Dat zou zeker ook een optie kunnen zijn, maar het is per hond wel verschillend hoe ze reageren op 1x per dag voeren. Er zijn ook mensen die een paar dagen per week brok voeren en een paar dagen KVV, dus mocht je geen andere optie zien... Dan is het wel óf brok, óf KVV, dus niet allebei op 1 dag.
essiesilly
Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-13 19:51
ik zou idd dan gaan voor een paar dagen brok en de rest kvv ik voer zelf 2x per dag
Ja, ik ben ook meer van de rauw voer. Maar helaas afhankelijk van anderen...
Zou een paar dagen brok en een paar dagen rauw dus dan wel kunnen? Ik vind het ook wel sneu voor de hond. Die wil zelf wel heel graag
essiesilly
Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-13 20:24
ja dat zou wel kunnen, en dan proberen de andere mensen te overtuigen
Sassol
Geplaatst: 19-05-13 00:31
@ Henkje: Als je hond goed reageert op 1x per dag BARF zou je ook nog het volgende kunnen doen: 5 dagen in de week 1 maaltijd per dag voeren, 1 dag in de week voor 2 maaltijden voeren en 1 dag in de week vasten (of dus een paar brokjes als ie toch niet veel eet).
Ik doe het hier ook met enige regelmaat, is overigens ook gezond voor mens en dier om af en toe te vasten.
Daaaawh... die wil je toch meteen mee naar huis nemen?
Anoniem
Geplaatst: 20-05-13 23:41
essiesilly schreef:
maar dragende delen moet je niet voeren hoor! is echt veel te hard! als je er niet doorheen komt = niet voeren
Beetje latereactie, maar dragende delen voeren is opzich niks mis mee. Mijn honden eten het vlees en kraakbeen eraf en eten het merg eruit en laten de rest liggen dus prima om te knagen!
essiesilly
Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-13 16:34
Jeetje........ Dan heb je een hond die vanaf 9 weken verrekt van de jeuk. Verschillende merken brok geprobeerd. Over naar KVV om gluten uit te sluit. Op de Haaks Barf Paard doet hij het heel goed. Hij houdt alleen vreselijke jeuk aan de bek / kop. Maar dat zou ik voor lief nemen omdat ik weet hoe vreselijk heftig het geweest is. Andere diersoorten toevoegen en om de kosten toch iets te drukken Degomeat besteld. Dat krijgt hij nu vanaf zaterdag. En binnen 4 dagen heb ik een volledig jeuk-vrije hond!
even van het andere forum gepikt.. dit was iemand die ABSOLUUT NOOIT EN TE NIMMER vers wilde voeren, vreselijk slecht voor ze en allemaal scheve verhoudingen. heeeeeeele discussies over gehad en vond maar dat we onze honden mishandelde
dit was een van haar berichten van een ander forum... Ik ga de knuppel in het hoenderhok gooien.......!
Vanaf 12-14 maanden maakt het mij niets uit wat een hond te eten krijgt, in de zin van vers of Barf of brok. Maar zolang een hond in de groei is vind ik het onverantwoord om vers of erger nog Barf te voeren. Bij een hond in de groei, en zeker van een groot ras is het uitermate belangrijk om alle voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid binnen te krijgen. Een puppybrok is tegenwoordig zo uitgebalanceerd dat je daar met zelf kokkerellen nooit een benadering in zult vinden.
Quote; "Royal Canin, Eukanube, Hill's dat zijn de topmerken en kwalitatief goed." Deze mening deel ik volledig. Echter, wat veel mensen niet weten is dat er voor deze 3 diervoeders 2 lijnen bestaan. 1 lijn is vrij verkrijgbaar bij dierenspeciaalzaken, intratuin etc.. De andere lijn is de Vets lijn en uitsluitend verkrijgbaar bij dierenartsen. Deze laatste lijn bevat nog hoogwaardiger ingredienten dan de "gewone" lijn. Dus als een hond het niet goed doet op de brok uit de dierenspeciaalzaak kan het zomaar zijn dat hij het heel goed doet op de dierenartsenlijn
(heeft een pup bij iemand gekocht die volledig barft...)hier had ze geen antwoord op waarom ze dan daar een pup vandaan had terwijl er heel duidelijk op de fokkers site vermeld staat dat ze barft.
iemand liet een lijstje voorbeeld zien waar haar pups (zeer zorgvuldig!!) op afgespeend waren.. dit was haar antwoord.. Op deze manier ben je aan het hobbyen over de rug van een pup. Hiervan gaan bij mij dus echt letterlijk de nekharen overeind staan. Het is een pup in de groei, dat komt wel heel nauw!
en ze is nu over op kvv omdat haar hond constante jeuk had van de br*k (al vanaf heel jonge pup toen hij brok kreeg bij haar) ik heb een vals grijnsje
princesmax
Geplaatst: 30-05-13 18:06
Ik ben sinds 3 weken weer begonnen met kvv. Heb het voorheen geprobeerd met smuldier, maar daar werd hij ziek van. Ook ropadog geprobeerd maar daar rook hij aan en had dan al geen trek meer. Nu krijgt hij tinlo barfmenu en doet het er ontzettend goed op Hij lust alleen de smaak eend niet de rest wel allemaal, maar ik lees dat er meer honden zijn die dat niet lusten.
Ik ben van carnibest momenteel over gestapt op rodi, op carnibest doet ze het geweldig, maar het portioneren is een drama ( voor een chi die maar 50 gram per dag mag ) van de rodi burgers kan ik er precies 1 ontdooien en opvoeren in 2 dagen. van de carnibest moet ik ze eerst een dik uur ontdooien , en dan snijden op de snijmachine want met de hand gaat niet ( en met mn nieuwe electrisch mes wil dat ook niet best) veel gedoe waarbij ik lang moet staan en dat gaat om medische redenen ook niet zo goed.
Als ze niet goed gaat op rodi switchen we weer terug, of heeft iemand suggesties voor een kvv dat makkelijker te delen is? ( echt BARF is niet te doen ook vanwege dat ze maar 50 gram per dag krijgt... )
Ik heb vandaag het boek van Tannetje Koning gekocht, 'Voer voor carnivoren'! Ben benieuwd!
Wijslander
Geplaatst: 30-05-13 19:19
essie, pfff wat een verhaal... Erg typisch! Welke argumenten had deze mevrouw om niet aan vers te willen beginnen? En hoe oud is de hond nu? Hoop toch dat ze niet jaren hebben lopen sukkelen...
princesmax, fijn dat je nu een KVV gevonden hebt waar hij het goed op doet! Eend lusten inderdaad wel meer honden niet.
jilleroo, ik zou niet moeilijk doen, de rol net zo lang laten ontdooien tot je het vlees makkelijk kunt delen en dan in kleine porties weer terug in de vriezer...
MWM, dat boekje heb ik gelezen toen ik net was begonnen met barfen, wel leuk leesvoer maar er staat waarschijnlijk niets nieuws in voor je!
haha essie wat een verhaal. Wel mooi dat júist haar hond uiteindelijk alleen maar vers weet te verdragen!
jilleroo: Het klinkt misschien gek, maar ik heb vorige week ondervonden dat rollen kvv makkelijker door te snijden als ze slechts een half uurtje buiten de vriezer hebben gelegen. Met een steakmes zaag ik ze dan zo door. Voorheen wachtte ik altijd veel langer en dan vond ik het maar een vies en zwaar karwei. Als het niet gaat, kan je ter afwisseling van de Rodi ook eens kijken naar Carnivoer en Degomeat die hebben namelijk rolletjes van 200 gram, heb je toch wat afwisseling.
Barfen gaat hier trouwens erg goed. Wilde nog wel de helft van de dagen kvv voeren maar daar ben ik snel van afgestapt. Barfen is veel leuker Voorraad kvv is bijna op. Enige wat ik nog gemalen geef af en toe zijn een aantal enkelvoudige smaken van Degomeat (hert, konijn en kwartel) als dat beter uitkomt. En heb nu gemalen makreel besteld omdat mijn dame geen vis wil hebben. Kijken of ze dat wel wil hebben.
Mag ik even zo brutaal zijn om binnen te vallen met direct een vraag over een menu? Mijn hond krijgt zijn leven lang al KVV met af en toe wat lichte barf dingetjes. Het is niet zo'n goede eter. Nu heeft ie vandaag paardennek gehad en gaan de kippennekken ook goed, dus ik wil iets meer gaan barfen. Maar.. ik kom er niet uit. Doordat hij alleen nek eet, kom ik niet aan de juiste percentages.. Aangezien nek 50% spier en 50% bot is.. Ik heb nu dit:
De verhoudingen ongeveer van BARF zijn namelijk: 45% vleesbot (Waarbij ze dus juist uitgaan van de verhouding 50% spiervlees, 50% bot) 25% spiervlees 20% orgaan (waarvan 10 % pens en 10% nier, lever & hart, evt. maagjes erbij) 10% overig (groente/fruit, eitje, vis)
Jillero: Tinlo verkoopt ook 500gram rollen, die zijn dus makkelijker door te snijden en hoef je het maar in 10 stukjes te snijden. Als je wilt kun je wegen, maar je kunt het ook gewoon in 10 stukken snijden en die opvoeren. Dan krijgt ie niet elke dag evenveel maar wel genoeg over 10 dagen gezien. Is makkelijker en sneller met portioneren dan wanneer je alles moet afwegen. (Zo doe ik het ook voor de kat namelijk, die eet 100g per dag, alleen koop ik dus wel hele kilo's)
Linea
Geplaatst: 30-05-13 23:59
Leuk dat je ook wat meer wilt barfen! Heb je de calculator op barfplaats al ontdekt? Qua variatie ziet het er leuk uit, maar ik zou nog even goed kijken naar de verhoudingen op de dagen dat je barft. Een dag alleen maar vleesbot geven zou ik zelf niet doen in verband met verstoppingsgevaar, zeker als het bot een keer wat kaler uitvalt als normaal. Persoonlijk denk ik dat het veel makkelijker is om de kvv en barf dagen te gaan scheiden zodat er wat meer balans in je menu komt. Als dat niet haalbaar is, zorg dat je dan in elk geval naast het vleesbot altijd orgaan en/of spiervlees geeft. Je hoeft ook niet iedere dag dezelfde hoeveelheden aan te houden, je kan ook op de kvv dagen 300 gram geven en op barfdagen 340 gram.
Kijk ook eens na wat er allemaal in je kvv verwerkt zit. Zit er al pens in de lamversie verwerkt, heeft het niet echt meerwaarde om dit nog eens los bij te geven. En sommige KVVs bevatten naar verhouding erg veel orgaan, is dit het geval kan je het percentage orgaan op je barfdagen wat naar beneden schroeven. Verder kan je ook groenten bijvoeren, maar ook hier de vraag; zit dit al in je kvv?
Op barfdagen kan je de volgende verhoudingen aanhouden: 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaanvlees en 10% groenten. (deze percentages pas je naargelang hoe je hond er op reageert aan) Ook kan je op de ene barf dag spiervlees geven en de andere dag het orgaanvlees, wat je zelf fijner vind. Verder zou ik toch eens gaan kijken of het lukt om ook andere vleesbotten als alleen nekken te geven. Misschien iets van konijnenkarkas, kwartel of parelhoen dan heb je er gelijk een nieuw diersoort bij.
Carnibest zijn ook rollen van 500 en verschil maakt een half uur of uur ook niet, met een steakmes ook niet, snijmachine gaat tot nu toe het beste, ik ben huiverig om het nog verder te laten ontdooien en dan weer in te vriezen, mij is geleerd dat je ingevroren vlees nooit weer in mag vriezen nadat het ontdooit is? Lastig hoor met zo'n kleine eter. Op dat soort momenten wou ik dat ik een grote herder had haha.