Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:00

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:29

sallandval schreef:
Mizora schreef:
De click is inderdaad een markeerder, maar het is voor een hond ook een begin van een beloning daardoor. Na een click altijd een beloning.

Dat er na een click altijd een beloning moet volgen is een mythe (in het leven geroepen omdat mensen het principe anders niet snappen zonder duchtige opleiding). Ik vind het altijd vervelend als dat als waarheid gepresenteerd wordt (zelfs in sommige boeken).

Sorry, dat is zeker geen mythe. Anders krijg je belletjes getrek. Dan heb ik al eerder uitgelegd in de topic.
Stel je voor dat je op de bank ligt, kijkt je favoriete tv programma en de bel gaat, je staat op gaat naar de deur en er staat niemand.
Tien minuten later gebeurd er weer hetzelfde. De bel gaat, je staat op, doet de de deur open en er staat niemand. Je gaat weer op de bank zitten en naar je tv programma kijken.
Vijf minuten later gaat weer die bel... geloof mij.. je staat dan echt niet meer op hoor. Je trapt daar geen 3de keer in.

@lovesGitana: Ja inderdaad, of een show met Ian Dunbar, die man verdient het om zijn eigen show te krijgen, wat een geweldige man is dat! Gelukkig hebben we victoria stillwel al! Wat een super vrouw is dat toch!

@saskiakefie: honden blijven honden ja, maar mensen en dieren LEREN op dezelfde manier. Als je een hond echt op zijn honds aan wil pakken, wat ga je dan doen? Tegen de bank plassen om je teretorium af te bakenen? Tegen hem grommen als je het ergens niet mee eens bent? Hoe wil je met hem gaan spelen? Zelf in de spelboog gaan zitten? Ook lekker bijten en hard rondjes rennen? Honden moeten ook leren om op onze manier te spelen. Juist, mensen blijven ook mensen, en om met je hond te communiceren hoef je echt geen harde aanpak te gebruiken... Een hond verstaat geen ned. frans duit of welke menselijke taal dus ook, dus je hoeft ook echt niet tegen hem te praten als je hem wat wilt leren. Is imo alleen verwarend voor de hond. Ik vergelijk ook gebruik ook mensen in mijn voorbeelden als iemand hondengedrag niet snapt, simpelweg omdat het duidelijk is. En alles kan lief en zacht bij honden.

@nikie_: ik heb vorig jaar tijdens Animal Event lang met Gaus staan te praten, en die man is echt niet gek. Hij geeft toe dat hij veel geleerd heeft van het verleden en dat hij nog steeds leert. Ik vind zijn praatjes op tv vaak ook té saai om naar te luisteren, maar die man is echt goed met honden en weet er echt veel van af. Hij heeft zeker zijn sporen verdient.

@tamara: En ook gaus kan zo'n probleem hond helpen. Het zijn vaak helaas alleen de eigenaren die een snelle en harde oplossing zien, zoals Cesar gebruikt. (media hype he). Gaus doet hier gelukkig niet meer aan mee! De hondenschool waar ik werk gebruiken we ook voor zulke gevallen een clicker ja en het werkt. Je moet er voor open staan en je moet er zelf gewoon mee werken, dan kom je er zelf achter dat het werkt. Je leert het niet door hier erover te lezen, naar gaus, nog naar Cesar te kijken. Je moet het gewoon zelf doen.
Deze hond heb ik 3 jaar geleden ook in de alpha rol gelegd, gecorrigeerd met een slipketting en zelf met een stroomband gecorrigeerd

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:47

Urko schreef:
Sorry, dat is zeker geen mythe. Anders krijg je belletjes getrek. Dan heb ik al eerder uitgelegd in de topic.
Stel je voor dat je op de bank ligt, kijkt je favoriete tv programma en de bel gaat, je staat op gaat naar de deur en er staat niemand.
Tien minuten later gebeurd er weer hetzelfde. De bel gaat, je staat op, doet de de deur open en er staat niemand. Je gaat weer op de bank zitten en naar je tv programma kijken.
Vijf minuten later gaat weer die bel... geloof mij.. je staat dan echt niet meer op hoor. Je trapt daar geen 3de keer in.

Leuke metafoor! Alleen gaat hij niet op. Een deurbel is een geluid dat een handeling uitlokt, vergelijkbaar dus met een commando.

De click is een communicatiemiddel dat iets goed is gegaan. Zoals bijvoorbeeld geld. Als jij elke keer van je baas een compliment (click) krijgt als je iets geweldigs doet lokt de baas bij jou het gedrag uit om goed je best te doen. Als je daarbij ook nog eens een financiele bonus (snoepje) krijgt als je het extra goed en precies zoals hij het hebben wilde doet, dan ga je heus niet stoppen met hard werken omdat je niet élke keer een financiele bonus krijgt.

Sterker nog; als je voor elke goede actie geld krijgt wordt je juist minder gemotiveerd.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:53

@sallandval: Ik heb het topic wat verder terug gelezen en ik zie dat je actief clickeraar bent. Ik denk alleen dat er een misverstand is tussen belonen. Ik maak ook gebruik van verschillende beloningen, maar zelde van een aai. (meeste handen ervaren dit echt niet als een beloning). Als beloningen gebruik ik dus eten, speelgoed (als de hond dat leuk vind), spelen met andere honden, vrijheid, naar binnen of buiten gaan. Een beloning betekend dus dat het gedrag van de hond toeneemt. En ik denk dat, zowel joyfordogs, jij en ik daar even een miscummicatie over hebben maar wel degelijk hetzelfde bedoelen!

Ik ben het met je eens dat een click een communicatie middel is. En ik weet eigenlijk ook wel dat we helemaal op 1 lijn liggen. Alleen je kunt dus niet clicken en simpelweg verwachten dat de hond verder gaat en jij niks doet toch? Click jij wel en reageer je daarna niet? Dus je blijft gewoon staan? Want dát doe ik dus nooit als ik bij de zeeleeuwen ben. Die gaan overigs ook niet verder dan, die komen simpel weg voor me staan om die vis op de eisen. Fluit, means food :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:04

Urko schreef:
@sallandval: Ik heb het topic wat verder terug gelezen en ik zie dat je actief clickeraar bent. Ik denk alleen dat er een misverstand is tussen belonen. Ik maak ook gebruik van verschillende beloningen, maar zelde van een aai. (meeste handen ervaren dit echt niet als een beloning). Als beloningen gebruik ik dus eten, speelgoed (als de hond dat leuk vind), spelen met andere honden, vrijheid, naar binnen of buiten gaan. Een beloning betekend dus dat het gedrag van de hond toeneemt. En ik denk dat, zowel joyfordogs, jij en ik daar even een miscummicatie over hebben maar wel degelijk hetzelfde bedoelen!

helemaal mee eens _/-\o_

Citaat:
Ik ben het met je eens dat een click een communicatie middel is. En ik weet eigenlijk ook wel dat we helemaal op 1 lijn liggen. Alleen je kunt dus niet clicken en simpelweg verwachten dat de hond verder gaat en jij niks doet toch? Click jij wel en reageer je daarna niet? Dus je blijft gewoon staan? Want dát doe ik dus nooit als ik bij de zeeleeuwen ben. Die gaan overigs ook niet verder dan, die komen simpel weg voor me staan om die vis op de eisen. Fluit, means food :P

nouja dat ik dus wat ik niet wil (en een ander weer wel). Ik heb me hier speciaal in verdiept omdat ik een hond had die niet al te gek was op koud eten (erg verwend i know) en een pony waarvan ik het voerbeleid niet zelf in de hand had... in dat geval moet je dus erg creatief zijn en ben je beperkt in de beloningen. Die hond had bijv een oefening (met de clicker aangeleerd) die hij heel leuk vond. Na de click 'kreeg' hij dan soms die oefening. :Y) En ik ging het "click= goed maar niet altijd beloning" gebruiken om hem nog actiever te laten zoeken naar wat ik dan wel wilde! Bij hem hielp het heel goed.

Maar het zal bij elk dier ook anders uitpakken.

sallandval

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:06

oh ja en ik bedenk net dat niets doen ook een vorm van beloning is bij luie dieren. Mijn houding is dan natuurlijk ook heel anders dan bij het negeren van ongewenst gedrag!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:23

sallandval schreef:
oh ja en ik bedenk net dat niets doen ook een vorm van beloning is bij luie dieren. Mijn houding is dan natuurlijk ook heel anders dan bij het negeren van ongewenst gedrag!

Nu ik er aan denk doe ik dat bij mijn eigen paard ook wel eens! Klik, joh meneer, u mag gaan rollen of naar stal! Werkt prima.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:48

Ik ben inderdaad ook een voorstander van het niet altijd belonen. Als ik mijn honden fluit, krijgen ze de ene keer een droog brokje, de andere keer alleen een 'braaf', maar de volgende keer kan het best eens zo zijn dat ik knakworst bij me heb.
Voor mijn honden blijft de prikkel dus groot om te komen, omdat het elke keer weer een verassing is wát er komen gaat.
Als een commando er een maal goed in zit, beloon ik ook niet continu meer. Bijvoorbeeld het commando zit, kent de oudste nu al 11 jaar. Ik beloon vrij zelde voor het commando zit, omdat ik verwacht dat ze dát nu inmiddels wel snapt :+ .
Wel heb ik natuurlijk met het aanleren continu beloond, maar viel na een tijdje de beloning ook weg.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:57

ik krijg nu een beeld in mijn hoofd van een man van 40 waar de moeder naast staat te juichen omdat hij zijn schoenen netjes gestrikt heeft :D

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:05

_O-

Ik beloon ook niet iedere keer met de basis dingen zoals zit en af, hier komen dan weer wel maar ja dat is een probleem bij ons :D.
Ik denk zelf ook wel dat Rex aardig in balans is hij is vrolijk speelt graag, ik merk wel als ik een paar dagen niet met hem naar het bos ga dan is hij helemaal uit zijn doen en wordt hij hyper en heb ik echt een klein stuiterballetje in huis.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:15

sallandval schreef:
ik krijg nu een beeld in mijn hoofd van een man van 40 waar de moeder naast staat te juichen omdat hij zijn schoenen netjes gestrikt heeft :D

*proest* _O- _O-

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:16

laura22 schreef:
_O-

Ik beloon ook niet iedere keer met de basis dingen zoals zit en af, hier komen dan weer wel maar ja dat is een probleem bij ons :D.
Ik denk zelf ook wel dat Rex aardig in balans is hij is vrolijk speelt graag, ik merk wel als ik een paar dagen niet met hem naar het bos ga dan is hij helemaal uit zijn doen en wordt hij hyper en heb ik echt een klein stuiterballetje in huis.

Ik beloon voor het hierkomen ook nog steeds hoor :) Dan niet altijd met een koekje, maar sowieso altijd met m'n stem.
Ik vindt het belangrijk dat mijn honden mij in elke situatie het allerleukste blijven vinden. Dit gaat natuurlijk niet lukken als ik ze eens in de 2 weken beloon :D

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:24

In moeilijke situaties (bijvoorbeeld als mijn hond weer op egeltjes jacht gaat) én hij komt na twijfelen toch naar mij, beloon ik hem ook altijd met een lading koekies. Hij kiest namelijk op dat moment tussen mij en zijn allerliefste bezigheid, want egeltjes najagen en vangen is vele malen leuker dan de baas.

Dus afhankelijk van de prikkels die er op het moment zijn beloon ik dus.

Als meneer eerst nog eens even uitgebreid heeft staan te snuffelen of toch nog even gaat staan te plassen dan kan hij het doen met alleen een woordje goed hoor of een aai over zijn bol, maar daar krijgt hij echt geen grote beloning voor. In het begin ben ik zelfs heel vaak kei hard de andere kant opgerent als hij helemaal oost-indisch-doof reageerden, met het gevolg dat hij daar zo van verschoot (aaaaaaaaaaarh baasje roept, en als ik niet kom dan rent ze gewoon kei hard weg en laat ze me hier helemaal alleen!!) En dit vind hij echt NIET leuk (zijn beloning én steun rent namelijk weg!)

@sallandval: .... die is goed.....!! :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:36

als ik de honden roep, en ze komen, krijgen ze de ene keer een stembeloning, andere keer een brokje, soms niets, dat varieer ik.
De clicker gebruik ik bij aanleren van gedrag, soms is een hond niet goed te motiveren, dan kan ik bv een bal gebruiken, dan word het niet, click, brokje, maar click, bal.
Urko, werk je op dolfi?
wil wel ff pben met je, om het topic niet onnodig te bevuilen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:08

@joy, natuurlijk mag je met me pben! Ik werk niet op dolfi, nooit van gehoord zelfs.

Natuurlijk is de clicker alleen goed om iets nieuws en te leren en te verbeteren. Ik heb dat ding lang niet altijd bij me, en mijn hond word er ook niet echt warm voor als ik ga klikken voor een gedrag wat hij al goed kan. Op het wedstrijdveld mag je niet eens je clicker bij hebben (breitte sport) dus ik train goed aangeleerd gedrag zelfs zonder en ik werk heel veel met alles aan elkaar plakken. Dus hij moet nu voortaan eerst 10 min presesteren en dan krijgt hij een mega beloning.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:09

sallandval schreef:
Urko schreef:

Leuke metafoor! Alleen gaat hij niet op. Een deurbel is een geluid dat een handeling uitlokt, vergelijkbaar dus met een commando.

De click is een communicatiemiddel dat iets goed is gegaan. Zoals bijvoorbeeld geld. Als jij elke keer van je baas een compliment (click) krijgt als je iets geweldigs doet lokt de baas bij jou het gedrag uit om goed je best te doen. Als je daarbij ook nog eens een financiele bonus (snoepje) krijgt als je het extra goed en precies zoals hij het hebben wilde doet, dan ga je heus niet stoppen met hard werken omdat je niet élke keer een financiele bonus krijgt.

Sterker nog; als je voor elke goede actie geld krijgt wordt je juist minder gemotiveerd.

De clicker gebruik je om iets in te trainen, als dat geconditioneerd is (bevestigd) dan bouw je het clicken en dus het belonen af.
Denken er mensen serieus dat een hulphond getraind met een clicker alleen iets doen voor hun baas als er geclickt/beloond wordt?!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:57

@HalloDan: Dat bedoel ik ook... ... we hebben het ook voornamelijk over de aanleerfase (gedrag hervormen/ombuigen/vormen) en niet over gedrag wat er al in zit. Zoals Salland ook zegt, je gaat iemand die al 30 jaar zijn schoenveters kan strikken ook niet meer belonen....

Ik vind overigs dat we wel heeeeeeeel heeeel erg of topic gaan... we discusieren namelijk al een hele pagina over belonen en clickers... en Cesar word op pag. 50 niet 1 keer genoemd...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:07

Ha...je hebt helemaal gelijk! :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:39

als je het mij vraagt werkt de Millan iig ook veel met positieve bekrachtiging.

En ik vind zijn accent leuk!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:41

@sallandval: ... heeft heeft in ieder geval een tandarts die goed kan bleken en hij heeft zeker goed zijn best gedaan om engels te leren en hij is werkelijk waar ontzettend goed in het commerciele gebeuren... maar honden trainen... nee sorry daar loopt hij wat mij betreft met zijn methode toch echt 30 jaar achter.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:45

Ik snap nooit wat er bedoelt wordt met 'achter lopen'. Als het werkt, dan werkt het toch? (En zeker als Cesar bewijst dat hij de enige is die kán helpen)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:53

Urko schreef:
@sallandval: ... heeft heeft in ieder geval een tandarts die goed kan bleken en hij heeft zeker goed zijn best gedaan om engels te leren en hij is werkelijk waar ontzettend goed in het commerciele gebeuren... maar honden trainen... nee sorry daar loopt hij wat mij betreft met zijn methode toch echt 30 jaar achter.

Dat mag je vinden natuurlijk! Maar in principe is zijn methode (gericht op je aandacht naar binnen richten -wat ik overigens vergelijk met mindfulness, een trend van de afgelopen 10 jaar-, vandaar ook zijn motto 'i rehabilitate dogs, I train people') heel wat jonger dan positieve bekrachtiging (de clickermethode is gebaseerd op het behaviorisme zoals bijv het boek "behaviourism" van Skinner; die heb ik toevallig en het komt uit 1979).

Volgens mij valt er uit alle methoden wel iets te halen waar we weer op kunnen voortborduren om nog betere methoden te ontwikkelen. Ik ga CM er dus niet op afrekenen dat hij bijvoorbeeld de aanwezige halsband gebruikt als hij de mensen voorlicht. Sterker nog; ik zou het maar wat onzinnig vinden als hij een CM-halsband voor veel geld gaat aansmeren bij de mensen (hoewel het me niet zou verbazen als dat nog komen gaat; commerciele toppers slaan meestal een beetje door in hun roem).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:10

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:19

*zucht*

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:27

Ach, an sich vind ik het niet eens zo'n slecht idee dat hij heeft. Hij traint toch zo en als die halsband zo helpt dan vind ik het prima. Het zal mensen ook wel zekerheid bieden dat de halsband altijd op de goede plek zit, dat ze daarop kunnen vertrouwen. Dus zullen ze meer ontspannen lopen.