Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:21

nils schreef:
je hond leren om boven zn bak te eten :Y)

Moeilijk met een asielhond die al 10 jaar is ;(
Maar buiten is wel een goede optie...dat ik daar weer niet op kwam :o

IK weet niet wat een jack russel pup eet, maar zo´n rol is 2 dagen houdbaar. ]zit 400 gram in, dus 200 gram per dag...dat mag hij toch wel hebben??

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:21

Waarom gooien mensen groente door hun hond zijn of haar eten heen? Dat zie ik hier vaker voorbij komen en dat vat ik niet...

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:22

Chiqa schreef:
nils schreef:
en dan weer in vriezen?

Nee dat is idd niet goed mag bij mensen ook niet ivm met de toegenomen bacterien.
Ik bedoel, licht ontdooien totdat het snijdbaar is en weer invriezen, maar wel dr voor zorgen dat de vorst er dus inblijft.

Met een goed kartelmes is het redelijk te snijden als het iets minder hard bevroren is...en dan weer de vriezer in!!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:23

MamboBeach schreef:
Waarom gooien mensen groente door hun hond zijn of haar eten heen? Dat zie ik hier vaker voorbij komen en dat vat ik niet...

Is denk ik vanuit het mensen idee, dat groenten gezond zijn. Voor ons als omnivoren wel, maar voor een pure vleeseter dus niet. Die halen hun voedingsstoffen puur uit het vlees, de rest (dus de groenten) is pure buikvulling......voor paarden belangrijk, maar voor honden juist niet.....al die hopen poep, pure belasting voor het inwendige van de hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:27

Hippotha schreef:
Is denk ik vanuit het mensen idee, dat groenten gezond zijn. Voor ons als omnivoren wel, maar voor een pure vleeseter dus niet.

Dan zit je er naast, wordt door BARF aangeraden

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:31

Hippotha schreef:
MamboBeach schreef:

Is denk ik vanuit het mensen idee, dat groenten gezond zijn. Voor ons als omnivoren wel, maar voor een pure vleeseter dus niet. Die halen hun voedingsstoffen puur uit het vlees, de rest (dus de groenten) is pure buikvulling......voor paarden belangrijk, maar voor honden juist niet.....al die hopen poep, pure belasting voor het inwendige van de hond.

Ik denk het ook hoor. Als we dan zo over brokken vallen en mensen gaan groente geven, sorry dat kan ik niet rijmen. :D
Zelf zou ik dat in ieder geval niet doen. Een hond is geen konijn! :Y

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:32

Chiqa schreef:
Hippotha schreef:
Is denk ik vanuit het mensen idee, dat groenten gezond zijn. Voor ons als omnivoren wel, maar voor een pure vleeseter dus niet.

Dan zit je er naast, wordt door BARF aangeraden

Dus als BARF het aanraadt, dan is het zo???
Ik kijk naar wat honden van nature eten en dat zijn geen groenten, zeker niet in de staat waarin wij ze voeren.
Enkel als halfverteerde maaginhoud....

Uit dit BARF overzicht blijkt dat sommige groenten zelfgs giftig zijn....ik zou het niet doen!!
Groenten
komkommer, sla (diverse soorten), tomaat, paprika, bleekselderij, wortel, peultjes, andijvie, witlof, bietjes, paksoi, Ao-noripoeder (zeewier), pompoen, courgette, avocado(let op: pit en schil zijn giftig voor honden), alfalfa, waterkers, tijm, peterselie, snijbonen, sperziebonen, bataat (zoete aardappel). Voor meer groentes: http://www.barfplaats.nl/yabbse/index.p ... readid=795
Bijzonderheden
*Geef geen prei en ui: giftig voor honden
*Groente uit de nachtschadefamilie (tomaat, aubergine, etc.) krijgen sommige honden jeuk of diarree van.

Fruit
Appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, grapefruit, mandarijn, aardbei, bessen, frambozen, abrikozen, perziken, pruimen, mango, papaya, ananas, alle soorten meloen.
Bijzonderheden
*Krenten of rozijnen in grote hoeveelheden kan nier- en/of leverfalen veroorzaken. Liever niet geven.
*Om diezelfde reden wordt het geven van druiven afgeraden.
*Sommige honden krijgen last van gasvorming in darmen wanneer fruit gecombineerd wordt met andere voedingsmiddelen.
*Geef geen klokhuis van appels ivm blauwzuur en geef geen pitten van steenvruchten (zoals abrikoos, perzikpitten)
Laatst bijgewerkt door Hippotha op 12-06-10 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:38

Hippotha schreef:
MamboBeach schreef:

en wie zegt dat een hond een pure vleeseter is, ben ik nog altijd niet van overtuigd. honden eten gras, en in het wild wordt de ingewandeninhoud van herkauwers ook gewoon opgegeten. ;) maar goed meningen verschillen, ik gooi er iig geen groenten in, gewoon brok en duck ;)

MamboBeach

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:39

Honden eten gras om het eten te helpen verteren, dat kiezen ze ook zelf uit, dat vind ik toch heel iets anders.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:40

(al moest ik vroeger wortels uit de buurt van onze vorige hond houden, want die at met gemak een kilootje als je niet oppaste, ze is echter nooit een dag ziek geweest daarvan, dus een ramp zal het niet zijn). Grasjes eten ze ook (beperkt dan) en dat is ook onverteerd (komt er meestal ook weer half zo uit ;))

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:43

Fijn is dat, kun je dat er weer uithalen. :D

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:43

MamboBeach schreef:
Honden eten gras om het eten te helpen verteren, dat kiezen ze ook zelf uit, dat vind ik toch heel iets anders.

Het gras eten heeft een andere oorzaak/reden: omdat ze een brandend en pijnlijk gevoel in hun maag voelen. Door de vezels in het gras kunnen ze gaan braken of wordt de inhoud van de maag eerder in de darmen 'geduwd'. In beide gevallen verlicht dat de pijn.
Dus het idee dat ze plantaardig eten nodig hebben is misplaatst.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:45

Hippotha schreef:
MamboBeach schreef:

Het gras eten heeft een andere oorzaak/reden: omdat ze een brandend en pijnlijk gevoel in hun maag voelen. Door de vezels in het gras kunnen ze gaan braken of wordt de inhoud van de maag eerder in de darmen 'geduwd'. In beide gevallen verlicht dat de pijn.
Dus het idee dat ze plantaardig eten nodig hebben is misplaatst.

Nee hoor, helpt ook echt bij het verteren, je hond hoeft niet specifiek ergens last van te hebben. Sommigen wel idd maar echt niet alle. Dat wordt nog wel door heel veel mensen gedacht.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:47

dan zijn er wel heel veel honden die dat probleem hebben, want ik hoor er op dit moment zoooveel die gras eten, en die zijn verder kraakgezond, mijn hond braakt er echt nooit op en heeft geen verdere spijsverteringsproblemen. Dus lijkt me sterk dat hij een pijnlijke maag heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:48

MB je gooit ook geen groente over brokken, die zijn al compleet :) dat is idd nergens voor nodig.
BARF is een maaltijd met percentages die bestaan uit vleesbot, spiervlees, orgaan en groente.
Niet iedereen geeft groente, ik wel ben bij een vleesinfo avond geweest van een Da en die wees het belang van groentes aan, sporen elementen vitamines en mineralen die niet in vlees zitten krijgen ze op die manier toch binnen.
Zo zijn er bepaalde kruiden en groentes die tegen vrije radicalen bevatten, zit niet in vlees
ik geef een groentemix van brocolli (tegen kanker), koolsoorten, knoflook, noten, gember, kruiden, courgette, appel, banaan, paddestoel, wortel, rode biet en zoete aardappel.

MamboBeach schreef:
Nee hoor, helpt ook echt bij het verteren, je hond hoeft niet specifiek ergens last van te hebben.

Precies, een hond snackt heel wat af en kiezen ook bepaalde planten(Delen) uit zo is mijn hond gek van de wortels van riet wat in de sloot groeit.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:49

Hier nog een stukje over de verschillende visies op het carnivoor of omnivoor zijn van de hond.

Er zijn verschillende visies op het ideale menu voor de hond. Zo is er het hele-prooimodel, wat gebaseerd is op het voedingspatroon van de wolf. Hierbij gaat men uit van ruwweg 10 % rauwe, geschikte botten, 10 % orgaanvlees en de rest spiervlees. Het prooimodel gaat er van uit dat honden carnivoren zijn, die weliswaar fruit en groente kúnnen eten, maar dit niet nodig hebben. Wilde wolven zullen in de natuur ook altijd de maag en darmen goed uitschudden, alvorens dit op te eten.
Een andere methode is wat men wel de barfmethode noemt. Hierbij gaat men er van uit dat de hond geen carnivoor is, maar een omnivoor. Ook deze manier gaat uit van het geven van speciale, rauwe, vlezige botten (van jonge dieren, gevogelte, vis en dergelijke), maar de hoeveelheden bot zijn veel groter - vaak tot wel 60 % - en het menu wordt aangevuld met andere rauwe dingen, zoals gepureerde groenten en fruit, vaak nog aangevuld met diverse supplementen.

Beide methoden zijn mijns inziens stukken beter dan het geven van brokken, maar ik denk dat het het meest logisch is om volgens het hele-prooi model te voeren, of iets wat daar zoveel mogelijk op lijkt. Hoewel honden opportunistische carnivoren zijn (ze eten wat ze vinden, ongeacht of dat nou zo gezond is of niet) sluit het eten van hele prooien het meest aan bij wat wolven of wilde honden doen. Er zijn wel groepen verwilderde honden in dorpen die bijvoorbeeld grotendeels van afval leven, maar dat is een manier van overleven, niet een optimaal dieet, dat gericht is op een lang leven en een maximale gezondheid.

Granen (een hoofdbestanddeel in commercieel voer, niet omdat het zo gezond is voor carnivoren, maar puur omdat het een goedkoop en makkelijk vulmiddel is) hoeven bij geen van beide methodes te worden gebruikt. Men gaat ervan uit dat wolven ook geen granen binnen krijgen en dat dit dus een onnodige en zeer onnatuurlijke belasting vormt voor het spijsverteringsstelsel van een carnivoor. Er zijn nogal wat honden die altijd weer problemen hebben met hun vacht, allergieen hebben ontwikkeld, darmklachten hebben of iedere keer weer tobben met ontstekingen aan hun oren. Niet alles zal te wijten zijn aan het eten van granen, maar feit is wel dat veel honden onmiddellijk zichtbaar opknappen als granen volledig uit hun voeding worden weggelaten. Zeker iets om over na te denken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:50

rietwortels, hoe komt hij daarbij, moet hij ze eerst uitgraven ;). die van mij is al tevreden met onkruid ;) en gras.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:52

zitake schreef:
dan zijn er wel heel veel honden die dat probleem hebben, want ik hoor er op dit moment zoooveel die gras eten, en die zijn verder kraakgezond, mijn hond braakt er echt nooit op en heeft geen verdere spijsverteringsproblemen. Dus lijkt me sterk dat hij een pijnlijke maag heeft.

Een verstoring van de zuurtegraad, door bijvoorbeeld granen in brokken, merk je als baasje niet aan de hond, maar de hond voelt dit wel en instinctief gaat hij daar een oplossing voor zoeken...
Of als ze een tekort aan folium hebben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:57

Die van mij krijgt geen graanbrokken, geen tekort aan folium en eet toch elke dag wat gras,... dus dat verhaaltje zegt mij niks meer.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:01

zitake schreef:
Die van mij krijgt geen graanbrokken, geen tekort aan folium en eet toch elke dag wat gras,... dus dat verhaaltje zegt mij niks meer.

Hoe weet je dat hij geen tekorten heeft??
Mijn golden at ook erg veel gras. Uit bloedonderzoek bleek dat hij meerdere tekorten had.
Overgestapt op goede brok en versvoer en geen grasspriet raakt hij nog aan (behalve om tegenaan te plassen :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:02

Elke hond op brokken heeft tekorten omdat het simpelweg niet alles binnen krijgt wat moeder natuur in de aanbieding heeft, elke dag weer dezelfde prak.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:03

mikster schreef:
Heb net idd gegoogled op KVV. Het klinkt in mijn ogen allemaal erg aannemelijk en wil er zeker mij verder in gaan verdiepen. Maar idd zoals Krissie0 zegt ben ik bang voor tandsteen omdat ze niet echt nog van te iets te kauwen hebben. Wat is daar nog van te zeggen?
Ook de cavom lees ik goede reacties over.!

Met vers heb je juist veel minder kans op tandsteen.
dagelijks een eendennek of kipkarkas werkt veel beter dan brokken.
Bij brokken is het 1 hap en ze zijn er door heen dat heeft totaal geen nut.
Ik zou of voor compleet vers gaan en dan dagelijks vers vlees of alleen maar vers vlees. (http://www.gelukkigdier.nl bezorgt dit in heel nederland)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:04

zitake schreef:

Ik wil ook niet beweren dat ze een probleem hebben.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:04

zitake schreef:

Welke brok geef je als ik vragen mag??
Ik wilde Natudog, vanwege het zeer hoge vleespercentage en geen granen (behalve wat mais, wat ook weer wel graan is).
Maar Natudog brokken zijn niet meer te krijgen, enkel het verse vlees.
Ik ben nu op zoek naar een goede vervangen. IK voer nu Cavom, maar deze brok heeft helaas wel weer granen (39%)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:05

Chiqa schreef:
MB je gooit ook geen groente over brokken, die zijn al compleet :) dat is idd nergens voor nodig.
BARF is een maaltijd met percentages die bestaan uit vleesbot, spiervlees, orgaan en groente.
Niet iedereen geeft groente, ik wel ben bij een vleesinfo avond geweest van een Da en die wees het belang van groentes aan, sporen elementen vitamines en mineralen die niet in vlees zitten krijgen ze op die manier toch binnen.
Zo zijn er bepaalde kruiden en groentes die tegen vrije radicalen bevatten, zit niet in vlees
ik geef een groentemix van brocolli (tegen kanker), koolsoorten, knoflook, noten, gember, kruiden, courgette, appel, banaan, paddestoel, wortel, rode biet en zoete aardappel.

MamboBeach schreef:
Nee hoor, helpt ook echt bij het verteren, je hond hoeft niet specifiek ergens last van te hebben.

Precies, een hond snackt heel wat af en kiezen ook bepaalde planten(Delen) uit zo is mijn hond gek van de wortels van riet wat in de sloot groeit.

Dat grasverhaal kan ik me wel voorstellen maar dat je verdere groenten erbij moet geven dat is voor mijn gevoel wat tegenstrijdig. Ik las ook dat het dan gepureerd moet worden. :j