Alane schreef:Andere situatie.
Ik heb 6 katten, 3 daarvan komen ook buiten (muizen en ratten vangers)
Als ze die gaan lokken met zachtvoer dan gaan ze ook verder van huis, en ja tijdens hun patrouille lopen ze soms verder van huis, vooral in deze tijd van het jaar.
Als ze die voeren en dan vangen dan zal het verhaal ook anders worden.
Als echter 1 van de thuiszitters ontsnapt en die wordt gevangen en ik krijg bericht dan ben ik wel bereid om te betalen.
Beetje alla: ik verlies mijn telefoon en ben bereid de vinder geld te geven voor het terug brengen
iemand haalt mijn telefoon uit mijn tas en die wil geld voor de gemaakte kosten en moeite om mij te vertellen dat ie mijn telefoon heeft.
iedere kat die buiten loopt kan door voer in de val van een dierenambulance terecht komen die er staat vanwege de melding van een 'zwervende kat'.. als je niet wilt dat je kat daarin terecht komt moet je ze of meer te bieden hebben dan de vangkooi of ze binnenhouden.. of optie drie geen chip en ze dan gewoon laten gaan als ze verdwenen zijn..
mijn katten liepen ook altijd buiten, heb er ook 2 moeten ophalen in het asiel..
waarom zou het anders zijn voor een loslopend paard of loslopende hond?
die stal je toch ook gelijk, of haal je toch ook gelijk van de weg.. waarom moeten katten zoveel anders zijn.. we mogen blij zijn dat katten herkenbaar als huiskatten, zoals met een bandje, meestal gewoon direct weer losgelaten worden.
wat maakt je kat uitzonderlijk als hij van je erf afkomt en in een val voor rondzwervende dieren beland.. feitelijk is hij dan toch ook aan de zwerf.
en hoe moet men dan onderscheid maken tussen jouw buitenkat, of je kat die ontsnapt is?
een van jouw dieren loopt in die kooi
50 % kans is dat het een van je binnenkatten is die ten onrechte ontsnapt is en gelukkig na melding in een kooi is gelopen.. dan betaal je dus van harte.
50% kans dat het een van je buitenkatten na melding en die blijkbaar het voer in de kooi lekkerder vond dan wat jij m gaf en zo van het erf is gewandeld..
ergo.. als de dierenambulance onverhoopt een van jouw katten in z'n kooien treft.. dan hangt het er maar van af of ze betaald worden voor het opvang van een gemeld zwerfdier, omdat het er maar helemaal aan ligt wat voor doel jij voor ogen hebt met je dier?
dat is toch raar dat je daar onderscheid in maakt.. de dierenambulance moet dus kunnen ruiken of het dier zwervend is, of van iemand in eigendom.. of diegene bedoelde dat het dier lekker rondscharrelt eventueel bij anderen, of dat hij eigenlijk bij je binnen had moeten zitten?
en wie gaat dat hele buurtonderzoek dan bekostigen dat ze moeten doen om daarachter te komen?
---
en toevoeging.. als mijn katten steeds langer en vaker wegbleven.. dan ging ik altijd bij de buren langs om even te checken of ze daar toevallig uithingen, of dat hen wisten waar mijn kat steeds heenging..
zo kwam ik er achter dat ze bij de ene buren graag in het zonnetje bij de hond ging liggen.. bij de andere deed ze smiddags rustig een tukje.. en daarna maakte ze een rondje door de buurt en ging vrat zelfs op een gegeven moment bij de kapper 3 straten verderop (450 meter van huis) binnen in zijn zaak, boven waar zijn katten woonde, het kattenvoer op.. ik kwam erachter doordat ik de gangen van mijn kat nagaan toen die vaak de hele dag de hort op was en ik mij wat zorgen maakte over het feit dat ze mogelijk een keer door iemand voor zwerver werd aangezien en opgehaald/weggebracht zou worden. kapper had ook idd geen idee dat het mijn kat was en hield het inderdaad voor een zwerver die hij gewoon liet meeeten.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 12-01-18 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt