Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
sallandval schreef:Mizora schreef:De click is inderdaad een markeerder, maar het is voor een hond ook een begin van een beloning daardoor. Na een click altijd een beloning.
Dat er na een click altijd een beloning moet volgen is een mythe (in het leven geroepen omdat mensen het principe anders niet snappen zonder duchtige opleiding). Ik vind het altijd vervelend als dat als waarheid gepresenteerd wordt (zelfs in sommige boeken).
Urko schreef:Sorry, dat is zeker geen mythe. Anders krijg je belletjes getrek. Dan heb ik al eerder uitgelegd in de topic.
Stel je voor dat je op de bank ligt, kijkt je favoriete tv programma en de bel gaat, je staat op gaat naar de deur en er staat niemand.
Tien minuten later gebeurd er weer hetzelfde. De bel gaat, je staat op, doet de de deur open en er staat niemand. Je gaat weer op de bank zitten en naar je tv programma kijken.
Vijf minuten later gaat weer die bel... geloof mij.. je staat dan echt niet meer op hoor. Je trapt daar geen 3de keer in.
Urko schreef:@sallandval: Ik heb het topic wat verder terug gelezen en ik zie dat je actief clickeraar bent. Ik denk alleen dat er een misverstand is tussen belonen. Ik maak ook gebruik van verschillende beloningen, maar zelde van een aai. (meeste handen ervaren dit echt niet als een beloning). Als beloningen gebruik ik dus eten, speelgoed (als de hond dat leuk vind), spelen met andere honden, vrijheid, naar binnen of buiten gaan. Een beloning betekend dus dat het gedrag van de hond toeneemt. En ik denk dat, zowel joyfordogs, jij en ik daar even een miscummicatie over hebben maar wel degelijk hetzelfde bedoelen!
Citaat:Ik ben het met je eens dat een click een communicatie middel is. En ik weet eigenlijk ook wel dat we helemaal op 1 lijn liggen. Alleen je kunt dus niet clicken en simpelweg verwachten dat de hond verder gaat en jij niks doet toch? Click jij wel en reageer je daarna niet? Dus je blijft gewoon staan? Want dát doe ik dus nooit als ik bij de zeeleeuwen ben. Die gaan overigs ook niet verder dan, die komen simpel weg voor me staan om die vis op de eisen. Fluit, means food :P
En ik ging het "click= goed maar niet altijd beloning" gebruiken om hem nog actiever te laten zoeken naar wat ik dan wel wilde! Bij hem hielp het heel goed.sallandval schreef:oh ja en ik bedenk net dat niets doen ook een vorm van beloning is bij luie dieren. Mijn houding is dan natuurlijk ook heel anders dan bij het negeren van ongewenst gedrag!
.
. laura22 schreef:![]()
Ik beloon ook niet iedere keer met de basis dingen zoals zit en af, hier komen dan weer wel maar ja dat is een probleem bij ons.
Ik denk zelf ook wel dat Rex aardig in balans is hij is vrolijk speelt graag, ik merk wel als ik een paar dagen niet met hem naar het bos ga dan is hij helemaal uit zijn doen en wordt hij hyper en heb ik echt een klein stuiterballetje in huis.
Dan niet altijd met een koekje, maar sowieso altijd met m'n stem.
sallandval schreef:Urko schreef:Sorry, dat is zeker geen mythe. Anders krijg je belletjes getrek. Dan heb ik al eerder uitgelegd in de topic.
Stel je voor dat je op de bank ligt, kijkt je favoriete tv programma en de bel gaat, je staat op gaat naar de deur en er staat niemand.
Tien minuten later gebeurd er weer hetzelfde. De bel gaat, je staat op, doet de de deur open en er staat niemand. Je gaat weer op de bank zitten en naar je tv programma kijken.
Vijf minuten later gaat weer die bel... geloof mij.. je staat dan echt niet meer op hoor. Je trapt daar geen 3de keer in.
Leuke metafoor! Alleen gaat hij niet op. Een deurbel is een geluid dat een handeling uitlokt, vergelijkbaar dus met een commando.
De click is een communicatiemiddel dat iets goed is gegaan. Zoals bijvoorbeeld geld. Als jij elke keer van je baas een compliment (click) krijgt als je iets geweldigs doet lokt de baas bij jou het gedrag uit om goed je best te doen. Als je daarbij ook nog eens een financiele bonus (snoepje) krijgt als je het extra goed en precies zoals hij het hebben wilde doet, dan ga je heus niet stoppen met hard werken omdat je niet élke keer een financiele bonus krijgt.
Sterker nog; als je voor elke goede actie geld krijgt wordt je juist minder gemotiveerd.

Urko schreef:@sallandval: ... heeft heeft in ieder geval een tandarts die goed kan bleken en hij heeft zeker goed zijn best gedaan om engels te leren en hij is werkelijk waar ontzettend goed in het commerciele gebeuren... maar honden trainen... nee sorry daar loopt hij wat mij betreft met zijn methode toch echt 30 jaar achter.