Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:35

Koosnaamloos schreef:
Waarom gaan mensen 46 pagina's reageren waar TS uiteindelijk niks aan heeft?? := :?
Geen haat naar die mensen gericht, maar leg het me alsjeblieft uit..

Nee aan jouw post heeft ts natuurlijk een eyeopener..
Zo werkt Bokt: je plaatst een topic en mensen reageren daarop met hun mening??

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:37

46 pagina,s en de kat zit nog in het asiel.

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:38

DatBenIkNou schreef:
Koosnaamloos schreef:
Waarom gaan mensen 46 pagina's reageren waar TS uiteindelijk niks aan heeft?? := :?
Geen haat naar die mensen gericht, maar leg het me alsjeblieft uit..

Nee aan jouw post heeft ts natuurlijk een eyeopener..
Zo werkt Bokt: je plaatst een topic en mensen reageren daarop met hun mening??

Daar heb je gelijk in. Alleen snap ik niet waarom het zovaak gemeld moet worden wat de mening is van bepaalde bokkers...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:45

marleen_usar schreef:
46 pagina,s en de kat zit nog in het asiel.

Wie weet is Ts momenteel wel in het asiel om de kat op te halen **\O/**

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:47

elenaMM77 schreef:
en tenzij TS afstand tekent (wat ook geld kost), komst ze niet onder die kosten uit.. zelfs gewoon laten zitten werkt niet.. omdat al bekend is dat ts de eigenaar is en ze dit ook al onderkent heeft.

Vraag ik mij ook af, als TS weigert te betalen voor de verzorging, maar ook voor het afstand nemen wat dan?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:49

elenaMM77 schreef:
Karl66 schreef:
]

Ik snap dat de dierenambulance die kosten heel graag wil doorrekenen aan de eigenaar. Maar dat wil niet zeggen dat ze dat recht ook hebben. Als ze al kosten kunnen verhalen dan lijkt mij dat dit op de persoon is die ze opgeroepen heeft. In dit geval dus de buurvrouw.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat juridisch gezien hun werkelijke rechten zijn.

dat denk ik dus ook, dierenambulance heeft gehoor gegeven aan de oproep om een zwervende kat op te halen. zijn ook werkelijk gemaakte kosten, die voor de rekening van de eigenaar komen indien er een eigenaar in het verhaal is, of voor de buren.. dat is een akkefietje tussen dierenambulance en ts.. ts zelfs proberen weer de kosten op de buren verhalen als ze van mening zijn dat de buren hadden moeten weten dat dit geen zwerfdier was dat vaak op hun terrein liep, maar de erfkat van de overburen..

los van alles staat het asiel.. die krijgen een zwerver aangebracht, checken m informeren de eigenaar..
los van de rit, t ophalen en het vangen.. heb je nu dus wel te maken met de rekening van het asiel.

en tenzij TS afstand tekent (wat ook geld kost), komst ze niet onder die kosten uit.. zelfs gewoon laten zitten werkt niet.. omdat al bekend is dat ts de eigenaar is en ze dit ook al onderkent heeft.

Maar dat is nou net het hele punt, Waar halen de ambulance en het asiel het recht vandaan om die kosten op TS te verhalen? Ze hebben ongevraagd het eigendom van TS meegenomen en willen nu geld voor ze het teruggeven. Dat de buurvrouw opdracht heeft gegeven is leuk, maar dat lijkt me juridisch gezien niet zo'n sterke basis om de kosten op TS te verhalen.

Het zijn over het algemeen toch particuliere stichtingen en ik vraag me dus af of ze juridisch gezien extra rechten hebben. En als ze al extra rechten hebben gekregen, dan mag je ervan uitgaan dat ze daar ook de bijbehorende plichten, zoals een onderzoeksplicht voordat ze een dier meenemen, hebben.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:50

Dorine92 schreef:
speedfiets_2 schreef:
Al iets van het asiel gehoord ts?

Nee helaas nog niet

Nog steeds niks gehoord? :?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:52

Is het asiel dit weekeinde ook open? Of zit de kat er nu sowieso tot maandag?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:55

Onali schreef:
elenaMM77 schreef:

Vraag ik mij ook af, als TS weigert te betalen voor de verzorging, maar ook voor het afstand nemen wat dan?

Dan vervalt t eigendomsrecht na enkele weken volgens mij.. want dan wordt t dier niet geclaimd in de zin van de verantwoording nemen voor de kosten van opvang en verzorging (vanuit asiel geredeneerd dus.. naast de factuur van de dierenambulance).. feitelijk zit hij in een pension maar mensen betalen er niet voor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:06

Sweetgirl1 schreef:
quera schreef:
@sweetgirl
Ts haar kat hoefde niet opgevangen te worden..
want het is geen zwerfkat.

Dus stel jij hebt een kat die is weg gelopen, wordt gevangen naar asiel gebracht haal je het niet ook niet op ben je ze niet dankbaar want het is geen zwerf dier dus hoeft er niet te zitten?

Andere situatie.

Ik heb 6 katten, 3 daarvan komen ook buiten (muizen en ratten vangers)
Als ze die gaan lokken met zachtvoer dan gaan ze ook verder van huis, en ja tijdens hun patrouille lopen ze soms verder van huis, vooral in deze tijd van het jaar.
Als ze die voeren en dan vangen dan zal het verhaal ook anders worden.

Als echter 1 van de thuiszitters ontsnapt en die wordt gevangen en ik krijg bericht dan ben ik wel bereid om te betalen.

Beetje alla: ik verlies mijn telefoon en ben bereid de vinder geld te geven voor het terug brengen
iemand haalt mijn telefoon uit mijn tas en die wil geld voor de gemaakte kosten en moeite om mij te vertellen dat ie mijn telefoon heeft.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:15

Met het verschil dat jouw telefoon dan daadwerkelijk gestolen is en de kat van TS niet.

khirshanta schreef:
*Knip*

In dit geval was het eigendom niet direct aan te tonen; waardoor de kat onterecht ontvreemd (...) geworden is- al was er geen argument dat deed vermoeden dat de kat een thuis had (dit werd pas aantoonbaar na het vangen en chippen, al had dat met enige navraag niet eens een noodzaak hoeven zijn)

*Knip*

Mbt de navraag is ook al meer dan genoeg over gezegd.

Ook gezien de TS aangaf dat de kat wat stoffig is en mankt.

Dorine92 schreef:
Cayenne schreef:
Hoe zag de kat er eigenlijk uit? Als hij er sjofel en magertjes uit zag nemen ze hem natuurlijk sneller mee.

Stoffig, oud en een beetje mank. Maar zeker niet mager
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 12-01-18 21:28, in het totaal 4 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:17

Alane schreef:
Andere situatie.

Ik heb 6 katten, 3 daarvan komen ook buiten (muizen en ratten vangers)
Als ze die gaan lokken met zachtvoer dan gaan ze ook verder van huis, en ja tijdens hun patrouille lopen ze soms verder van huis, vooral in deze tijd van het jaar.
Als ze die voeren en dan vangen dan zal het verhaal ook anders worden.

Als echter 1 van de thuiszitters ontsnapt en die wordt gevangen en ik krijg bericht dan ben ik wel bereid om te betalen.

Beetje alla: ik verlies mijn telefoon en ben bereid de vinder geld te geven voor het terug brengen
iemand haalt mijn telefoon uit mijn tas en die wil geld voor de gemaakte kosten en moeite om mij te vertellen dat ie mijn telefoon heeft.

iedere kat die buiten loopt kan door voer in de val van een dierenambulance terecht komen die er staat vanwege de melding van een 'zwervende kat'.. als je niet wilt dat je kat daarin terecht komt moet je ze of meer te bieden hebben dan de vangkooi of ze binnenhouden.. of optie drie geen chip en ze dan gewoon laten gaan als ze verdwenen zijn..

mijn katten liepen ook altijd buiten, heb er ook 2 moeten ophalen in het asiel..
waarom zou het anders zijn voor een loslopend paard of loslopende hond?

die stal je toch ook gelijk, of haal je toch ook gelijk van de weg.. waarom moeten katten zoveel anders zijn.. we mogen blij zijn dat katten herkenbaar als huiskatten, zoals met een bandje, meestal gewoon direct weer losgelaten worden.

wat maakt je kat uitzonderlijk als hij van je erf afkomt en in een val voor rondzwervende dieren beland.. feitelijk is hij dan toch ook aan de zwerf.

en hoe moet men dan onderscheid maken tussen jouw buitenkat, of je kat die ontsnapt is?

een van jouw dieren loopt in die kooi

50 % kans is dat het een van je binnenkatten is die ten onrechte ontsnapt is en gelukkig na melding in een kooi is gelopen.. dan betaal je dus van harte.

50% kans dat het een van je buitenkatten na melding en die blijkbaar het voer in de kooi lekkerder vond dan wat jij m gaf en zo van het erf is gewandeld..

ergo.. als de dierenambulance onverhoopt een van jouw katten in z'n kooien treft.. dan hangt het er maar van af of ze betaald worden voor het opvang van een gemeld zwerfdier, omdat het er maar helemaal aan ligt wat voor doel jij voor ogen hebt met je dier?

dat is toch raar dat je daar onderscheid in maakt.. de dierenambulance moet dus kunnen ruiken of het dier zwervend is, of van iemand in eigendom.. of diegene bedoelde dat het dier lekker rondscharrelt eventueel bij anderen, of dat hij eigenlijk bij je binnen had moeten zitten?

en wie gaat dat hele buurtonderzoek dan bekostigen dat ze moeten doen om daarachter te komen?

---

en toevoeging.. als mijn katten steeds langer en vaker wegbleven.. dan ging ik altijd bij de buren langs om even te checken of ze daar toevallig uithingen, of dat hen wisten waar mijn kat steeds heenging..

zo kwam ik er achter dat ze bij de ene buren graag in het zonnetje bij de hond ging liggen.. bij de andere deed ze smiddags rustig een tukje.. en daarna maakte ze een rondje door de buurt en ging vrat zelfs op een gegeven moment bij de kapper 3 straten verderop (450 meter van huis) binnen in zijn zaak, boven waar zijn katten woonde, het kattenvoer op.. ik kwam erachter doordat ik de gangen van mijn kat nagaan toen die vaak de hele dag de hort op was en ik mij wat zorgen maakte over het feit dat ze mogelijk een keer door iemand voor zwerver werd aangezien en opgehaald/weggebracht zou worden. kapper had ook idd geen idee dat het mijn kat was en hield het inderdaad voor een zwerver die hij gewoon liet meeeten.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 12-01-18 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:20

Toch heb ik nog nooit gehoord dat politie geld vraagt bij het vangen van een los gebroken paard.
En dan zijn er niet eens vrijwilligers aan het werk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:25

bruintje123 schreef:
Toch heb ik nog nooit gehoord dat politie geld vraagt bij het vangen van een los gebroken paard.
En dan zijn er niet eens vrijwilligers aan het werk.

maar dat is ook geen dagelijkse gebeurtenis.. katten komen wel dagelijks in asiels binnen.
bij een loslopend paard komt ook het verkeer in gevaar, dus wordt t met spoed weggehaald..
ik weet niet of je die transportkosten moet betalen..

wat je wel moet betalen is het verblijf van het dier in een pension als je het vertikt om gelijk je paard weer op te halen omdat je eerst je gelijk ergens over wilt halen.

ik neem ook aan dat jij je paard asap gaat halen.. ook als je daarvoor de transportkosten eerst moet voldoen.. dat je daarna wel uitzoekt wat je rechten zijn.. maar dat je als het om een paard gaat gisteren nog op de stoep staat om te halen wat van jou is?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:27

Dagelijks wilde katten vangen geloof ik net zo min in.
Oude kennis van me heeft paarden op de weg gehad doordat een grapjas draden had los gegooid maar heeft niets betaald, nergens voor.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:27

Alleen was de kat van Ts niet ontsnapt en ook niet kwijt en is er bewust een Vangkooi voor haar kat neergezet, en dus niet per ongeluk er in gelopen omdat hij op de geur van eten van kwam.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:28

Is de kat inmiddels op gehaald?
Snap je punt ik zou ook niet betalen maar hoe langer die zit hoe meer rechten hun hebben om WEL geld te eisen qua plek vast houden en eten en drinken lijkt me.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:29

@Mossel:

khirshanta schreef:
*Knip*

In dit geval was het eigendom niet direct aan te tonen; waardoor de kat onterecht ontvreemd (...) geworden is- al was er geen argument dat deed vermoeden dat de kat een thuis had (dit werd pas aantoonbaar na het vangen en chippen, al had dat met enige navraag niet eens een noodzaak hoeven zijn)

*Knip*

Mbt de navraag is ook al meer dan genoeg over gezegd.

Ook gezien de TS aangaf dat de kat wat stoffig is en mankt.

Dorine92 schreef:
Cayenne schreef:
Hoe zag de kat er eigenlijk uit? Als hij er sjofel en magertjes uit zag nemen ze hem natuurlijk sneller mee.

Stoffig, oud en een beetje mank. Maar zeker niet mager

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:33

bruintje123 schreef:
Dagelijks wilde katten vangen geloof ik net zo min in.
Oude kennis van me heeft paarden op de weg gehad doordat een grapjas draden had los gegooid maar heeft niets betaald, nergens voor.

dagelijks komen er katten binnen, gevangen.. of door mensen binnengehaald en aangebracht.

en let wel, de kat is ook niet van het huis en eigen erf weggelokt he.. tis niet zo dat er een medewerker van de dierenambulance op de knieeen door de stallen van ts is gegaan.. poele poele poele, poes poes en een spoor brokjes naar de overburen heeft gelegd..

blijkbaar hadden de overburen al last van zwervende katten of zelfs van de kat van TS en de kooi is daar neergezet.

over de politie.. politie is een orgaan dat door de overheid betaald wordt. het kan dus inderdaad zijn dat het kostenloos is.. Dierenasiels echter bestaan van giften en facturen.

En je gaf geen antwoord op mijn vraag?

wat als jou paard opgehaald was van de weg.. je bent van mening dat je de factuur niet hoeft te betalen..

wat doe je.. je laat je paard er verkommeren, in een kleine quarataine box dagenlang (niets naar buiten.. die kat zit ook in de quarantaine nu).. of je betaalt de factuur haalt je paard als de sodemieter op en ziet later wel hoe je het geld weer terug krijgt..

Paard loopt dus los door de straat, overburen hebben melding gedaan (weten niet dat het de jouwe is) en de politie heeft het met een dikke zak wortels gelokt om te pakken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:37

elenaMM77 schreef:
over de politie.. politie is een orgaan dat door de overheid betaald wordt. het kan dus inderdaad zijn dat het kostenloos is.. Dierenasiels echter bestaan van giften en facturen.

Nope... dierenasiels worden ook gesubsidieerd door de gemeente. Die hebben ook gewoon een inkomstenstroom daardoor.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:37

Wendy schreef:
elenaMM77 schreef:

Nope... dierenasiels worden ook gesubsidieerd door de gemeente. Die hebben ook gewoon een inkomstenstroom daardoor.

die is lang zo toereikend niet als die van een gewoon betaalde beroepsgroep

zou toch van de zotte zijn als iedereen gewoon zegt:
nee hoor, kat had niet opgeladen hoeven worden.. dus ik hoef niet te betalen..
dan laat je dus iedere kat waarvan je de chip niet kunt uitlezen gewoon lopen..
verwilderde en zwerfdieren kun je meestal ook niet uitlezen omdat ze er niet stil genoeg voor blijven zitten.. ergo afvangen kan wel stoppen.. en dieren ophalen die mogelijk buitenlopen omdat ze weggelopen zijn ook niet meer doen.. want eigenaar hoeft alleen maar te zeggen 'kat was niet weggelopen'. beesten moeten ook allemaal vreten en kattenbakgrit hebben.. dus gewoon niets meer ophalen dan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:42

elenaMM77 schreef:
Wendy schreef:

die is lang zo toereikend niet als die van een gewoon betaalde beroepsgroep

zou toch van de zotte zijn als iedereen gewoon zegt:
nee hoor, kat had niet opgeladen hoeven worden.. dus ik hoef niet te betalen..
dan laat je dus iedere kat waarvan je de chip niet kunt uitlezen gewoon lopen..
verwilderde en zwerfdieren kun je meestal ook niet uitlezen omdat ze er niet stil genoeg voor blijven zitten.. ergo afvangen kan wel stoppen.. en dieren ophalen die mogelijk buitenlopen omdat ze weggelopen zijn ook niet meer doen.. want eigenaar hoeft alleen maar te zeggen 'kat was niet weggelopen'. beesten moeten ook allemaal vreten en kattenbakgrit hebben.. dus gewoon niets meer ophalen dan.

Nee, gewoon goed je werk doen en meteen checken of het beest misschien een baasje heeft en daarmee voorkomen dat je kosten maakt.
Het is echt heel simpel *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:53

elenaMM77 schreef:
Paard loopt dus los door de straat, overburen hebben melding gedaan (weten niet dat het de jouwe is) en de politie heeft het met een dikke zak wortels gelokt om te pakken.

Dat kun je toch niet met deze situatie vergelijken. Een kat mag op straat lopen, een paard niet. Iedereen weet dat er iets mis is als een paard zonder begeleider op straat loopt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:55

Marie_Anne schreef:
elenaMM77 schreef:

Dat kun je toch niet met deze situatie vergelijken. Een kat mag op straat lopen, een paard niet. Iedereen weet dat er iets mis is als een paard zonder begeleider op straat loopt.

ik ben niet degene die het voorbeeld paard erbij haalde.. je haalt nu echt ook alleen de laatste zin aan, out of context. ik zeg ook niet dat de situaties vergelijkbaar zijn..

ik stel de vraag of ze dan ook het paard zou laten zitten waar het zat om eerst een geschil uit te vechten..
of dat je het dan eerst ophaalt en daarna wel kijkt hoe je je gelijk kunt halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:08

elenaMM77 schreef:
Marie_Anne schreef:

ik ben niet degene die het voorbeeld paard erbij haalde.. je haalt nu echt ook alleen de laatste zin aan, out of context. ik zeg ook niet dat de situaties vergelijkbaar zijn..

ik stel de vraag of ze dan ook het paard zou laten zitten waar het zat om eerst een geschil uit te vechten..
of dat je het dan eerst ophaalt en daarna wel kijkt hoe je je gelijk kunt halen.

Volgens mij werd een paard alleen aangehaald omdat de politie daar geen kosten in rekening bracht itt asiel. Jij plaatst het nu in deze situatie, maar de vergelijking gaat volkomen mank.