, verzekerd moet zijn van een fysieke en mentale gezondheid. Kan je dat als houder niet bieden, moet je geen dier nemen.

Beetje netjes dicussieren vind ik wel fijn, van dat hele pb gebeuren heb ik niet zoveel meegekregen. Kan je temmen op pb's? Het hoeft mijn part niet in het topic uitgevochten te worden.

De discussie wordt idd wat eenzijdig, vandaar dat ik wat links naar pro dolfinaria ook wel op prijs zou stellen.
Goed ik ben dan erg anti, zal ik ook niet van af wijken. Maar sta heus open voor positieve berichten vanuit het dolfinarium en dan doel ik niet op de kraamkamer. Maar als er goede argumenten zijn of zeer positieve berichten, graag. Maar in het topic ontbreekt het daar nogal aan. Ik ben heus niet star als er onderzoeken zijn waarin een dolfinarium wat betreft deze dieren, harstikke goed uit de bus komt.

Citaat:
Maakt niet uit, even goede vrienden! Maar let wel! Er zijn hier geen mensen die al klappend op de eerste rij van de tribune uitkijken naar de kunstjes die Morgan op LP gaat vertonen.
'We' hadden het graag anders gezien, we zijn allemaal verdrietig om Morgan, maar zien bepaalde zaken gewoon from a different point of vieuw! Dat maakt niemand the bad guy, dat is een andere mening erop na houden....

Maar vaak, héél vaak komen die meningen erg overeen, alleen zien maar weinig mensen dat.......... jammer genoeg!

Ik geef je gelijk hierin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:35

Sea World was er vanaf het begin bij:

Citaat:
SeaWorld wants to acquire Dutch killer whale
July 19, 2011|By Jason Garcia, Orlando SentinelSeaWorld Parks & Entertainment is attempting to acquire a young female killer whale rescued off the coast of the Netherlands last year.

The killer whale, nicknamed "Morgan," was captured in June 2010 after a ship spotted her swimming alone and starving in the Wadden Sea. She has been living since in a Dutch marine park known as Dolfinarium, where, with SeaWorld's assistance, she has been nursed back to health.

Bron: Orlando Sentinel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:37

Citaat:
Via Free Morgan on FaceBook: “The judge ruled that Morgan must be shipped asap to Loro Parque, because there is no socialization possible with the dolphins in Dolfinarium, because they have herpes!! What a shame. The Dolfinarium hadn’t told the judge the first court case about it so they could keep Morgan there instead of Neeltje Jans. “

Nou dit was nieuw voor me.

JPTinkers

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:41

volghensmij kom ik nog altijd hier

heb het erover dat anderen misschien idd niet hier durven te reageren

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:42

Ik vind eigenlijk nog steeds dat je een orca helemaal niet kan vergelijken met een paard.
Natuurlijk hoort een paard niet 24/7 op stal, maar met een halve baal hooi kunnen ze zich snachts prima vermaken in een stal hoor. Gooi ze daarna de hele dag op het land en gelukkig zijn ze. Nu trap ik vast mensen tegen de schenen maar paarden zijn lang zo intelligent niet, ze hebben geen zelfreflectie, geen ingewikkelde taal, zijn relatief makkelijk te houden.

Niemand vindt het prima dat een paard zijn hele leven in een klein hokje staat dat hoort ook niet. Net zoals een orka niet in zon klein badje hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:05

http://www.independent.com/news/2011/sep/09/orca-tug-war/?print

Ook interessant, zou Harderwijk onder druk van Seaworld (of onder de indruk van Seaworld) overstag zijn gegaan om Morgan niet vrij te laten?
Seaworld was er als de kippen bij, Seaworld vond dat Morgan niet terug kon, Seaworld heeft te weinig fokdieren, aangezien er aardig wat inteelt voor komt. Morgan gaat dan niet naar de USA, maar haar jongen wel, wat weer fijn voor nieuw bloed zorgt. Ik denk dat Seaworld zijn positie wel eens misbruikt kan hebben ten nadele van de orca, zoals ze meestal doen trouwens.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:07

Mindim schreef:

Ook interessant, zou Harderwijk onder druk van Seaworld (of onder de indruk van Seaworld) overstag zijn gegaan om Morgan niet vrij te laten?
Seaworld was er als de kippen bij, Seaworld vond dat Morgan niet terug kon, Seaworld heeft te weinig fokdieren, aangezien er aardig wat inteelt voor komt. Morgan gaat dan niet naar de USA, maar haar jongen wel, wat weer fijn voor nieuw bloed zorgt. Ik denk dat Seaworld zijn positie wel eens misbruikt kan hebben ten nadele van de orca, zoals ze meestal doen trouwens.

O dat weet ik bijna wel zeker dat het onder druk van SeaWorld is gebeurd. SeaWorld maakte er in 2004 geen geheim van dat indien een orca "gered" zou worden, dat hun het dier graag zouden opvangen. Hun konden niet meer doorfokken met dieren die op dat moment in hun bezit waren, dus nieuw bloed was welkom. Helaas is Morgan daar nu de dupe van geworden

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:56

GamblersCup schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat je uit je nek l*lt wat betreft die PBs Loody ;-)

Ik weet zeker van niet, heb er ook diverse gehad en verstuurd zelf namelijk... om presies dezelfde reden wat Loody zegt!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:03

Lepeltje schreef:
Ik vind eigenlijk nog steeds dat je een orca helemaal niet kan vergelijken met een paard.
Natuurlijk hoort een paard niet 24/7 op stal, maar met een halve baal hooi kunnen ze zich snachts prima vermaken in een stal hoor. Gooi ze daarna de hele dag op het land en gelukkig zijn ze. Nu trap ik vast mensen tegen de schenen maar paarden zijn lang zo intelligent niet, ze hebben geen zelfreflectie, geen ingewikkelde taal, zijn relatief makkelijk te houden.

Niemand vindt het prima dat een paard zijn hele leven in een klein hokje staat dat hoort ook niet. Net zoals een orka niet in zon klein badje hoort.

Er is geen paard wat het verdient om met een halve baal hooi op stal te staan snachts. Dat is net zo onnatuurlijk als een orca in een zwembad. En het is niet een paard of een orca die zo intelligent is, maar de trainingsmethode. Beide diersoorten hebben hun natuurlijke behoefstes en sociale systemen (denk maar aan de 5 vrijheden) en ik denk dat een gemiddelde orca er dan beter aan toe is dan een gemiddeld paard. Die krijgen training om er voor te zorgen om ze optimaal gezond te houden, alles gaat uit vrijwillige basis (er word NIKS afgedwongen). Nee paarden die verdoven we toch gewoon als ze niet mee werken? Of even met de zweep erop als hij weiget voor een hindernis. En achtja, op stal geen probleem, is maar 12 uur per dag!

Ik blijf erbij.. ik vind het ongelovelijk hypocriet om een orka meer status te geven dan een paard. Beide zijn levende wezens, beide intelligent en beide in staat om complexe dingen te leren. En niet geheel onbelangrijk: Beide zijn ze er voor het vermaak van de mens.

edit: een orca vermaak zich anders ook prima met een feedbal (die hij moet voorbewegen en rollen om er vis, jelly en ijs uit te krijgen) een tuinslang waar zoet water uit komt... soortgenoten, geluiden, nieuwe voorwerpen en allerlei andere soorten verrijking waar een ze zich echt uren mee kunnen vermaken!!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:28

Ik geloof ook best dat sea world Morgan maar al te graag heeft willen hebben. Morgan was toch al opgevangen, dus waarom dan niet houden en over laten plaatsen...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:30

tja en toch blijf ik een gedomestiseerd dier anders vinden als een wild dier in gevangenschap houden...

denk dat menig zilvervosjes houder en nertsenhouder ook verteld dat de vosjes en nertsen het prima naar hun zin hebben en niets tekort komen,en dat ze prima medische zorg krijgen en zich vast en zeker vermaken in hun gecreerde zeer onnatuurlijke kooitjes....

laat ik het anders zeggen,van de week zag ik een aflevering van cesar milan die samen met een wolvendeskundige wolfhybrides ging bezoeken,let wel,dit zijn honden gekruist met een wolf,niet eens 100% ( wilde) wolf dus,en deze dieren waren echt NIET vergelijkbaar met een gedomestiseerde (huis)hond,sterker nog,cesar haalde zijn handen ervanaf om advies te geven en liet het over aan de wolven expert...

deze hybrides lieten zulk wild gedrag zien dat je echt duidelijk maakt dat een gedomestiseerd dier gewoon niet vergelijkbaar is met een wild dier.

dus nee een wilde orka wil ik niet vergelijken met een (gedomestiseerd dier als een)paard,en ik vind een dolfinarium echt geen plek waar deze dieren gehouden moeten worden,al dan niet met goede medische zorg,ook niet met het bezighouden van de trainers , neem aan dat orka's snachts niet bezig gehouden worden ( weet dit niet hoor,weet niet of er dag en nacht mensen bezig zijn om de orka's bezig te houden 24/7 per dag? ) dus dat deze dieren minimaal 12 uur?? per dagdeel alleen in een betonnenbadje zitten zonder voer nog eens,zonder enig jachtprikkel waarvoor zo'n dier leeft,heeft een paard ( als grazer) in een stal met lekker eten het toch beter

sorry maar echt van mij mogen dolfinaria's morgen afgeschaft en verboden worden..en de dieren of naar een seapen/laguna of ingeslapen worden,ze hebben meer als genoeg geleden voor de mensheid...

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:44

Mindim schreef:

Mindim wat een interessante stukken heb je weer gelinkt, dank daarvoor.

Ik weet het wel zeker.
Seaworld heeft in de meeste dolfinaria/marinepark de vinger in de pap (en een dikke vinger ook).
Oke en daar kom ik weer :o , de meeste orka's die in het "verleden" gevangen zijn was in opdracht van Seaworld. De meeste gingen niet direct naar de USA maar naar dolfinaria/ marinepark elders op de wereld.

Urko schreef:
Beide zijn levende wezens, beide intelligent en beide in staat om complexe dingen te leren. En niet geheel onbelangrijk: Beide zijn ze er voor het vermaak van de mens.

Hier ben ik het niet mee eens. Geen enkel dier is op de wereld om de mens te vermaken.
Dat hebben wij ervan gemaakt.................

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:48

kikia schreef:
Mindim schreef:

Mindim wat een interessante stukken heb je weer gelinkt, dank daarvoor.

Ik weet het wel zeker.
Seaworld heeft in de meeste dolfinaria/marinepark de vinger in de pap (en een dikke vinger ook).
Oke en daar kom ik weer :o , de meeste orka's die in het "verleden" gevangen zijn was in opdracht van Seaworld. De meeste gingen niet direct naar de USA maar naar dolfinaria/ marinepark elders op de wereld.

Urko schreef:
Beide zijn levende wezens, beide intelligent en beide in staat om complexe dingen te leren. En niet geheel onbelangrijk: Beide zijn ze er voor het vermaak van de mens.

Hier ben ik het niet mee eens. Geen enkel dier is op de wereld om de mens te vermaken.
Dat hebben wij ervan gemaakt.................

Sorry, had het beter moeten verwoorden: als ze in gevangeschap zitten..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:52

Urko schreef:
GamblersCup schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat je uit je nek l*lt wat betreft die PBs Loody ;-)

Ik weet zeker van niet, heb er ook diverse gehad en verstuurd zelf namelijk... om presies dezelfde reden wat Loody zegt!

Zucht... één keer raden van welke bokker de pb's waren die loody me doorgestuurd heeft als zog. "bewijs"... we zijn er weer. Maar wat heeft dat met de ellendige situatie van Morgan te maken?

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:01

De reden dat is deze topic ben gaan volgen is zeker niet om de meningen van andere in de wind te slaan, maar eerder om elkaar op de hoogte te houden hoe de welzijn als van alle orka's en niet alleen Morgan.
Laten we voorop stellen dat de situati van Tilikum alles behalve ideaal is en ik vind het fijn om mijn boze reactie hierop kan delen met mensen die hetzelfde deken over de welzijn van deze gewelige dieren en gelukkig ook mede forum gasten die ook graag kun hart luchten...
Als het beter uitkomt of vervelend is, wil ik ook wel graag een topic openen waar iedereen zijn hart kan luchten en ook zeker, net als ik, met de welzijn van Tilikum bezig is.
Normaals heeft dit prachtige dier niet om dit leven gevraagd en ik vraag mij ten zeerste af of hij zijn fouten echt bewust heeft gemaakt. Het is en blijft een enorm wild, maar prachtig dier.........
Hij verdient resect.......voor alle goeie dingen die hij wel heeft gedaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:04

Hij verdiend respect, gewoon omdat het een orca is ;)

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:21

Dat bedoel ik. Hij is en blijft een kanjer om te zien en ik vind dat hij alle recht heeft om mensen uit zijn bad te jagen. Ik zet ook mensen uit mijn huis, waar ik geen zin in heb.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:03

Indy29 schreef:
Dat bedoel ik. Hij is en blijft een kanjer om te zien en ik vind dat hij alle recht heeft om mensen uit zijn bad te jagen. Ik zet ook mensen uit mijn huis, waar ik geen zin in heb.......

Hij wordt in veel nieuwsberichten als moordenaar weg gezet en met een vies gezicht bekeken helaas.