Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:32

candalisa schreef:
[ [url=m/xSs9Fx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gewone normale gang van zaken dus!

In de wet staat “Artikel 36/3, GWWD
3. Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.”

Of ze nu wel een super deluxe chipreader hebben of niet zijn ze hebben geen röntgen ogen dus kunnen niet aan de buitenkant zien waarom de kat mank is ... voor hetzelfde geld is het dier aangereden en is het gebroken?

hulpbehoevend.... en dat was de kat van ts niet.

De DA kosten die ik mijn 'verhaal' aanhaalde was om aan te geven dat onnodige kosten niet betaald hoeven worden.

En ik vraag me af in hoeverre een asiel die kosten mag doorberekenen.
Ze kunnen het dier wel een of andere vip behandeling geven incl. gelakte nagels en haar kleurtje... dat zij die kat vervoeren in hun ambulance is niet iets waar TS om gevraagd heeft. Ze kunnen wel zeggen dat die met een taxi opgehaald is. Of achterop een scooter.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:35

truus1970 schreef:
Resistance schreef:

Aan de ene kant een goed idee, aan de andere kant zou ik niet blij zijn als mijn kat zo'n bandje omkreeg; die van mij hebben er niet voor niets geen om. Ben veel te bang dat ze zich ophangen.

Dat is waar, je kan zelf het bandje er weer afhalen en contact op nemen met het asiel om de situatie uit te leggen. Dan doen ze volgende keer t bandje die Tom, want ze weten waar hij thuishoort

Maar het kan nét gebeuren dat hij zich ophangt in de tijd dat het bandje om is gedaan en dat hij weer thuis is...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:38

[s]
Qerty schreef:
Maar er is toch geen sprake van enten, ontwormen, da etc?
Tot op heden heeft TS geen bedrag genoemd, maar 130 euro lijkt me onwaarschijnlijk.
En TS kan er misschien niets aan doen dat haar kat is meegenomen, maar dat hij er inmiddels al weer een paar dagen zit is toch echt haar verantwoordelijkheid.
Liefdevolle band of niet.. een kat is geen auto, dus vind het echt niet kunnen dat die de dupe van dit geschil is.

Was even als een voorbeeld voor het laten uitvoeren van onnodige handelingen.

Maar goed op de site van DB staat dat het 55 euro kost alleen ambulance, en dan komen de asielkosten er nog bij, mits de ambulance kosten berekend worden.
daarnaast betaald de gemeente ook nog eens voor opgevangen dieren, max 14 dagen. (een asiel krijgt geen subsidie maar onkosten vergoeding per opgevangen dier voor max 14 dagen per dier)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:40

Aan de ene kant een goed idee, aan de andere kant zou ik niet blij zijn als mijn kat zo'n bandje omkreeg; die van mij hebben er niet voor niets geen om. Ben veel te bang dat ze zich ophangen.
[/quote]

Dat is waar, je kan zelf het bandje er weer afhalen en contact op nemen met het asiel om de situatie uit te leggen. Dan doen ze volgende keer t bandje die Tom, want ze weten waar hij thuishoort[/quote]

Maar het kan nét gebeuren dat hij zich ophangt in de tijd dat het bandje om is gedaan en dat hij weer thuis is...[/quote]

dat dan weer wel..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:44

dees_daan schreef:
Kosten van een dierenambulance maken wat chipreader betreft niet uit. Als zij een dier readeren zijn ze er al en dus kunnen ze de ritkosten op de eigenaar verhalen. Gaat het dier naar het asiel dan zijn de ritkosten voor het asiel. Het enige dat het asiel dus had kunnen doen is denken dit is een uitzonderlijke situatie dus laat maar. In gesprek gaan met de dierenambulance en kijken of zij bereid zijn om de ritkosten naar hen toe ook te laten vallen. (Als dit asiel ook een contract heeft met de dierenambulance.)
Het maakt dus niet qua dierenambulance uit of de kat mee gegaan is of dat ze hem op de stoep bij TS afgeleverd hadden want beide keren hadden ze ritkosten mogen rekenen. Dit probleem is tussen asiel en TS. Asiel heeft opdracht gegeven de kat te halen, TS is eigenaar. Dierenambulance is alleen de uitvoerende partij geweest en hoeft niet op te draaien voor een eigenaar die haar kat buiten haar terrein laat rondlopen of voor een asiel dat opdracht geeft de kat op te halen.

Dan moet de dierenambulance de rekening naar de opdrachtgever sturen. Geen idee wie in dit geval de opdrachtgever is, maar blijkbaar niet de TS want die wist van niks. De opdrachtgever kan proberen het geld te recupereren bij de eigenaar van het dier. Het dier intussen in beslagnemen, daar heb ik heel grote twijfels over of dit wettelijk is.

Ik heb heel sterk de indruk dat het asiel hier bluft.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:59

Een dier valt onder gevonden voorwerpen.

Definities:
Gevonden voorwerp:
Een gevonden voorwerp is in de termen van het Burgerlijk Wetboek een "onbeheerde zaak" dit wil zeggen een zaak die de eigenaar, zonder dat dit de bedoeling was, is kwijtgeraakt.

Vinder:
Een vinder is iemand die een dergelijke onbeheerde zaak aantreft en onder zich neemt met de bedoeling hem weer zo snel mogelijk te doen toekomen aan de eigenaar.
De vinder van een onbeheerde zaak die deze onder zich neemt is verplicht aangifte te doen van zijn vondst (artikel 5:5 lid 1 sub a BW).
De wet legt personen die een onbeheerde zaak aantreffen dus niet de verplichting op om deze onder zich te nemen en daarvan aangifte of mededeling te doen.
Dit wil zeggen dat de regels van artikel 5:5 BW e.v. pas van betekenis worden op het moment dat de gevonden zaak vrijwillig door de vinder onder zich wordt genomen.

Afgifte van gevonden zaken.
In beginsel staat het de vinder vrij de gevonden zaak (bij een gemeente) in bewaring te geven of deze zelf mee naar huis te nemen (art. 5:5 lid 3 BW).

Uit praktische overwegingen hebben veel gemeenten overeenkomsten gesloten met lokale/regionale asielen waarin is overeengekomen dat de in de gemeente gevonden dieren worden ingeleverd bij het asiel.
Iemand die het gevonden voorwerp opeist bij de gemeente of bij de vinder die zich heeft gehouden in wat er staat in artikel 5.1, is verplicht de kosten te vergoeden die gemaakt zijn voor het bewaren en het onderhoud van het voorwerp en de opsporing van de eigenaar of iemand die bevoegd is het voorwerp in ontvangst te nemen. De gemeente of de vinder hoeven het voorwerp niet af te geven zolang deze kosten niet vergoed zijn. Als degene die het voorwerp opeist de kosten niet binnen een maand nadat deze aan hem zijn opgegeven heeft betaald, dan mag er van worden uitgegaan dat de eiser zijn rechten heeft opgegeven.

TS haar buren hebben er voor gekozen de gemeente (dierenambulance/asiel) in te schakelen. Ze maken een melding dat er (al een tijd?) een ombekende wilde kat bij hun op het erf komt, die van niemand lijkt te zijn. Om te kijken of hij van iemand is zijn ze hem gaan voeren zodat hij door de dierenambulance gevangen kon worden. De dierenambulance doet vervolgens zijn best om de eigenaar zsm te vinden - wat lukt door de chip af te lezen, maar vraagt voor deze moeite dus wel een vergoeding. Het is niet de taak van de dierenambulance om rond te gaan vragen in de buurt. En als ze dat wel hadden gedaan hadden ze ook daar geld voor mogen vragen. Als de buren zelf goed rondvraag hadden gedaan - of zelf met de kat naar de dierenarts waren gegaan om de chip af te laten lezen had het niets gekost. Maar het inschakelen van de gemeente (dierenambulance) dus wel...

Dorine92 schreef:
Vanwege dat mensen verderop hem gingen voeren en zeiden dat ie van niemand was

Dorine92 schreef:
Ze gaven aan totaal er niet aan gedacht te hebben dat ie ook van ons zou kunnen zijn. En ja dierenambulance dus gebeld met alle goede bedoelingen.

Dorine92 schreef:
Ze hadden geen overlast maar hadden gebeld omdat ze niet wisten van wie de kat was. Maar dan lijkt het mij de taak van de dierenambulance om na te vragen of ze al aan buren hebben gevraagd van wie de kat is. En als dat niet zo is, dat de dierenambulance zelf een beetje navraag doet.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:00

Waar ik nu wel benieuwd naar ben, is hoe het zit met de 14 dagen. Een asiel mag (met toestemming van de gemeente) een dier herplaatsen als de eigenaar niet bekend is. De eigenaar is nu wel bekend, dus lijkt mij dat de termijn niet meer geldt. Anders wordt het wel heel makkelijk je een dier toe te eigenen. Dan hou je die 14 dagen en zou ie van jou zijn.

Weet iemand hoe dat dan zit?

/Edit: ah hierboven geeft iemand het antwoord al. Een maand dus.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:04

Evi84 schreef:
Het asiel kiest er zelf voor om kosten te maken voor de kat. Zij hadden ook ervoor kunnen kiezen de kat naar de rechtmatige eigenaar terug te geven in plaats van hem gegijzeld te houden voor 'losgeld' - dat is gewoon bewust ontvreemden van eigendom.

Alle kosten die het asiel maakt na weigeren gratis de kat terug te geven met de rechtmatige eigenaar zijn hun eigen keuze en mogen aldus niet verhaald worden op de eigenaar imho.

ahh goed punt.. asiel moet gewoon stoppen met voeren en bak verschonen tot ts gewoon het dier haalt..
echt diervriendelijk voorstel. geen kosten meer maken en voor hun principe opkomen.. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:08

@Marion_: het verhaal gaat juridisch al helemaal stuk op o.a. het woord gevonden.
De definitie van gevonden komt niet overeen met deze situatie. Het dier is niet, zonder dat dit de bedoeling was, kwijt geweest. En is ook niet onbeheerd geweest, want er is geen enkele wettelijk basis die stelt dat een kat een onbeheerde zaak is als deze van de eigenaar buiten mag lopen.
Ik heb rechtzaken op minder stuk zien gaan.

Edit: iets duidelijker getypt.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 12-01-18 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sweetgirl1

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:18

Is het "arme" dier ondertussen al opgehaald? Want oh wat zijn we meegaand met het dier, dan moet je ook voor de kosten kunnen opdraaien. En het arme dier er niet laten zitten als je er zo van houdt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:21

Sweetgirl1 schreef:
Is het "arme" dier ondertussen al opgehaald? Want oh wat zijn we meegaand met het dier, dan moet je ook voor de kosten kunnen opdraaien. En het arme dier er niet laten zitten als je er zo van houdt

Kunnen en willen opdraaien is nogal een verschil.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:23

quera schreef:
Sweetgirl1 schreef:

Kunnen en willen opdraaien is nogal een verschil.

Als het mijn kat was geweest had mij dat geld niet uitgemaakt, Is toch logisch dat ze wat vragen omdat ze een diertje vangen, opvangen, eten geven enz. Een asiel is meestal een STICHTING, die zijn niet mega rijk hoor

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:23

gekvanfleur schreef:
@Marion_: het verhaal gaat juridisch al helemaal stuk op o.a. het woord gevonden.
De definitie van gevonden komt niet overeen met deze situatie. Het dier is niet, zonder dat dit de bedoeling was, kwijt geweest. En is ook niet onbeheerd geweest, want er is geen enkele wettelijk basis die stelt dat een kat een onbeheerde zaak is als deze van de eigenaar buiten mag lopen.
Ik heb rechtzaken op minder stuk zien gaan.

De dikgedrukte zin vind ik wel heel interessant. Ik weet dat het recht eigenlijk niets met gevoelens te maken heeft :+ , maar ik vind het raar dat volgens de wet een buiten het erf lopende kat niet onbeheerd is/zou zijn. Voor een voorwerp wat ergens achtergelaten is op openbaar terrein geldt dat wel toch, dat het dan onbeheerd is? Waarom geldt dat dan niet voor een kat dat zelf van het erf gewandeld is? En hoe zit het met een speelgoedauto die van de oprit af gerold is?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:25

@sweetgirl
Ts haar kat hoefde niet opgevangen te worden..
want het is geen zwerfkat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:26

Ik denk het verschil doordat een kat een eigen wil en pootjes heeft en ook weer zelf terug kan lopen.
Die speelgoedauto kan eraf rollen, maar nooit meer terug.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:28

Anoniem schreef:
(reagerend op Johnie)

Even voor de duidelijkheid ik zou het achterbaks vinden om te temmen en dan hier mijn mond erover te houden. Wel zo netjes om dat ook en plein public te zeggen.

wellicht is het handiger die discussie buiten het topic te voeren?

terug on-topic:
Ik heb een kennis gevraagd, die beter op de hoogte is van de juridische dingen dan ik. Hij stond stevig na te denken maar weet het niet.

Een dier is een zaak, maar deze 'zaak' is er een die los rond mag lopen. Het is dus geen roerend goed zonder aanwijsbare eigenaar. Roerende goederen met eigenaren dien je niet zomaar mee te nemen.

In dit geval was het eigendom niet direct aan te tonen; waardoor de kat onterecht ontvreemd geworden is- al was er geen argument dat deed vermoeden dat de kat een thuis had (dit werd pas aantoonbaar na het vangen en chippen, al had dat met enige navraag niet eens een noodzaak hoeven zijn)

Het heikele punt zit hem- volgens mijn kennis- in de aantoonbaarheid van het eigendomsrecht ten tijde van het vangen. Het was voor de buren en de dierenambulance niet duidelijk dat dit geen zwerfkat was. Wettelijk gezien zijn zij dan niet fout bezig. Niet handig, maar niet illegaal.

Vervolgens worden er kosten gemaakt door die doorbelast worden. Bij verzekeringen gaat het meestal om zaakschade die door toedoen van een dier is veroorzaakt. Je bent als eigenaar verantwoordelijk voor de schade die jouw dier berokkend.

Het zou dus best kunnen zijn dat je inderdaad verplicht kunt worden de kosten te betalen.

bruintje123

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:30

Maar het dier is geen veroorzaker. Dat was die vanger zelf.
Anders natuurlijk als dat je schrikt van een kat die ineens de weg op loopt en jij zodoende tegen een boom op knalt.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:33

candalisa schreef:
[ [url=m/xSs9Fx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gewone normale gang van zaken dus!

In de wet staat “Artikel 36/3, GWWD
3. Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.”

Of ze nu wel een super deluxe chipreader hebben of niet zijn ze hebben geen röntgen ogen dus kunnen niet aan de buitenkant zien waarom de kat mank is ... voor hetzelfde geld is het dier aangereden en is het gebroken?

Maar de kat was niet vermist. Deze is pas vermist geraakt nadat de buren de kat zijn gaan voeren om te lokken, waardoor hij minder thuis kwam. En hij uiteindelijk gevangen is door de dierenambulance.

Als zij niet hadden gevoerd of even wat verder navraag hadden gedaan was er niks aan de hand geweest.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:38

khirshanta schreef:
terug on-topic:
Ik heb een kennis gevraagd, die beter op de hoogte is van de juridische dingen dan ik. Hij stond stevig na te denken maar weet het niet.

Een dier is een zaak, maar deze 'zaak' is er een die los rond mag lopen. Het is dus geen roerend goed zonder aanwijsbare eigenaar. Roerende goederen met eigenaren dien je niet zomaar mee te nemen.

In dit geval was het eigendom niet direct aan te tonen; waardoor de kat onterecht ontvreemd geworden is- al was er geen argument dat deed vermoeden dat de kat een thuis had (dit werd pas aantoonbaar na het vangen en chippen, al had dat met enige navraag niet eens een noodzaak hoeven zijn)

Het heikele punt zit hem- volgens mijn kennis- in de aantoonbaarheid van het eigendomsrecht ten tijde van het vangen. Het was voor de buren en de dierenambulance niet duidelijk dat dit geen zwerfkat was. Wettelijk gezien zijn zij dan niet fout bezig. Niet handig, maar niet illegaal.

Vervolgens worden er kosten gemaakt door die doorbelast worden. Bij verzekeringen gaat het meestal om zaakschade die door toedoen van een dier is veroorzaakt. Je bent als eigenaar verantwoordelijk voor de schade die jouw dier berokkend.

Het zou dus best kunnen zijn dat je inderdaad verplicht kunt worden de kosten te betalen.

Dat de kat goed doorvoed was is daar wellicht een argument voor? Alles bij elkaar best een lastige kwestie en interessant (jammer dat er zoveel met modder gesmeten wordt door het topic heen, dat maakt het lezen een stuk minder leuk).

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:46

Volgens mij is de terughoudendheid van TS ook door de hoogte van de kosten. Het bedrag heeft ze niet genoemd, maar anderen noemden in een soortgelijke situatie iets van 50-70 euro. En dat voor een kat die alleen ongevraagd van straat gehaald is.

Dat ze hierna moet betalen voor kosten als voer of kattenbakkorrels, vind ik niet onredelijk als je ervoor kiest je dier niet op te halen. Dat zijn kosten die daadwerkelijk gemaakt worden.
Al kan het asiel er natuurlijk voor kiezen de kat weer terug te zetten waar ie vandaan kwam en zo geen extra kosten meer te maken :-)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:59

quera schreef:
@sweetgirl

Dus stel jij hebt een kat die is weg gelopen, wordt gevangen naar asiel gebracht haal je het niet ook niet op ben je ze niet dankbaar want het is geen zwerf dier dus hoeft er niet te zitten?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:11

Sweetgirl1 schreef:
quera schreef:
@sweetgirl

Dus stel jij hebt een kat die is weg gelopen, wordt gevangen naar asiel gebracht haal je het niet ook niet op ben je ze niet dankbaar want het is geen zwerf dier dus hoeft er niet te zitten?

Maar ts haar kat was niet weggelopen. Hij is tegenover haar huis gevonden.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:27

Dus stel jij hebt een kat die is weg gelopen, wordt gevangen naar asiel gebracht haal je het niet ook niet op ben je ze niet dankbaar want het is geen zwerf dier dus hoeft er niet te zitten?[/quote]
Maar ts haar kat was niet weggelopen. Hij is tegenover haar huis gevonden.[/quote]

Ja zulke dingen zie ik vaker voorbij komen, een vogel onderandere, die mensen konden hem een klein 20 min vederop in asiel halen. Of een kat ook daar. Dus zo raar is het niet hoor, ook al wordt ie voor je huis gevonden.

Nogmaals haal dat dier op als je hem zo enorm graag terug wil, betaal het en klaar, beetje weer thuis zonder een " hokje " en weer gewoon alles klaar

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:28

dees_daan schreef:
Kosten van een dierenambulance maken wat chipreader betreft niet uit. Als zij een dier readeren zijn ze er al en dus kunnen ze de ritkosten op de eigenaar verhalen. Gaat het dier naar het asiel dan zijn de ritkosten voor het asiel. Het enige dat het asiel dus had kunnen doen is denken dit is een uitzonderlijke situatie dus laat maar. In gesprek gaan met de dierenambulance en kijken of zij bereid zijn om de ritkosten naar hen toe ook te laten vallen. (Als dit asiel ook een contract heeft met de dierenambulance.)
Het maakt dus niet qua dierenambulance uit of de kat mee gegaan is of dat ze hem op de stoep bij TS afgeleverd hadden want beide keren hadden ze ritkosten mogen rekenen. Dit probleem is tussen asiel en TS. Asiel heeft opdracht gegeven de kat te halen, TS is eigenaar. Dierenambulance is alleen de uitvoerende partij geweest en hoeft niet op te draaien voor een eigenaar die haar kat buiten haar terrein laat rondlopen of voor een asiel dat opdracht geeft de kat op te halen.

Ik snap dat de dierenambulance die kosten heel graag wil doorrekenen aan de eigenaar. Maar dat wil niet zeggen dat ze dat recht ook hebben. Als ze al kosten kunnen verhalen dan lijkt mij dat dit op de persoon is die ze opgeroepen heeft. In dit geval dus de buurvrouw.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat juridisch gezien hun werkelijke rechten zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:32

Karl66 schreef:
]

Ik snap dat de dierenambulance die kosten heel graag wil doorrekenen aan de eigenaar. Maar dat wil niet zeggen dat ze dat recht ook hebben. Als ze al kosten kunnen verhalen dan lijkt mij dat dit op de persoon is die ze opgeroepen heeft. In dit geval dus de buurvrouw.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat juridisch gezien hun werkelijke rechten zijn.

dat denk ik dus ook, dierenambulance heeft gehoor gegeven aan de oproep om een zwervende kat op te halen. zijn ook werkelijk gemaakte kosten, die voor de rekening van de eigenaar komen indien er een eigenaar in het verhaal is, of voor de buren.. dat is een akkefietje tussen dierenambulance en ts.. ts zelfs proberen weer de kosten op de buren verhalen als ze van mening zijn dat de buren hadden moeten weten dat dit geen zwerfdier was dat vaak op hun terrein liep, maar de erfkat van de overburen..

los van alles staat het asiel.. die krijgen een zwerver aangebracht, checken m informeren de eigenaar..
los van de rit, t ophalen en het vangen.. heb je nu dus wel te maken met de rekening van het asiel.

en tenzij TS afstand tekent (wat ook geld kost), komst ze niet onder die kosten uit.. zelfs gewoon laten zitten werkt niet.. omdat al bekend is dat ts de eigenaar is en ze dit ook al onderkent heeft.