Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:33

Idd.. Ik moet geregeld mijn moeder overtuigen dat dat onze plicht is. Moet maandag een afspraak voir mijn dame maken , haakjes vermoed ik zal ook wel een duit kosten maar dat is mijn plicht.. Vrijdag nog de ram castreren dat betaald mijn broer , hij is zo gehecht aan hem haha.

Ik leg met moeite elke maand aan de kant , mijn moeder kan altijd bijspringen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:41

desi92 schreef:
mensen kunnen wel zeggen dat je dan geen huisdier moet nemen, maar je weet de hele reden niet van hoe en wat. Vind niet dat je daar je oordeel over kan klaarhebben omdat je de situatie niet goed weet/kent.

Ik moet t zelf betalen, ben student moet vaak 2 uur heen en 2 uur terug reizen, en redt het dan vaak niet om door de weeks ook nog te werken omdat ik vaak laat thuis ben. heb nog een paard op stal staan waar ik veel kosten zelf van moet betalen, kleren en alle zooi voor mezelf en benzine geld. dan schud je niet zomaar 80,- uit je mouw voor een castratie. Tuurlijk ik heb veel voor mijn dieren over, en als ze ziek zijn krijgen ze ook de zorg die ze daarvoor nodig hebben.

verder kan ik me helemaal vinden in wat Maralyn zegt.

Misschien ben ik dan heel hard. Je bent volwassen, en als het jou konijn is, is het jou verantwoordelijkheid. Dan had je dus geen konijn aan moeten schaffen... Was je minderjarig geweest hadden hun de verantwoordelijkheid over het konijn gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:49

http://vimeo.com/55106195

Zag ik op de facebook van konijnenbelangen, van 10.40 minuten tot 14.50 minuten zijn de konijntjes en het klopt zo. Dachten meer mensen er maar zo over...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:16

takkie_muis schreef:
http://vimeo.com/55106195

Zag ik op de facebook van konijnenbelangen, van 10.40 minuten tot 14.50 minuten zijn de konijntjes en het klopt zo. Dachten meer mensen er maar zo over...

Intressant filmpje! Ik denk inderdaad dat het probleem ligt bij het feit dat mensen een konijn met een impuls kopen. Niet nadenken of ze het dier de rest van zijn leven wel willen verzorgen. Ik word altijd zo moe van die mensen die roepen dat een konijn niet samen hoeft als je hem maar genoeg aandacht geeft. De aandacht van een mens kan nooit die van soortgenoten vervangen! En als ze dan het advies krijgen om er een konijn bij te nemen kost dat te veel geld en/of moeite..... Tja.....

En er zullen natuurlijke altijd situaties zijn waarin ik begrijp dat je geen nieuw konijn neemt. (Als je bijvoorbeeld een ouder paar heb waar van eentje doodgaat.)

Het begin gaat trouwens over paarden, denk dat daar ook veel mensen van kunnen leren!

tessyke

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:08

Hihi bedankt :D

tja mijn konijn is ook gekocht in impuls maar had daarvoor wel konijnen gehad (helaas allemaal gestorven op een paar weken aan konijnenziekte...)

Hij zat op een buurtfeest met broertjes en zusjes met 7 weken oud.
Was helemaal verliefd op dat kleine magere ding dus hij mocht mee.
Hij heeft in die jaren altijd gezelschap gehad van een haantje en daarna van een cavia.
Nu blijft hij even alleen tot ik gesetteld ben met mijn ventje, dan krijgt hij een maatje.

Niet ideaal maar op de moment niet anders haalbaar want mijn ouders zijn resoluut tegen een 2de konijn.
Ik woon hier nog dus het is helaas hun beslissing...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:26

@tessyke: Ik snap dat het dan op dit moment niet mogelijk is voor jou om een konijn er bij te nemen. Mijn ouders vonden dat ook altijd moeilijk. Maar (en dit is mijn mening hoor) is het dan wel een goed idee om dat konijn in de eerste plaats te kopen? Een haan (die trouwens ook eigensoortgenoten nodig heeft) en een cavia (die trouwens ook eigen soortgenoten nodig heeft) zijn geen vervanging tot een ander konijn.

Ik bedoel dit zeker niet om jou af te kraken! Maar ik probeer te begrijpen wat de gedachte achter z'n impuls aankoop is. Het gebeurt zoveel en niemand vind het meer raar tegenwoordig! Ik doe ook wel eens impuls aankopen, maar dan hebben we het over kleding of iets degelijks. Maar een levend wezen die jaren zorg nodig heeft, waar ik me dan totaal niet op ingelezen heb... Ik zou dat niet zien zitten.

Toen ik mijn huidige konijnen op internet zag wilde ik ze ook meteen hebben. Maar voor dat alles geregeld is (zoals een duur hok) heb ik er toch goed over na gedacht. Ik ben immers een student. Als er één ziek word kan ik dan de dierenarts wel betalen? Kan ik de komende 10 jaar voor die beestjes zorgen? Heb ik er ruimte en tijd voor? Voldoe ik aan de eisen die ze stellen? Nadat ik overal 'ja' op kon beantwoorden ben ik ze gaan halen. Het was totaal 5 uur rijden en heb ook nog een aardig bedrag voor ze betaald. Tegenwoordig vraag ik me af of ik dan raar ben? Dat ik er zorgvuldig over nadenk... Ik krijg zo vaak de opmerking: 'Het is 'maar' een konijn. Waarom eet je ze niet op met de kerst? Dan kosten ze een stuk minder.' Maargoed dat doen we met onze paarden/honden/katten toch ook niet? Dus waarom wel met een konijn? Zijn ze minder waard?

7 weken is trouwens ook te vroeg voor een konijn om bij z'n moeder weg te gaan. Ze horen bij de leeftijd van 8 weken pas gespeend te worden.

Ik herhaal, zeker niet om jou aan te vallen. Maar ik hoop dat iemand me eens kan uitleggen waarom. ;(

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:33

@ Moonfight
Zolang dierenwinkels konijnen mogen verkopen zullen de impulsaankopen blijven. Aangezien daar de meeste impulsaankopen gedaan worden... men ziet een diertje en vindt het er 'schattig en lief' uitzien.
Meenemen of naar huis om papa of mama te overtuigen. Er wordt een hok in de winkel gekocht van een hoop tientjes, alles wordt erbij gekocht en het konijn wordt gekocht. Winkel lacht zich rot, want die heeft weer meer als 100 euro aan jou verdiend en jij hebt een konijn!

Na een jaar word het konijn naar een opvang gebracht of op marktplaats gezet... want de kinderen kijken er niet meer naar om,... allergie speelt plots op, ... we hebben er geen tijd meer voor, ...

Konijn mag gratis weg, maar voor het hok willen we nog zeker 50 euro hebben want zoveel heeft dat gekost!!! Aan het levende dier wordt geen enkele waarde gehecht...

Ik kijk eigenlijk dagelijks op marktplaats om de zielige konijnen in te kleine kooien enzovoort proberen naar onze opvang te halen zodat ze daar een beter leven tegemoet gaan.

Naar een opvang ga je namelijk alleen als je echt een konijn wilt, ... op marktplaats kijk je ook alleen in de rubriek 'konijnen' als je daar naar op zoek bent denk ik,... maar in een dierenwinkel of een tuincentrum...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:42

Laptopmuis.

Maar hoe gaan we die mensen overtuigen?

Ik ben bang dat we dat NIET voor elkaar krijgen!

Wij kunnen het nog zo goed doen of goed willen doen, maar mensne met kinderen, zullen altijd eerst naar een dierenwinkel gaan. Puur omdat ze WETEN dat daar konijnen verkocht worden.
Konijnenopvangen zijn nog niet zo bekend, want ik ken ze ook nog maar sinds dit jaar.

Mijn nijn komt weg bij een fokker...naar zown beste fokker was het ook niet.
Konijnen zaten wel ruim, hokken van minimaal 100 cm bij 120 cm. Maar hij fokte expres met kruizingen en gaf ze gratis weg. Ook zag hij niet goed of het een mannetje was of een vrouwtje. En mijn Nijntje, was geen voedster maar een ram.

Kwas 15 toen ik een konijn wou, en nijn had bij mijn ouders al een groot hok.
Zat bij een voedser in en deze maakten geen ruzie nee niet gek als er een ram tussen zit.

Andere konijn (Was van me moeder) leeft inmiddels al niet meer.

Als iemand een idee heeft om mensen er wat meer van te overtuigen?
Want staat dit wel bekend bij de partij van de dieren? En doen ze er wel wat mee?
Volgens mij niet, anders hadden we het toch wel gehoord?
Volgens mij hebben die mensen daar in die kamer nu te druk met de overschot aan paarden en het mestbeleid voor koeien en varkens...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:48

Dit is inderdaad een probleem waar te weinig aandacht word besteedt! Maar ik denk dat dat ook wat te maken heeft met de gedacht: 'Het is maar een konijn.'

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:50

Stichting konijnenbelangen zet zich er wel voor in.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:56

Die stichting is nog niet zo groot.

Daarom ook nog niet zo bekend.
Dus zullen ze ook nog niet zo door heel nederland worden omgeroepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:02

Pff ik knijp hem mijn konijnen zijn vannacht allleen met het vuurwerk , heb het hok dicht en kleed ervoor met genoeg luchtruimte. Heb ze extra stro en hooi gegeven en opgesloten , vindt het zo niet leuk maar is niet anders (om ze met dit geknal uit hun vertrouwde hok te halen , nee die stres bespaar ik en ze overleven het vast wel...) Begeleiders en medehuisgenoten zijn weg en mijn konijn zielsalleen... En vrouw op 10km afstand

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:44

Het ´voordeel´ van het geknal dat je nu al hoort, is dat ze er een beetje aan kunnen wennen. Je kan helaas toch weinig voor ze betekenen, ook al ben je er bij.
Ze komen er wel doorheen, hoe sneu het ook voor ze is...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:52

Ik laat mijn konijnen ook alleen vannacht. Ze zullen het niet fijn vinden maar ze overleven het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:55

Ik vindt het heel vervelend gevoel dat ik mijn 'kinderen' , niet in de gaten kan houden. Ik vreet me van binnen compleet op , weet dat het wel goed komt en toch ben ik er niet gerust op :(

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:02

Bij ons wordt er aardig geknald, maar de konijnen zijn er aan gewend. Ik heb ze net nog los laten lopen in de tuin, alleen bij de hele harde knallen schrikken ze een beetje maar zelfs dan rennen ze niet terug naar hun ren. Ik vind ze erg ontspannen :) Dat voelt wel fijn. Ook ligt de ren in het midden van onze tuin dus er kan echt geen vuurwerk in de buurt komen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:03

Nijn heeft het prima gered vanacht. Huppelde vanochtend vrolijk rond.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:42

Hier heeft geen enkel dier last van de knallen buiten 1 van onze honden.
Konijntje blijft er gewoon rustig bij :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:52

Noa was erg bang voor het vuurwerk en ze zat de hele dag bij Kruimel te schuilen. Ik ben 's nachts vlak na de jaarwisseling nog naar de dieren geweest met groenten en fruit om ze toch ietwat 'af te leiden' van het geknal..

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:53

Helaas heb ik niet genoeg tijd meer om voor mijn teddy dwergjes te zorgen. ;( Als ik ze op marktplaats zet, voelt dat voor mij een beetje als 'afschepen', vandaar dat ik een oproep op dit topic zet. Als er iemand is met interesse, zou die mij een berichtje op bokt willen sturen?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:25

Hier hebben ook alle nijnen het vuurwerk overleefd:)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 13:33

Mijn rammetje word morgen gecastreerd!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:37

Dess schreef:

Super zeg! Ga je hem dan weer koppelen aan je voedster?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 13:47

Laura_x_ schreef:
Dess schreef:

Super zeg! Ga je hem dan weer koppelen aan je voedster?

Ja zeker! Ze zijn echt helemaal gek op elkaar.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:06

@Dess
Ik wil nog even reageren op dat jou voedster drachtig is, terwijl ze nog erg jong.
Ik heb dit helaas ook meegemaakt, natuurlijk ook per ongelijk. Deze jongen zijn toen helaas dood geboren.. maar wel beter voor de voedster geweest, want is natuurlijk nog veels te jong.
Omdat ze nog zo jong is.. is er denk ik ook een grotere kans op dat ze dood geboren worden.
heb je haar trouwens binnen of buiten staan? Ivm het koude winterweer